عمومیکسب و کار ایرانیان

خرید انواع کانال پیش عایق پلی یورتان – اورتان

نسل جدیدی از کانال های هوا می باشد که جایگزین مناسبی برای ورق گالوانیزه قدیمی و سنتی می باشد. در واقع اصطلاح پیش عایق به پیش عایق و کانال پیش عایق اطلاق می شود. این عایق کاری پس از نصب با مشکلات و سختی های فراوانی همراه است و این مشکل به این دلیل است که نیاز به اجرا دارد به خصوص در ارتفاع کم سقف و فضاهای کوتاه مثلا سقف کاذب ساختمان های مسکونی و …. کارهای عایق کاری پس از نصب تقریبا غیر ممکن است.

با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره شد امروزه ما شاهد نیاز روزافزون بازار به کانال پیش عایق هستیم که در ادامه به سایر مشخصات فنی و مزایا آن خواهیم پرداخت.

یکی از انواع کانال کشی داکت اسپیلت با کانال پیش عایق مانند کانال پلی اورتان است که این سیستم به کانال پیش عایق یا Pre-Insulated Air Duct Panel نیز معروف است و یکی از جدیدترین محصولات و سیستم ها به منظور ایجاد داکت کشی تاسیسات ساختمانی است. کانال پیش عایق دارای وزن کمی بوده و سرعت نصب آن نیز در مقایسه با نمونه‌‌‌‌های قدیمی خود مانند کانال گالوانیزه به مقدار قابل توجهی کمتر است. اجزاء تشکیل دهنده آن در جدار داخلی نوعی فوم سرد تزریقی به همراه دو لایه آلومینیوم در اطراف آن است مانند کانال پیش عایق پلی یورتان. از لحاظ هزینه اجرایی و کارایی محصول در مقایسه با کانال کولر پی پال یا کانال کولر پلیمری که بعد از اجرا با عایق ایزوله شده باشد سطح قیمت و هزینه کمتری را داشته و جایگزین مناسبی برای آن به شمار می‌رود.

مزایای خرید کانال پیش عایق

خرید انواع کانال پیش عایق از وب سایت الموت تهویه می تواند دارای مزایای بسیاری باشد، که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. از نام‌‌‌‌های دیگر آن می‌توان کانال از پیش عایق، کانال پیش ساخته، کانال عایق شده. کانال پی پال (کانال pipal) یا کانال پیش عایق پی پال را نام برد و از مزایا و مشخصات فنی آن می‌توان موارد زیر را برشمرد :

  1. مقاومت در برابر آتش سوزی و خاصیت بازدارندگی شعله ( STOP FIRE در کلاس‌‌‌‌های گوناگون A, B )
  2. مقاومت در برابر نفوذ آب
  3. قابلیت عایق صوت بودن بدون هیچ گونه لرزش
  4. نیاز کم به ساپورت ها، فلنج ها و دیگر اتصال دهنده ها و نگهدارنده ها
  5. وزن کم و عمر مفید بالا
  6. سرعت بسیار بالا در اجرای کانال کشی
  7. قابلیت استفاده از کانال پیش عایق در تمامی نقاط آب و و هوایی
  8. ضریب انتقال حرارتی بسیار ناچیز و دامنه عملکرد دمایی مناسب از 150- تا 150+ درجه سانتیگراد
  9. میزان نشتی هوا کمتر از 1.2 % است.
  10. کاربری‌‌‌‌های متنوع در تأسیسات و سازگار با تمامی نیاز‌‌‌‌های تاسیساتی
  11. نمای زیبا و بادوام
  12. عدم وجود نشتی و انتشار یکنواخت جریان هوا
  13. قابلیت شستشو و آنتی باکتریال بودن
  14. عدم محدودیت سایز

  دوست دار انسان و محیط زیست و سازگار با انواع محیط زیست انسان و مقاوم در برابر اشعه ماوراء خورشید و ضد زنگ حداقل ضایعات به دلیل انعطاف پذیری در تولید و مونتاژ.

انواع کانال پیش عایق

کانال پیش عایق برحسب مواد تشکیل دهنده خود و همچنین شکل ظاهری به دسته بندی‌‌‌‌های متعددی تقسیم می‌شود که سه نوع پرکاربرد آن از قرار زیر است :

  کانال از پیش عایق فنولیک

  کانال پیش عایق فلکسیبل یا لوله خرطومی هوا که دوست دار محیط زیست می‌باشند و در انواع عایق دار الاستومری، IFD، پشم شیشه، پلی استر، کومبی یا روکش PVC، برزنتی مسلح نخ دار، آلومینیومی ساده و غیره موجود است.

کانال پیش عایق پلی اورتان

کانال پیش عایق پلی اورتان نسل جدیدی از لوله‌‌‌‌های انتقال هوا می‌باشند که جایگزین مناسبی برای ورق‌‌‌‌های قدیمی و سنتی گالوانیزه محسوب می‌شوند. این نوع برای اولین بار در کشور آلمان تولید و به کار گرفته شد و به مرور زمان به دلیل ویژگی‌‌‌‌های منحصر به فرد و تقویت نقاط منفی کانال‌‌‌‌های سنتی پیشین در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کرد و در بسیاری از پروژه‌‌‌‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی، فرهنگی، آموزشی و درمانی و … مورد استفاده قرار گرفت. کانال پیش عایق PIR یا کانال پلی اورتان پیش ساخته از تمامی مزایا ذکر شده برای کانال پیش عایق برخوردار بوده و و به این دلیل پرکاربردترین به شمار می‌رود. قیمت کانال پلی یورتان نیز وابسته به سایز دهانه است.

