عمومی

تبعات استعفای الحریری – ایران تودی

دوره سعد الحریری برای تشکیل کابینه جدید به پایان رسیده است و طبق قانون اساسی لبنان ، پارلمان لبنان می تواند به گزینه جدیدی برای تشکیل کابینه و معرفی کاندیدای ریاست جمهوری رای دهد. سعد الحریری پیش از این سه دوره در کابینه خدمت کرده بود و پس از استعفای حسن دیاب ، نخست وزیر سابق لبنان ، توسط میشل عون برای چهارمین دوره منصوب شد.

مداخله ایالات متحده ، عربستان سعودی و جریان های مقاومت ضد اسلامی داخلی مانع از تشکیل کابینه سعد الحریری شد که می تواند منجر به فروپاشی تدریجی رژیم لبنان شود. استعفای کابینه حسن دیاب پس از بمب گذاری در 5 اوت 2016 در بندر بیروت ، 85 میلیارد دلار بدهی خارجی لبنان ، افزایش بیکاری به 40٪ ، کاهش ارزش لیر لبنان و تورم شدید شرایط دشواری را برای این کوچک اما تأثیرگذار ایجاد کرده است منطقه.

مشکلات اصلی سعد الحریری در تشکیل کابینه جدید فشارهای داخلی و خارجی برای دور نگه داشتن حزب الله از صحنه سیاسی است که بدون شک منجر به رویارویی بین 14 مارس و 8 مارس خواهد شد. جنبش 14 مارس ، برخلاف جنبش 8 مارس ، تلاش می کند تا از مشارکت حزب الله در کابینه آینده سعد الحریری جلوگیری کند ، در حالی که جنبش 8 مارس ، مرتبط با مقاومت اسلامی ، بیشترین تعداد کرسی ها را در پارلمان لبنان دارد.

سعد الحریری قرار بود ترکیب کابینه خود را با 18 وزیر اعلام کند ، اما حضور شش وزیر به نفع مقاومت اسلامی لبنان ، ایالات متحده و عربستان را به مخالفت با ترکیب کابینه جدید کشاند. حسن دیاب ، نخست وزیر لبنان که تا زمان تشکیل کابینه جدید در این سمت مشغول به کار بود ، هشدار داد که تلاش های مشترک رئیس جمهور میشل عون ، نبیح بری رئیس مجلس و سعد الحریری نخست وزیر جدید شکست خورده است.

کابینه حسن دیاب پس از بمب گذاری در 5 اوت 2016 در بندر بیروت ، استعفای خود را به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارائه داد. بیش از 10 ماه ، رئیس جمهور لبنان با چندین سیاستمدار برای تشکیل کابینه مشورت کرده است ، اما به دلیل دخالت های داخلی و خارجی ، این رایزنی ها بی نتیجه بوده است.

حزب الله لبنان و فراکسیون 8 مارس که بیش از نیمی از 128 کرسی پارلمان را در اختیار دارند ، در صورت برکناری سعد الحریری از کابینه سعد الحریری رای مخالف می دهند. گفته می شود که سعود الحریری به دلیل اختلاف سیاسی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مقاومت اسلامی روی آورده و شش وزارتخانه اصلی را در 8 مارس تحویل کابینه جدید خود داده است.

این امر خشم ایالات متحده و عربستان سعودی را برانگیخت و آنها تهدید به تحریم سعد الحریری و کابینه وی در صورت عدم تغییر کابینه و برکنار نشدن وزرای طرفدار حزب الله کردند. سعد الحریری در دیدار اخیر خود با روحانیون اهل سنت و رهبران فرقه های مسیحی مارونی لبنان تهدید به استعفا کرد با تشکیل کابینه جدید ، اما روحانیون اهل سنت لبنان از وی خواستند که به یافتن راه میانه ادامه دهد.

لبنان اکنون شرایط شکننده ای دارد و اگر سعد الحریری دست از تلاش برای تشکیل کابینه وحدت ملی بردارد ، لبنان ناگزیر وارد جو متشنجی می شود و رژیم صهیونیستی برنده آن خواهد شد. اما تنها برگ برنده در دست سعد الحریری ساخت کابینه ای انقلابی و یکپارچه است ، صرف نظر از فشارهای آمریکا و عربستان و ایجاد شرایطی که از نفوذ ایالات متحده و عربستان در لبنان بکاهد. .

310311