عمومیکسب و کار ایرانیان

دوره نقاهت جراحی آبسه مقعدی

جراحی آبسه مقعدی  یکی از روش‌ های درمانی نوین و پیشرفته در طب کلاسیک امروزی  است.  عمل جراحی در بیمارانی که، این عارضه در آنها، شدت یافته و گسترش پیدا کرده است، مورد استفاده قرار میگیرد. این روش درمانی، به روش جراحی   برش  و درناژ معروف است.

درناژ به معنای خشک کردن و تخلیه عفونت می باشد. در این متد  معالجه، جراح با انجام یک برش کوچک در ناحیه آبسه، چرک را تخلیه میکند. و بافت‌ های مرده را برمیدارد. این عمل معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام میشود. و بسته به شدت بیماری و عمق آبسه، ممکنه نیاز به بستری شدن در بیمارستان و اطاق عمل  هم داشته باشید.

در بیش از ۸۰% بیماران که برای جراحی آبسه مقعدی  اقدام می کنند. معمولا از طریق پذیرش در بیمارستان های خصوصی و تحت عمل بیهوشی  انجام می شود. این نوع عمل جراحی معمولا  توسط متخصص و فلوشیپ جراحی کولورکتال انجام می گیرد.

ممکنه در همه شهرهای ایران امکانات عمل جراحی آبسه مقعدی با لیزر یا به روش سنتی وجود نداشته باشد. اما در شهرهای کوچکتر اگر جراح کولورکتال نباشد. معمولا این گزینه درمانی توسط متخصص  جراحی عمومی انجام می گیرد. از طرفی شما باید بدانید که مفهوم

ما در این مقاله قصد داریم،  در مورد هزینه ها و عوارض جراحی آبسه مقعدی  اطلاعاتی در اختیار بیماران بگذاریم.  همچنین در مورد دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل جراحی آبسه مقعد مطالب مهمی را با شما به اشتراک می گذاریم. اگر تا پایان این مقاله با  ما همراه باشید، و آنرا به دقت مطالعه کنید. متوجه تمام جزییات و حقایقی جالب توجهی می شوید. که تاکنون در هیچ کجای دیگه نخوانده اید.

فیلم عمل جراحی با لیزر آبسه مقعدی

حجم فیلم ۱۲مگابایت ، زمان فیلم ۳دقیقه و ۴۴ثانیه

جراح کولون و رکتوم کیست؟

جراح کولون و رکتوم متخصص در درمان جراحی و غیر جراحی بیماری های کولون، رکتوم و مقعد هستند. آنها آموزش های پیشرفته جراحی در درمان این بیماری ها و همچنین آموزش کامل جراحی عمومی را گذرانده اند. جراحان کولون و رکتوم دارای گواهی بورد دوره های رزیدنتی  می باشند. آنها در درمان بیماریهای خوش خیم و بدخیم کولون، رکتوم و مقعد به خوبی تبحر دارند. و میتوانند معاینات غربالگری معمول را انجام دهند. و در صورت لزوم، شرایط را با جراحی درمان کنند.

توصیه میشه برای انجام معاینات مقعد و یا آزمایش های مربوطه حتما به جراح کولورکتال ماهر مراجعه کنید. در صورت عدم دسترسی به یک پزشک جراح حتما با یک متخصص جراحی عمومی در مورد بیماری خود مشورت کنید.

انواع جراحی آبسه مقعدی

انواع مختلفی از جراحی وجود دارد. که بسته به نوع و شدت آبسه ممکنه برای درمان آبسه مقعدی استفاده شود. رایج ترین انواع جراحی شامل برش و درناژ، فیستولوتومی و قرار دادن ستون است.

  • برش و درناژ یک روش کم تهاجمی تره، که شامل ایجاد یک برش کوچک در آبسه برای تخلیه چرک است. این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • فیستولوتومی یک روش تهاجمی تر است. که شامل ایجاد یک برش بزرگتر برای تخلیه آبسه و برداشتن فیستول ها (تونل های غیر طبیعی) است که ممکنه ایجاد شده باشد. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.
  • قرار دادن ستون روشی است که: شامل قرار دادن یک قطعه کوچک از مواد، مانند یک کش لاستیکی یا بخیه، از طریق آبسه و فیستول است. تا آنها را باز نگه دارد و اجازه تخلیه را بدهد. این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

پزشک تعیین می کند که کدام نوع جراحی برای نیازهای فردی شما بهترین روش معالجه  است. در بعضی از بیماران با استفاده از روش های این عارضه برطرف می شود.

