بین الملل

آخرین وضعیت تشکیل دولت در لبنان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، منابع خبری چهارشنبه گذشته اعلام کردند که سعد الحریری ، عضو کابینه لبنان ، نامه وزیر را به رئیس جمهور میشل عون تحویل داده است ، در حالی که روزنامه الکومریه اعلام کرد این کابینه پیشنهادی سعد الحریری است. میشل عون که شامل 18 وزیر از گروهها و مذاهب مختلف در کشور است ، مورد قبول واقع نشد.

میشل عون - سعد الحریری

سعد حریری و میشل عون

روزنامه لبنان گزارش داد که دلیل رد وزرای پیشنهادی حریری قبلاً به رهبران دو حزب شیعه (حزب الله و امل) و حزب سوسیالیست مترقی ارتباط نداشته است.

علاوه بر این ، وزرای پیشنهادی مسیحی بدون مشورت با الطیار الوطنی الحور (جنبش آزاد ملی) ، حزب التشناک و المردا انتخاب شدند. ایری در بسیاری از جلسات با حریری تأکید کرد که انتخاب وزرا باید توسط احزاب مختلف انجام شود.

به دنبال تصمیم عون ، حریری روز دوشنبه رئیس جمهور لبنان را به تأخیر در تشکیل دولت جدید متهم کرد. از طرف دیگر عون حریری را مقصر همه مشکلات دانست.

این اقدام که همزمان با صدور حکم رفیق حریری و محاکمه سلیم عیاش از اعضای حزب الله و کیفرخواست دادستان از حسن دیاب در متن بمب گذاری در بیروت بود ، نشان می دهد که اوضاع سیاسی لبنان به دقت برنامه ریزی شده بود.

در همین راستا ، سعد حریری از مقامات امنیتی و قضایی لبنان خواست که در رابطه با شخص مقصر در قتل پدرش کارهای خود را انجام دهند. نبیه بری ، رئیس پارلمان لبنان گفت: “لبنان وارد یک تونل تاریک و بدبخت شده است و ما نمی دانیم چگونه از آن خارج شویم ، همه چیز کاملا قفل شده است.”

وی نخست وزیر موقت را مقصر این وضعیت دانست و افزود: “امیدوارم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بتواند در رابطه با سفر بعدی خود به لبنان اقدامی انجام دهد. اکنون جز صبر نمی توانیم کاری کنیم.”


بیشتر بخوانید:

انحصارات حریری برای لبنان هیچ فایده ای ندارد


ماکرون قرار است در ماه جاری (دسامبر) برای سومین بار از زمان بمب گذاری در بندر بیروت در ماه اوت گذشته از لبنان دیدار کند. تلاش های رئیس جمهور فرانسه برای ترغیب نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی قادر به اصلاح سیاسی و اقتصادی پس از بمب گذاری در بیروت تاکنون ناکام مانده است. وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان نیز وضعیت فعلی لبنان را به غرق شدن تایتانیک تشبیه کرد.

خلا سیاسی لبنان با افزایش اختلافات داخلی در عربستان سعودی ، که حمایت قابل توجه دموکرات ها و ترامپ را که مجبور به تغییر برخی از سیاست های منطقه ای خود شده اند ، از دست داده است.

انگیزه اصلی تلاش جریان عربی غربی برای براندازی پارلمان لبنان که ماه هاست ادامه دارد ایجاد خلأ سیاسی و برگزاری انتخابات زودهنگام برای جلوگیری از انتخاب رئیس جمهور بعدی توسط پارلمان فعلی است.

عون امیدوار است با پشتیبانی گروه های سیاسی و مردم کابینه ای قدرتمند و موثر ایجاد کند.

بر اساس قانون اساسی لبنان ، نخست وزیر نخست باید با فراکسیون های پارلمان مشورت کند و سپس کابینه پیشنهادی خود را برای رایزنی و رایزنی به رئیس جمهور ارائه دهد که نتیجه آن به آن مشورت بستگی دارد.

ناظران بین المللی معتقدند مشکل این است که حریری کابینه خود را بدون مشورت با رئیس جمهور ارائه داد ، تصویب وی را نگرفت و سپس موضوع را در پارلمان مطرح کرد. علاوه بر این ، برنامه میشل عون برای برنامه ریزی کابینه های دیگر برای کابینه حریری به این معنی است که اقدام حریری آشکارا قانون اساسی لبنان را نقض می کند و اختیارات رئیس جمهور و البته میزان و دامنه اختیارات نخست وزیر را در نظر نمی گیرد.

ناظران می گویند حرکت عون به یک برنامه ساختاری متفاوت به معنای تمام شدن صبر رئیس جمهور به دلیل وضعیت مالی و اقتصادی و فشارهای خارجی است.

انتهای پیام / 4033 /