عمومیکسب و کار ایرانیان

انواع مه پاش مرغداری

دستگاه های مرطوب کننده و مه پاش در مرغداری ها نتایج مثبت بسیاری از جمله تنظیم و کاهش گرد و غبار موجود در هوا و کاهش بوی نامطبوع، کاهش دمای مرغداری، کمک به وزن و رشد جوجه ها و بهبود کیفیت قارچ را به همراه دارد. استفاده از این دستگاه ها در مرغداری بسیار مقرون به صرفه بوده و در کوتاه مدت علاوه بر بازگشت سرمایه، به افزایش بهره وری در این زمینه کمک می کند. سیستم های مرطوب کننده و مه پاش در انواع مختلفی ساخته می شوند. از جمله مهم ترین این دستگاه ها می توان به دستگاه های رطوبت ساز اولتراسونیک، دودکش ها و میست دیسکی (یا پروانه ای) اشاره کرد. اگر به مزایا و معایب این سیستم ها نگاه کنیم، بهترین و مناسب ترین سیستم مه پاش برای جوجه ها را در این مقاله شرح داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

دستگاه های رطوبت ساز در بازار انواع مختلفی دارند

همانطور که در بالا ذکر شد، تولید کنندگان داخلی دستگاه های مرطوب کننده را در بازار در انواع اولتراسونیک، نازلی و دیسکی تولید می کنند. هر کدام از این دستگاه ها قابلیت های متفاوتی دارند. میستر نازل نیز بسته به تعداد نازل و قدرت موتور در انواع سالن ها استفاده می شود. هر کدام از این دستگاه ها مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارند. انتخاب مرطوب کننده مناسب برای نیازهای شما می تواند تا حد زیادی کارایی آن را در محیط مورد نظر خود به حداکثر برساند. بنابراین، قبل از خرید رمز و راز پرنده، باید تمام مزایا و معایب آن را بدانید و بر این اساس خرید کنید.

بررسی ویژگی های رطوبت ساز اولتراسونیک

در این دستگاه ها به وسیله امواج اولتراسونیک رطوبت ایجاد می شود. هنگام استفاده از این مرطوب کننده ها باید مراقب باشید که از هیچ نوع آب در دستگاه استفاده نکنید. زیرا وجود ناخالصی های زیاد یا آب آهک روی پیزوهای دستگاه تاثیر منفی می گذارد. همچنین این دستگاه ها در تیراندازی مه قدرت چندانی ندارند و با مقدار کم نمی توان سطح رطوبت را به صورت یکنواخت در تمامی قسمت های سالن تنظیم کرد. اما نصب این مرطوب کننده ها بسیار آسان است و کافی است دستگاه را به برق وصل کرده و آب را در مخزن آن بریزید. مدل های قدرتمند و بزرگ دستگاه های مرطوب کننده اولتراسونیک قابلیت اتصال به آب لوله کشی را دارند و نیازی به کنترل میزان آب مخزن آنها نیست. زیرا در صورت کمبود آب به صورت خودکار وارد مخزن آنها می شود. از دیگر نکات مثبت این نوع رطوبت ساز می توان به ظرفیت و کارایی بسیار بالا در ایجاد رطوبت و خیس نکردن کف سالن اشاره کرد. در اثر فشار امواج اولتراسونیک در این دستگاه ها، آب مایع به صورت مه سرد به بیرون منتقل می شود. این مه به سرعت باعث افزایش رطوبت نسبی سالن و کاهش دمای گرمایش آن می شود. همچنین محفظه این مرطوب کننده ها از مواد ABS ساخته شده است که کاملاً در برابر خوردگی مقاوم بوده و عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد.

