عمومی

تامین آب پایدار کماکان اولویت اول سیستان و بلوچستان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری، حسین مدرس خبانی شامگاه چهارشنبه در نهمین جلسه ستاد جهاد آبرسانی اظهار داشت: موضوع آب همچنان در راس اولویت های استان قرار دارد. و با توجه به بارندگی های اخیر، بیشتر آنها در مناطق مرکزی و جنوبی استان بوده است.» خوشبختانه در پشت سدها نجات یافتند.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده بیش از 200 میلیون مترمکعب آب به ذخیره سدهای استان اضافه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین بر اساس آمار منابع طبیعی 400 میلیون مترمکعب از بارندگی های اخیر مورد استفاده حوضه های آبی قرار گرفته است و مابقی آن عنوان به عنوان یک منبع طبیعی، منجر به آبیاری کانال ها و چاه ها و همچنین آب های زیرزمینی در این ایالت شد.

وی ادامه داد: البته بارندگی های اخیر در استان نباید باعث شود از طرح جهاد آبرسانی غافل شویم. چارک ه منطقه سیستان همچنان با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

مدرس خبانی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی جهاد بزرگترین پروژه آبرسانی در تاریخ جمهوری اسلامی استان است، گفت: برای تامین آب استان چندین مسیر دیگر را ادامه می دهیم که یکی از آنها آبرسانی است. خط انتقال آب از دریای عمان.

وی اذعان داشت: خط انتقال آب دریای عمان از چهار جبهه راه اندازی شده و مخزن آب آورده شده است، اکنون پیمانکار در حال کار است و امیدواریم تا چهار سال دیگر آب را به زاهدان برسانیم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس دستورالعمل ریاست محترم جمهوری و سفر وزیر نیرو 10 حلقه چاه هارمک حفاری، تامین و هر 10 حلقه چاه برای کمک به رفع کمبود آب زاهدا به شبکه آب زاهدا متصل است، اما میزان آب برداشت شده از این چاه ها به کمبود آب زاهدا بستگی دارد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در زاهدان کمبود آب وجود ندارد و در صورت نیاز می توان هر 10 حلقه چاه را فعال کرد، بنابراین امسال با کمترین کمبود آب مواجه خواهیم بود.

مدرس خبانی افزود: تاکنون 3 حلقه چاه عمیق حفر شده است اما آنچه مهم است این است که می توانیم از این چاه ها استفاده کنیم که در همین راستا یک دستگاه آب شیرین کن 100 مترمکعبی نصب شده است و در ایام عید سعید فطر و عید سعید فطر. -فطر و قربان و آب آن بسته بندی و توزیع می شود نماز عید سعید فطر و قربان بین مردم توزیع می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مدول در چاه عمیق شماره 3 دستگاه آب شیرین کن 1000 مترمکعبی در حال نصب است و تا ابتدای شهریورماه امسال خط آب به طول 6 کیلومتر راه اندازی می شود تا بتوانیم از چاه عمیق شماره 3 آب روستاهای اطراف را تامین کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دو مدول هزار متر مکعب دیگر در چاه عمیق شماره 3 نصب می شود و می توان گفت مشکلی برای تامین آب شرب و دام در حوزه سیستان نداریم و امیدواریم که عنوان از هیرمند نهایت استفاده را ببرید.

وی ادامه داد: انتقال اب بازی های 4-3 و 2-1 انجام شد و امیدواریم هم باران و هم حق برنده شویم. اب بیایید از Hermand استفاده کنیم.

مدرس خبانی با تاکید بر اینکه به زودی طرحی برای استفاده از ظرفیت آب های سطحی استان تهیه می شود، اذعان داشت: با برنامه ریزی انجام شده کوچولو امیدواریم پس از اتمام، بتوانیم از این آب های شیرین منطقه با تکنیک های نوین آبخیزداری استفاده کنیم.

چاه با اشاره به اینکه نیمهن یکی از پروژه های موفق در حوزه بهره برداری از آب های سطحی است، گفت: به زودی و پس از جلسه بحران، طرح استفاده بهینه از آب های سطحی با حضور مسئولان و کارشناسان تدوین می شود. “