عمومیکسب و کار ایرانیان

روش ساخت ستون های رومی با قالب ستون رومی

تاریخ انتشار ۲۶ تیر ۱۴۰۲

نمای رومی چیست ؟ حتما می‌دانید که در چند سال اخیر طراحی نمای یک بنا اهمیت فراوانی پیدا کرده و مهندسین طراح زیادی به طور تخصصی فقط روی این بخش از طراحی یک ساختمان فعالیت می‌کنند. چرا که در نگاه اول این نمای ساختمان است که جلب توجه می‌کند. امروزه سبک‌ها و طراحی‌های متنوعی برای نمای ساختمان به وجود آمده اما در این میان نما رومی در 10 سال اخیر بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. در این مقاله همراه باشید تا با ریزه کاری‌های نما رومی ساختمان ، نحوه اجرای سنگ نما رومی و نما رومی سیمانی آشنا شده و بدانید بهترین سنگ برای نما رومی چه سنگی است.

آنچه در این مقاله می آموزید:

نما رومی چیست

اجرای نمای رومی

نمای رومی سنگی بهتر است یا نمای رومی سیمانی ؟!

قیمت اجرای نما رومی

ابزار نما رومی

ضوابط و اصول طراحی نمای رومی

نمای رومی چیست

همانطور که حتما می‌دانید معماری در روم باستان جایگاه ویژه‌ای داشته و همچنان هم در ایتالیا مورد توجه است.

در چند سال اخیر طراحی به سبک روم باستان در ایران هم بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

البته باید به این نکته هم دقت داشته باشید که با بررسی آثار تاریخی همچون تخت جمشید متوجه می‌شویم که این سبک از معماری نه تنها در روم باستان که در ایران باستان هم سابقه داشته به طوری که می‌بینیم به وضوح در طراحی این آثار، از مجسمه‌های سنگی، کتیبه‌ها، قرنیزها و ستون‌های بلند سنگی که همان المان‌های نمای رومی هستند، استفاده شده است.

به طور کلی به نماهایی نما رومی گفته می‌شود که متریال‌های استفاده شده در آن ابزار خورده و پیچیدگی و جزئیات زیادی داشته باشد. همچنین این نما در دسته نماهای لوکس کلاسیک قرار گرفته و برای مکان‌هایی که می‌خواهید لوکس بودن آن را اغراق آمیز نشان دهید بسیار مناسب است.

در ادامه با خصوصیات و ویژگی‌های این نما بیشتر آشنا می‌شویم.

.

خصوصیات نما رومی ساختمان

اگر بخواهیم به طور ساده ویژگی‌های این نما را بررسی کنیم باید بگوییم، در نما رومی از ریزه کاری‌ها، جزئیات و المان‌های بسیاری مثل ستون‌ها، پیش آمدگی‌ها، قرنیزها و قوس‌های گرد و عریض استفاده شده است.

علاوه بر این مهم‌ترین ویژگی نمای رومی تقارن میان دو طرف آن است. همچنین به طور معمول در طراحی نما رومی از پنجره‌های بلند صاف یا قوس دار استفاده شده و ارتفاع سقف‌ها نیز بیشتر از حد متعارف در نظر گرفته می‌شود تا جلال و شکوه بیشتری به ساختمان ببخشد.

از آن جا که امروزه نمای ساختمان‌های زیادی به این سبک طراحی شده، به راحتی با نگاه کوتاهی به آن‌ها می‌توانید متوجه این ویژگی‌ها شوید.

علت محبوبیت نمای رومی ساده و شیک

اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر عموم افراد به تجمل گرایی روی آورده و تمایل به زندگی کردن در فضاهای لوکس را دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل رواج نمای رومی همین تجمل گرایی است.

در گذشته به طور معمول از این نما در ساختمان‌های خاص شهر مثل موزه‌ها، کاخ‌ها یا اماکن فرهنگی گردشگری استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و با در دسترس بودن مصالح و ابزار مورد نیاز برای اجرای نما رومی، استفاده از این سبک نما افزایش یافته و امروزه ساختمان‌های متعددی با پیروی از این نما ساخته می‌شود.

