عمومیکسب و کار ایرانیان

انواع پایه تابلو

پایه تابلو دروازه ای ابزارهای ارتباطی بین جاده و راننده و هدایت ایمنی او در شبکه معابر می باشد. برای آنکه راننده در امنیت باشد و از قوانین حاکم بر جاده تبعیت نماید باید در مسیری قرار گیرد که کلیه نکات و اطلاعات لازم مطابق با قوانین و ایمنی را به آسانی و به سرعت دریافت نماید.جهت نصب تابلوهای مختلف نیاز به پایه تابلو می باشد.

این پایه ها جهت نصب تابلوهای اطلاعاتی کنار جاده ای مورد استفاده قرار می گیرند. مقطع این پایه تابلوها مربعی شکل (قوطی یا پروفیل ) بوده و در اندازه های متفاوتی نسبت به طراحی های انجام گرفته شده، بکاربرده می شوند. نحوه نصب این پایه ها بصورت اجرای فونداسیون و بولت و پیچ ومهره م یباشد.

در تابلوهاي با ورق ساده (بدون فرم ) وسیله اتصال پیچ و مهره است که از سوراخ هاي تعبیه شده بر روي تابلو و پایـه تابلو عبور و محکم می شود .دراین حالت ظاهر بودن پیچ برروي صفحه شبرنگ و همچنـین عـدم امکـان تنظـیم زاویـه نصب تابلو نسبت به محور حرکت، از معایب می باشند.
در تابلوهاي فریم دار زائده اتـصال بوسـیله نقطـه جـوش یـا پرچ به پشت بدنه محکم شده و با استفاده از بست دوتکه اي تابلو به پایه تابلو متصل مـی شـود . در ایـن حالـت بـرروي صفحه شبرنگ پیچ و اتصالی مشاهده نمی شود و همچنین امکان تنظیم زاویه نصب تابلو نسبت بـه محـور حرکـت وجود دارد.

پایه چراغ خیابانی

پایه چراغ خیابانی ( Street Light Poles ) همان پایه های بلند فلزی می باشد که بر سر آن ها با توجه به نیاز از چراغ های روشنایی با نوردهی بالا استفاده می شود که در هنگام رانندگی در اتوبان ها ، خیابان های اصلی و فرعی و معابر در سطح شهر مشاهده می کنید.این سازه ها یکی از اصلی ترین سازه های فلزی در شهر محسوب می شوند که بسیار پرکاربرد و مورد نیاز هستند.

انواع پایه چراغ خیابانی

پایه چراغ خیابانی در دونوع لوله ای و چند وجهی تولید می شوند که از ارتفاع ۴ متر تا ۲۰ متر قابل اجرا و تولید می باشند.

پایه چراغ خیابانی لوله ای

این نوع پایه چراغ ها از جنس فولاد st37 فولاد مبارکه و از لوله هایی با ارتفاع ۶ متری استفاده می شود و بدین صورت می باشد که اولین پایه دارای قطر بیشتری نسبت به پایه های بعدی دارد و به صورت تلسکوپی داخل یکدیگر می روند و از طرق جوش محکم خواهند شد.حداقل و حداکثر ارتفاع این نوع پایه ۴ تا ۱۵ متر می باشد که به دلیل حمل و نقل و جابجایی آن ها امروزه زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرند.

Types of table bases

نصب علائم

علائم، در مناطق شهري تا حد امکان روي پایه تابلوهاي موجود، براي مثال روي تیرهاي چراغ برق، پایه دیوارهاي مجاور پیاده رو (با اجازه مالکان مربوط) نصب میگردد.اما وقتی که پیاده رو عریض تر از 2 متر باشد، مطلوب به نظر نمی آید. علائمی که به ویژه با حرفهاي کوچک است، مانند تابلوهاي ایستادن ممنوع، باید همیشه نزدیک به کنار سواره رو نصب گردد. در مناطق شهري براي علائمی که نیاز به دو پایه تابلو دارند، ممکن است از یک تیر چراغ برق به عنوان یکی از پایه ها استفاده کرد. طرف دیگر می تواند توسط پایه تابلو یا دیوار نگاه داشته شود. هنگامی که علامتی فقط به تیر چراغ برق متصل می گردد، به ندرت روشنایی کافی از آن چراغ به علامت می رسد.

