عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه برج خنک کننده بخریم؟

در گزینش صحیح دستگاه خنک کننده آب متناسب با مقتضیات یک پروژه ی معین باید چند عامل اصلی را ملحوظ قرار داد ، توانایی خنک کردن مسائل اقتصادی ، سرویس های مورد نیاز و شرایط طبیعی. این عوامل اغلب به یکدیگر بستگی متقابل دارند، اما هر یک باید جداگانه بررسی و ارزیابی شوند. از آنجا که ممکن است انواع زیادی از دستگاهها توانایی تأمین مقصود را داشته باشند

عواملی همچون ابعاد دستگاه مساحت محل نصب، حجم هوای جریانی، میزان مصرف انرژی بادزن و پمپ، مواد به کار رفته در ساخت دستگا ه، کیفیت آب و سهولت یافتن دستگاه در بازار، بر انتخاب نهایی تاثیر خواهند گذارد. گزینش مطلوبع مدتاً بعد از ارزیابی اقتصادی صورت می گیرد.

در اندازههای مختلف برای دفع حرارت از یک تا چند هزار تن تبرید ساخته می شوند. برج های بزرگ برای کاربردهای معین ساخته می شوند و معمولا از چندین سلول تشکیل می گردند که هر یک اجزاء خاص خود را دارند. برجهای خنک کن

  1. برجهای آتمسفریک ((Atmosperioبا فشار طبیعی هوا،
  2.  برجهای با جریان هوای فشاری ( Forced-Draft)
  3.  و برجهای با جریان هوای کششی(Induced-Draft)
  • برج های خنک کن اتمسفریک فاقد بادبزن بوده و معمولا فقط در اندازه های کوچک ساخته می شوند.
  •     برج خنک کن با جریان هوای فشاری دارای بادزنی است که هوا را با فشار از میان ذرات آب پودر شده و در حال ریزش، عبور میدهد .
  •     برج خنک کن با جریان هوای کششی دارای بادزنی است که هوا را از میان ذرات آب در حال ریزش به سمت بادزن می کشد .
  •    بازده برج خنک کن به تأثیر تماس آب و هوا بستگی دارد و هر چه سطح تماس گسترده تر باشد، بازده برج  بیشتر خواهد بود.

محل نصب

برج خنک کن را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد در حصول یک بازده مناسب از برج مشکلی وجود نخواهد داشت. اما چنانچه قرار باشد برج در داخل ساختمان و محصور بین دیوارها نصب شود، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. به فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج وجود داشته باشد تا هوای لازم به برج برسد.
  2. هوای گرم و مرطوب خروجی از برج باید به گونه ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج وجود نداشته باشد .گردش مجدد چنین هوایی در برج دمای مرطوب هوای ورودی به برج را مداوماً افزایش داده سبب فزونی دمای آب گرم ورودی و آب سرد خروجی از برج می شود و چنانچه برج در فصل سرد نیز کار کند. می تواند باعث یخ زدن مدخل هوا به برج گردد. امکان گردش مجدد هوا در برج بویژه زمانی باید مورد توجه واقع شود که قرار باشد چندین برج در مجاورت هم قرار گیرند .

تعیین محل نصب برج خنک کننده ساختمان به عوامل دیگری نیز بستگی دارد از قبیل : استحکام محل نصب و تجهیزات اضافی برای تقویت آن، مقررات و کدهای محلی، هزینه فراهم کردن تجهیزات جانبی برای برج و مسائل مربوط به معماری ساختمان. ملاحظاتی مثل سطح صدای تولیدی توسط برج، رطوبت هوا و میزان رانش ذرات آب به بیرون توسط هوای جریانی نیز در انتخاب صحیح محل نصب برج در مرحلهی طراحی پروژه دخيل می باشند.

لوله کشی

سیستم لوله کشی برج خنک کن باید به گونه ای طرح شود که امکان انبساط و انقباض و انعطاف لوله های رابط بین اجزاء سیستم تا حد معینی فراهم باشد. چنانچه برج بیش از یک اتصال ورودی داشته باشد، باید جهت متعادل کردن جریان آب به هر یک از سلولهای برج، شیرهای متعادل کننده نصب شوند. چنانچه لازم آید که یکی از سلولهای برج برای تعمیر از مدار خارج شود باید از شیرهای مسدود کننده استفاده نمود.