همچنین نباید منکر این قضیه شد که پیشینیان ما هم استفاده از این سبک نما را می‌پسندیدن و می‌توان همچنان با استفاده از این نما سبک طراحی ایران باستان را همچون تخت جمشید زنده نگه داریم.

اجرای نمای رومی

تا اینجای مقاله با نمای رومی به خوبی آشنا شدید و فهمیدید که این نما ریزه کاری و جزئیات فراوانی به دنبال دارد. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که اجرای نما رومی به چه شکل است ؟ به طور معمول برای اجرای این نما باید مراحل زیر را انجام داد:

1) طراحی نقشه نما رومی

2) انتخاب متریال برای اجرای نمای رومی

3) اجرای مراحل زیرسازی متناسب با متریال انتخاب شده

4) اجرای پوسته نهایی کار

در ادامه با هر یک از این مراحل بیشتر آشنا خواهیم شد.

1) طراحی نقشه نما رومی

حتما می‌دانید که اولین مرحله برای اجرای نمای ساختمان مخصوصا نمای رومی، تهیه نقشه متناسب با آن است.

همانطور که گفتیم به طور معمول برای طراحی این سبک نما از ستون‌های بلند المان‌های خطی یا قوس دار، قرنیزها و سرستون‌های پر کار و پنجره‌های بلند قدی استفاده می‌کنند، اما در نهایت همه چیز به سلیقه و بودجه کارفرما بر می‌گردد.

هر چقدر جزئیات و الما‌ن‌های بیشتری در طراحی نمای رومی ساختمان در نظر گرفته شود، نما پیچیده‌تر، با شکوه‌تر و در عین حال پر هزینه‌تر خواهد شد.

امروزه مهندسین طراح، طراحی‌های خود را در قالب نرم افزارهای رویت، اتوکد یا تری دی مکس ارائه می‌کنند. در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه از این طراحی‌ها را مشاهده کنید.

ضوابط و قوانین شهرداری

نوع کاربری ساختمان

اهمیت نسبت‌ها و تقارن در طراحی نمای رومی

استفاده از متریال مناسب

انتخاب مناسب المان‌های نمای رومی

انتخاب مناسب رنگ‌های به کار رفته در نما

نورپردازی نما

2) انتخاب متریال برای اجرای نمای رومی

همانطور که در مقاله اشاره کردیم، هر چند که از گذشته نما رومی با سنگ شناخته شده است اما با گذشت زمان متریال‌های دیگری نیز به وجود آمده که علاوه بر داشتن همان زیبایی سنگ‌ها، قیمت مقرون به صرفه‌تری نیز دارند. در ادامه با این متریال‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

قبل از آن که انواع متریال در اجرای نمای رومی را نام ببریم باید به این نکته اشاره کنیم که برای داشتن بهترین انتخاب بین متریال‌های قابل استفاده در نما رومی، لازم است که چند فاکتور اساسی مانند، استحکام، طول عمر، دوام، سازگاری با شرایط آب و هوایی، زیبایی و داشتن هماهنگی بین هزینه تهیه و اجرای آن با بودجه اولیه را بررسی کنیم.

برای اجرای نمای رومی می‌توانید یکی از متریال‌های زیر را انتخاب کرده یا به صورت ترکیبی از آن‌ها استفاده کنید.

سنگ

سیمان سفید

سرامیک

مصالح پیش ساخته

3) اجرای مراحل زیرسازی متناسب با متریال انتخاب شده

پس از طراحی نقشه و انتخاب متریال مورد نظر، نوبت به اجرای مراحل زیرسازی می‌رسد.

اجرای مراحل زیر سازی باید متناسب با متریال انتخاب شده صورت گیرد. برای مثال اگر انتخاب شما اجرای نمای رومی سنگی یا سرامیکی بوده است، می‌توانید از دو روش نیمه خشک یا خشک آن‌ها را نصب کنید.

