عمومیکسب و کار ایرانیان

آموزش طراحی تابلو برق با eplan

نرم افزار ایپلن نرم افزاری است که برای طراحی تابلو‌های برق، تابلو‌های کنترل و نقشه‌های چند خطی و تک خطی قطعات برقی مورد استفاده می‌گیرد.معرفی نرم افزار ایپلن =‌ای پلن = eplan نرم افزار Eplan در واقع از دو واژه انگلیسی electrical + plan تشکیل شده است.همچنین اسم کامل این نرم افزار که توسط شرکت سازنده تعیین شده است، Eplan electric p۸ می‌باشد.خب با این تعریف فک کنم که مشخص هست که کاربرد این نرم افزار برای چه کاری می‌باشد؟!همونطور که تا الان متوجه شدید یا از قبل می‌دونستید، این نرم افزار دقیقا برای نقشه کشی تابلو برق طراحی شده است.

 نصب و کاربرد‌های نرم افزار eplan

دقت کنید که نرم افزار eplan، برای طراحی تابلو برق، طراحی و برنامه نویسی شده است و به صورت تخصصی برای این کاربرد استفاده می‌شود.اما نرم افزار اتوکد دارای کاربرد‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها هم طراحی در زمینه‌های الکتریکال می‌باشد.

مزیت‌ها (ویژگی ها) و معایب آموزش نرم افزار eplan

مهمترین مزیتی که در آموزش تصویری نرم افزار eplan می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، اتصال خودکار سیمبل‌ها به یکدیگر می‌باشد.همچنین گزارش گیری‌هایی که نرم افزار در اختیار ما قرار میدهد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
Electrical panel design training with eplan

گزارش‌های تصویری خروجی نرم افزار eplan

گزارش‌هایی که نرم افزار پس از اتمام پروژه به ما میدهد، عبارتند از:لیست خریدلیست خرید به ما کمک می‌کند که خیلی سریع و با دقت بالا، قطعاتی که در نقشه استفاده کردیم را خریداری کنیم.

ترمینال دیاگرام
ترمینال دیاگرام به ما کمک می‌کنه که بفهمیم هر ترمینال، محل‌های اتصالش (Connection point) کجا هست وما رو خیلی سریع‌تر به جایابی ترمینال‌ها و سیم بندی میرسونه.

ارتباط eplan با اتوکد الکتریکال یکی از مهمترین ویژگی‌های نرم افزار eplan، قابلیت ارتباط و انتقال اطلاعات آن با نرم افزار اتوکد می‌باشد.
همچنین با adobe pdf نیز می‌توان ارتباط برقرار کرد و گزارش گرفت.

نصب ورژن‌های نرم افزار eplanرویژن‌های مختلفی از این نرم افزار در بازار وجود دارد که با توجه به نوع ویندوز (۱۰ – ۸ – ۷) و ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی بودن نرم افزار بایستی ورژن مناسب را دانلود و نصب کنید با توجه به اینکه ما از نرم افزار‌های کرک شده استفاده می‌کنیم.حتما در انتخاب نوع نرم افزار دقت کنید و کرک را به درستی انجام دهید تا در ادامه آموزش تصویری eplan با نواقص و کمبود‌های ناگهانی رو به رو نشوید.

 روش‌های یادگیری و آموزش EPLAN

برای یادگیری و آموزش eplan مثل آموزش هر مهارت دیگه ای، راه‌های مختلفی وجود داره…شاید به صورت self study بخواهید اقدام کنید یا اینکه با مطالعه جزوه و کتاب یا شرکت در کارگاه و …آموزش self study با جزوه و کتاب eplanکم هزینه‌ترین روش اینه که کتاب یا جزوه‌ای رو انتخاب کنید و شروع به آموزش این نرم افزار کنید.البته احتمال داره که فایل‌های ویدئویی رایگانی رو هم روی اینترنت بتونید پیدا کنید وبا مشاهده آن‌ها آموزش eplan رو شروع کنید.با توجه با رشد و پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به اینترنت، آموزش‌های اینترنتی و مجازی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

 آموزش تصویری طراحی تابلو برق با eplanبعد از اینکه گام به گام با آموزش تصویری eplan تا نصب نرم افزار پیش آمدیم.حالا وقت آن است که با محیط نرم افزاری بیشتر آشنا شده وعلاوه بر بررسی نمونه نقشه‌های مختلف، به سراغ ایجاد و اجرای پروژه‌ها برویم.

نمونه نقشه تابلو برقبرای آموزش تصویری eplan به سراغ یک نمونه نقشه تابلو برق eplan که بسیار ساده و ابتدایی نیز می‌باشد، می‌رویم و ادامه آموزش مان را پیگیری می‌کنیم.توجه کنید که هدف ما در آموزش تصویری eplan این است که از ساده‌ترین مطالب شروع کرده وآموزش‌های خود را تا پیشرفته‌ترین مفاهیم ادامه خواهیم داد.

