عمومی

ورود وقف به حوزه«دانش‌بنیان» در استان سمنان/ اشتغال اولویت شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – اعظم سالار; وقف یا صدقه جاریه کاری است که موجب رضای خداوند می شود، بسیاری از مردم در طول عمر به دنبال راه های سعادت و ثواب هستند و وقف می تواند یکی از مهمترین راه ها باشد، افرادی هستند که به فکر کمک به فقرزدایی در جامعه هستند. به این امر می رسند. آنها بخش قابل توجهی از ثروت خود را صرف امور خیریه می کنند.

می توان وقف را مصداق فرهنگ غنی اسلامی دانست که خوشبختانه استان سمنان در حوزه های مختلف از جمله وقف خیرین زیادی دارد و اداره کل بنیادها و امور خیریه استان سمنان در طول سال جاری برنامه های زیادی را برای اعتلای فرهنگ انجام می دهد. وقف، اما همیشه نیاز به به روز رسانی اوقاف و نیات وقف در استان ظاهر می شود. به سراغ حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان رفتیم و درباره موقوفات این استان گفت و گو کردیم.

* ابتدا در مورد پایه ها صحبت کنید

در استان سمنان پنج هزار و 734 وقف شامل چهار هزار و هشتاد و پنج وقف متصرفی، 878 وقف غیرمسخره و چهار وقف مشترک وجود دارد. الطولیا وجود دارد این پایه ها شامل 17 هزار و 433 می باشد رقیب تعداد 14 هزار و 318 نفر است رقیب سود و دو هزار و 855 رقیب برای سود است. رقبای اهدایی استان سمنان شامل ویلا یا آپارتمان های مسکونی یا خدماتی، تاسیسات تجاری، زمین کشاورزی، باغ و آب مورد استفاده مسکونی، تجاری، کشاورزی، اداری، مسکونی، بهداشتی، درمانی، ورزشی، آموزشی، نظامی و صنعتی می باشد.

سال گذشته شامل مسکن، زمین، تاسیسات تجاری و آب به ارزش کل 350 میلیارد ریال و با نیت های مختلف از جمله نیازمندی های مستمندان، کمک به فقرا و نیازمندان، اطعام نیازمندان، 25 بنیاد جدید، پیشنهاد تسلیت الف. ) سمنان عزاداری چهارده معصوم، برنامه های قرآنی، توسعه امامزاده و ایجاد آبادی به وقف های استان اضافه شد.

* عمده مشکلات شما در حوزه بنیادها چیست؟

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر در حوزه وقف و رفع تبعات اجتماعی آن با آن دست و پنجه نرم می کنیم، نبود بحث مدرن در مورد اجاره وقف است. هرچند در این سال ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما در برخی موارد هنوز با رانت واقعی فاصله داریم. نکته دیگر اینکه با توجه به نفع عمومی وقف و لزوم پرداخت به موقع وجوه از محل وقف، بنا به گفته خیرین، از مستاجران واقف انتظار می رود اجاره بها را به موقع و رایگان پرداخت کنند. تأخیر کنیم تا در اجرای نیات بنیاد مشکلی پیش نیاید ما می توانیم به موقع به این موضوع اقدام کنیم.

از طرفی عدم آشنایی کافی مردم و مسئولین با مبانی وقف که مهم ترین قسمت آن نیت وقف است، موجب توقع بیش از حد از مجموعه وقف شده است و به عبارتی ضرورت دارد. از وقف توقع حضور واقفان در تمامی برنامه های فرهنگی و حمایت مالی با توجه به مسائل شرعی و لزوم رعایت نیات تعیین شده برای وقف از سوی خیرین، صرف درآمد حاصل از وقف خارج از نیت هم شرعاً و هم شرعاً ممنوع است. عاقل

در دو سال گذشته یک هزار و 28 بسته معیشتی و بیش از یک هزار و 500 بسته تجهیزاتی از بنیادهای مرتبط و با مشارکت بقاع مبارکه تهیه شده است. ویرایش برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت تهیه و در میان جامعه هدف توزیع شد.

* مهمترین برنامه های اداره کل بنیاد و امور خیریه استان سمنان در سال جاری چیست؟

یکی از مهم ترین برنامه های اجرا شده توسط اداره کل بنیاد و امور خیریه کشور در سال های اخیر است گذاشتن بحث سرمایه گذاری وقفی اولویت دار گذاشتن بحث مبتنی بر دانش است. یکی دیگر از اولویت های اداره کل بنیاد استان سمنان در سال های اخیر مانند سایر ادارات اوقاف، استفاده از ظرفیت های بالقوه است. آمین سپردن موقوفات و اداره اوقاف به افراد واجد شرایط در اداره اوقاف مطابق امکانات ماده 5 قانون اوقاف می باشد.