در نصب علائم بزرگ، ضروري است که به نیروي باد یا تصادف هاي اتفاقی خودرو با تابلو توجه شود. پایه تابلوهاي فلزي که به این منظور ساخته می شود، بهتر است لولهاي و با قطر مساوي در طول پایه باشد. این پایه تابلو ها نباید بلندتر از علامت یا دستگاه روشنایی باشد. در مورد تک پایه ها و هر حالت ممکن دیگر نصب باید به نحوي باشد که بعد از استقرار علامت تابلو قادر به حرکت زاویهاي براي تنظیم دقیق و بستن مجدد آن باشد. جایی که به علت بزرگی پایه تابلو، نیاز به وسایل نگه دارنده باشد، این وسایل باید در پایین پایه قرار گیرند.

علائم خیلی بزرگ در راههایی با سرعت طرح زیاد، نیاز به تیرهاي بتون یا فولادي ویژهاي خواهند داشت و صفحه علائم، باید بطور محکم بادبندي و چارچوب شده باشد. در جایی که چند علامت براي یک محل وجود دارد،گاهی اوقات ممکن است که دو یا سه علامت را روي یک پایه تابلو نصب کرد.

پایه تابلو ترافیکی چیست؟

علائم ترافیکی و تابلوهای ترافیکی ، پر مصرف می باشند که استفاده از این علائم ترافیکی در معابر و جاده های شهری و برون شهری باعث کاهش حجم ترافیک، کاهش تصادفات و جلوگیری از آسیب و صدمه به عابران پیاده می شود. اما این تابلوها و علائم ترافیکی برای قرار گرفتن در مکان های مورد نظر نیاز به پایه ای دارند که به این پایه ها نصب شود تا به راحتی قابل دید باشد. به عبارتی می توان گفت، پایه تابلو ترافیکی برای نصب علائم راهنمایی و رانندگی نظیر تابلوهای ترافیکی ، علائم ترافیکی، نشانه ها و دوربین در راه ها و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد. پایه تابلو از تجهیزات ترافیکی است که به منظور نصب انواع تابلوهای ترافیکی مانند تابلوهای هشدار دهنده، بازدارنده و اخطاری و هر نوع تابلو و علائم دیگری که نیاز به پایه دارد، استفاده و به کار گرفته می شود. تابلوهای ترافیکی به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

  • تابلوهای هشدار دهنده : پیام این تابلوها به صورت توصیه‌ ها و علائمی کاربردی است و خبر از خدمات و آگاهی‌های مختلف دارند. این تابلوها را معمولا به شکل مربع مستطیل و به رنگ آبی طراحی می‌کنند و پیام مورد نظر در میان آن‌ها با خط سفید یا مشکی نمایش داده می شود. رانندگان برای یافتن مقصد و مسیر مورد نظر از این تابلوها کمک می‌گیرند.
  • تابلوهای بازدارنده : تابلوهای دایره ای شکل با حاشیه قرمز رنگ هستند و نوع ممنوعیت در وسط آنها نشان داده می‌ شود. رعایت نکردن فرمان‌های تابلوهای بازدارنده تخلف و سرپیچی از قانون محسوب می شود.
  • تابلوهای اخطاری: این تابلوها خطرها و مورادی را که نیاز به رعایت فوری دارند هشدار می‌دهند و توجه به آنها بسیار ضروری است. طراحی این تابلوها به شکل مثلث و با حاشیه قرمز رنگ است که یک راس آن رو به بالاست.

از آنجایی که همگان از اهمیت تابلوهای ترافیکی و علائم ترافیکی در جاده ها و خیابان ها برای هردایت و راهنمایی رانندگان آگاه هستند، در نتیجه می توان بیان کرد که پایه های ترافیکی که مورد استفاده قرار می گیرند نیز می تواند یکی از انواع تجهیزات ترافیکی مهم محسوب گردد که جهت نصب علائم از آن استفاده می شود. پایه تابلو ترافیکی در مکان های مختلف و برای نصب تجهیزات و علائم ترافیکی مختلفی مانند چراغ های راهنمایی و رانندگی، معکوس شمارهای ترافیکی، دوربین کنترل سرعت و پلیس هوشمند و بسیاری دیگر از تجهیزات استفاده کرد.

