استان ها

نشست خبری مدیران حوزه تولید و تجارت استان سمنان

به گزارش خبرگزاری ایران تودی استان سمنان، علی تشنه دل، مدیرعامل صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر چمایی، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی و محمدرضا باقری، مدیرعامل اتاق بازرگانی در این مراسم سخنرانی کردند. سمنان کارمند شرکت شهرک های صنعتی که به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در اینجا به آنچه گفته شد اشاره می کنیم.

*** نقش نظام جامع معاملات در تنظیم بازار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدف اصلی نظام جامع تجارت شفافیت است، گفت: نحوه تولید دقیقاً به این دلیل تعیین می شود که هیچ آمار یا مصرفی مورد نیاز نبود.

علی تشنه دل اظهار داشت: سازمان بازار محدود به کنترل نیست، بلکه باید اعتبارات لازم را تامین کند، یکی از این صندوق ها سامانه جامع معاملات است که همه فعالان اقتصادی مجبور به ورود به این سامانه هستند در غیر این صورت فعالیت آن متوقف می شود.

وی افزود: وزارت صمت در حال پوست اندازی و اصلاح ساختارها و فرآیندها در همه زمینه ها است.

مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ساختار اقتصادی کشور به دلیل وابستگی به نفت، ناکارآمد و خودویران شده است.

وی گفت: «یکی از انتقاداتی که به این روش اصلاحات اقتصادی وارد است این است که بسیاری از این اصلاحات بر عهده وزارت صمت گذاشته شده است.

قیمت یک مفهوم گسترده در اقتصاد خرد است و تحت تأثیر همه اقدامات اقتصادی زیر نظر وزارت صمت است.

وی گام اصلی در دولت جدید را اصلاح ساختار و عملکرد دانست و افزود: در سال گذشته 12 هزار و 500 پرونده انجام شد در حالی که از 27 اردیبهشت تا پایان خرداد امسال 7 هزار مورد بازرسی انجام شد که بیش از 700 مورد انجام شد.”

مدیرعامل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: تا زمانی که بازار و نیاز مصرف مشخص نشود، تکلیف تولید مشخص نیست.

وی گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم اقتصاد خرد تا زمانی که اصول اقتصاد کلان اصلاح نشود، نوسان خواهد داشت.

*** احیای واحدهای تولیدی به عنوان چشم اندازی برای تولید و تجارت

محمدرضا باقری اظهار داشت: راه اندازی و احیای واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی در استان سمنان از مهمترین برنامه های کاری این شرکت است.

وی بیان کرد: زیرساخت های آب در صنعت استان سمنان در حال حاضر 400 لیتر در ثانیه است و هدف گذاری شده است که در یک برنامه پنج ساله به 800 لیتر در ثانیه برسد.

وی افزود: کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنانی صادر شده و هفته آینده با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان گفت: پل پل هوایی شهرک صنعتی سمنان از سال 85 معلق بوده است. پس از سفر رئیس جمهور، به عنوان دغدغه اصلی صنعتگران سمنانی، ساخت آن آغاز شده و پیمانکار هم اکنون در حال کار و بهره برداری از آن تا پایان تابستان است.

باقری گفت: ساخت این پل چشم اندازی متفاوت به شهر صنعتی سمنان نسبت به یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور می دهد.

وی افزود: استفاده از پساب شهری در بخش های صنعتی سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار در دستور کار قرار دارد.

واگذاری زمین از ابتدای سال 1401 الکترونیکی شد و امروز برای واگذاری نیازی به حضور فیزیکی سرمایه گذار نیست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: صدور پروانه ساختمانی که قبلا نیاز به حضور شخصی داشت، اکنون فاقد و حتی ممنوع است.

باقری با اشاره به شعار سال تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی گفت: مشارکت اصلی شرکت شهرک های صنعتی سمنان در این زمینه خرید زمین، پرداخت تسهیلات به صورت اقساط بلندمدت و 6- ماه مهلت 30 درصد تخفیف در قیمت تسهیلات.

*** فعالیت 46 واحد دانش بنیان در شهرهای صنعتی استان سمنان

وی افزود: 46 واحد دانش بنیان در شهرک های صنعتی استان سمنان وجود دارد که سه واحد آن خارج از شهرک های صنعتی و 43 واحد در داخل شهرک های صنعتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: 64 واحد در استان سمنان مستعد دانش بنیان هستند که به دانش بنیان شدن آنها کمک می کند.

