عمومیکسب و کار ایرانیان

آموزش طراحی سایت از صفر تا صد رایگان

اگر هدف تان طراحی یک وبسایت حرفه ای و همه چیز تمام می باشد یک سری اقدامات وجود دارد که با انجام دادن آنها قبل از شروع طراحی سایت تان می توانید به این هدف برسید.اولین و مهم ترین قدمی که می بایست برای شروع کار طراحی سایت بردارید انتخاب نوع سایت تان است چرا که هر نوع وبسایت امکانات خاص خودش را دارد و شما می توانید باتوجه به هدف تان یک نوع سایت را برای طراحی انتخاب کنید.

دوره وب دیزاین

انواع وب سایت ها:

وبسایت شرکتی:  این نوع سایت به طور خاص برای معرفی خدمات، محصولات، سوابق و افتخارات  یک شرکت یا مجموعه طراحی می شود همچنین این سایت می تواند شامل بخش هایی مثل مقالات آموزشی در حوزه فعالیت شرکت ها و اخبار مرتبط به آنها باشد.

وبسایت شخصی: این نوع سایت تفاوت چندانی با وبسایت های شرکتی ندارد. و در آن به معرفی یک  شخص به جای یک شرکت پرداخته می شود. هر کسی می تواند برای خودش یک وبسایت شخصی طراحی کند ولی معمولا اقراد سرشناس و سلبریتی ها  یک سایت به اسم خودشان دارند و در آن به معرفی آنها و آثارشان پرداخته شده است.

وبسایت  فروشگاهی:  همانطور که از نامش پیداست این نوع سایت با این هدف طراحی می شود که بتوان محصول، کالا یا خدماتی را  در آن به فروش رساند؛ این نوع سایت معمولا امکانات بیشتری نسبت به سایر انواع سایت دارد و دارای درگاه پرداخت می باشد. از طرفی طراحی آن هم نسبتا به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

وبسایت تخصصی: این نوع سایت ها برای یک هدف و کسب و کار خاص طراحی می شود همچنین این نوع سایت ممکن است  دارای امکاناتی باشد که در انواع وبسایت های دیگر یافت نشود و به طور اختصاصی توسط طراح سایت برای آن طراحی شده باشد.

قدم دوم : شناخت مخاطبان

پاسخ به این سوال که شما می خواهید به کدام دسته از افراد جامعه خدمات تان را ارائه دهید قبل از شروع کار طراحی سایت تان، بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر بدانید چه افرادی قرار است از وبسایت شما بازدید کنند باعث می شود در طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری وبسایت تان المان هایی را به کار ببرید که مناسب آنها باشد و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال اگر قرار است اکثر مخاطب شما کودک و نوجوان باشد در طراحی سایت تان از رنگ ها و المان های جذاب برای آن گروه سنی استفاده می کنید تا آنها ترغیب به استفاده از وبسایت تان شوند. با گذراندن دوره آموزش web design pack  در پایان می توانید یک وبسایت با صفحات ثابت همراه با متن، جدول، تصویر طراحی نمایید.

قدم سوم: تعیین امکانات سایت

پشت هر وبسایتی که طراحی می شود معمولا یک هدف قرار دارد و برای اینکه بتوان آن هدف  را در سایت اجرایی کرد باید امکاناتی فراهم باشد. بهتر است پیش از اینکه شروع به طراحی سایت تان کنید امکانات و قابلیت های سایتی که قرار است طراحی کنید را تعیین کنید تا در هنگام طراحی سایت بدانید به چه امکاناتی نیاز دارید و در زمان تان صرفه جویی شود.

یک وبسایت موفق چه ویژگی هایی دارد؟

۱- طراحی رسپانسیو یا واکنش گرا

طراحی رسپانسیو به این معنی است که وبسایت شما در هر دستگاهی متناسب با ابعاد و اندازه ی آن به درستی باز شده و نمایش داده شود. با توجه به اینکه امروزه کاربران با دستگاه های مختلفی وارد اینترنت می شوند این موضوع که وبسایت تان در هر ابعاد و اندازه ای خودش را وقف دهد و بتواند بهترین خودش را به نمایش بگذارد از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

۲- بهینه بودن برای موتورهای جستجو

تمام مدیران سایت عاشق این هستند که وبسایت شان  بالاتر از هر سایت دیگری در صفحه جستجو به کاربران نمایش داده شود قطعا شما هم به همین فکر هستید و یکی از ویژگی های وبسایت موفق هم دقیقا همین است.

اما برای اینکه وبسایت تان این ویژگی عالی را داشته باشد باید برای موتورهای جستجو بهینه باشد. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو که به آن سئو (SEO) هم می گویند مجموعه ای از اصول و قوانین است که با رعایت آنها، وبسایت تان در صدر نتایج جستجو قرار می گیرد.

۳- سرعت سایت

یکی از مهم ترین ویژگی های یک سایت خوب داشتن سرعت بالا است. کاربران معمولا مدت زیادی منتظر نمی مانند تا یک سایت باز شود حتی اگر وبسایت شما از نظر محتوا و خدمات دارای کیفیت بالایی  باشد اما سرعت خوبی نداشته و مدت زمان لود شدن آن طول بکشد،باز هم اکثر کاربرانش را از دست خواهد داد.

۴- به روز رسانی محتوا

محتوای بروز همیشه چه از نظر کاربر و چه از نظر موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. کاربران همیشه به دنبال محتوای ناب و دسته اول هستند و اگر متوجه شوند که محتوای یک وبسایت کهنه و قدیمی است شاید دیگر به سراغ آن نروند. از آنجایی هم که موتورهای جستجو وبسایت ها را بر اساس علایق و نیاز کاربران و همچنین مفید بودن آنها رتبه بندی می کند، وبسایت هایی را در نتایج جستجو بالاتر نشان می دهد که محتوای مورد نیاز کاربران را داشته باشند.

۵- پشتیبانی قوی

همانطور که می دانید مهم ترین چیزی که باعث می شود یک کاربر از خدمات یک سایت استفاده کند و از آن محصولی را خریداری کند اعتماد به آن وبسایت است. یکی از مواردی که خیلی بر روی اعتماد کاربران در سایت تاثیر می گذارد پشتیبانی سایت است. اگر سایتی قرار است محصول یا خدمتی را ارائه بدهد و می خواهد ارتباطش با کاربران و مشتریانش پایدار بماند باید پشتیبانی قوی برای سایتش در نظر داشته باشد.

اشتباهات رایج در طراحی سایت

۱- رسپانسیو نبودن وبسایت

همانطور که پیش از این گفتیم امروزه بیشتر افراد با تلفن همراه وارد اینترنت می شوند و با آن وبگردی می کنند پس خیلی مهم است که وبسایت تان در تلفن های همراه به درستی نمایش داده شود و کاربران بتوانند از آن استفاده کنند دقت کنید که اگر وبسایت تان رسپانسیو نباشد مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

۲- فرایند پرداخت طولانی و پیچیده

در طراحی یک سایت فروشگاهی بهتر است تا جایی که می توانید مراحل پرداخت را ساده تر و کوتاه تر کنید به طوری که تمام کاربران با کمترین تجربه در استفاده از وبسایت و خرید اینترنتی، بتواند خریدشان را از وبسایت تان انجام دهند.

توجه داشته باشید که پیچیدگی در مرحله پرداخت می تواند کاربران را از خریدشان باز دارد! همچنین می توانید علاوه بر برداخت آنلاین روش پرداخت درب منزل را هم برای کاربران تان فراهم کنید تا کاربران اعتماد بیشتری نسبت به سایت تان پیدا کنند.

۳- عدم توجه به UIUX سایت

به معنی رابط کاربری و به مجموعه ای از تصاویر، دکمه ها و المان های مختلف استفاده شده در سایت تان گفته می شود که کاربر به وسیله آنها با سایت تان تعامل می کند و به معنی تجربه کاربری و به احساسی که کاربر در هنگام تعامل با بخش های مختلف سایت تان تجربه می کند گفته می شود همچنین مشخص کننده نحوه تعامل کاربر با وبسایت تان می باشد.

عدم توجه کافی به طراحی UI  و UX حتی اگر وبسایت شما در نتایج بالای سرچ هم باشد باعث می شود کاربرانی که وارد آن شدند نتوانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند و در استفاده  از آن سردرگم بمانند که همین موجب می شود تا از سایت تان خارج شوند.

۴- کمالگرایی در شروع

اگر در شروع کار طراحی سایت تان هستید نباید بیش اندازه در طراحی آن حساسیت به خرج دهید و از خودتان انتظار طراحی یک سایت فوق العاده در همان ابتدای کار داشته باشید چرا که این طرز فکر موجب بی انگیزه شدن شما خواهد شد و شاید تا مدت زیادی حتی طراحی سایت تان را شروع هم نکنید! در عوض بهتر است فقط شروع کنید و به مرور زمان سایت تان را ارتقاء داده و به امکاناتش بیافزایید.

۵- اصرار بر استفاده از تکنولوژی خاص

چگونه طراح وبسایت شویم؟

با حوزه طراحی سایت بیشتر آشنا شوید

برای شروع بهتر است تحقیقات تان را شروع کنید و ابعاد مختلف این حوزه را بشناسید. هر تخصص و حرفه ای مزایا و معایب و همچنین چالش های خاص خودش را دارد که حرفه طراحی سایت هم از آن مستثنا نیست و باید آنها را بشناسید. بعد از اینکه شناخت کافی از این حوزه پیدا کردید باید به این سوال که آیا علاقه مند به این حوزه هستید و  می توانید از پس چالش های آن بر بیایید پاسخ دهید و اگر پاسخ هایتان مثبت بود وارد این حوزه شوید.

تخصص های مختلف حوزه طراحی سایت را بشناسید

قدم دوم برای طراح سایت شدن شناخت تخصص های این حوزه و تعیین جایگاه تان است. در طراحی یک سایت باید افراد با تخصص های مختلف با هم همکاری کنند که در زیر به معرفی آنها می پردازیم همچنین  شما هم با توجه به علاقه تان می توانید وارد هر کدام از این تخصص ها شوید.

  • گرافیست سایت: این تخصص مناسب فردی با خلاقیت زیاد می باشد چرا که طراحی اشکال و المان های گرافیکی سایت مثل تصاویر، آیکون ها لوگو و… وظیفه این شخص می باشد.
  • برنامه نویس سمت کاربر (Client Side): طراحی این بخش از سایت که کاربر مستقیم با آن در ارتباط است و آن را می بیند وظیفه برنامه نویس سمت کاربر می باشد که برای آن از زبان های HTML و CSS و Java Script استفاده می کند.
  • برنامه نویس سمت سرور (Server Side): وظیفه برنامه نویس سمت سرور برقرای ارتباط بین وبسایت و سرور است. این کار در پشت سایت انجام می شود و تاثیر زیادی در عملکرد سایت دارد همچنین در این بخش از یکی از زبان های PHP، asp.net، Python و… استفاده می شود.