هزینه عمل جراحی آبسه مقعدی:

  • در خوش بینانه ترین حالت و اگر  این عارضه در بیماران از نوع کمتر شایع و در زیر لایه های ابتدایی پوست مقعد باشد.
    میشه گفت به صورت بی حسی موضعی و در کلینیک ها قابل درمان و جراحی است. معمولا بین ۷تا ۱۰میلیون تومان هزینه دارد.
  • در آبسه های مقعدی بیشتر شایع که در ۸۰% بیماران اتفاق میفتد.معمولا نیاز به بستری شدن در بیمارستان و بیهوشی و اطاق عمل می باشد. که هزینه ای بین ۱۵تا ۲۵ میلیون تومان بستگی به نوع بیمارستان یا کلینیکی که بیمار در آن پذیرش می شود دارد.
  • دوران نقاهت بعد از عمل جراحی حداقل ۳۰الی ۴۵ روز است. که بیمار درد بسیار زیادی را تجربه می کند. و نیاز به پانسمان هر روزه زخم که بصورت سر باز هست دارید.

عوارض جراحی آبسه مقعدی

مانند هر جراحی دیگری، عوارض مرتبط با جراحی آبسه مقعدی نیز وجود دارد. این عوارض شامل خونریزی، عفونت و آسیب به بافت های اطراف است. در موارد ی نیز ممکنه، عوارضی مانند بی اختیاری ،شقاق یا آسیب عصبی رخ دهد. احساس درد شدید و سوزش بعد از دفع از ۳تا ۴هفته بعد از جراحی  آبسه مقعد طبیعی است.

مهم است که قبل از تصمیم گیری برای انجام این عمل دردناک ، در مورد خطرات و مزایای جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

اسکرین شات زیر از یک مقاله تحقیقاتی  توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران  صورت گرفته است. که بر اساس یافته های میدانی  اکثر پزشکان و دانشجویان در مورد عوارض جراحی آبسه مقعدی انجام شده است.

البته اصل تحقیق در مورد عوارض جراحی فیستول مقعد بوده است. ولی با توجه به اینکه عارضه دردناک آبسه مقعدی در آینده تبدیل به فیستول مقعد می شود. عوارض بعد از جراحی این دو بیماری که ماهیتی شبیه به هم دارند تقریبا یکی است.

در این تحقیق  تعداد ۵۰بیمار  زن و مرد  که مبتلا به فیستول و آبسه مقعد بودند. تحت عمل جراحی قرار گرفته و وارد مطالعه  و بررسی میدانی شدند. وضعیت تمامی بیماران پس از عمل جراحی بررسی و پیگیری شد.

  • از این ۵۰نفر : تعداد ۱۲ مورد عود مجدد داشتند
  • ۳۲ مورد عوارض شامل آبسه و عفونت داشتند
  • ۱۴ مورد بی اختیاری گاز وجود داشت.
  • علت اصلی عوارض جراحی آبسه مقعدی زمان طولانی پس از جراحی عنوان شده است.
  • این عوارض های بعد از جراحی در جنسیت مونث بیشتر مشهود بود.

حالا که تا اینجای مطلب و خوندی شاید برایتان جالب باشه که

ترشحات بعد از جراحی آبسه مقعدی

بعد از جراحی آبسه ممکنه بین ۳تا ۶هفته از محل آبسه ترشحات زردرنگ یا به رنگ شیری و چرک مانند بیرون بزند. که در این صورت با تشخیص پزشک معالج برای شما مسکن و آنتی بیوتیک تجویزی می شود.

