عمومیکسب و کار ایرانیان

راهنمای طراحی کارآمدترین کانال هوا

بهترین طرح کانال هوا را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین طرح کانال هوا بر اساس معیار‌های خاصی انتخاب می‌شود که از مهم‌ترین آن می‌توان به میزان بودجه‌ای که به این کار اختصاص داده‌اید اشاره کرد. همانطور که میدانید متریال متفاوتی برای تولید انواع کانال هوا در مبازار موجود هستند که هر یک به دلیل کیفیت و مقاومتی که دارند با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند.

آشنایی با کانال هوا

در سال‌های اخیر استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با تغییرات زیادی همراه بوده و دلیل آن پیشرفت این تجهیزات و استفاده از فناوری‌های روز دنیا است که در یوتیوب شاید ویدئوهای آن را مشاهده کرده باشید. در واقع تکنولوژی‌های پیشرفته سبب شده که این تجهیزات با قابلیت‌های متفاوت‌تری به بازار عرضه شوند و همین امر در سایر لوازم جانبی مورد استفاده تاثیر زیادی داشته است.

کانال هوا یکی از این تجهیزات جانبی و کاربردی است که انتخاب آن تاثیر زیادی در عملکرد دستگاه خواهد داشت، در واقع همانطور که می‌دانید جریان هوا تولید شده توسط این تجهیزات به سایر بخش‌های محیط انتقال پیدا می‌کند پس انتخاب بهترین طرح کانال هوا از اهمیت زیادی برخوردار است.

چگونه بهترین طرح کانال هوا را انتخاب کنیم؟

بهترین طرح کانال هوا با توجه به استانداردهای خاصی انتخاب می‌شوند، در واقع این تجهیزات به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد می‌تواند از بروز آلودگی‌های صوتی در زمان انتقال هوا جلوگیری کند. علاوه بر این کیفیت و مقاومت آن در برابر نشتی و آسیب می‌تواند تا حد زیادی میزان انرژی را کاهش دهد، چرا که دقیقاً انرژی تبدیل شده به هوا را به درستی به محیط اطراف انتقال میدهند؛ این در حالتی است که در صورت بروز نشتی بخش عمده‌ای از هوای تولید شده به هدر می‌رود.

شرکت‌ها و برند‌های معتبر در سراسر کشور در زمینه تولید انواع کانال هوا فعالیت می‌کنند، این مجموعه‌ها انواع کانال هوا را با کیفیت و جنس مختلف تولید و هر یک با قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌کنند. همانطور که می‌دانید معمولا برای تولید کانال از متریال فلزی استفاده می‌شود که بهترین نوع آن کانال‌های گالوانیزه و آلومینیومی هستند، در کنار این کانال‌ها از متریال پلاستیکی یا پارچه‌ای نیز استفاده می‌شود که تا حد زیادی باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شوند.

بهترین روش برای طراحی کانال هوا به چه صورت است؟

همانطور که عنوان شد یکی از مهمترین بخش‌هایی که تاثیر زیادی در انتقال و عبور هوای خنک و گرم در سراسر محیط و ساختمان را دارد، نوع کانال استفاده شده است. برای طراحی کانال هوا در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع هوا روش‌های متعددی وجود دارد که استفاده از هر یک از آن‌ها مزایا و قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند

تنه و انشعاب

یکی از رایج‌ترین طرح کانال هوا نوع تنه و انشعاب است به واسطه دو مجرای بزرگ و اصلی که از کوره دریافت می‌شود و به جهت‌های مختلف دانلود در واقع این شکل شباهت زیادی به تنه درخت دارد که شاخه‌های آن به سمت‌های مختلف‌ای کشیده شده‌اند این شاخه‌ها بخش‌های مختلفی از یک ساختمان مثل اتاق‌های و سالن‌های متفاوت را پشتیبانی میکند.