اگر دو یا چند برج خنک کن با هم موازی شوند، جهت کنترل عدم تعادل احتمالی سیستم لوله کشی (به و از) برج خنک کنها و کنترل تغییرات شدت جریان ناشی از گرفتگی صافیها و اریفیسها، باید یک خط لوله متعادل کننده بین تشت برجها نصب گردد. به منظور ممانعت از سر ریز کردن آب از برج هنگام توقف کار و اطمینان از کار رضایتبخش پمپ در زمان شروع فعالیت سیستم، تمامی مبدلهای حرارتی (و سیستم لوله کشی برج تا حد امکان) باید پایین تر ازسطح آب برج (در هنگام کار) قرار گیرند.

اندازه تشت برج طوری تعیین میشود که حجم درستی از آب را در حین فعالیت سیستم در خود جای دهد چندان که مانع از مکیده شدن هوا توسط خود مکش پمپ گردد. برای تشت برج یک حجم اضافی بین سطح عملیاتی برج و سطح سرریز منظور میگردد تا موقع راه اندازی سیستم رایزر و شبکه لوله کشی برج را از آب پر نموده و کاستی های آب برج را تامین نماید.

کنترل ظرفیت

بیشتر برج های خنک کن در معرض تغییرات قابل توجه دمای مرطوب هوا و بار در طول فصل گرم می باشند. بدین لحاظ ممکن است جهت ابقاء شرایط تجویز شده برای کارکرد مطلوب برج، بعضی روشهای کنترل ظرفیت به کار گرفته شوند.

ساده ترین روش کنترل ظرفیت برجهای خنک کن، تغییر سرعت بادزن است که اغلب در مورد برجهای چند سلولی یا تأسیساتی با چندین برج خنک کننده جریان مخالف به کار می رود. در آب و هوای غیر سرد که کنترل دقیق دمای آب خروجی از برج ضروری نیست، تغییر سرعت بادزن روش مقتصدانه ای برای کنترل ظرفیت برج است.

اما برای اجتناب از سوختن موتور در اثر تغییر مداوم و بیش از حد سرعت باید دقت خاصی مبذول گردد. با موتورهای دو سرعته می توان کنترل ظرفیت برج را در دو مرحله صورت داد که این بویژه در مورد برجهای با یک موتور بادزن کاربرد دارد. با استفاده از موتورهای دو سرعته در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد. استفاده از دمپراهای تنظیم کننده در دهانه ی خروجی بادزنهای سانتریفوژ سابقه ای طولانی دارد.

در بسیاری از موارد این دمپر همراه با موتورهای دو سرعته به کار  می رود. وسایل پیشرفتهی کنترل فرکانس امکان تغییرات چند گانه سرعت موتور را فراهم آورده کنترل محدود ظرفیت و انرژی مصرفی را تضمین می کنند، همان کاری که در بادزنهای جدید باتغییر خودکار فواصل پره ها صورت می گیرد.

تغییر ترتیب پمپاژ آب به برج با استفاده از یک سری پمپ با موتور معمولی یا دو سرعته یکی دیگر از راههای کنترل ظرفیت و صرفه جویی در مصرف انرژی است.

بای پاس یا میان بر کردن آب نیز از دیگر راههای کنترل ظرفیت برج است که تنها با مشورت کارخانه سازنده برج قابل اجراست. این امر بویژه بدان جهت اهمیت دارد که تحت شرایط محیطی پایین ، کاهش جریان اب می تواند باعث یخ زدگی در داخل برج شود.

قیمت کولینگ تاور به موارد مهمی از قبیل میزان ظرفیت حرارتی، مواد اولیه به کار رفته و نوع آن بستگی دارد. لذا می بایست قبل از هر اقدامی برای خرید با کارشناسان ما تماس گرفته تا در کنار ظرفیت سنجی مناسب با سیستم مورد نظرتان شما را در خریدی با کیفیت و قیمتی مناسب یاری نمایند. لازم به ذکر است فروش برج خنک کننده و انجام معادلات برج خنک کننده توسط کارشناسان ما انجام می پذیرد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.