عمومیکسب و کار ایرانیان

امکانات ایمنی دنا پلاس

بر اساس استانداردهای اجباری اعلام شده در ابتدای سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو تعدادی از امکانات ایمنی جدید را برای دنا پلاس در نظر گرفته است که تا پایان سال بر روی این خودرو نصب می کند.

به گزارش آخرین خودرو، از چندی پیش نصب سنسور نور و باران بر روی دنا پلاس توربو آغاز شد و حال قرار است تا در گام های بعدی چند آپشن ایمنی به این خودرو اضافه شود. پیش بینی می شود که در گام نخست، امکانات ایمنی جدید بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک جوانان نصب گردد. اما بدیهی است که سری اول این خودرو با امکانات ایمنی ارتقا یافته به بازار نمی آید و در سری های تولید بعدی از خودرو، قابلیت های جدید اضافه خواهد شد.

در حال حاضر پروژه های نصب ویژگی هایی مانند سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، سامانه پایش فشار باد تایرها و ورود بدون کلید بر روی خانواده دنا پلاس آغاز شده است. اما ایران خودرو می خواهد تا در کنار این امکانات، چند قابلیت ایمنی را به این خودرو اضافه کند.

با توجه به دستور العمل های سازمان استاندارد، از پاییز سال ۱۴۰۲ باید تمام خودروهای جدید به سامانه کنترل پایداری مجهز باشند و بدیهی است که بر اساس ساختار جدید این آپشن ایمنی، ویژگی های دیگری مانند سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سامانه پیشگیری از هرزگردی به خودروهای جدید اضافه می شود.

دنا پلاس در واقع فیس لیفتی از خودروی دنا ایران خودرو است که دو سال بعد از دنا وارد بازار شد. دنا پلاس در سال 1395 به طور رسمی تولید شد. در این مقاله از مجله بیمه می‌خواهیم در مورد مشخصات فنی و ظاهری دنا پلاس با شما صحبت کنیم و به بررسی خانواده دنا پلاس بپردازیم. این خودرو در ابتدای تولید به فرم دنا پلاس معمولی بود و از نظر فنی تفاوت زیادی میان این دو خودرو وجود نداشت. یک سال بعد از تولید و عرضه دنا پلاس به بازار، دنا پلاس توربو شارژ معمولی و در سال 1399، خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک، به وسیله ایران خودرو به مشتریان عرضه شد. با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این خودرو بپردازیم.

بررسی مزایا و معایب دنا پلاس ایران خودرو

دنا پلاس ایران خودرو هم مانند تمام ماشین‌های دیگر مزایا و معایبی دارد. مزایای دنا پلاس به شرح زیر هستند:

  • دنا پلاس دارای طراحی زیباتری نسبت به دنا معمولی است.
  • این خودرو آپشن‌های بیشتری نسبت به دنا دارد.
  • پیشرانه کم مصرف‌تر یکی از ویژگی‌های مهم این خودرو است.

بعد از صحبت در مورد مزایای دنا پلاس بهتر است معایب این خودرو را هم ذکر کنیم:

  • عایق‌بندی بی‌کیفیت یکی از مشکلات این خودرو است.
  • برخی از آپشن‌های دنا پلاس از سال 97 به بعد حذف شدند.
  • افت کیفیت ساخت دنا پلاس هم یکی مسائلی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اما به طور کلی کیفیت ساخت در دنا پلاس بیشتر از انواع قدیمی است، با این حال بهتر است به بررسی دقیق‌تر این خودرو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی طراحی ظاهری دنا پلاس ایران خودرو

اگر نگاهی دقیق به دنا پلاس ایران خودرو بیندازید، متوجه ظاهر اسپورت و جسورانه این خودرو نسبت به سایر تولیدات ایران خودرو می‌شوید. طراحی خارجی دنا پلاس به همراه حالت تهاجی چراغ‌ها، جلو پنجره و طرح‌های زیبایی که روی سپر است، به بیننده حس اطمینان می‌دهد.

پشت خودروی دنا پلاس

اگر از نمای جانبی به این محصول نگاه کنید، به خوبی می‌بینید که خط شانه‌ای از قسمت پایانی چراغ عقب تا قسمت برآمده گلگیر جلو، امتداد یافته است. این طراحی در قسمت جانبی دنا پلاس، در کنار حجم‌پردازی‌های انجام شـده، ظاهری عضلانی، قوی و مهیج به این خودرو ایرانی می‌دهد. البته با دقت به این سدان ایران خودرو، متوجه ناهماهنگی سایز و طرح فریم پنجره‌ها در قسمت عقب خودرو می‌شوید.

