عمومیکسب و کار ایرانیان

تیوبینگ ابزار دقیق چیست؟ طبق گفته کاربران شاهین کو

چرا باید اتصالات ابزاردقیق یا کانکتورهای ابزاردقیق را بشناسیم ؟

یکی از مهم‌ترین نکات تیوب کاری در صنایع مختلف آشنایی با اتصالات تیوب کاری (فیتینگ های ابزاردقیق instrument Fitting) است. علت اهمیت اتصالات لوله کشی کاربرد های فراوان و مهم آن ها است که در تعاریف هرکدام از اتصالات ابزاردقیق به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

دسته بندی انواع اتصالات ابزاردقیق یا کانکتورهای ابزاردقیق

انواع اتصالات در  تجهیزات ابزار دقیق را می توان به دو دسته بندی زیر از یکدیگر مجزا کرد

دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که از بحث این مقاله خارج است و به آنها در مقالات بعدی خواهیم پرداخت.

چرا از کانکتورهای ابزار دقیق  یا فیتینگ استفاده میکنیم ؟

اتصالات جوشکاری شده در  تجهیزات تابلو برق صنعتی بسیار عالی و مطمئن عمل خواهند کرد. با این حال، بر خلاف اتصالات فیتینگ یا  فرول دوقلو،  از آنها نمی توان در هر شرایطیاستفاده کرد. تصور کنید عملیات تعمیر و نگهداری روی تجهیزات ابزاردقیق لوله گاز انجام می شود. جرقه ای که هنگام جوشکاری اتصالات استفاده می شود ممکن است فاجعه ایجاد کند. مطمئناً در این شرایط کاری از اتصالات جوشی استفاده نمی‌کنید… در این گونه موارد، از  اتصالات فشاری ابزاردقیق یا همان فیتینگ ها یا با ترجه تحت الفضی از اتصالات فرول دوقلو استفاده میکنید

متریال کانکتورها و یا فیتینگ ها ی ابزاردقیق از چیست ؟

اتصالات    تجهیزات اتوماسیون صنعتی یا به اصطلاح رایج در صنایع کشورمان تیوبهای ابزاردقیق به عنوان اتصالات بدون نشتی برای کاربردهای ابزار دقیق طراحی شده اند.  این اتصالات باید با بالاترین استانداردهای کیفیت تولید شوند و در طیف گسترده ای از اندازه ها، مواد و پیکربندی ها موجود هستند. این فیتینگ ها به صورت استاندارد در فولاد ضد زنگ 316 موجود است. سایر آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی عبارتند از: 6Mo، Hastelloy C®، آلیاژ 600، تیتانیوم، Incoloy 625 و 825.

این اتصالات از میله ای فورج شده ماشین کاری می شوند. تمام کانکتورها باید مطابق با NORSOK M-650 و EC79 باشند.

اندازه گذاری فیتینگ ها یا اتصالات ابزاردقیق

این قطعات در دو استاندارد میلی متری و یا اینچی تولید میگردند.

سایز فیتینگ ها بر مبنای سایز خارجی تیوب استیل ابزاردقیقی که روی آن متصل میشوند محاسبه میگردد.

در زیر میتوانید تعدادی از این اتصالات را ببینید

انواع فیتینگ ها یا اتصالات ابزاردقیق

در زیر میتوانید تعدادی از این اتصالات را ببینید

با سپاس از همراهی شما. اگر میخواهید یکی از انواع اتصالات ابزاردقیق ،کانکتور ابزار دقیق ، اتصالات استیل را خریداری کنید میتوانید با فشردن دکمه بالا با تماس بگیرید و یا برای ما پیام بگزارید. در زیر همین صفحه میتوانید دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید

در این جا قصد داریم  مهندسی تیوب ابزار دقیق را مورد بررسی قرار دهیم  پس با ما همرا باشید، tube  به معنی لوله می باشد و برای انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در فاصله تقریبا زیاد از این لوله برای چرخش سیال  داخل یک سیستم یا ماشین  و برای انتقال انرژی از دستگاه های ابزار دقیق استفاده می شود.

