عمومیکسب و کار ایرانیان

علت جلو نرفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش و نحوه رفع ایراد

ثابت ماندن و جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی Bosch دردسرهای زیادی به دنبال دارد، زیرا عملکرد بخش های مختلف دستگاه به تایمر وابسته است. اگر لباسشویی با وجود بسته بودن درب، شروع به کار نمی کند یا فرآیند آبگیری و تخلیه آب را انجام نمی دهد باید قبل از هر کاری سالم بودن تایمر را بررسی کنید. در این مقاله قصد دارین علت جلو نرفتن تایمر لباسشویی بوش و روش رفع این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم. اگر موتور لباسشویی را قلب آن بدانیم، تایمر ماشین لباسشویی در جایگاه مغز دستگاه قرار دارد. زیرا این بخش از لباسشویی وظایف سایر قسمت ها را به آن ها اعلام کرده و بخش های مختلف را با هم هماهنگ می کند.

بعد از انتخاب برنامه شستشو و راه اندازی دستگاه، تایمر دستور فرآیندهایی مانند آبگیری، گرم کردن آب و تنظیم دور چرخش را به بخش های مربوطه ارسال می کند. به عبارت دیگر کنترل تمامی چرخه ها در لباسشویی بوش بر عهده تایمر است. لذا در صورتی که لباسشویی چرخه شستشو را به درستی انجام نمی دهد اولین قسمتی که باید به آن شک کرد، تایمر دستگاه است.

علت ثابت ماندن تایمر لباسشویی بوش

ثابت ماندن و جلو نرفتن تایمر لباسشویی بوش علل مختلفی دارد که در این قسمت به شرح آن ها می پردازیم. خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی بوش در ماشین لباسشویی بوش سوپاپ درب در زیر صفحه بالایی لباسشویی قرار دارد و با یک پین به درب متصل است. زمانی که درب بسته شود این سوپاپ میکروسوئیچ درب را فعال می کند. در واقع سوپاپ درب لباسشویی برق را در تایمر و موتور به جریان در می آورد. تا زمانی که درب به درستی بسته نشده باشد، تایمر برای رعایت ایمنی دستگاه، کار نمی کند و ثابت می ماند. میکروسوئیچ بسته بودن درب را به تایمر اطلاع می دهد.

چنانچه این قطعه  معیوب شود، بسته بودن درب به تایمر انتقال نمی یابد و دستگاه احساس می کند درب باز است و تایمر جلو نمی رود. برای رفع مشکل دستگاه ابتدا باید وجود برق در میکروسوئیچ بررسی شود. اگر جریان برق برقرار نباشد، سوپاپ ایراد پیدا کرده است. اگر با وجود جریان برق در میکروسوئیچ، تایمر جلو نمی رود، مشکل در میکروسوئیچ درب است. با تعویض سوپاپ یا میکروسوئیچ، مشکل ثابت ماندن تایمر دستگاه حل می شود.

مشکل در موتور تایمر ماشین لباسشویی بوش

موتور تایمر لباسشویی بوش تمامی مراحل چرخه شستشو و جلو رفتن تایمر را تحت کنترل دارد. این قطعه از مجموعه الکتریکی و سیم ها تشکیل شده که توسط یک گردان بادامکی تایمر را جلو می برد. خرابی موتور تایمر باعث توقف چرخه شستشو و ثابت ماندن تایمر می شود. در صورت خرابی این بخش، باید یک تایمر جدید برای دستگاه تهیه و جایگزین شود.

خرابی هیدروستات ماشین لباسشویی بوش

هیدروستات (کنترل کننده سطح آب) در ماشین لباسشویی بوش، باز و بسته شدن شیر ورود آب را کنترل می کند و زمانی که آب داخل دیگ به حد معینی برسد فرمان اتصال جریان برق در موتور را صادر می کند. موتور تایمر نیز که زمان را پیش می برد سیگنال شروع کار خود را از هیدروستات یا کنترل کننده سطح آب دریافت می کند. بنابراین اگر با پر شدن دیگ لباسشویی، تایمر حرکت نمی کند و جلو نمی رود، علت آن ممکن است خرابی هیدروستات باشد. برای تست سلامت هیدروستات برق دستگاه را قطع کرده و سیم های متصل شده و ترمینال های سوئیچ سطح آب را بررسی کنید.