برای زیر سازی در روش نیمه خشک، باید شاسی کشی ساختمان یا همان آهن کشی را به دقت انجام دهید چرا که اگر این مرحله به درستی انجام نشود، احتمال لق شدن و افتادن سنگ یا سرامیک از نما وجود داشته که خطرات مالی و جانی متعددی را به دنبال دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مراحل حتما در ابتدا فیلم زیر را مشاهده و سپس روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

این فیلم تنها قسمت کوتاهی از آکادمی عمران هست. پیشنهاد می‌کنیم اگر مایل هستید با ریزه کاری‌های اجرای ساختمان به خوبی همراه با فیلم‌ها کارگاهی آشنا شوید حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و به این آموزش سر بزنید.

در روش خشک نیز باید زیر سازی مناسب را با استفاده از قوطی و آهن اجرا کنید تا در نهایت با استفاده از پیچ و رولپلاک، سنگ‌ها یا سرامیک‌ها روی آن سوار شوند.

همچنین اگر می‌خواهید از سیمان به عنوان متریال اصلی برای اجرای نمای رومی استفاده کنید، باید در ابتدا دیوار را شاسی کشی کرده و فواصل بین آن‌ها را با استفاده از توری رابیتس پر کنید.

پس از اتمام جوشکاری به منظور فراهم کردن سطحی مناسب برای سیمان کاری، روی توری‌ها را از ملات (ملات سیمان و پودر سنگ) پوشانیده و در مرحله آخر دیوار را کروم بندی می‌کنیم تا آماده برای اجرای ملات سیمان نهایی شود.

4) اجرای پوسته نهایی کار

در مرحله آخر نوبت به اجرای متریال به سبک رومی برای نما است. همانطور که گفتیم اجرای این مرحله بستگی به نوع متریال انتخاب شده توسط طراح یا کارفرما دارد. در ادامه دو روش اجرای نمای سنگی، سرامیکی و نمای سیمانی  را بررسی می‌کنیم.

اجرای نما رومی سنگی

همانطور که در مقاله آموزش گفتیم، برای اجرای سنگ‌ها می‌توان از سه روش تر، نیمه خشک و خشک پیروی کرد. برای آشنایی با این روش‌ها حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن‌ها را مطالعه کنید.

روش تر برای اجرای نما توصیه نمی‌شود چرا که احتمال سقوط سنگ و خطرات مالی و جانی‌اش فراوان بوده و دو روش نیمه خشک و خشک به جای آن توصیه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا برای آشنایی بیشتر با اجرای سنگ نما حتما فیلم زیر را مشاهده کنید.

اگر انتخاب شما برای اجرای این سبک از نماها، سنگ بوده و مایل باشید به روش نیمه خشک آن را اجرا کنید، باید بعد از شاسی کشی نما، سنگ‌ها را کرده و با استفاده از ملات ماسه سیمان یا چسب مخصوص آن‌ها را نصب کنید.

اما اگر مایل به اجرای روش خشک برای نصب سنگ‌ها هستید کافی است با استفاده از اتصالات و یراق آلات مخصوص آن‌ها را به شاسی‌هایی که در مرحله زیر سازی نصب کردیم، متصل کنید.

اجرای نما رومی سیمانی

همانطور که در مرحله زیر سازی نیز گفتیم، برای اجرای نمای رومی سیمانی قبل از هر چیزی باید شاسی کشی توسط توری رابیتس انجام شده و بعد از پر کردن توری رابیتس و به وجود آمدن سطحی صاف و یکدست، کروم بندی‌های طولی و ارتفاعی انجام دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با نمای سیمانی حتما فیلم زیر را مشاهده کنید.

برای اجرای نمای سیمانی حتما نکات زیر را رعایت کنید:

دقت داشته باشید که سطح زیرین نما را قبل از اجرای اندود سیمانی نهایی، مرطوب کنید تا چسبندگی مناسبی بین ملات سطح نما ایجاد شود.

توصیه می‌شود این نما در فصولی از سال اجرا شود که حداقل دمای محیط 5 درجه سانتی گراد باشد تا از یخ زدگی و فاسد شدن سیمان جلوگیری شده و در نهایت موجب ترک خوردن نما بعد از گذشت مدت زمانی نشود.

برای آشنایی بیشتر با روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. در ادامه دو نمای رومی سنگی و نمای رومی سیمانی را بیشتر بررسی می‌کنیم.

