عمومیکسب و کار ایرانیان

نکات لازم برای ماسک ایمنی تنفسی

ماسک های تنفسی برای محافظت از بدن ما در برابر آلاینده های هوا استفاده می شوند. ماسک ها همچنین با عنوان تجهیزات حفاظت تنفسی شناخته می شوند. در محیط کار یا در خانه به منظور رعایت بهداشت و ایمنی، انواع ماسک های تنفسی استفاده می شوند. تنوع کاربرد باعث شده تا انواع مختلفی از ماسک های تنفسی در بازار وجود داشته باشد. این مقاله برای انتخاب ماسک محافظ دستگاه تنفس شما مفید خواهد بود.

چه زمانی باید از ماسک استفاده کنید؟

همانطور که اشاره شد، ماسک ها به منظور حفاظت از دستگاه تنفسی طراحی شده اند و برای جلوگیری از استنشاق هوای آلوده استفاده می شوند. هوای آلوده تعاریف متفاوتی دارد. هوای خانه در مرکز شهری مثل تهران آلوده است. محیط های کاری صنعتی غالباً سرشار از آلاینده هستند.

در هوای کارگاه های کوچک سنگ بری و چوب بری مقادیر زیادی ذرات معلق پراکنده است. در کارخانه های محصولات شیمیایی مانند صنایع نفت و گاز،‌ نساجی، کاغذسازی، سموم کشاورزی و صنایع فولاد بخارات سمی وجود دارد. هوای بیمارستان ها نیز ممکن است آلوده باشد. در آنجا آلاینده های زیستی مانند میکروب ها و ویروس ها به صورت معلق در هوا وجود دارند. در این شرایط پوشیدن ماسک مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در هر مکانی نیز با توجه به نوع آلودگی،‌ ماسک تنفسی مخصوص باید استفاده شود.

چه نوع ماسک تنفسی باید انتخاب کرد؟

تشخیص ماسکی که شما برای تصفیه هوای اطراف خود نیاز دارید، از بین انواع ماسک های تنفسی واقعاً دشوار است. در مرحله اول، باید بدانید چه خطراتی شما را تهدید می کند؟ ماسک یکبار مصرف را ترجیح می دهید یا ماسک قابل استفاده مجدد؟
ماسک های یکبار مصرف معمولاً به عنوان ماسک ذرات یا ماسک های گرد و غبار شناخته می شوند. معمولاً به شکل نیم صورت فروخته می شوند. به طور معمول برای محافظت در برابر ذرات موجود در هوا استفاده می شوند. ماسک های جراحی از جمله ساده ترین ماسک های تنفسی یک بار مصرف هستند. معمولاً توسط کادر درمان استفاده می شوند. ماسک های جراحی برای جلوگیری از پرتاب قطرات تنفسی از دهان و بینی ساخته شده اند.

به طور کلی 3 نوع فیلتر وجود دارد: فیلترهای گاز ، فیلترهای ذرات و فیلترهای ترکیبی.

 

  • فیلترهای گاز در برابر بخارات سمی ، گازها و مواد شیمیایی محافظت می کنند.
  • فیلترهای ذرات در برابر گرد و غبار ، دود ، بخار ، میکروارگانیسم ها و ویروس ها محافظت می کنند.
  • فیلترهای ترکیبی ویژگی های فیلترهای گاز و ذرات را ترکیب می کنند و به عنوان مثال برای محافظت در برابر آئروسل ها و بخارات مورد نیاز است.

 

دستگاه تنفس در جهت پخش هوا (از خارج به داخل) آزمایش می شود. در آزمایش ها کارایی فیلتر و نشتی روی  صورت در نظر گرفته می شود.