طراحی ظاهری دنا پلاس در قسمت عقب با چراغ‌های بزرگ و یک تکه، نمایی ساده دارد. لازم به ذکر است که نمای جلو و عقب دنا پلاس ایران خودرو ظاهر چندان هماهنگی ندارند.

طراحی داخلی دنا پلاس

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم در مورد طراحی داخلی دنا پلاس صحبت کنیم. در ابتدا باید بگوییم که در طراحی کابین این خودرو تغییرات زیادی نسبت به خودرو ایران خودرو نمی‌بینیم و تنها تفاوت اضافه شدن یک سانروف به دنا پلاس است. دنا پلاس به طور کلی در مقایسه با سایر محصولات مشابه و هم رده داخلی، از کابین مناسبی برخوردار است. وجود المان‌هایی مانند طرح چوب و تودوزی مخملی در طراحی داخلی دنا پلاس به آن ظاهری گرم و زیبا داده است. طراحی دستیگره‌های کرومی برای درب‌ها، نوارهای کرومی دور شیشه‌ها و کف‌پوش موکتی این خودرو، زیبایی خاصی به دنا پلاس بخشیده است. داشبورد دنا پلاس از یک پلاستیک با کیفیت معمولی ساخته شده است.

کابین دنا پلاس علاوه بر صفحه نمایش بزرگ و سیستم مالتی مدیا دارای امکانات زیر است:

  • فرمان هیدرولیکی با کلیدهای کنترلی روی آن
  • سیستم تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب
  • چراغ مه‌شکن جلو و عقب
  • قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل
  • چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام ورود و خروج به کابین
  • چراغ نقشه‌خوان
  • سیستم روشنایی ترک خودرو
  • آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار
  • شیشه بالابر برقی
  • صندلی راننده و سرنشین جلو 8 حرکته برقی
  • سری صندلی‌های جلو دارای قابلیت تنظیم هستند
  • جاعینکی
  • کروز کنترل
  • نمایشگر دمای محیط
  • باز کن قفل صندوق عقب از داخل
  • قابلیت دسترسی به صندوق از داخل

تصویری از کابین دنا پلاس

امکانات فوق در تمامی خودروهای خانواده دنا پلاس وجود دارد. البته در مدل توربو شارژ علاوه بر موارد فوق شاهد؛ روکش چرمی با دوخت قرمز برای فرمان، دسته دنده جدید به همراه گردگیر هستیم. مدل دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دارای فرمان برقی است و سایر مدل‌های توربو شارژ دنده‌ای هستند.

این نکته را هم بگوییم که رینگ و تایر دنا پلاس توربو و توربو اتوماتیک نسبت به مدل پلاس معمولی، بزرگتر شده‌است.

دنا پلاس یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین خودروهای ایرانی است که توانسته در بازار خودرو مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کند. این خودروی ایرانی می‌تواند نیاز شما به یک سدان عالی و با امکانات را به راحتی برطرف کند. برای  فروش اقساطی دنا پلاس اتومات و دنا پلاس توربو می توانید با ما تماس بگیری

امکانات ایمنی دنا پلاس

ایران خودرو در مدل پلاس ماشین دنا خود امکانات ایمنی زیر را قرار داده‌است:

  • کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی
  • ایموبیلایزر
  • قفل مرکزی با ریموت
  • کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • فرمان تلسکوپی
  • صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دید عقب
  • سیستم قطع سوخت خودکار
  • ترمز ضد قفل ABS، EBD
  • ترمز دیسکی خنک شونده جلو و دیسکی عقب

این ویژگی‌های ایمنی در سه عضو خانواده مدل دناپلاس مشترک است.

بررسی فنی دنا پلاس

همان‌طور که گفتیم دنا پلاس از نظر فنی تفاوت زیادی با دنا ندارد و فقط در مدل‌های توربوشارژ و اتوماتیک تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در جدول زیر مشخصات فنی دنا پلاس، دنا پلاس توربو شارژ دنده‌ای و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک را برای شما آورده‌ایم:

مدل خودرو دنا پلاس دناپلاس توربو شارژ دنده ای دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک
موتور EF7 E F7 TC EF7 TC
حجم موتور 1646 سی سی 1645سی‌سی 1645 سی سی
حداکثر توان 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه 215 نیوتن متر در 2200-4800 دور در دقیقه 215 نیوتن متر در 2200-4800 دور در دقیقه
سوپاپ 16 شانزده 16
نوع سوخت بنزین  بنزینی بنزین
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای پاشش‌چند نقطه‌ای پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت 189 کیلومتر در ساعت 205 کیلومتر در ساعت 205 کیلومتر در ساعت
شتاب 0-100 13.5 ثانیه 10 ثانیه 11 ثانیه
سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک
ظرفیت باک 60 شصت 60
مصرف سوخت ترکیبی 7.74 لیتر در هر 100 کیلومتر 7.94 لیتر در هر 100 کیلومتر 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر
ابعاد خودرو طول: 4559 میلیمتر