همچنین طبق  توصیه های پرستار بخش و آموزش های ایشان، شما باید روزانه ۲ نوبت پانسمان محل جراحی که زخم شده است را خودتان تعویض کنید. و روزانه از پانمسان  نو و  استریل شده استفاده کنید. این ترشحات به مرور زمان از بین رفته و جای زخم جراح ترمیم می شود. و  بعد از آن شما میتوانید به کارهای روزمره پرداخته و راحت تر بنشینید.

جراحی با لیزر آبسه مقعدی چگونه است؟

جراحی با لیزر آبسه مقعدی به عنوان یک روش جراحی تسکین دهنده درمان آبسه مقعدی استفاده می‌شود. در این روش، یک لیزر نوری قدرتمند برای برش و تصحیح آبسه مقعد استفاده میشود. این فرآیند باعث کاهش التهاب و کاهش احتمال عفونت در محل جراحی میشود.

در این روش،از بی حس کننده های قوی موضعی برای بیمار استفاده می شود . سپس، پزشک با استفاده از یک لیزر کوچک، برش هایی را در ناحیه آبسه مقعدی ایجاد می‌کند. این برش ها باعث جدا شدن بافت های آسیب دیده و برداشتن آنها می‌شود.

با استفاده از جراحی با لیزر، علائم آبسه مقعدی مانند درد، خونریزی و احساس سوزش درمان می‌شوند. و زمان بازگشت به فعالیت های روزانه کمتر از روش های جراحی سنتی است. همچنین، این روش باعث کاهش عوارض بعد از جراحی، افزایش سرعت بهبودی بیمار و کاهش نیاز به درمان دراز مدت میشود.

البته این متد درمانی در مورد آبسه های سطحی  که در اطراف مقعد ظاهر می شوند کاربرد دارد. و در مورد آبسه های عمیق تر که عفونت و چرک به عمق قسمت های اطراف مقعد نفوذ کرده باشد. باید عمل جراحی با بیهوشی بیمار و در اطاق عمل بیمارستانها یا کلنیک ها انجام شود.

اگر شما به جراحی با لیزر آبسه مقعدی نیاز دارید، بهتر است با یک جراح عمومی یا متخصص  گوارشی مشورت کنید و درباره مزایا و معایب این روش صحبت کنید. از طرفی لازمه بدانید که چیست؟

دوره نقاهت فیستول و بهبودی بعد از عمل فیستول چه قدر است؟ | کلینیک لیزرشفره

مراقبت و دوره نقاهت بعد از جراحی آبسه مقعد

پس از جراحی، باید به مراقبت‌ های بعد  از عمل توجه شود تا بهبودی سریع‌ تر صورت گیرد. این مراقبت‌ ها شامل تمیز کردن منظم ناحیه زخم، استفاده از مسکن های ضد درد و ضد التهاب و رعایت بهداشت فردی است. همچنین ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک تجویز کند تا عفونت را کنترل کند.

همچنین به عنوان مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعد:

  • به مدت ۲ماه از خوردن غذاهای حاوی ادویه و فست و فودی و پرچرب و شیرین که باعث یبوست می شود خود داری کنید. روزانه به اندازه کافی مایعات و آب میوه طبیعی بنوشید. و  حداقل نیم ساعت پیاده روی داشته باشید.
  • در طی روز به صورت مرتب دوش آب ولرم مایل به سرد گرفته ، و پانسمان زخم را تعویض کنید. از نشستن های طولانی پرهیز کنید. خواب کافی و استراحت داشته باشید و هیچگاه برای بهبودی زخم آبسه از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.
  • داروها و قرص های مخدر برای تسکین درد بعد از جراحی استفاده نکنید چون باعث  بالا رفتن حرارت روده ها و یبوست میشود. و با این کار موقع دفع درد و سوزش زیادی باید تجربه کنید.
  • از یک پماد گیاهی و خارجی به عنوان همیشه استفاده کنید و در خانه داشته باشید.

آیا جراحی آبسه مقعدی برای بیمارانی که دارای دیابت هستند، مناسب است؟

بیماران دیابتی ممکنه در مقابل عفونت‌ ها و جراحی‌ های مختلف با خطرات بیشتری مواجه شوند. به ویژه اگر کنترل بیماری آنها به خوبی انجام نشود. در صورتی که دیابت بیمار کنترل نشود و سطح قند خون بالا باشد. جراحی آبسه مقعد ممکنه با خطرات بیشتری همراه باشد.

