عمومیکسب و کار ایرانیان

تمامی مدل‌های دنا پلاس دارای سانروف هستند؟

بررسی کامل مدل های مختلف دنا + شرایط فروش اقساطی دنا پلاس توربو اتومات

ایران خودرو یکی از شناخته شده ترین شرکت خودروسازی کشور بوده و در بین محصولات خود، دنا را به عنوان لوکس ترین خودروی ملی به بازار معرفی کرده است. خودروی دنا در مدل های مختلف دنای معمولی و دنا پلاس تولید می شودو باید دنا پلاس را به عنوان نمونه فیس لیفت شده دنای معمولی معرفی کنیم. در ادامه با بررسی مدل های مختلف دنا به همراه شرایط فروش اقساطی دنا پلاس با ما همراه باشید.

بررسی طراحی بدنه و نمای بیرونی دنا و دناپلاس

دنا یکی از خودروهای خاص ملی بوده و در طراحی و ساخت آن از هیچ کمک خارجی استفاده نشده است. دنا در دو مدل دنا معمولی و دنا پلاس در بازارهای داخلی وجود دارد و گاها باعث سردرگمی خریداران خصوصا طرفداران خرید دنا پلاس اقساطی می شود. اگر در مقابل هر دو مدل خودروی دنا را در کنار یکدیگر قرار دهید، در ظاهر به ندرت می توانید متوجه تفاوت آنها شوید. تفاوت ظاهری دنا و دنا پلاس به ندرت قابل دیدار است و تنها تفاوت های موجود، مربوط به چراغ‌ ها و انحنای بدنه در زاویه بغل و شیشه سرنشینان عقب است. اما با نگاه از بالا متوجه سانروف دنا پلاس می‌ شویم؛ چیزی که در سقف دنا معمولی وجود ندارد.

بررسی ویژگی های موتوری و فنی انواع دنا

در بحث موتوری دنا و دنا پلاس هیچ تفاوتی باهم ندارند و موتور نصب شده برروی هر دوی آنها همان موتور EF7 است. موتوری 115 اسب بخار که در دور آن در هر دقیقه 6000 دور در دقیقه است. موتور دنا و دنا پلاس 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و به لحاظ استاندارد آلایندگی نمره یورو 4 را به خود اختصاص داده اند.

این ویژگی ها مشابه با همان موتوری است که برروی آریزو 5؛ خودرو محبوب چینی از شرکت چری قرار دارد. در شتاب و مصرف سوخت هر دو نیز تفاوت چشم‌ گیری دیده نمی‌ شود. چنانچه هر دو در 13.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌ رسند. دنا پلاس تنها دو دهم مصرف بنزین بیشتری دارد. از تفاوت ها که بگذریم، شباهت موجود در این دو خودروی ملی فرمان های جمع شونده شان است. فرمان های این دو خودرو دارای قابلیت تنظیم فاصله فرمان و صندلی است که باعث می شود خودرو ارگونومی بهتری پیدا کند.

طراحی داخلی و کابین انواع دنا

در بحث طراحی داخلی این دو خودروی ملی نیز به ندرت می توان تفاوت هایی کلی پیدا کرد و باز هم باید گفت اگر خیلی اطلاعاتی در مورد ماشین ها نداشته باشید و به قول گفتنی، ماشین باز نباشید؛ به سختی می توانید به تفاوت های دنا و دنا پلاس پی ببرید.

اتاق هر دو دنا از نظر تریم و تنظیم صندلی تفاوت چندانی با هم ندارند. در هر دو خودرو تنها می‌ توان صندلی جلو را به صورت برقی تنظیم کرد. همچنین از صندلی عقب هر دو می‌ توان به صندوق دسترسی داشت. یکی از ویژگی‌ های دنا پلاس سیستم قطع خودکار بنزین است. این سیستم هنگام تصادف فعال می‌ شود و از بروز آتش‌سوزی جلوگیری می‌ کند.