عرض: 1944 میلیمتر

ارتفاع: 1460 میلیمتر

طول: 4559 میلیمتر

عرض: 1944 میلیمتر

ارتفاع: 1460 میلیمتر

طول: 4559 میلیمتر

عرض: 1944 میلیمتر

ارتفاع: 1460 میلیمتر

وزن خودرو 1258 کیلوگرم 1262 کیلوگرم 1400 کیلوگرم
حجم صندوق عقب 500 لیتر پانصد لیتر 500 لیتر

مقایسه انواع مختلف دنا پلاس، دنا پلاس دنده‌ای، دنا پلاس اتوماتیک

اگر بخواهیم در مورد مهم‌ترین تفاوت‌ها در میان مدل‌های دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک صحبت کنیم، باید به تفاوت در مشخصات فنی آن‌ها بپردازیم. هر سه مدل خودروی دنا پلاس دارای پیشرانه EF7 هستند که این پیشرانه روی سمند LX، سورن و دنا معمولی نیز قرار دارد. البته پیشرانه دنا پلاس توربو مجهز به پرخوران است و دو مدل دنده‌ای دیگر هم دارای گیربکس 5 سرعته هستند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک دارای فرمان برقی است و در مدل‌های ساده و توربو دنده‌ای، سیستم فرمان هیدرولیک است.

بررسی رقبای دنا پلاس در بازار ایران

بهتر است بدانید دنا پلاس در رده قیمتی خود، دارای رقبای زیادی است. در حالت کلی انتخاب هر کدام از رقبای این سدان ایران خودرو مزایا و معایب خاص خودش را دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که تندر 90 از رقبای کم استهلاک و کم مصرف دنا پلاس است. اما طراحی داخلی و آپشن‌های دنا پلاس نسبت به تندر 90 در سطح بالاتری قرار دارد.

یکی دیگر از رقبای دنا پلاس در بازار ایران، رانا پلاس است. رانا پلاس از نظر مصرف سوخت و شتاب اولیه بهتر از رانا پلاس است، اما نداشتن فضای کافی در قسمت عقب خودرو، یکی از مشکلاتی است که نمی‌توان از چشم‌پوشی کرد.

شاهین سایپا یکی از رقبای جدی دنا پلاس است که طراحی‌های خوب و آپشن‌های مناسب شاهین، آن را به یک رقیب مستقیم برای دنا پلاس تبدیل می‌کند. البته بهتر است از رقبای دیگر دنا پلاس مانند جک 4J غافل نشوید. چون از تکنولوژی‌های به روزتری برخوردار هستند.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دنا پلاس

پس از آشنا شدن با دنا پلاس ایران خودرو، نوبت به بحث بیمه این خودرو می‌رسد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از جمله الزامات هر خودرویی هستند که باید داشته باشند. البته بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به دلیل مزایایی که دارد توصیه می‌شود، حتماً مالکین محترم این بیمه را نیز داشته باشند.

  • بیمه شخص ثالث: این بیمه که از الزامات هر خودرویی می‌باشد هزینه‌هایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران می‌نماید. در بحث بیمه، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه شخص ثانی و فرد زیان‌دیده شخص ثالث محسوب می‌شود. در مورد قیمت بیمه شخص ثالث خودرو باید این نکته را بگوییم که

مقاله پیشنهادی: ؟

  • بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمه‌ای یک خودرو، بیمه بدنه می‌باشد. با پرداخت حق بیمه بدنه، می‌توانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی بیمه کنید و در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه‌گر بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران می‌نماید.

خودروری دنا پلاس؛ سدان جدید ایران خودرو

دنا پلاس ایران خودرو با وجود ضعف‌هایی که دارد، به دلیل طراحی زیبا و قابل قبول در بازار داخلی، امکانات و آپشن‌ها و قدرت موتور کافی، خودروی مناسبی برای خانواده‌های ایرانی است. دنا پلاس تا کنون توانسته جایگاه مناسبی برای خود فراهم آورد. در این مقاله در مورد مشخصات فنی و ظاهری دنا پلاس با شما صحبت کردیم، همچنین در مورد بیمه‌های خودرویی هم اطلاعاتی را به شما دادیم. در صورتی که در مورد دنا پلاس یا بیمه‌های شخص ثالث و بدنه سوال یا ایهامی داشتید، از قسمت نظرات این مقاله با ما در ارتباط باشید.