اجرای نما رومی سرامیکی

اجرای نمای رومی سرامیکی بسیار مشابه با نما رومی سنگی بوده و از سه روش تر، نیمه خشک یا خشک می‌توان اجرا کرد. اگر مایل هستید با ریزه کاری اجرای این نوع نما آشنا شوید روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و به مقاله سر بزنید.

نمای رومی سنگی بهتر است یا نمای رومی سیمانی ؟!

حقیقتا به طور قاطع نمی‌توان گفت نمای رومی سنگی بهتر است یا نمای رومی سیمانی.

این شما هستید که با توجه به شرایط آب و هوایی محل پروژه و میزان بودجه خود باید تصمیم بگیرید برای نمای رومی از سنگ استفاده کنید یا سیمان!

اما نگران نباشید ما در این مقاله برای کمک به شما، به بررسی بیشتر هر یک از این نماها پرداخته‌ و مزایا و معایب هر کدام را بازگو می‌کنیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

  نما رومی سنگی

همانطور که می‌دانید سنگ‌ها یکی از مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین متریال‌هایی هستند که از گذشته تا امروز در صنعت ساختمان سازی استفاده شده و زیبایی و جلوه با شکوهی نیز به نمای یک ساختمان می‌بخشند و علاوه بر این کار کردن با آن بسیار آسان بوده و به راحتی ابزار می‌خورد.

همچنین طول عمر و دوام این متریال نسبت به سایر متریال‌ها بیشتر بوده طوری که حتی با گذشت سالیان طولانی همچنان مثل روز اول خود باقی مانده و مراقبت از آن بسیار راحت است.

یکی دیگر از مزایای این متریال این است که در صورت کدر شدن و بروز مشکل، به دلیل امکان آب بندی و ساب پذیری مجدد، می‌توان آن را به روزهای اولش بازگرداند تا همان جلوه اولیه را پیدا کند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه این محاسن گفته برای این متریال، در صورتی است که سنگی مناسب با این سبک اجرا انتخاب شود چرا که ویژگی‌های سنگ‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و هر سنگ مناسب مکان خاصی است.

به عنوان مثال سنگ مرمریت مقاومت مناسبی نداشته و در صورتی که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، تغییر رنگ می‌دهد، پس انتخاب مناسبی برای نمای بیرونی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با ویژگی‌ها و خصوصیات سایر سنگ‌ها، حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله را مطالعه کنید.

بهترین سنگ برای نما رومی

همانطور که گفتیم یکی از نکات مهم در انتخاب سنگ نما، توجه به نوع و سبک نمای ساختمان است.

اگر به دنبال بهترین سنگ برای نما رومی هستید، باید بگوییم که سنگ‌های تراورتن یکی از بهترین متریال‌ها برای اجرای این سبک نما هستند.

همانطور که گفتیم، نمای رومی جزئیات و ریزه کاری‌های متعددی دارد که برای اجرای آن نیاز به متریالی داریم که مقاومت بالایی داشته و به راحتی برش یا ابزار بخورد.

تراورتن‌ها علاوه بر چسبندگی بالا، تراش پذیری خوبی نیز داشته و به راحتی نمی‌شکنند که همین امر موجب شده تا تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت جزئیات نما رومی شوند.

حالا که متوجه شدید تراورتن‌ها بهترین سنگ‌ برای اجرای نمای رومی هستند ممکن است از خود بپرسید که بین انواع متعددی که تراورتن‌ها دارند، بهترین تراورتن کدام بوده و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم تراورتن بی موج مقاوم‌تر از تراورتن موج دار بوده و برای اجرای نمای رومی بسیار مناسب است.

اگر می‌خواهید بدانید تراوتن بی موج و موج دار چه تفاوتی با یکدیگر دارند باید بگوییم که برای تولید تراورتن موج دار، کوپ سنگ تراورتن (توده بزرگ سنگ) به صورت عمود بر لایه‌های آن برش خورده اما برای تولید تراورتن بی موج، توده سنگ تراورتن را موازی بر لایه‌های آن باید برش بزنید.