بررسی امکانات رفاهی دنا و دنا پلاس

اگر به بررسی تجهیزات دنا و دنا پلاس بپردازید، متوجه خواهید شد که در بحث ویژگی های امنیتی خودرو تفاوت هایی وجود دارد. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی که فقط دو کیسه هوا دارد، از چهار کیسه هوا برخوردار شده تا ایمنی سرنشینان خودرو به خوبی و البته بیشتر فراهم شود.

از نظر چراغ و نوردهی دنا پلاس، نور بیشتری به سرنشینان و همچنین راننده می‌ دهد. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی یک چراغ هم در فضای پایین دارد. همچنین چراغ روز چیزی است که فقط دنا پلاس از آن برخوردار شده. علاوه بر آن طراحی جدید چراغ‌ های عقب نمای زیباتری به دنا پلاس داده است.

دنا ELX خود دارای دو نوع مختلف هم هست، دو نسخه توربو و معمولی. در حقیقت دنا پلاس توربو همان دنا پلاس است که ویژگی توربوسارژ نیز برروی آن قرار داده شده. دنا توربو که آخرین مدل دنا وارد شده به بازار است قدرت بیشتر و سرعت بالا تری دارد. در حقیقت سه ثانیه زودتر به سرعت 100 کیلومتر می‌ رسد. همچنین با تکیه بر این پیشرانه 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2200 دور در دقیقه تولید می‌ کند

دنا پلاس نسخه فیس لیفت شده دنا است و دنا نیز بر روی پلتفرم سمند توسعه یافته که خود سمند هم به نوعی فرزند پژو 405 محسوب میشود؛ پس میتوان دنا پلاس را جزء نوادگان پژو 405 دانست که این خیلی نا امید کننده است چراکه پلتفرم 405 در دهه چهلم زندگی خود به سر میبرد و سالها با مهندسی روز جهان فاصله دارد. اما این هم بی انصافی است که بخواهیم دنا را همان 405 بزک شده بدانیم چراکه این محصول در طول این سالها بارها مورد بازنگری فنی و مهندسی قرار گرفته و از نظر ایمنی و کارایی دست خوش اصلاحات اساسی شده است.

جدا از مواردی مثل الیاژ مورد استفاده که با چشم قابل مشاهده نیستند، پیشرفت های زیادی در بدنه و کابین این محصول ایجاد شده و حالا دنا پلاس با داشتن طراحی مدرن‌تر و آپشن‌های اضافه به محصولی امن‌تر و زیباتر از جد بزرگش تبدیل شده است. اما آیا این تغییرات برای رقابت با خودروهای روز حاضر در کلاس جهانی حتی از نوع اقتصادی و چینی کافی بوده؟! پاسخ قطعاً منفی است؛ برای همین حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کامل‌ترین نمونه از این محصول به حساب می‌آید هم قادر نیست با یک خودرو معمولی چینی نظیر چری آریزو 5 رقابت نماید.

با ورود به داخل کابین دنا پلاس با همان طراحی داشبورد و تم کلی اتاق دنا معمولی روبرو میشوید. فضای کلی کابین هرچند جدید نیست اما به راحتی نمره قبولی را دریافت میکند. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا YF طراحی شده، اشاره کرد. غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. البته در میان تمامی این نکات مثبت باید گفت که متریال استفاده شده در داشبورد و تودری‌های دنا از سطح کیفیت متوسطی برخوردارند و ارگونومی برخی قسمت‌ها “مثل کلیدهای تنظیم صندلی‌های جلو” با حالت ایده آل فاصله دارند.

 کابین دنا پلاس

 در خصوص فضا سازی هم علیرغم اینکه به واسطه تغییر در ضخامت سقف (برای نصب سانروف)، کابین دنا پلاس اندکی از سمند و 405 کوچک تر شده اما همچنان برای یک خانواده عادی جای کافی را در اختیار قرار میدهد و محفظه صندوق عقب نیز کارآمد می‌باشد.

ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافته‌ای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیت‌آمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمت‌ها از جمله نیم رخ کناری گرفت. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. همچنین گرافیک داخلی چراغها بهبود چشم گیری را تجربه کردند و قسمت‌هایی مثل لچکی عقب و جلوپنجره دست خوش تغییرات کوچکی شدند.