از جمله این مزایا مقاومت در برابر پارگی، جلوگیری از اتلاف انرژی، ضد آب بودن، مقاومت در برابر حریق، وزن کم(20 درصد کمتر از وزن نوع گالوانیزه)، نیاز کمتر به اتصال دهنده ها، سرعت بالا در نصب، عایق صوتی، مقاوم در برابر خوردگی و اشعه خورشیدی، بدون کندانس رطوبت و دارای گواهینامه‌‌‌‌های معتبر را نام برد. مواد تشکیل دهنده آن یک لایه Poly Iso Cyanarate و دو لایه روکش آلومینیومی بوده که در ضخامت 80 میکرون برای PIR و ضخامت 50 میکرون برای XPU به کار برده می‌شود.

کانال پیش عایق فنولیک

این نوع کانال پیش عایق نیز در انتقال هوای تازه و جایگزینی نوع قدیمی و سنتی گالوانیزه به کار برده می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن یک لایه Phenol و دو لایه روکش آلومینیومی به ضخامت 80 میکرون است. لازم به ذکر است این نوع نیز دارای تمامی مزایایی که برای کانال پیش عایق برشمرده شد، است.

کانال پیش عایق فلکسیبل یا خرطومی هوا

همانطور که گفته شد دارای انواع مختلفی بوده و کاربرد آن نیز در انتقال هوای تازه و جایگزینی سیستم‌‌‌‌های قدیمی گالوانیزه است. این کانال پیش عایق مارپیچ و مناسب داکت کشی انواع دستگاه داکت اسپیلت بوده که برای انشعاب گرفتن از کانال‌‌‌‌های تهویه نیز از آن استفاده می‌شود. از لایه‌‌‌‌های آلومینیومی به ضخامت یکسان و لایه عایق در میان این لایه‌‌‌‌های آلومینیومی در ضخامت‌‌‌‌های مختلف به جهت افزایش مزایای به کار برده شده است. از دیگر مزایا که شامل این نوع نیز می‌شود می‌توان به مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی و استفاده در فضاهایی که ارتفاع‌ آنها یکسان نیست اشاره کرد.

کانال پیش عایق نوین در مقایسه با کانال گالوانیزه سنتی

در هنگام ساخت نوع گالوانیزه که عمدتاً چهارگوش هستند، برای تهیه اتصالات نظیر زانویی و سه راهی و غیره پس از خم کردن ورق آن را به وسیله ضربات چکش به صورت کشویی در درون یکدیگر قرار می‌دهند و این مسأله در طولانی مدت سبب از بین رفتن و خوردگی روکش ورق گالوانیزه و تجمع اکسید آهن می‌شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه غالبا از عایق پشم شیشه برای عایق کاری کانال پیش عایق استفاده می‌شود، عایق پشم شیشه به مرور زمان تحلیل رفته و ذرات آن وارد فضا گشته و مشکلات فراوانی را برای سلامتی انسان به وجود می‌آورند. علاوه بر این عایق پشم شیشه رطوبت را در خود جذب کرده و موجب رشد و گسترش عوامل بیماری زا در محیط می‌شوند.

نکته قابل توجه این که نوع عایق پلی اورتان از نظر اقتصادی و فروش قابلیت رقابت با کانال گالوانیزه را داشته زیرا این پانل‌‌‌‌های پیش عایق پال به عایق کاری مجدد نیازی نداشته و به دلیل وزن سبکش از آهن آلات کمتر و تجهیزات و نیروی اجرایی کمتری نیز برخوردار است. بنابراین زمان اجرای کانال پیش عایق نیز بسیار کمتر از نوع گالوانیزه که بعد از نصب عایق می‌شود، است و این موضوع مسئله مهمی در اجرای پروژه ها که در اکثر موارد با کمبود زمان روبرو هستند، است. علاوه بر این در فضاهایی که محدودیت ارتفاع دارند یا دسترسی با آن مشکل است کار را با سختی روبرو می‌کند. البته به منظور دریافت لیست قیمت کانال پیش عایق می‌توان با شرکت‌‌‌‌های متعددی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند ارتباط برقرار کرد.

از نظر هوابندی، ورق پلی اورتان از پیش عایق شده PIR و قیمت کانال فنولیک به هیچ عنوان قابل مقایسه با گالوانیزه نیستند زیرا کانال پیش عایق شده بعد از برش به وسیله چسب‌‌‌‌های مخصوص و اتصالات خاص کاملا هوابندی شده و قیمت کانال پیش عایق پال وابسته به سایز لوله است. این موضوع در حالی است که نوع گالوانیزه با نخ نسوز که تنها ماده موجود برای هوابندی بین فلنج‌‌‌‌های کانال است، هوابندی و درزبندی می‌شود. در شهر‌‌‌‌های شرجی شمالی و جنوبی کشور که رطوبت هوا بالا است استفاده از ورق پیش عایق توصیه می‌گردد و این امر به این دلیل است که کانال پیش عایق در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد در حال که پشم شیشه به کار رفته بر روی لوله گالوانیزه در مناطق مرطوب کارایی خود را در اثر گذشت زمان از دست می‌دهد.