خیلی از پیمانکاران به جای تراورتن بی موج از تراوتن موج دار استفاده می‌کنند که هزینه کمتری دارد اما به این نکته توجه نمی‌کنند که به خاطر یکپارچگی و مقاومت تراورتن بی موج، در نهایت میزان پرتی کمتری هم برای اجرا داشته و مقرون به صرفه‌تر می‌شود.

اگر مایل هستید با ریزه کاری‌های این متریال بیشتر آشنا شوید، حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

رنگ سنگ نما رومی

نکته دیگری که در انتخاب سنگ مناسب برای نما رومی باید به آن توجه کرد این است که توصیه می‌شود رنگ سنگ انتخاب شده برای این سبک نما روشن (سفید یا کرم) باشد چرا که علاوه بر بالا بودن کیفیت سنگ‌های روشن نسبت به سایر رنگ‌های سنگ‌، این رنگ جذب گرمای کمتری در روزهای گرم سال داشته و در صرفه جویی انرژی کمک بزرگی می‌کند.

البته بین این دو رنگ، رنگ کرم برای اجرای نما رومی مناسب‌تر است چرا که این رنگ جزئیات و ریزه کاری‌های نما را زیباتر به نمایش می‌گذارد.

از جمله بهترین سنگ‌های تراورتنی که در رنگ‌های روشن سفید و کرم وجود دارند می‌توان سنگ‌های زیر را نام برد:

تراورتن آتشکوه

تراورتن عباس آباد

تراورتن دره بخاری

اگر مایل هستید با بیشتر آشنا شوید حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

نحوه محاسبه متراژ سنگ نما رومی

برای تعیین مقدار لازم از سنگ مورد نیاز نمای رومی، کافی است علاوه بر اندازه گیری مساحت نما، به مقدار لازم برای اجرای جزییات نمای رومی نیز توجه داشته باشید.

همچنین دقت داشته باشید برای ساخت جزئیات این سبک نما، مقدار پرتی آن زیاده بوده، پس همیشه مقداری بیشتر از حد لازم برای اجرا را تهیه کنید.

  نما رومی سیمانی

حتما می‌دانید که امروزه تنوع فراوانی در استفاده از سیمان به عنوان متریال اصلی برای اجرای نما داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

نمای سیمان سفید

نمای سیمان شسته

نمای سیمان تخته ماله‌ای

نمای سیمان تگرگی و ماهوتی

نمای سیمان تیشه‌ای (چکشی)

نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته

نمای سیمان خراشی

اگر مایل هستید با هر یک از این نماها بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم حتما به مقاله  سر بزنید.

طبیعتا هیچ مصالحی نمی‌تواند جذابیت و زیبایی که سنگ به نما رومی می‌بخشد را داشته باشد. اما سیمان نیز یکی از بهترین متریال‌هایی است قابلیت اجرا در این سبک را داشته و قیمت مقرون به صرفه‌تری نیز دارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در نماهای کلاسیک (رومی) المان‌های زیادی به کار می‌رود که در نهایت، ظرافت وجزئیات آن‌ها در زیبایی نمای رومی تاثیر می‌گذارد.

درست است که سیمان نرم و منعطف بوده و کار با آن راحت است، اما باید قبول کنیم ظرافت این المان‌های تزئینی در نوع سیمانی بسیار کمتر از نوع سنگی آن است.

در ضمن باید به این نکته هم اشاره کنیم، از آنجایی که نمای سیمانی از ترکیب موادی همچون آهک، سیلیس، رس و اکسیدهای معدنی تشکیل شده است، به لحاظ مقاومت و دوام، به هیچ عنوان قابل مقایسه با سنگ نبوده و از طرفی زیبایی سیمان به مرور زمان، به دلیل جذب گرد و غبار و آلودگی، کم شده و به رنگ تیره در می‌آید و به همین خاطر نگهداری از این متریال هم کار نسبتا سخت‌تری در مقایسه با سایر متریال‌ها است.

نکته مهم دیگر در نمای رومی سیمانی این است که سیمان مناسب مناطق مرطوب نبوده چرا که همچون اسفنج رطوبت را به خود گرفته و موجب پوسته پوسته شدن نما و در نهایت ریختن آن می‌شود.