نمونه نقشه eplan

در تصویر زیر، یک نمونه نقشه eplan رو مشاهده می‌کنید که در ادامه کار از آن استفاده خواهیم کرد وبررسی می‌کنیم که چگونه این نقشه رو در نرم افزار eplan پیاده سازی کنیم وهمچنین به چه نحوی این نقشه پرکاربرد را به صورت ماکرو دربیاوریم و در پروژه‌های بعدی مان از آن استفاده کنیم.البته این نقشه از ساختار بسیار ساده‌ای برخوردار هست و به همین منظور از این نقشه برای آموزش اولیه استفاده می‌کنیم.

نقشه کشی برق صنعتی با eplanبه اهمیت طراحی دقیق نقشه eplan برای کاهش هزینه‌ها و همچنین خوب از کار درآمدن تابلویی که پیکربندی می‌کنیم، پی بردیم همچنین برای  آموزش برق صنعتی میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.

دانلود سیمبل (سمبل) برای eplanیکی از مهمترین ویژگی‌های این نرم افزار، داشتن سیمبل‌های آماده‌ای هست که می‌تونیم از آن‌ها استفاده بکنیم.برای دسترسی به این سیمبل‌ها بایستی به سراغ کتابخانه‌ها برویم:

انتخاب سیمبل از نقشه eplan

بنابراین تا اینجای کار به خوبی با آوردن سیمبول‌ها به نقشه وجاگذاری قطعات بر روی نقشه آشنا شدیم.دانلود کتابخانه eplan

کتاب خانه‌های نرم افزار eplan در بسیاری از مواقع، حجم کاری ما رو کاهش می‌دهند.

آموزش ماکرو در نقشه کشی eplanیکی از قابلیت‌های بسیار جالبی که این نرم افزار دارد، توانایی ماکرو کردن برنامه هایمان می‌باشد.

همه ما می‌دانیم که یکی از پرکاربردترین مدار‌ها در نقشه کشی‌های صنعتی، مدار خودنگهدار با بوبین کنتاکتور (یا رله) می‌باشد؛ بنابراین بهتر است که یکبار این برنامه را نوشته و سپس آن را به صورت یک ماکرو در eplan در بیاوریم.

برای دفعات بعدی در همان نقشه یا نقشه‌های دیگر، به راحتی این ماکرو را فراخوانی کرده و برنامه را سریع‌تر اجرا خواهیم کرد.

گام‌های ایجاد ماکرو در eplanدر محیط نرم افزار بر روی آیکون Edit کلیک کرده و Create window macro را انتخاب می‌کنیم.

مخاطبین دوره آموزش برق و الکترونیک

دوره برق صنعتی مجتمع فنی تهران: دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی برق در کلیه گرایش ها ( کنترل، قدرت، ، مخابرات و انتقال و توزیع ) می توانند از آموزش برق و الکترونیک در این دپارتمان آموزشگاه برق و الکترونیک بهره مند شوند. همچنین شاغلین در صنعت نیز به منظور ارتقای دانش و مهارت خود در محیط کار، می توانند از آموزش برق و الکترونیک استفاده نمایند.

اهداف آموزشگاه برق و الکترونیک

  • مهارت آموزی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق جهت جذب در بازار کار
  • ارتقای سطح کیفی و فنی شاغلین در صنعت برق
  •  آموزش برق صنعتی با سابقه
  • به روز رسانی اطلاعات دانشجویان و مهندسین برق

معرفی رشته برق و الکترونیک

در ابتدا لازم است بدانید که مهندسی برق به علمی گفته می شود که در آن به تحلیل و بررسی ریاضی انواع پدیده های فیزیکی پرداخته می شود. به طور کلی این رشته شامل گرایش های متنوعی می باشد که  مهم ترین گرایش های برق عبارت اند از:

بازار کار رشته برق و الکترونیک چگونه است؟

از آنجایی که رشته برق و الکترونیک در هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین می توان گفت که رشته برق از بازار کار پررونقی برخوردار است. به طور کلی افراد در صورت کسب دانش و مهارت های مربوط به دوره های برق و الکترونیک می توانند موقعیت های شغلی متنوعی را برای خود ایجاد کنند. از جمله این فرصت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • راه اندازی مغازه  الکتریکی و فروش، نصب و تعمیرات لوازم برقی
  • فعالیت در محیط هایی مانند ساختمان، مراکز بهداشتی، بیمارستان  ها، ادارات، مراکز نظامی و ….
  • کار با دستگاه ­ها و تجهیزات موجود در کارخانه  ها
  • فعالیت در شرکت  های خدماتی در زمینه سرویس دستگاه  ها
  • کار در ادارات مختلف از جمله اداره برق، اداره آب و فاضلاب، نیروگاه ها، شهرداری و ….
  • فعالیت در شرکت  های فروشنده و واردکننده­  تابلو برق، یو پی اس، دیزل برق و ….
  • کار در کارگاه  های سازنده و مونتاژ کننده تابلو های برق
  • فعالیت در شرکت ­ های تعمیر انواع موتور­ های الکتریکی
  • و ….