ماسک تنفسی و کاربرد آن

ماسک تنفسی نوعی پوشش و حفاظ فیزیکی در برابر ورود عوامل بیماری‌زا و آلوده به دهان و بینی محسوب می‌شود. این ماسک‌ها روی صورت به‌طوری‌که دهان و بینی را به‌طور کامل بپوشانند، قرار می‌گیرند. با دانستن اطلاعاتی در مورد ماسک تمام صورت و طرز استفاده از آن نه‌تنها می‌توانید از ورود ویروس‌ها و یا هرگونه عوامل بیماری‌زا معلق در هوا جلوگیری کنید، بلکه از ورود گردوغبار، فیوم‌ها، بخارها و سموم شیمیایی به بدن نیز جلوگیری خواهد شد. برخی از مشاغل در محیط‌های مملو از آلودگی و گازهای سمی انجام می‌شوند.

هرساله تعداد زیادی از افراد شاغل در این محیط‌ها در سراسر جهان دچار بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌شوند. در این زمان افراد شاغل در این محیط‌ها نیاز مبرم به استفاده از ماسک تنفسی مخصوص برای جلوگیری از ورود گاز به ریه‌ها دارند. طول عمر ماسک‌ها با توجه به ساختارشان متفاوت است. اما بهتر است بدانید که ماسک‌های معمول مورداستفاده در همه‌جا یکبار مصرف هستند.

حفاظت فردی چیست؟

حفاظت فردی به مجموعه‌ای از تجهیزات و وسایل مربوط به محافظت از فرد در مقابل عوامل خارجی مختلف اشاره دارد. این تجهیزات به منظور جلوگیری از بروز آسیب به بدن یا سلامت فرد، در مقابل خطرات فیزیکی، شیمیایی یا زیستی استفاده می‌شوند. این تجهیزات می‌توانند شامل ماسک‌ها، عینک ایمنی ، دستکش‌ کار ، کلاه‌ ایمنی، لباس کار و دیگر وسایل حفاظتی باشند.

کاربرد اصلی ماسک تنفسی

ماسک تنفسی یک وسیله حفاظت فردی است که برای جلوگیری از ورود ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها، گازها، و دیگر آلاینده‌ها به داخل دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. این ماسک‌ها در محیط‌های کاری مختلف، به‌ویژه جاهایی که در معرض آلودگی‌های هوایی یا مواد شیمیایی خطرناک هستند، اهمیت دارند.

انواع ماسک های تنفسی

هر ماسک تنفسی که به منظور خاصی ساخته می شود از مواد مخصوص متناسب با کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده تهیه می شود. بر همین اساس ماسک های تنفسی صنعتی، پزشکی و روزمره با یکدیگر در جنس و سایز و دیگر ویژگی ها کمی تفاوت دارند. موادی مانند پنبه، کاغذ و الیاف نانو از رایج ترین مواد به کار رفته در ماسک ها هستند. در این مقاله پادینوس ویژگی های منحصر به فرد هرکدام از اینواع ماسک را برای شما شرح خواهد داد.

ماسک ها را می توان به دسته های ماسک های ساده، فیلتردار و ماسک سوپاپ دار تقسیم کرد که در سایت tpn-co.com بیشتر آشنا خواهید شد

ویژگی های ماسک های تنفسی

ماسک های تنفسی در موقعیت های مختلفی مورد استفاده ی افراد با شرایط گوناگون قرار می گیرند و متناسب با همین شرایط باید ماسک مورد نیاز را تهیه و استفاده کرد. ماسک های تنفسی از ورود ذرات آلاینده ی معلق در هوا، ذرات و ارگانیسم های بیماری زا و گرد و غبار به ریه جلوگیری می کنند و میزان آسیب به ریه ها را به حداقل می رسانند.

ماسک پزشکی

ماسک های پزشکی به صورت چند لایه و یک بار مصرف تولید می شوند و در آن ها عموما از پنبه و کاغذ یا پارچه و پروپیلن استفاده می شود. این ماسک ها برای پوشاندن کامل دهان و بینی به منظور بستن راه ورود میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. ماسک های پزشکی جراحی با بند و گره زدن بسته می شوند و ماسک های تنفسی ساده عموما کش دار هستند.

ماسک های بیمارستانی و طبی تا حد زیادی از ورود و انتقال باکتری ها و مایعات و ترشحات جلوگیری می کند و از مناسب ترین گزینه ها برای افرادی ست که به طور روزانه با بیماران مختلف سر و کار دارند.