اهمیت تابلوها و علائم ترافیکی

تابلوهای ترافیکی اهمیت بسیار بالایی دارند . استفاده از تابلوها در مکان ها و زمان های مناسب سبب می شود تا خودرو و سرنشینان خودر و از آسیب و صدمه و تصادف در امان باشندو. به طور کلی می توان گفت، تمامی تجهیزات ترافیکی اعم از تجهیزاتی که از پایه تابلو ترافیکی استفاده می کنند و چه تجهیزاتی که از این پایه ها استفاده نمی کنند، همه دارای اهمیت ویژه است و توجه به آنها بسیار مهم می باشد. عدم توجه به تابلوها و علائم ترافیکی که بر روی پایه تابلو ترافیکی نصب شده است، ممکن است باعث به وجود آمدن حوادثی ناگوار شود. این مشکلات می توانند :

  • تهدید جانی برای شما داشته باشند و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر به علائمی که بر روی تابلوهای ترافیکی می باشد، توجه نکنید و آنها را رعایت نکنید، احتمال خیلی زیاد سلامت جسمانی شما به خطر می افتد و در مواقعی منجر به مرگ شما خواهد شد.
  • از دیگر مشکلاتی که عدم توجه به تابلوهای ترافیکی> باعث آن می شود به هم خورذدن آرامش و نظم و آسایش جامعه می باشد. تمامی تابلوها برای این مورد استفاده قرار می گیرند که باعث ایجاد نظم و انظباط شوند و از هرج و مرج و نابسامانی جلوگیری کنند. پس آنهعا را در مکان های نصب می کنند که از هرج و مرج جلوگیری شود. به همبن دلیل اگر به این تابلوها توجه نشود و علائمی که بر روی آنها ثبت شده را جدی نگیرید. باعث برهم خوردن تعادل زدگی شخصی و اجتماعی شما و تمامی افراد می گردد.
  • از دیگر مشکلاتی که عدم توجه به تابلوها و علائم روی تابلوهای ترافیکی برای شما دارد، پیامدهای مالی سبک تا سنگین است. پلیس راهنمایی و رانندگی در تمامی کشورها در صورت رعایت نکردن قوانین ترافیک و عدم توجه به تابلوها  جریمه های سنگین برای رانندگان متخلف اعمال می کند.

انواع پایه تابلو ترافیکی

پایه های تابلو موجود در بازار به دو دسته ی تقسیم بندی می شوند:

هر دو نوع پایه تابلو معرفی شده، در انواع سایزها و با طول بازوی های متفاوت تولید و طراحی و ساخته می شوند. اصولا بلند بودن بازوی تابلو از این نظر مناسب تر است که نصب آن بر روی پایه به شکل راحت تر و با دردسر کم تری انجام می گیرد. طراحی پایه تابلو ترافیکی به همراه بازوهای بلند باعث می شود تا نصب علایم بر روی پایه ها آسان تر صورت گیرد . با توجه به نوع تابلو ترافیکی و اندازه و بزرگی آن پایه مناسبی در نظر گرفته می شود . در تعریف دو نوع پایه تابلو ترافیکی می توان گفت:

پایه تابلو صلیبی

این پایه ها همانگونه که از نامشان مشخص می باشد، دارای یک پایه و دو بازو می باشند که به شکل صلیب می باشد. به همین دلیل به این نوع پایه ها، پایه تابلو صلیبی گفته می شود.

پایه تابلو یک طرفه L نوعی پایه تابلو است که از یک تیر عمودی و یک تیر افقی که به شکل حرف L به هم متصل شده‌اند، تشکیل شده است. این نوع پایه تابلو برای نصب تابلوهای تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و راهنمایی در مکان‌هایی که فضای محدودی وجود دارد، مانند پیاده‌روها، خیابان‌های باریک و پارک‌ها مناسب است.

مزایای استفاده از پایه تابلو یک طرفه L:

  • فضای کمی اشغال می‌کند: این نوع پایه تابلو به دلیل طراحی جمع و جور، فضای کمی را اشغال می‌کند و برای نصب در مکان‌هایی که فضای محدودی وجود دارد، مناسب است.
  • استحکام بالا: پایه تابلو یک طرفه L از استحکام بالایی برخوردار است و می‌تواند تابلوهای با وزن سنگین را به راحتی تحمل کند.
  • نصب آسان: نصب این نوع پایه تابلو آسان و سریع است و به تخصص خاصی نیاز ندارد.
  • تنوع در طرح و رنگ: