حوادث

سرقت بزرگ پایتخت از زاویه‌ای دیگر

یکی از مهم ترین اتفاقات روزهای اخیر اخبار کشور، سرقت بیش از 160 گاوصندوق بانک ملی شعبه این دانشگاه در پایتخت بود. به گفته پلیس، 48 ساعت پس از این حادثه 13 مامور دستگیر شدند و البته هیچ یک از ماموران بانک نقشی در آن نداشتند. علاوه بر این، این بانک اعلام کرد که با وجود نداشتن تعهدات قانونی، به آسیب دیدگان خسارت پرداخت خواهد کرد.

صادق کرمیان، یکی از مدیران خبری ایران تودی، می‌نویسد: «به‌خوبی می‌دانم که سرقت از شعبه بانک ملی در پی حوادث اخیر منجر به استخدام یکی از بستگانش شده که مدیر سابق یکی از بانک‌های ملی بوده است. شعبه های بزرگ و مستقل در تهران چگونه جو این بانک بزرگ و حتی کارمندان بازنشسته را پیدا کردند!

ضمن عرض تسلیت به قربانیان این سرقت بزرگ در چند روز گذشته، با تک تک کارکنان و بازنشستگان بانک صحبت کرده ام و آنها اذعان دارند که حال روحی شان کمتر از قربانیان و مراجعینشان نیست. بانک، زیرا تصادفی است که زمانی اعتماد و جایگاه سازمانی را که به آن افتخار می کردند به خطر انداختند.

در واقع کارکنان این بانک معتقدند که اعتماد مردم به بانک ملی کوتاه مدت نیست، بلکه فداکاری بسیاری از کارکنان همین بانک در طول بیش از 90 سال فعالیت بانک ملی و در هر صورت این سرمایه دولتی است. باید حفظ شود؛ این موضوع البته چهره اعتماد به بانک ملی را در رابطه با سرقت اخیر از شعبه دانشگاه و از دست دادن بیش از 160 مشتری این بانک به شدت خدشه دار کرده است.

«چند سال رئیس خزانه یکی از شعب مستقل و بسیار مهم بانک ملی در تهران بودم. باور کنید در آن سال ها فکر من همیشه حفظ خزانه این بانک و حفظ اموال و پس انداز مردم در این بانک بود، به همین دلیل گاهی مجبور می شدم از خانواده ام بخواهم که از خزانه این بانک محافظت کنند. در شرح شغل من بود یادم هست چند سال پیش در شب عروسی دخترم و یک سال پیش در شب یلدا زنگ انشعاب تلفن همراهم دریافت کرد و خیلی زود اقوامم را در آن شرایط خاص رها کردم و به شعبه رفتم تا انجام تحقیق جریان این اطلاعیه سرقت البته همیشه به خدا نمی رسد و با ورود گربه و پرنده به ساختمان آژیر زنگ خطر به صدا در می آید. اما شعبه‌ای که ما در آن کار می‌کردیم ساختمان بسیار بزرگی داشت و این حیوانات در طول روز از هر روزنه و پنجره‌ای می‌توانستند وارد ساختمان شوند و وقتی بانک بسته می‌شد، یک لحظه بسته می‌شدند و می‌رفتند.»

این اظهارات را یکی از مدیران بازنشسته بانک ملی که در سال های گذشته رئیس خزانه یکی از بزرگترین و مستقل ترین شعب بانک ملی بود، بیان کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هرجا از اعتماد صحبت می کنیم نام بانک ملی ایران می درخشد. فعالیت های ما به دلیل اینکه خزانه یکی است بانک ملی یکی از مهم ترین و حتی مهم ترین نقاط ایران است. البته الان هم تا جایی که من می دانم همکارانم در بانک ملی همیشه سعی کرده اند از این شعار و اعتماد عمومی مردم محافظت کنند و حالا که این اتفاق افتاده است، همه ما بسیار ناراحت هستیم و احساس می کنیم بخشی از این شعار هستیم. کار آبرو در این جریان رفته است. اگرچه ابعاد مختلف این سرقت هنوز شناسایی نشده و نیاز به بررسی بیشتر است، اما اگر واقعاً سهل انگاری از سوی شخصی باشد، هیچ یک از کارکنان شاغل و بازنشسته بانک ملی پذیرفته نمی شوند زیرا آبروی ما در خطر است. ; اعتباری که با جان و دل برای بانک ملی ایران به دست آورده ایم».

با اینکه چند سالی است که از بانک بازنشسته شده است، این آخرین کلمات را با بغض به زبان می آورد. گویی دزد وارد خانه اش شده و حریم خانواده اش را زیر پا گذاشته است.

رئیس اداره پس‌انداز یکی دیگر از شعبه‌های مستقل بانک ملی درباره جو دزدی روز بعد از شعبه بانک ملی، شعبه دانشگاه، توضیح می‌دهد: «همه ما از این ماجرا شوکه شدیم. اگرچه این سرقت در شعبه دیگری رخ داده است، اما از آسیب دیدن وام بانک ملی بسیار متاسفیم. این سازمان که دوران جوانی و روزهای خود را در آن سپری کردیم، اکنون پس از این همه سال مانند خانواده ما شده است و نمی‌توانیم ببینیم که این اتفاقات به چهره او آسیبی وارد کرده است. به هر حال امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات در بانک ملی ایران نباشیم.»

یکی از مهمترین سوالات این حادثه این است که چرا سیستم امنیتی بانک در یکی از شعب بانک ملی ایران آنقدر ضعیف و ناکارآمد است که دزدگیر خارج از بانک به سرعت توسط سارقان خاموش شد و همچنین در سیستم امنیتی بانک نیز خاموش شد. ? ، پیام هشدار فقط برای یک نفر (رئیس واحد دانشگاهی) ارسال می شود؟

در این خصوص البته می توان سخنان یکی از کارکنان بخش ایمن شعبه دیگر بانک ملی را شنید: حتی به عنوان قطعی برق، پیام هشدار فوری برای تلفن های همراه مندرج در بند ارسال می شود. سیستم امنیتی. به عنوان مثال اگر هر یک از سنسورهای داخل بانک به هر دلیلی هنگام بسته شدن شعبه حساس باشد، بلافاصله زنگ هشدار داده می شود و در مرحله اول دستگاه بلافاصله سرقت را به خزانه دار اطلاع می دهد و در صورت عدم مشاهده یا عدم مشاهده یا مشاهده به علت سرقت توجه کنید، در صورت بی توجهی فرد به اخطار، دستگاه اخطار به پلیس یا رئیس پلیس منطقه ای که بانک در آن واقع شده است ارسال می شود. به دلیل این بی توجهی مسئولان. به همین دلیل کارمندان شعبه به جز در موارد سرقت واقعی از شعبه پس از این اخطارها که معمولا به ندرت اتفاق می افتد، به خود اجازه رسیدگی به پرونده و گزارش علت زنگ خطر را به پلیس نمی دهند. »

به هر حال در حالی که باید منتظر بررسی های تکمیلی پلیس و کارشناسان برای اعلام نظر دقیق درباره سرقت اخیر از گاوصندوق شعبه بانک ملی باشیم، مهم ترین نکته در حال حاضر تضعیف اعتماد عمومی نسبت به همه این موارد است. . سیستم بانکی باید توسط مسئولان به هر نحوی و در اسرع وقت تعمیر شود.

رعایت پروتکل های امنیتی استاندارد و سختگیرانه در شعب دارای صندوق امانات باید در اسرع وقت تحت نظارت مستقیم پلیس و مراجع ذیصلاح امنیتی مورد توجه قرار گیرد و از اولین و بدیهی ترین مواردی است که باید مشاهده کرد. در دستور کار سیستم بانکداری کشور.

این در حالی است که در تمام این سال ها که اموال شخصی شهروندان در منازل مورد هجوم سارقان قرار می گرفت، پلیس همواره در اطلاعیه ها و هشدارهای خود تاکید می کرد که مردم به جای نگهداری اشیاء قیمتی در خانه، در گاوصندوق بانکی نگهداری کنند. اموال در برابر سارقان مصون است، اما سهل انگاری های اخیر در سیستم بانکی به دلیل برخی سهل انگاری ها و آسیب پذیری های امنیتی روشن می کند که نظام بانکی کشور باید برای حفظ سیستم های جدید با امنیت و نیروی انتظامی همکاری کند. پروتکل های امنیتی برای شناسایی و اجرای اموال مردم.

از سوی دیگر به نظر می رسد علاوه بر موارد فوق، بانک ها این بار باید به دنبال همکاری جدی با شرکت های بیمه باشند تا مردم در چنین مواردی با بیمه نامه های مطمئن حداقل سرمایه خود را از دست ندهند. همکاری سیستم بانکی و سیستم بیمه در ایران می تواند قابلیت اطمینان گاوصندوق ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

البته طی چند روز گذشته کارشناسان مختلف در مورد قوانین حاکم بر گاوصندوق و عدم مسئولیت بانک ها در قبال محتویات گاوصندوق اختلاف نظر داشته اند، اما به عنوان مثال در صورت رعایت تمامی پروتکل های امنیتی، پادمان از گاوصندوق محافظت می کند. غرامت پرداختی شرکت های بیمه مانند بیمه انفرادی خودرو در محدوده ریالی با حق بیمه های مختلف است که هر صندوق دارای ارقام و حق بیمه های متفاوتی در برابر بلایای طبیعی، سرقت یا سرقت است. بیمه هر رویداد دیگری، اعتماد مردم به استفاده از این وجوه نه تنها کاهش می یابد، بلکه استقبال عمومی از این وجوه نیز بیش از گذشته خواهد بود.

بنابراین برای انجام این کار باید آیین نامه ها و دستورالعمل های آن توسط بانک مرکزی و بیمه مرکزی در اسرع وقت تدوین و به بانک ها و شرکت های بیمه تحویل داده شود.

انتهای پیام/