عمومیکسب و کار ایرانیان

نحوه انداختن و پهن کردن روفرشی کشدار

دیگر نیازی نیست برای خرید روفرشی کشدار کلی هزینه بپردازید؛ چرا که خودتان به راحتی می‌توانید آن را در خانه بدوزید. برای خانه‌های پرجمعیت روفرشی جزو وسیله‌های ضروری به شمار می‌آید؛ چرا که از کثیف و لک شدن فرش، به ویژه فرش‌های رنگ روشن جلوگیری می‌کند؛ امروزه روفرشی‌ها از تنوع بسیاری برخوردار هستند به گونه‌ای که می‌تواند هر سبک و سلیقه‌ای را پوششش دهند.

نحوه پهن کردن و انداختن روفرشی کشدار + فیلم - روفرشی کشدار روفرشا

جدیدترین مدل روفرشی که در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار است، روفرشی‌های کشدار است؛ این مدل روفرشی مزایای بسیاری دارد، اما به نسبت سایر روفرشی‌های معمولی قیمت بالاتری دارد؛ برای داشتن این مدل روفرشی نیازی به پرداخت هزینه بالایی نیست چرا که شما هم به راحتی می‌توانید با یادگیری نحوه دوخت روفرشی کشدار ، زیباترین آن را برای خود تهیه کنید. برای آشنایی با آموزش دوخت روفرشی کشدار ، تا پایان این مطلب با همراه باشید.

پارچه مناسب برای دوخت روفرشی کشدار

انتخاب پارچه مناسب یکی از مهم‌‌ترین نکاتی است که باید هنگام دوختن روفرشی کشدار به آن توجه داشت. پارچه‌ مناسب برای دوخت روفرشی کشدار ترک ، باید تراکم بالایی داشته باشد در غیر این صورت روفرشی شما کیفیت لازم را نخواهد داشت؛ به طور کی بهترین نوع پارچه برای این مدل روفرشی، مخمل شانل و مخمل پورش است. چنانچه سعی کنید از پارچه مخمل شانل استفاده کنید بهتر است؛ چرا که این پارچه مقاومت بیشتری نسبت به مخمل پورش دارد.

طریقه دوخت روفرشی کشدار

داشتن یک روفرشی کشدار می‌تواند به مرتب‌تر دیده شدن خانه شما کمک کند؛ چرا که این مدل روفرشی جمع نمی‌شود و ظاهری شبیه به فرش دارد؛ در صورتی که شما از طرح فرش خود خسته شده باشید می‌توانید با دوخت روفرشی کشدار، ظاهری شیک به خانه  خود ببخشید. برای دوخت روفرشی کشدار تنها کافی است مراحل زیر را به دقت انجام دهید.

وسایل مورد نیاز

  • روفرشی
  • یک تخته فرش
  • نخ
  • سوزن
  • کش عریض (تقریبا ۲ متر)

روش دوخت روفرشی کش دار

این مدل روفرشی‌ها در چهار گوشه خود کش‌هایی تعبیه می‌شود که قابلیت کشسانی دارند و زیر فرش پنهان می‌شوند. ابتدا باید طول و عرض فرش را به خوبی اندازه بگیرید؛ توجه داشته باشید که طول فرش را از ریشه‌ها اندازه بگیرید و از هر طرف حدود 15 سانت به عنوان درز در نظر بگیرید. بعد از اینکه پارچه را برش زدید، آن را روی فرش پهن می‌کنید و قسمت گوشه‌ها را یک مربع تا حدود یک سانت خالی نگه دارید.

بعد از اینکه این قسمت از پارچه را دوخت زدید، دور تا دور روفرشی را لیفه بدوزید تا بتوانید کش را از درون آن عبور دهید. برای اندازه‌گیری کش نیز، دور تا دور روفرشی را اندازه بگیرید و از عدد به دست آمده 40 سانت را کم می‌کنید. حال گوشه‌ای از لیفه را که باز گذاشته‌ای کش را با کمک یک سنجاق‌سر عبور دهید و در نهایت انتهای لیفه را با چرخ دوخت بزنید.

برای قرارگیری بهتر روفرشی ۳ متری روی فرش، وسط روفرشی را با استفاده از یک کش پهن بدوزید؛ این کش هنگام پهن کردن روفرشی،نحوه پهن کردن و  انداختن روفرشی کشدار چطوره؟  این سوال اکثر افرادی هست که تازه روفرشی کشدار خربده اند.