شعاعی

از دیگر روش‌های پیکربندی کانال انتقال هوا در محیط‌های ساختمانی می‌توان به طرح کانال هوا شعاعی اشاره کرد که به دلیل داشتن قابلیت‌های منحصر به فرد و عملکرد عالی انتخاب ایده آل برای محیط‌های کوچک است. در این روش پیکربندی زیر شاخه‌ها به صورت مستقیم از کوره اصلی هوا را دریافت و به بخش‌های متفاوت محیط انتقال می‌دهند. بدون شک کانال کشی در به این روش نیاز به متریال زیادی دارد ب همین دلیل برای محیط‌های کاری چندان مساعد و مقرون به صرفه نخواهد بود.

عنکبوتی

این طرح کانال هوا شباهت زیادی به طراحی قبلی یعنی شعاعی دارد اما به دلیل تغییراتی که در آن حاصل شده است بهترین نسبت به مدل قبل از خود به نمایش می‌گذارد در واقع مجاری اصلی این طرح از کوره خارج می‌شوند و در ورودی‌های بخش‌های مختلف دو مجرای کوچک در و نزدیک به هم ساخته می‌شود و همین امر سبب شده که هوای انتقال داده شده در مجراهای نزدیک به هم تجمع و با قدرت بیشتری به محیط پرتاب شود

حلقه محیطی

با وجود اینکه طرح کانال هوا و حلقه محیطی عملکرد چندان مناسبی از نظر متخصصان ندارد و احتمال استفاده از آن در محیط‌های ساختمانی بسیار کمتر از مدل‌های قبلی است اما به کربن دی آن به صورتی طراحی شده که به شکل روش شعاعی عمل میکند در واقع عملکرد این طرح کانال هوا به گونه‌ای است که مجاری اصلی از کوره نشات گرفته و در قسمتهای نرسیده به هر اتاق یک عنصر اضافه وجود دارد.

به بیان دیگر برای هر اتاق یک مجرای اضافه تعبیه شده که به واسطه آن هوا برای مدت کمی تجمع پیدا می‌کند و سپس با یک قدرت مضاعف به محیط ارسال می‌شود طراحی این مدل از کانال‌های هوا به صورت گرد و محیطی از و معمولاً هر کانال از مجرای نزدیک به خود قوت می‌گیرد

انواع کانال تهویه هوا

کانال تهویه مطبوع، هوا را از منبع به محیط منتقل می‌کند. این کانال‌ها از نظر شکل ظاهری به مدل‌های گرد، اسپیرال گرد و چهار گوش یعنی مربع یا مستطیل تقسیم می‌شوند. از هر یک از این طرح‌ها هم باید در محیط‌های به خصوصی استفاده کرد. حال هر کدام از این کانال‌ها ممکن است با استفاده از متریالی چون ورق گالوانیزه، استیل، آلومینیوم، پلاستیک، پارچه و غیره ساخته شوند. در ادامه به بررسی این کانال‌ها پرداخته و با خصوصیات مهم آنها آشنا خواهیم شد.

– کانال هوای گالوانیزه

یکی از انواع کانال هوا که کاربرد زیادی دارد، کانال از جنس گالوانیزه است. کانال هوای گالوانیزه در اجرا و طراحی در ضخامت‌های متفاوتی قابل ساخت هستند که رایجترین آنها ضخامت 0.6، 0.8، 1 و 2 میلی متر می‌باشد. کانال‌های هوای گالوانیزه قیمت مناسبی دارند و به دلیل در دسترس بودن، کاربرد زیادی در این زمینه دارند.

این کانال‌ها جهت اجرا به اندازه دقیق نیاز دارند و به دلیل سختی در اجرا و پیاده سازی، برای هر پروژه و مکانی مناسب نمی‌باشند. این موضوع باعث شده تا هزینه ساخت و اجرای آنها بالاتر از مدل‌هایی چون فلکسیبل باشد و از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نباشند. این نوع کانال هوا در پروژه های صنعتی هم کاربرد دارند.