همانطور که گفته شد تیوب ها، که از دسته از انواع ابزار به حساب می‌آیند،  یک نوع لوله می باشند برای چرخاندن سیال در داخل یک سیستم، اما تیوب ها معمولا برای انتقال حرارت و یا فشار بالا همچنین دمای بالا کاربرد دارند از تیوب ابزار دقیق در کوره های نفتی، مبدلهای حرارتی و دربویلر ها استفادده می شود.  لازم به ذکر است  که  نوع مصرف  تیوب ها در انتخاب آن ها تاثیر گذار هستند به عنوان مثال پر کاربرد ترین  ننوع تبیوب ها  ss316  م مناسب محیط های خورنده و sss304  برای استفاده در محیط هایی مثل آب دریا و یا جا هایی که خورندگی پایینی دارند  این تیوب های استیل نسوز می باشند.

بد نیست بدانید که قیمت تیوب استیل بسیار پایین تر از لوله استیل است به سبب دقیق تر بودن از لحاظ ظرافت و دقت، این تیوب ها بدون درز و در سایز های 12 اینچی ساخته شده اند ، طول مشخصی ندارند اما در عوض لوله ها  دارای طولی مشخص می باشند.همچنین ضخامت در کل تیوب یکسان بوده اما در لوله ها ابعاد  متفاوت است.

بد نیست بدانید که شرکت ایساتس با داشتن  سوابق زیاد در صنعت تیوب ابزار دقیق  در زمینه تولید و عرضه انواع  تیوب های استیلی با مقاومت به خوردگی  و تحمل دمای زیلد  می باشد  که  نیاز صنایع متعددی را بر طرف می کند، این صنایع شامل پالایشگاهی، نیروگاهی، پتروشیمی، نفت، گاز،  مواد غذایی و دارویی  است.

این شرکت  دارای  موجودی کافی  و تامین کننده انواع تیوب ابزار دقیق در کشور می باشد که از برند های معتبر جهانی استفاده می کند مانند SANDVIK  که در عرصه تولید لوله و لوله بدون درز  پیشرو می  باشد و دامنه کاری این شرکت  در  تولید انواع فولاد ضد زنگ، آلیاژ های نیکل، تیتانیوم، زیرکونیم و .. است که در اندازه های مختلف 0.5 تا 260 میلی متری  ساخته شده اند.لازم به ذکر است که در سیستم پایپینگ  برای انتقال سیالات از  لوله استفاده می شود .

قبل از شروع هر کاری بای بدانید قوانین و اصل حاکم بر آن کار چیست و با آن ها آشنا شوید،در تیوب ابزار دقیق نیز اصول و قواعد خاص خود را داریم  که به آن ها استاندارد های ابزار دقیق می گویند.  این استاندارد ها ممکن است بین المللی یا داخلی باشند.

مهم ترین  نوع استاندارد ها استاندارد ایرانی ISP  است که در حال حاضر جز استاندارد نفت و گاز می باشد، همچنین  علاوه بر نفت و گاز در سایر صنایع نیز از آن استفاده می کنند و به طور کلی به سه بخش متریال، ساختار، و الکتریکال تقسیم می شوند.بد نیست بدانید که یک مهندس تیوب ابزار دقیق باید با  تمامی استاندارد ها کاملا آشنا باشد  یا به اصطلاح اهل فن باشد.

شایان ذکر است که قطر اسمی که تیوب دارد با قطر خارجی  آن  یکی می باشد  به عنوان مثال :  تیوب ¾ اینچی  قطری معادل ¾ دارد  یا تیوبی که قطرش 6 اینچ باشد  قطر خارجی آن نیز 6 اینچ است، همانطور که گفته شد گیج تیوب ها از دو صفر که بیشترین ضخامت آن 9 میلی متر است شروع می شود و به 36 که کمترین ضخامت آن 0.1 میلی متر است می رسد.BWG از قطر تیوب ها مستقل می باشند،  به این صورت که  چند تیوب با قطر  ها مختلف اما BWG  یکسان  ضخامت یکسانی دارند.

تیوب ها  همانند لوله ها ثابت هستند، یک تیوب  که قطری ثابت معادل 2 اینچ دارد و گیج های OD   مختلف  با قطر ثابت است، یا به عبارت دیگر  هرچقدر ضخامت تیوب بالا رود گیج تیوب کاهش پیدا می کند  اما در عوض قطر خارجی آن ثابت می ماند