بررسی خواص سحابی دیسک و پروانه

این نوع رطوبت ساز از طریق ذرات گرد و غبار آب و فرآیند تبخیر آن باعث افزایش رطوبت اتاق و کاهش دما می شود. آبپاش های دیسکی دارای یک مخزن هستند و آب دریافتی آنها می تواند مستقیماً از طریق یک لوله به مخزن برود. این مرطوب کننده ها در ایجاد مه بسیار موثر هستند. نصب و استفاده از نبولایزر دیسک نیز آسان است. مزیت این نوع نبولایزر نیز قابلیت کار با آب چاه یا آب سخت و همچنین ضدعفونی و پاشش سالن می باشد. در واقع می توان با افزودن سموم محلول در آب سالن را مسموم کرد. رطوبت ساز دیسکی همچنین می تواند به عنوان یک سیستم هوادهی در مواقعی که آب در دسترس نیست استفاده شود. زیرا فن این دستگاه ظرفیت تهویه بالایی دارد. مه پاش های دیسکی رایج ترین مه پاش مرغداری هستند.

خصوصیات مطالعه غبار بینی

سیستم مه پاش نازل مجهز به پمپ و موتوری است که آب را فشرده کرده و به نازل می رساند و مه ایجاد می کند. این سیستم ها باید مجهز به مخزن و سیستم فیلتراسیون باشند. زیرا موتور و پمپ برای تخلیه آب باید از مخزن آب بکشند. اما آب مخزن را می توان با کمک شناور کنترل و تنظیم کرد تا در صورت کمبود آب از طریق سیستم لوله به مخزن بازگردانده شود. در این نوع نبولایزر از نازل برای فرآیند آسیاب آب استفاده می شود. در واقع این نازل دارای یک سوراخ بسیار کوچک است که از طریق آن آب پرفشار به صورت پودر خارج می شود. بنابراین استفاده از فیلتر در این دستگاه ها برای جلوگیری از گرفتگی سوراخ ها ضروری است. در غیر این صورت سوراخ ها به دلیل ناخالصی های موجود در آب مسدود می شوند و کف سالن نمی تواند چکه کند و خیس شود و همچنین مه ایجاد شود. با توجه به عمر محدود فیلترها و هزینه تعویض آنها، ممکن است این عملیات برای برخی از مشتریان جذاب نباشد. اما مه پاش های نازل ظرفیت بسیار بالایی برای تولید مه و شعاع مه بالا دارند. با این سیستم ها می توان کابین را ضدعفونی و اسپری کرد. در مورد این مه ذکر این نکته ضروری است که نصب و راه اندازی این سیستم ها در سالن نیاز به تجهیزات و شبکه ای از لوله ها و نازل ها دارد. بنابراین نصب این سیستم ها نیازمند تجربه و مهارت فنی است. در قسمت بالایی سقف، مه‌پاش نازل نصب شده و جهت نازل به سمت کف است. ذرات ریز آب گرمای انباشته شده در قسمت بالایی سالن را قبل از رسیدن به سطح پایین جذب کرده و تبخیر شده و کف سالن را خیس نمی کند.

نتیجه

لازم به ذکر است که تمامی دستگاه های رطوبت ساز دارای امکان مجهز بودن به سنسور رطوبت سنج یا تایمر می باشند و بدین ترتیب می توان عملکرد دستگاه را به حالت اتوماتیک تغییر داد. استفاده از سمپاش های نازل و دیسکی در مرغداری ها بسیار متداول است. با این حال، استفاده از مرطوب کننده اولتراسونیک در این سالن ها مشکلی ندارد. انتخاب سیستم مه پاش طیور به شرایط مرغ، آب مصرفی و زیرساخت تاسیسات بستگی دارد. تشخیص دقیق و صحیح سیستم مه پاش خانه پرنده مستلزم مشاوره های متعدد است و بدون نظر متخصص نمی توان به کارایی مطلوب دست یافت. گروه صنعتی فوگر با تولید انواع رطوبت ساز و سمپاش آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه خرید سمپاش مرغداری می باشد. لذا در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید مه پاش مخصوص طیور می توانید با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.