– کانال هوای فلکسیبل

کانال هوای فلکسیبل به کانالی گفته می‌شود که از انعطاف خوبی برخوردار است و به راحتی در اشکال مورد نظر در محیط اجرا می‌شود. این کانال‌ها اغلب از جنس فویل با روکش پی وی سی هستند. با این حال کانال فلکسیبل مقاومت زیادی در برابر ضربات ندارد و ممکن است تحت اعمال فشار خیلی زود آسیب ببیند.

از کانال‌ هوای فلکسیبل یا خرطومی میتوان در محیط‌های مختلف و صعب العبور استفاده کرد. در واقع در محیط‌هایی که امکان استفاده از کانال‌های فلزی سخت وجود نداشته باشد، میتوان از این نوع کانال هوا استفاده کرد.

– کانال هوای پارچه ای

این نوع کانال‌ها با استفاده از پارچه‌هایی از الیاف خاص ساخته می‌شوند و دارای ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری بالا، نصب آسان و ایجاد آلودگی صوتی کم می‌باشند. جنس الیاف به کار رفته در این کانال‌ها با پارچه‌های معمولی فرق دارد. برای همین در برابر حرارت از خود مقاومت نشان می‌دهند و دچار مشکل و آسیب از این نظر نمی‌شوند. کانال‌های هوای پارچه‌ای در طرح و رنگ‌های مختلفی قابل ساخت و اجرا هستند و نیازی به عایق کاری ندارند.

کانال هوای گرد یا چهارگوش؟

همانطور که اشاره کردیم کانال هوا میتواند از شکل گرد یا چهارگوش یعنی مربع یا مستطیل برخوردار باشد. کانال‌های گرد فضای کمی از محیط را اشغال می‌کنند و تولید صدای کمتری دارند. با این حال از این کانال‌ها در تمامی مکان‌ها نمیتوان استفاده کرد و باید به جای آنها به سراغ کانال‌های چهارگوش رفت. کانال‌های چهارگوش نسبت به مدل‌های گرد فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و با آلودگی صوتی زیادتری همراه هستند. همچنین سرعت کانال انتقال هوا در آنها نسبت به مدلهای گرد کمتر است.

چگونه از کانال برگشت هوا در سیستم های بزرگ استفاده می شود؟

معمولاً در سیستم‌های هوا که حرارت مرکزی دارند از یک واحد کندانسور استفاده می‌شود که باید آن را در فضای باز قرار داد و یک سیم پیچ کوچکتر که در محیط داخلی قرار می‌گیرد. هر دو قطعات با هم همکاری همدیگر امکان مدیریت و کنترل هوایی که از طریق کانال‌ها به اتاق‌های مختلف و بخش‌های متفاوت خانه و محیط‌های کاری می‌رسند را بر عهده دارند، به واسطه ایت تجهیزات می‌توان هوای داخلی محیط را به دمای نرمال و دلخواه رساند.

عملکرد کانال برگشت هوا در سیستم‌های بزرگ در فصل تابستان به گونه‌ای است که هوای گرم داخل را دریافت و آن را به بیرون انتقال می‌دهد، با این کار هوای که داخل محیط باقی می‌مانند دقیقا همان دمای دارد که ساکنین میخواهند. این نقل و انتقال به واسطه کانال برگشت هوا انجام میشود که یک سیستم کاملا مهر و موم شده است.

معمولا سیستم یا کانال برگشت هوا در اتاق‌های زیر شیروانی یا در نقاط زیر ساختمان قرار می‌گیرند و به هوا اجازه عبور و مرور می‌دهند. با استفاده از کانال برگشت هوا سیستم تهویه‌سازی انجام فرایند تهویه هوا انجام میشود و پس از این فرآیند هوای مورد نظر از طریق دریچه هوا یا دریچه زیر فن کویل به داخل محیط باز می‌گردد.