انتصاب متولیان وقف و واگذاری مدیریت اوقاف به آنها دو برنامه اولویت دار اداره کل اوقاف سمنان در کنار مقوله سرمایه گذاری وقف است و در نهایت هر دوی این اقدامات با هدف افزایش کارایی وقف و ایجاد اعتماد بیشتر در جامعه. با استفاده از فرصت های مردم و افراد مورد اعتماد جامعه.

* در باره اجرای طرح های مشترک کارآفرینی و اشتغال محور در بنیادهای استان سمنان را توضیح دهید؟

یکی از مهمترین پروژه های مشترک برای کارآفرینی و اشتغال است بازسازی دوباره کاروانسراها، آب انبارها، حمام ها و … با همکاری میراث فرهنگی به منظور تهیه طرح های مرمت و احیای بناهای تاریخی با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی توسعه یافت. قرارداد BOT یا واگذاری به بخش خصوصی در یکی از کاروانسراهای استان پس از بهره برداری برای هشت نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد.

طرح دیگر کارگاه های زودبازده و گلخانه های کوچک در کنار تولید محصولات گلخانه ای است. گاهی اوقات کار می کند در هر بخش 6 نفر مشغول به کار هستند که یکی از مهمترین پروژه ها پروژه پرورش قارچ گلخانه ای است. گل ها می توان به آپارتمان و کارگاه شیرینی پزی و نانوایی سنتی اشاره کرد. امیدواریم با تداوم واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی و ایجاد نشاط و انگیزه برای مشارکت مردم در کمک های مردمی شاهد تلفیق تولید و اشتغال باشیم.

*چه تعداد برنامه در استان مربوط به هفته وقف برگزار می شود؟

برای چندین دهه پایه امسال 82 برنامه خرد در استان اجرا می شود. دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و دیدار با استاندار، امام جمعه و فرماندار در شهرستان ها، همایش یاوران وقف در تمامی شهرستان ها و همچنین برگزاری همایش واقفان استان سمنان و توجه. واقفان خیرخواه و یاران واقف سخنرانی گلباران گلزار شهدا قبل از خطبه های نماز جمعه از جمله برنامه های این اداره کل در ایام وقف ده روزه است. سال جاری میکند.

شنبه دوم اکتبر همزمان با روز پایه شعار وقف که نقش رسانه ها در توسعه وقف و احترام به وقف است یکشنبه سوم اعلام شد. اکتبر تبلیغ معارف وقف، قرآن، عترت و مهدویت همزمان با شهادت پیامبر(ص) و امام حسن(ع) در روز دوشنبه چهارم مهرماه: وقف، تولید، دانش بنیان. و اشتغال زایی و سه شنبه پنجم اکتبر همزمان با شهادت امام رضا (ع)آ) به آن وقف، امامزاده، فرهنگ زیارت می گویند.

6 روز چهارشنبه اکتبر همزمان با آغاز وقف ربیع الاول، جهاد اسلامی و نقش نظام اسلامی در حراست از واقفان و روز پنجشنبه 7 اکتبر در روز جمعه هشتم وقف، سبک زندگی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده اکتبر وقف، نقش مردم در مدیریت و احیای وقف و بقاع مبارک سرانجام شنبه 9 آنلاین: اهدا، خدمات بهداشتی و ترویج سلامت جامعه و یکشنبه 10 آنلاین: اهدا، خدمات فرهنگی و اجتماعی جوامع بوشری نیز روز دوشنبه یازدهم نامگذاری شد اکتبر بنیاد، موسسات خیریه، توسعه مشارکت مردمی.

*در استان سمنان چند مکان پربرکت داریم؟

در استان سمنان 165 مکان مذهبی از جمله امامزاده، بقعه پیامبر، گزامگاه و اماکن متبرکه وجود دارد که توسط هیئت امنا اداره می شود. همین الان خدمات رسانی به زائران و مجاوران این اماکن متبرکه توسط هیئت امنای 331 نفره، 44 خادم ثابت، 6 خادم فصلی و بیش از 400 خادم افتخاری انجام می شود.

*و در نهایت

بر اساس سیاست جدید سازمان از علاقه مندان به استفاده از توانمندی های مردمی در اداره اوقاف دعوت می کنم با احیای بند پنجم قانون وقف به ادارات سطح استان مراجعه و صلاحیت خود را اعلام کنند. برای آماده شدن پس از طی مراحل قانونی برای انتصاب بنیادها به عنوان متولی، چون بنیادها نیروی انسانی و اختیاری برای ارائه این همه اطلاعات ندارند، از رسانه ها نیز تقاضای تبلیغ این مقوله را داریم. کمک های دانش محور و غیره