اما در نهایت به خاطر داشتن دو مزیت خیلی مهم که یکی قیمت پایین و دیگری سرعت بالای اجرای این متریال نسبت به متریال‌های دیگر است، همواره طرافداران خاص خود را داشته و ساختمان‌های فراوانی وجود دارد که به این سبک اجرا شده باشند.

بهترین سیمان برای نما رومی

دقت داشته باشید ملات ساخته شده برای اجرای نمای رومی باید کیفیت بالایی داشته باشد، یعنی به مقدار لازم از سیمان مرغوب با دانه بندی مناسب با آب ترکیب شده باشد، تا نه خیلی ملات سفتی داشته باشیم نه خیلی شل،  چرا که در صورت بی دقتی در ساخت این ملات، احتمال کنده شدن آن از دیوار افزایش می‌یابد.

رنگ سیمان نما رومی

همانطور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، نما رومی معمولا در رنگ‌های روشن (سفید یا کرم) طراحی می‌شود تا ریزه کاری‌های المان‌های آن به خوبی دیده شود. پس برای رنگ سیمان هم بهتر است از سیمان سفید استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به نما ببخشید.

مطالب مرتبط: قالب ستون رومی

قیمت اجرای نما رومی

قیمت اجرای نما رومی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

نوع متریال مصرفی

متراژ نما

میزان جزئیات و ریزه کاری‌ المان‌ها (هر چه طراحی نما رومی پر کارتر باشد به تبع اجرای آن نیز پیچیده‌تر بوده و هزینه بیشتری نیز دارد.)

شرایط محیطی (اجرای نما رومی در مناطق با هوای نامتعادل یا صعب العبور هزینه بیشتری نیز دارد.)

در ادامه به بررسی قیمت اجرای دو متریال پر کاربرد برای نما رومی می‌پردازیم.

قیمت سنگ نمای رومی

همانطور که گفتیم در بین متریال‌های قابل استفاده برای اجرای نما رومی، سنگ‌ها بیشترین قیمت را دارند. اما آیا استفاده از هر نوع سنگی در نهایت هزینه یکسانی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم خیر.

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که در قیمت نهایی انواع سنگ‌های ساختمانی تاثیر گذارند. قیمت هر متر سنگ نما رومی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نمی‌توان قیمت ثابتی را برای هر سنگ بیان کرد.

از مهم‌ترین عوامل برای قیمت گذاری این متریال می‌توان موارد زیر را نام برد:

نوع معدن سنگ

یکنواختی رنگ و شفافیت آن

 سورت مناسب با حداقل بازی رنگ

 میزان رگه و هوازدگی

 تخلخل مناسب

منظم بودن طرح و موج‌ها

 ابعاد سنگ

ضخامت سنگ

دقت در برش و گونیا بودن زوایای آن

نوع و کیفیت ساب و پولیش

نداشتن تاب و لب پریدگی

نحوه استخراج از معدن

نوع بسته بندی و ارسال سنگ

علاوه بر موارد گفته شده باید به این نکته توجه داشته باشید که اجرای المان‌های پر کار در نما رومی کار بسیار دشواری بوده و هرچه نوع سنگ انتخابی شما سخت‌تر باشد (مثل گرانیت) فرآیند تراش زنی و ساب دادن را پیچیده‌تر کرده که در نهایت موجب افزایش قیمت اجرای این نما می‌شود.

قیمت نما رومی سیمانی

همانطور که گفتیم قیمت نما رومی سیمانی در مقایسه با سایر متریال‌های قابل استفاده در این سبک، همچون سنگ کمتر است اما به طور کلی به موارد زیر بستگی دارد:

نوع پودر سیمان مصرفی

رنگ سیمان مصرفی

متراژ مد نظر برای اجرا

موقعیت پروژه

ارتفاع ساختمان

دستمزد اجرای کار (طبیعتا هر چه نیروی اجرایی با تجربه‌تر باشد دستمزد بالاتری هم خواهد گرفت.)