با این حال، اگر دیابت بیمار کنترل شده باشد. جراحی آبسه مقعد میتواند برای بیماران دیابتی نیز مناسب باشد. در این موارد، پزشک باید به دقت وضعیت بیمار را بررسی کند. و با توجه به سطح کنترل دیابت، ریسک عفونت و خطرات دیگری که ممکنه در جراحی به وجود آیند، تصمیم گیری کند.

همچنین، برای بیماران دیابتی، مراقبت و پیشگیری از عفونت‌ ها پس از جراحی بسیار مهم است. بیمار باید پس از جراحی دقیقاً به دستورات پزشک گوش کنه، و از خود کاملا مراقبت کند. همچنین، برای کنترل دیابت، باید رژیم غذایی مناسب و داروهای مصرفی را منظم مصرف کرد.

بنابراین، جراحی آبسه مقعدی میتواند برای بیماران دیابتی مناسب باشد. اما باید با توجه به وضعیت بیمار، پزشک معالج و بیمار با هم همکاری کرده و مراقبت‌ های لازم پس از جراحی را به دقت انجام دهند.

آیا جراحی آبسه مقعد برای همه بیماران مناسب است؟

جراحی آبسه مقعدی ممکنه در برخی موارد مناسب نباشد. و باید با توجه به شرایط هر بیمار، تصمیم گیری شود. برای مثال، در بیمارانی که دارای بیماری‌ های قلبی و ریوی هستند. و برای آنها جراحی ریسک بالایی دارد، ممکنه جریکی از نکات بسیار مهم پس از انجام هرگونه عمل جراحی این است که فرد مراقبت‌های لازم را پس از جراحی حتماً به جا آورد. اینکار کمک می‌کند بیماری روند بهبودی خود را به‌درستی طی کند و به دلیل عدم مراقبت روند درمان با شکست مواجه نشود. این نکته در مورد درمان آبسه مقعدی نیز صدق می‌کند و بسیار مهم است تا بیمار مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به‌درستی انجام دهد. عدم توجه به مراقبت لازم پس از جراحی آبسه مقعدی باعث می‌شود بیماری به‌درستی بهبود نیابد و مجدداً عود کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند بیمار را دوباره به روند دردسرهای درمان وارد کند. با توجه به نکات گفته شده می‌توان متوجه شد که آشنایی با مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی تا چه حد لازم است تا بیماری به طور کامل بهبود یابد. در مقاله امروز بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.


آبسه مقعدی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آبسه مقعدی یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی است. این بیماری به دلیل وجود باکتری‌هایی همچون استافیلوکوک و اشرشیاکولی در ناحیه مقعد، عفونت‌های قارچی و برخی مواقع عفونت حاد غدد کوچک مقعد به دلیل ورود باکتری و یا جسم خارجی به آنها، می‌تواند رخ دهد.
برای پزشکان از دو روش استفاده می‌کنند. در روش اول که به وسیله جراحی آبسه درمان می‌شود پزشک برشی در نزدیکی پوست ناحیه مقعد ایجاد می‌کند تا عفونت آبسه تخلیه شود. در روش دوم یا ، انتهای عصب ناحیه مورد نظر با لیزر بریده می‌شود و سپس عروق کوچک بریده شده ترمیم می‌شوند. بسیار مهم است که پس از انجام این روش‌ها بیمار حتماً مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به درستی انجام دهد تا بیماری به بهترین شکل خود درمان شود.


مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی شامل چه مواردی می‌شود؟

پس از اینکه بیمار تحت جراحی آبسه مقعدی قرار می‌گیرد تا چند روز پس از جراحی درد خفیفی را در ناحیه مقعد احساس می‌کند که این درد کاملاً طبیعی است و ناشی از برش و زخم جراحی می‌باشد. به طور معمول افراد پس از جراحی آبسه مقعدی 1 تا 2 روز نیاز به استراحت دارند و پس از آن می‌توانند امور روزمره خود را از سر بگیرند و پس از گذشت 2 تا 3 هفته بیماری به‌صورت کامل بهبود می‌یابد. در دوره نقاهت پس از جراحی آبسه مقعدی بسیار مهم است که بیمار مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به‌درستی انجام دهد. این مراقبت‌ها به چند شکل زیر باید صورت گیرد:


سطح فعالیت

نحوه و میزان فعالیت فرد پس از جراحی آبسه مقعدی از جمله نکات مهمی است که باید در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً رعایت شود و باید به شکل زیر باشد:

  • بهتر است بیمار به شکل روزانه کمی پیاده‌روی داشته باشد؛ زیرا این کار می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن و جلوگیری از یبوست و پنومونی شود.
  •  زمانی که بیمار احساس می‌کند دچار خستگی شده باید به استراحت بپردازد.
  • داشتن خواب کافی بسیار مهم است؛ بنابراین بیمار باید به میزان کافی بخوابد.
  • در مورد فعالیت رانندگی، بیمار باید حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کند.
  • امکان دوش‌گرفتن برای فرد وجود دارد. فقط باید پس از دوش‌گرفتن ناحیه جراحی شده به‌خوبی با حوله خشک شود.


مصرف داروها

پس از جراحی آبسه مقعدی، پزشک داروهایی را برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت به بیمار تجویز می‌کند و یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی آبسه مقعدی این است که بیمار این داروها را به‌درستی مصرف کند. همچنین بسیار مهم است اگر بیمار ناچار است از داروی خاصی استفاده کند حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد تا او بتواند در صورت تداخل دارویی و یا عوارض دارو بر روی بیماری، این مسئله را به‌خوبی کنترل نماید.


رژیم غذایی

نوع رژیم غذایی نیز پس از جراحی آبسه بسیار مهم است و باید در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً به آن توجه شود. رژیم غذایی به دلیل اینکه می‌تواند بر روی مواردی همچون یبوست اثرگذار باشد باید حتماً در نظر گرفته شود. شما می‌توانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • بهتر است از مایعات زیادی در دوران پس از جراحی استفاده کنید مگر اینکه پزشک این کار را منع کرده باشد.
  • باید از مصرف غذاهای پرچرب خودداری شود و مصرف غذاهایی همچون برنج ساده، مرغ، نان تست و ماست در رژیم غذایی بیشتر باشد.
  • بهتر است تا دو روز از رژیم غذایی کم فیبر استفاده شود و پس از آن مصرف غذاهای پر فیبر در برنامه غذایی قرار گیرد.
  • توصیه می‌شود وعده‌های غذایی کوچک‌تر شود و از مصرف حجم بالای غذا خودداری گردد.
  • در صورت یبوست مصرف ملین با نظر پزشک توصیه می‌شود.


مراقبت از زخم و پانسمان

مراقبت از زخم و تعویض پانسمان نیز در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی نقش مهمی دارد و باید به شکل زیر از زخم مراقبت شود:

  • اگر بر روی زخم پانسمان قرار داده شده باید طبق تجویز پزشک هر روز تعویض شود.
  • روزانه مقعد باید با آب گرم و صابون شسته و خشک شود.
  • پس از اجابت مزاج در صورت دسترسی‌نداشتن به آب ناحیه مقعد با دستمال مرطوب کودکان خشک شود.
  • روزانه به مدت 1۵ تا 20 دقیقه و 3 بار در آب گرم یا حمام سیتز نشسته شود.
  • از کمپرس یخ چند بار در روز و به مدت 10 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه استفاده گردد.