خرابی ولوم تایمر ماشین لباسشویی بوش

خرابی ولوم تایمر یکی دیگر از دلایل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی بوش است. ولوم تایمر یا دستگیره تنظیم برنامه، مستقیما به تایمر لباسشویی متصل بوده و با چرخاندن آن می توان برنامه شستشو را انتخاب کرد. نیروی چرخشی ولوم از طریق فرمان برد به شفت موتور تایمر منتقل می شود. این شفت توسط یک گیره فلزی یا پلاستیکی با بدنه ولوم درگیر است و باعث چرخش آن می گردد. در حالت عادی با زدن دکمه استارت تایمر لباسشویی آغاز به کار کرده و جلو می رود.

استفاده مکرر و طولانی مدت از لباسشویی بوش باعث سایش و خرابی ولوم تنظیم برنامه و قطعات متصل به آن شده و ارتباط ولوم با تایمر قطع می شود. در نتیجه تایمر گیر کرده و جلو نمی رود. برای رفع مشکل، باید ولوم تایمر را تعمیر و یا تعمیر لباسشویی بوش در اصفهان کرد.

خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی بوش بعد از پایان چرخه شستشو آب را تخلیه می کند. اگر پمپ تخلیه به هر دلیل ایراد پیدا کند وظیفه خود را به درستی انجام نداده و در عملکرد دستگاه در مرحله بعد یعنی چرخه خشک کن اختلال ایجاد می شود، چرا که دستگاه سیگنال خالی بودن مخزن را دریافت نمی کند. بنابراین اگر تایمر لباسشویی بوش در حین چرخه شستشو یا پایان چرخه متوقف می شود و کد خطا روی صفحه نمایش ظاهر می شود باید باز بودن مسیر خروج آب و سالم بودن پمپ تخلیه بررسی شود. خرابی شیر برقی ورود آب ماشین لباسشویی بوش

علت جلو نرفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش چیست؟

وسایل برقی با وجود این که انجام بسیاری از فعالیت‌ های روزمره را آسان کرده اند، مشکلات خاص خود را دارند. ماشین لباسشویی های بوش از جمله وسایل برقی پرکاربرد در منازل هستند. این ماشین لباسشویی ها، هم دچار برخی ایرادها می شوند که از جمله آن ها می توان به جلو نرفتن برنامه اشاره کرد. جلو نرفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش علاوه بر علت مکانیکی دارای دلایل الکترونیکی است. در این مطلب از مرکز آرینا سرویس با ما همراه باشید تا با علت های این مشکل و راهکارهای رفع آن آشنا شویم.

دلایل جلو نرفتن برنامه در ماشین aلباسشویی بوش

ماشین لباسشویی های برند بوش، دارای قطعات مکانیکی و الکترونیکی بسیاری هستند. از جمله مهم ‌ترین قطعات این دستگاه ها می توان به کمپرسور، برد الکترونیکی، تایمر، درب، قفل درب، پمپ تخلیه و … اشاره کرد. بروز اشکال در برخی از قطعات مانند میکروسوئیچ می تواند باعث جلو نرفتن برنامه این دستگاه شود.