نوع طرح مدنظر (سیمان سفید، شسته، تگرگی و غیره)

ابزار نما رومی

اگر به ریزه کاری‌های بناهای تاریخی نگاه کنید متوجه می‌شوید که تمامی این آثار ارزشمند با استفاده از ابزارهای دستی درست شده‌اند.

اما رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی، این کار به صورت ماشینی انجام می‌گیرد، به طوری که امروزه با استفاده از دستگاه‌های برش CNC و واترجت‌ها می‌توان به راحتی و با سرعت بالا، تمامی ریزه کاری‌ها و جزئیات سر ستون‌ها، قاب پنجره‌ها، مجسمه‌ها، سردرها و سایر المان‌های نما رومی با هزینه بسیار مقرون به صرفه‌تر و دقت بالا تهیه کرد.

حالا که با این جزئیات نما رومی آشنا شدید خوب است بدانید که به طور کلی ابزار سنگی به دو دسته تقسیم می‌شود :

1) ابزارهای مربوط به نمادها و گل و بوته

2) ابزارهای خطی (هر چیزی که در گروه ذکر شده در مورد اول قرار نگیرد جزء این دسته است.)

ضوابط و اصول طراحی نمای رومی

در انتهای این مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که برای طراحی و اجرای نما رومی باید حتما به ضوابط آن آشنا باشید. در ادامه با چند نمونه از این ضوابط آشنا می‌شویم:

در سال 95 با توجه به افزایش بی رویه ساخت نمای رومی و عدم رعایت اصول و استانداردهای تعیین شده جهت ساخت این نما، استفاده از آن توسط شهرداری‌ها با محدودیت‌هایی روبرو شد.

برای مثال در شهر قم استفاده از این نوع نما به طور کامل ممنوع شده و رفته رفته در شهرهای دیگری مانند تهران و اصفهان نیز باید از متریال‌های دیگر همچون در طراحی این نوع نما استفاده شود.

یکی از اصول طراحی این سبک توجه به نوع کاربری ساختمان است، چرا که به عنوان مثال طراحی ساختمان مسکونی با ساختمان‌های اداری یا تجاری متفاوت است.

برای مثال در طراحی ساختمان‌های تجاری یا اداری بهتر است از ستون‌های بلندتر، مجسمه‌ها یا قاب دور پنجره‌ها استفاده شود در صورتی که در ساختمان مسکونی قرنیزها اهمیت بیش‌تری دارند.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در طراحی نمای رومی این است که اصلا متراژ زیر بنا ساختمان مناسب برای اجرای نمای رومی باشد. برای مثال بهتر است ساختمان‌های کوچک و با مساحت کم به جای پیروی از این سبک نما، به سبک مدرن طراحی شوند.

در انتهای این مقاله پیشنهاد می‌کنیم اگر مایل هستید با ریزه کاری‌های این مبحث و نکات اجرایی آن بیشتر آشنا شوید حتما به آکادمی عمران سر بزنید.

امیدواریم در پایان این مقاله دید خوبی نسبت به نما رومی ساختمان پیدا کرده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات و تجربیات خیکی از گزینه های مناسب برای زیبایی نمای ساختمان، استفاده از ستون فایبرگلاس و سرستون فایبرگلاس است. ستون و سرستون های پیش ساخته، تولید شده از مواد پلیمری و الیاف شیشه هستند. در نتیجه با کمترین هزینه و به راحتی برای نمای انواع ساختمان، قابل استفاده هستند. در ادامه ضمن معرفی این دو محصول، نحوه سفارش و خرید از کارخانه مادیا را نیز شرح داده ایم.

ستون و سرستون پیش ساخته از چه متریالی ساخته ميشود؟

ستون و سرستون پيش ساخته، معمولا از جنس است. ستون و سرستون های تولید شده در گروه مجسمه سازی مادیا از فایبر گلاس چند لایه است که متشکل از مواد پلیمری به عنوان ماده زمینه‌ ای و الیاف شیشه به عنوان ماده تقویت‌کننده می‌باشد.

البته این تنها بخش ظاهری محصولات پیش‌ساخته مادیا بوده و بخش داخلی و بنیه محصولات، در محل نصب به انتخاب مشتری با مواد مخصوص پر می‌شوند که باعث استحکام بیشتر آن شده و حس سنگ واقعی را به بیننده القا میکند.