توجه به وضعیت زخم و بدن

از دیگر مراقبت‌های بعد از جراحی آبسه مقعدی این است که بیمار شرایط بدنی خود را زیر نظر داشته باشد و در صورت مشاهده هرگونه تغییر مشکوکی حتماً به پزشک مراجعه کند. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی در دفع مدفوع یا گاز معده
  • مشاهده خون تازه به رنگ قرمز و روشن در ناحیه زخم
  • وجود درد بدون اثر مصرف مسکن‌ها
  • علائم عفونت همچون بروز تب، ترشح چرکی و عفونی از ناحیه زخم، و مشاهده رگه‌های سرخ در ناحیه برش
  • نشانه‌های لخته‌شدن خون در پا مانند بروز قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران، و درد در پشت زانو، ران، ماهیچه ساق پا و کشاله ران


کلام پایانی

بیماری آبسه مقعدی به دلیل اینکه می‌تواند زمینه‌ساز فیستول مقعدی باشد باید هرچه سریع‌تر درمان شود. درمان این بیماری با استفاده از روش جراحی و لیزر آبسه امکان‌پذیر است. نکته بسیار مهم برای بیمارانی که تحت جراحی قرار می‌گیرند این است که مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً به شکل کاملی انجام شود. این مراقبت شامل تغذیه، سطح فعالیت، مصرف داروها و مراقبت از ناحیه جراحی شده است. بیمار باید پیش از جراحی با مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی آشنا باشد و این کار را به‌درستی انجام دهد تا بیماری به شکل کامل درمان شود و بیمار دچار عارضه خاصی نگردد.

منابع :

احی آبسه مقعدی مناسب نباشد. همچنین، در مورد بیمارانی که دارای مشکلات خونریزی هستند، جراحی ممکنه، با خطرات بیشتری همراه باشد.

به علاوه، در برخی موارد، بیماری‌ های دیگری مانند بیماری التهابی روده، سرطان مقعد و غیره می‌ تواند با علائم مشابه آبسه مقعدی همراه باشد. در این صورت، قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی آبسه مقعدی، باید تشخیص دقیق بیماری برای بیمار بررسی شود.

با این حال، در بیشتر موارد، جراحی آبسه مقعدی میتواند بهترین راه حل باشد. مخصوصا در صورتی که بیمار دچار علائم شدیدی مانند درد شدید، خونریزی، و تورم در ناحیه مقعد باشد و درمان‌ های دیگر به آنها کمک نکند، جراحی میتواند راه حلی موثر باشد.

در هر صورت، تصمیم نهایی در مورد جراحی آبسه مقعد باید با مشورت  پزشک بگیرید. پزشک میتواند به بیمار تدوره نقاهت آبسه چقدر است؟

در این مقاله قصد بررسی دوره نقاهت آبسه را داریم. بدین منظور باید با بیماری آشنا شویم. همچنین علائم و نشانه‌های آن را بشناسیم تا بتوان به انواع روش‌های درمان آن مانند جراحی و لیزر رسید تا پس از آن بتوان به بررسی دوره نقاهت آبسه در صورت استفاده از هر کدام از این روش‌ها پرداخت. پس با ما همراه باشید.

برای شناخت بیماری آبسه مقعد باید با ساختمان مقعد نیز  آشنا شد. به طور کلی می‌توان گفت اسفنکتر یا دریچه داخلی مقعد به عنوان یک سد محافظ عمل کرده و از ورود به این ناحیه جلوگیری می‌کند. اگر این حالت مختل شود و در واقع عفونت از این سد محافظ عبور کند، آبسه مقعد ایجاد می‌شود. اگر این آبسه در مراحل اولیه که سطحی است درمان شود جای نگرانی نیست. اما اگر این آبسه سطحی به موقع درمان نشود منجر به بروز آبسه عمقی و در نهایت خواهد شد. البته این بدین معنا نمی‌باشد که به مرور زمان تمامی آبسه‌ها به فیستول‌ تبدیل خواهند شد بلکه تقریبا برای نیمی از آبسه‌ها این اتفاق می‌افتد. در ادامه به روش‌های پیشگیری از آبسه مقعد اشاره خواهیم کرد:

  • عدم تاخیر در اجابت مزاج
  • هنگام دفع بیش از حد زور نزنید
  • پرهیز از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی
  • خودداری کردن از نشستن در جای سرد و مرطوب
  • رعایت بهداشت ناحیه مقعد به خصوص پس از اجابت مزاج یا همان دفع
  • نوشیدن منظم و روزانه 6 الی 8 لیوان آب به منظور پیشگیری از یبوست
  • استفاده از مواد غذایی پر فیبر مانند میوه و سبزیجات به همراه آبمیوه‌های طبیعی
  • فعالیت بدنی سبک در روز مانند پیاده روی به میزان 20 دقیقه در روز و یا یک روز در میان