نحوه پهن کردن روفرشی کشدار

۱) همسو کردن خواب روفرشی با خواب فرش

برای ایستادن بهتر و راه نرفتن روفرشی روی فرش، بهتر است خواب روفرشی با خواب فرش هم سو باشد و در جهت مخالف نباشند. ابتدا جهت خواب پرز فرش خود را پیدا کنید و به سمت یک طرف خانه علامت گذاری کنید. سپس خواب روفرشی خود را نیز مشخص کنید و به همان طرف خواب فرش، روفرشی را بر روی فرش پهن کنید.

برای مشخص کردن خواب فرش، کافی است یک جسم تیز مانند سوزن یا سنجاق را در یکی از گوشه های فرش فرو کنید. سپس، جسم را به سمت مرکز فرش بکشید. جهتی که پرزهای فرش در آن جهت قرار می گیرند، خواب فرش است. اگر فرش شما دارای طرح برجسته است و یا نقش و نگار هندسی دارد، خواب فرش را می توانید از روی طرح فرش مشخص کنید.

۲ انداختن کش‌های بلند پشت فرش

کش های وسط روفرشی از دیگر کش ها بلندتر هستند. در این مرحله نیاز است تا کش های وسط روفرشی را از سمت عرض (سمت کوتاه تر فرش) به پشت فرش بیندازید و روفرشی را تا وسط فرش بیاورید.

۳) انداختن کش‌های کوتاه پشت فرش

در این مرحله باید کش های کوچکتر که در چهار گوشه روفرشی هستند را به زیر فرش بیندازید. برای اینکار گوشه های روفرشی را که در مرحله قبل وسط فرش قرارگرفته بود را بگیرید و به سمت گوشه فرش ببرید. حال کشی که به صورت مثلثی در گوشه روفرشی قرار دارد را پشت فرش بیندازید تا روفرشی هر چهار گوشه فرش فیکس شود.

۴) کاور کردن چهار ضلع فرش

در مرحله آخر، باید چهار ضلع فرش را درون روفرشی قرار دهید. روفرشی از فرش بزرگتر دوخته می شود تا به طور کامل فرش را پوشش دهد. به گفته carpetdepo شما در این مرحله باید از یک ضلع شروع کنید و آروم آروم روفرشی را به دور فرش بپیچید و اضافه پارچه را به طور کامل زیر فرش قرار دهید. در این مرحله باید به خوبی و با دقت روفرشی را قرینه کنید و کاملا به صورت وسط چین روی فرش قرار دهید تا زیبایی خود را به طور کامل حفظ کند.

روفرشی کشدار نسبت به روفرشی های قدیمی به هیچ عنوان جمع نمی شود و تنها کافیست با نرمی دست در انتهای کار، روفرشی را روی فرش صاف کنید و هر چند روز یکبار نیز به سادگی روی روفرشی دست بکشید و کمی آن را صاف تر کنید. به هر حال روفرشی کشدار از جنس پارچه است و درصد کمی از تکان خوردن و جمع شدگی را تجربه می کند اما در مقایسه با روفرشی های قدیمی بسیار ناچیز است.

نکات مهمی که هنگام نصب روفرشی کشدار باید رعایت کنید

نکات مهمی که هنگام نصب روفرشی کشدار باید رعایت کنید عبارتند از:

  1. اندازه روفرشی را به درستی انتخاب کنید. روفرشی کشدار باید حداقل 10 سانتی‌متر از فرش بزرگتر باشد تا به طور کامل روی فرش قرار بگیرد و قسمتی از آن نیز دور فرش کشیده شود.
  2. روفرشی را روی فرش صاف و بدون برآمدگی پهن کنید. اگر فرش شما دارای برآمدگی‌هایی است، می‌توانید از یک تکه پارچه یا فوم برای پوشاندن برآمدگی‌ها استفاده کنید.
  3. زاپ‌های روفرشی را به طور یکنواخت بکشید. اگر زاپ‌ها به طور یکنواخت کشیده نشوند، روفرشی به خوبی روی فرش قرار نخواهد گرفت.
  4. روفرشی را به طور کامل مرتب کنید. پس از کشیدن زاپ‌ها، باید روفرشی را به طور کامل مرتب کنید تا تمام قسمت‌های آن صاف و بدون چین و چروک باشد.