ستون پیش ساخته پلی استر ساخته شده از با کیفیت ترین مواد اولیه در کارخانه مادیا طراحی و تولید شده است. رزین پلی استر در ساخت انواع مجسمه، آبنما و تولید سنگ های مصنوعی کاربرد دارد. پلی استر در ابتدا به حالت ژله ای می باشد و پس از طی کردن مراحل سفت شدن، مولکول های آن بهم نزدیک شده و آماده استفاده می شود. بهترین درجه برای کار کردن با پلی استر، 20 درجه سانتی گراد می باشد. پس از آماده شدن پلی استر در قالب های مناسب ستون فایبرگلاس ریخته می شود و فرایند ساخت ستون پیش ساخته فایبرگلاس به اتمام می رسد.

انواع ستون پیش ساخته فایبرگلاس

کارخانه مجسمه سازی مادیا با تولید انواع ستون های فایبرگلاس در طرح ها و اندازه های مختلف، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

از ستون فایبرگلاس مادیا می توان در دکوراسیون محوطه، باغ، باغ تالار، ویلا و …. استفاده کرد. از آنجایی که ستون های ساخته شده با پلی استر سبک بوده و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند، گزینه خوبی برای  می باشند.

مقاومت بالای محصولات ساخته شده با فایبرگلاس سبب شده است، در بسیاری از صنایع همچون مجسمه سازی، کشتی سازی،هواپیما سازی و … از این مواد استفاده شود. همچنین این مواد مقاومت خوبی در برابر باد، باران، ضربات خارجی و … نشان می دهد. ستون فایبرگلاس در کارخانه مادیا طبق خواسته و سلیقه شما، در هر طرح و رنگی قابل تولید می باشد.

سرستون فایبرگلاس طرح سنگ

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فایبرگلاس، انعطاف پذیری بالای آن و امکان طراحی در اشکال مختلف است. یکی از نماهای بسیار محبوب در بین مردم، نمای رومی با سنگ سفید مرمر است. اما این نوع نما بسیار گران بوده و همه مردم توانایی اجرای آن را ندارند. اما به کمک فایبرگلاس این امکان فراهم شده است تا با هزینه بسیار کمتر، نمای رومی را برای ساختمان های خود اجرا کنند. سرستون فایبرگلاس طرح سنگ، یکی از جدید ترین و شیک ترین محصولات ساخته شده با فایبرگلاس است که در حال حاضر گروه مادیا آن را تولید می کند. شما می توانید به راحتی و با صرف هزینه بسیار کمتر، نمای سبک رومی با سنگ مرمر سفید را در ساختمان خود اجرا کنید.

سر ستون فایرگلاس با بهترین مواد اولیه از جنس پلی استر ساخته شده است. این محصول استحکام بالایی در برابر عوامل محیطی مانند باران، نور خورشید، طوفان نشان می دهد. از طرفی به دلیل وزن بسیار سبکی که دارد، به راحتی قابل نصب و استفاده است. سرستون های تولید شده درکارخانه مادیا، طرح ها و اندازه های مختلفی دارد. از محبوب ترین مدل های ستون و سر ستون، می توان به مدل ستون و سر ستون رومی اشاره کرده. سرستون فایبرگلاس مناسب برای استفاده در باغ، نمای ساختمان، ویلا، تالار و … می باشد.

ستون و سرستون فايبرگلاس در چه مکان هایی بیشترین کاربرد را دارد؟

ستون و سرستون پلی استر برای دکوراسیون و زیباسازی بیشتر مکان ها قابل استفاده است، در ادامه برخی از کاربردهای آنها را خواهی گفت :

  • دكوراسيون و طراحی دكور تالارهای‌ عروسی
  • دكور محوطه باغ تالارها
  • محوطه سازی باغ و ويلاها
  • تزئين دكور عمارت ها
  • غرفه های فروشگاهی
  • فروشگاه های مجلل و كلاسيك
  • ورودی و سردر باغ تالارهای عروسی
  • رستوران ها و کافی شاپ ها

ود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.