عمومی

بارندگی معادل 4 سال طی 4 روز در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، علی اکبر محرابیان در پیوند تصویری به واحد خبر شبکه ۲۱ سیما افزود: با بهره برداری از دو سامانه بارشی ما در بلوچستان سیستان و مناطق سیل زده در مجموع ۳۳۴ میلی متر باران بارید. بارندگی معادل چهار سال بارندگی در منطقه است، یعنی چهار روز بارندگی در طول چهار سال.

وی افزود: همچنین در مدت 20 دقیقه 108 میلی متر بارندگی داشتیم که باعث آبگرفتگی این میزان در شهرستان کنارک شد و هم اکنون حدود دو هزار خانوار در شهرستان کنارک دچار آبگرفتگی هستند.

محرابیان گفت: اولین قدمی که باید برداریم این است که هر چه زودتر شرایط کمک رسانی بهتر را فراهم کنیم و بتوانیم با حجم زیادی از کف کش ها آب را از خیابان ها و منازل پمپاژ کنیم و مراسم از روز سه شنبه و عصر شروع شد. ” پیش بینی می کنیم امشب حداقل صد دستگاه پمپ به منطقه ارسال شود و فردا شاهد پمپاژ آب از منازل و خیابان های خارج از شهر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی؛ داشتن مکان های مناسب برای زندگی موقت به دستور استاندار برای مردم یک راحتی است. مرم جزو سایت ها و مجهز است اکنون توسط انسان استفاده می شود، اما هنوز بخش قابل توجهی از آن استفاده نشده است.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که خانه های خشت و گلی که استحکام چندانی ندارند بر اثر بارندگی و حجم آب جمع شده در حیاط ها و کوچه ها فرو بریزد.

آقای محرابیان گفت: در حوزه آب و برق ولسوالی کار خوبی انجام شده است. در استان های جنوبی سیستان و بلوچستان حدود 300 روستای ما دچار قطعی برق شدند و قادر به تامین برق نبودند. اکنون این رقم به پنج روستا رسیده است.

وی افزود: در حوزه آب مشکل خاصی نداریم باید اقلامی مانند پتو، فرش و وسایل منزل تهیه شود.

محرابیان گفت: «متاسفانه در این مورد مطمئن نیستم، زیرا بسیاری از افراد از اقامتگاه برنامه ریزی شده خوششان نمی آید.

وی ادامه داد: داعش و گروه های جهادی ارتش برای ایجاد سکونتگاه های موقت تلاش زیادی کرده اند و از مردم می خواهیم که به طور موقت جابه جا شوند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حدود دو هزار خانوار; کمتر از 500 خانواده از پناهگاه اضطراری استقبال کردند، اگرچه برخی از آنها به خانه اقوام و حتی روستاهای اطراف رفتند.

محرابیان تصریح کرد: مردم نباید در خانه های ناامن زندگی کنند.