باقری تصریح کرد: به مناسبت دهه تولید و تجارت 20 پروژه در استان سمنان آماده افتتاح است که با حضور سردار شهر صنعتی کشور و همچنین 36 پروژه عمرانی در 9 آذرماه افتتاح می شود. 2009. 47 میلیارد تومان محقق می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان گفت: بهار امسال 38 قرارداد واگذاری زمین منعقد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش داشت.

باقری بیان کرد: شهرک های صنعتی استان سمنان طی یک سال گذشته 687 هکتار توسعه یافته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: 10 واحد صنعتی در استان سمنان برای دریافت 50 میلیارد تن تسهیلات و صدور ضمانت نامه راه اندازی شده است.

باقری گفت: این شرکت در سال گذشته 225 دوره آموزشی و 11 تور صنعتی برگزار کرده است.

وی افزود: 24 واحد کارگاهی کوچک با رایزنی با پارک های علم و فناوری دانشگاه سمنان و استان برای حمایت از دانش بنیان ها نوسازی می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان گفت: تلاش می کنیم تا حد امکان از گسترش صنعت آب در استان سمنان در آینده جلوگیری کنیم.

***صنایع داران آمادگی خرید و سرمایه گذاری در فاضلاب سمنان را دارند

علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست گفت: به دلیل عدم توجه به برنامه ها پیشرفت نسبی نداشتیم و قبل از انقلاب شش برنامه داشتیم و شش برنامه بعد از انقلاب ما هم با برنامه ها دید داشتیم در خوشبینانه ترین حالت نسبت به برنامه ها 30 درصد پیشرفت نداشتیم.

او گفت: «ما استراتژی و جدول زمانی برای صنعت ایجاد نکرده‌ایم، اگر دولت‌ها برنامه نداشته باشند، نمی‌توانند عمل‌گرا باشند.

رئیس اتاق سمنان تصریح کرد: در صورت عدم برنامه ریزی، یک روز صنایع را جدا کردیم و روز دیگر وارد کار شدیم.

جمعه گفت: تقسیم بندی وزارت بازرگانی در روزهای آینده در حال انجام است که اگر این تقسیم بندی صورت بگیرد، چهار سال طول می کشد تا این وزارتخانه به شرایط مطلوب برسد.

جمعه ای خاطرنشان کرد: بسیاری از بازرسی ها، موارد انبوه زیبا و مناسب نیست، بهره وری باید اجباری شود.

رئیس اتاق سمنانی تصریح کرد: نقاط ضعف در نواحی صنعتی و شهرها باید برطرف شود تا صنعت آب به دلیل شرایط بحرانی آبی نتواند در استان متمرکز شود.

جمعه ای گفت: صنایع آلاینده نباید در استان مستقر شوند، سخت گیری نخواهیم کرد، اما کار کارشناسی انجام می دهند.

وی گفت: 600 کارت بازرگانی فعال در استان وجود دارد که به فعالیت بازرگانی می پردازند، کارت بازرگانی در ایران و دو کشور دیگر در دنیا معرفی شده است، اتاق های بازرگانی جامع و متمرکز هستند به این معنی که تمامی ادارات، خدمات، بازرگانان تولیدکنندگان، کشاورزان و معدنکاران اعضای اتاق بازرگانی هستند

علی اصغر جمعه ای گفت: مشکل آب در استان اساسی است، اما می‌توانیم با مدیریت، فاضلاب را به صنایع واگذار کنیم، شرکت‌های شهری و صاحبان صنایع بخواهند پساب سمنان را معرفی و خریداری کنند.

وی گفت: سال هاست که آب شرب شهر سمنان در کویر تخلیه می شود، این را باید صاحب رسانه مطالبه کرد.

جمعه ای عجله کرد: زمین های بلامنازع زیادی در استان سمنان وجود دارد که کارشناسان می گویند صنایع مشابه باید جذب شود.

رسانه ها به سوالاتی چون احیای برجام، لغو ارز ترجیحی، تعادل بخشی یارانه ها، توسعه سیاست تجاری، تقسیمات استانی، صدور پروانه کسب و سرمایه گذاری در ورزش توسط صنایع و معادن پرسش و پاسخ دادند. .

48