برخی از دلایل اصلی بروز این مشکل عبارت هستند از:

  • خرابی در میکروسوئیچ و سیستم قفل درب
  • مشکل در موتور تایمر
  • ایراد دستگیره برنامه شسشتو
  • خرابی کنترل کننده سطح آب
  • مشکل در سنسور المنت یا ترموستات
  • ایراد در موتور و قطعات داخلی
  • مسدود بودن مسیر تخلیه یا خرابی پمپ

خرابی در میکروسوئیچ و سیستم قفل درب

در ماشین لباسشویی های الکترونیکی قطعه ای به نام میکروسوئیچ تعبیه شده است. میکروسوئیچ از قطعات مختلفی تشکیل شده است. این قطعات شامل میکروسوئیچ، قفل، سوپاپ و زبانه درب دستگاه می شوند. درب لباسشویی باید کاملا بسته باشد تا میکروسئویچ مطمئن شود که درب بسته است. با استفاده از سیگنال هایی که میکروسوئیچ توسط سوپاپ دریافت می کند، از بسته بودن درب لباسشویی مطمئن می شود. در واقع نقش اصلی را در به جریان درآوردن برق در تایمر و دستگاه لباسشویی، سوپاپ برعهده دارد. خرابی سوپاپ یا هر کدام از قطعات میکروسوئیچ و سیستم قفل درب لباسشویی، باعث جلو نرفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش می شود.

مشکل در موتور تایمر

اگر لباسشویی را همچون بدن انسان در نظر بگیریم، تایمر نقش بخشی از مغز را بازی می کند. کنترل تمام چرخه های مربوط به شستشوی لباس در ماشین لباسشویی بوش، بر عهده تایمر است. تایمر لباسشویی دارای قطعه ای پلاستیکی است که به یک شفت متصل است. تایمرها وظیفه جلو بردن کل برنامه شستن لباس در ماشین لباسشویی را برعهده دارند. اجرای دستورات تایمر ناشی از ارتباط مستقیم بین شفت و موتور تایمر است که در نهایت به شستن لباس ها می انجامد.

تایمرها در دستگاه های قدیمی برند بوش به صورت مکانیکی و در دستگاه های جدید به صورت الکترونیکی هستند. در دستگاه هایی که الکترونیکی هستند اولین مشکل ناشی از موتور تایمر، ایراد در برد الکترونیکی دستگاه است. چرا که برد الکترونیکی به عنوان مغز متفکر فرآیند شستشو عمل می کند و در صورت خراب بودن، نمی تواند دستورات لازم را صادر کند.

تایمر دستگاه های مکانیکی دارای چرخدنده است. این چرخدنده ها ممکن است در طول زمان ساییده و دچار فرسودگی شوند. به طور کلی چه در دستگاه های مکانیکی و چه در دستگاه های الکترونیکی، نقص در هر یک از قطعات موتور تایمر باعث ایجاد اختلال در فرایند شستشو می شود. باید توجه داشت دقت در ارزیابی علت خرابی تایمر بسیار مهم است. تشخیص اشتباه سنجش عملکرد تایمر موتور در لباسشویی،‌می تواند فرآیند شست و شوی لباس را به طور کامل مختل کند.

خرابی دستگیره برنامه شستشو

دستگیره برنامه شستشو قطعه ای پلاستیکی است که نقش مهمی در جلو رفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش بر عهده دارد. این دستگیره به طور مستقیم به تایمر وصل می شود و در حرکت تایمر بسیار موثر است. با توجه به جنس پلاستیکی این دستگیره، استفاده روزمره از آن باعث ساییدگی آن می شود و می تواند یکی از دلایل جلو نرفتن برنامه در ماشین لباسشویی بوش باشد.

خرابی کنترل کننده سطح آب

هیدروستات (کنترل کننده سطح آب) در ماشین لباسشویی بوش وظیفه باز و بسته شدن شیر ورودی آب را بر عهده دارد. زمانی که آب داخل دیگ به اندازه معینی برسد، فرمان اتصال جریان برق را در موتور صادر می کند. موتور تایمر هم سیگنال مربوط برای آغاز فرایند شستشو را از هیدروستات دریافت می کند. هر گاه با وجود پرشدن دیگ لباسشویی، تایمر ثابت ماند و جلو نرفت، یکی از علت های آن می تواند خرابی هیدورستات باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.