شکل 1- دوره نقاهت آبسه چقدر است؟

 از دوره نقاهت آبسه چه می‌دانید؟

مقعد و در واقع تخلیه آن نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نیازمند سپری کردن دوره نقاهت می‌باشد. به بیانی دیگر تاثیر و یا نتیجه نهایی هر عمل جراحی به کیفیت دوره نقاهتی که سپری می‌شود، بستگی زیادی دارد. همچنین منظور از دوره نقاهت همان مدت زمانی است که بیمار پس از عمل جراحی باید با احتیاط و مراقبت طی کند تا پس از آن بتواند به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بدون هیچ گونه نگرانی و با خیالی راحت باز گردد. در روش جراحی آبسه پزشک به وسیله چاقوی جراحی اقدام به برش ناحیه و تخلیه آبسه مقعد می‌کند. این کار توسط بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی توسط جراح انجام خواهد شد. پس از تخلیه آبسه مقعد، درد آن تا حد زیادی فروکش خواهد کرد. بیمار معمولا همان روز پس از گذشت چند ساعت یا نهایتا پس از گذشت یک روز و بستری در بیمارستان طبق صلاحدید پزشک مرخص خواهد شد. اما پس از ترخیص پزشک موارد زیر را جهت گذراندن با کیفیت دوره نقاهت آبسه به بیمار یادآوری خواهد کرد:

  • استراحت کامل پس از جراحی به ویژه در همان روز اول که به معنای پرهیز از انجام هر گونه فعالیت اضافی خواهد بود
  • استفاده از غذاهای ملین مانند سوپ به منظور داشتن اجابت مزاج راحت و آسان. البته ذکر این نکته ضروری است که در استفاده از این غذاها نباید افراط صورت گیرد چرا که ممکن است فرد دچار شود و سلامت دستگاه گوارش فرد دچار اختلال شود. همچنین استفاده از غذاهای مقوی نیز فراموش نشود
  • نشستن بر روی بالشتک‌های طبی مخصوص و به عبارتی دیگر پرهیز از نشستن بر روی سطوح سخت و سفت به منظور کاهش درد
  • مراقبت از محل جراحی و تعویض روزانه پانسمان به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت و تسریع بهبودی.
  • نشستن در تشت یا لگن آب گرم به همراه چند قطره بتادین یا همان حمام سیتز به میزان 3 الی 4 بار در روز هر بار به میزان 20 دقیقه به منظور ضدعفونی کردن محل آبسه
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از فیبر مانند میوه، سبزیجات و آبمیوه البته معمولا پزشک به مدت دو روز استفاده از این غذاها را به میزان کم توصیه می‌کند پس از آن مصرف این نوع مواد غذایی بلامانع است
  • از مصرف غذاهای چرب، پر نمک و شیرین خودداری کنید
  • نوشیدن روزانه 6 الی 8 لیوان آب به منظور عدم مبتلا شدن به
  • مصرف آنتی‌بیوتیک طبق تجویز پزشک
  • طبق صلاحدید پزشک، استفاده از داروهای مسکن ضرری نخواهد داشت
  • همچنین بیماران هنگام شستشوی ناحیه جراحی می‌توانند از شامپو بچه استفاده کنند
  • داشتن درد و التهاب تا یک هفته پس از جراحی طبیعی می‌باشد
  • معمولا رفع التهاب و درد کامل به مدت دو هفته طول خواهد کشید

شکل 2- دوره نقاهت آبسه چقدر است؟

وضیح دهد که آیا جراحی مناسب است و چه روشی برای جراحی بهترین است.

همچنین، باید به عوارضی که پس از جراحی ممکن است رخ دهند، توجه داشته باشید و به دقت همه راههای درمانی را بررسی کنید. به طور کلی، جراحی آبسه مقعدی میتواند بهبود کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد، اما همچنین باید به عوارض آن توجه داشته باشید و با پزشک خود در مورد پیشگیری و مدیریت عوارض مختلف صحبت کنید.