عمومیکسب و کار ایرانیان

قیمت متعلقات قالب بندی در سال 1403

به دلیل مقاومت کم و شکنندگی بتن در ساختمان سازی از آرماتور استفاده می شود. مرحله آرماتور بندی قبل از شروع بتن ریزی می باشد. استفاده از آن موجب افزایش استحکام کششی مقاومت در برابر تنش های محیطی می شود. این مرحله نیاز به صبر و دقت زیاد دارد. آرماتور بندی باعث شکل گیری صحیح اتصال بین بتن و میلگرد می شود.آرماتور بندی باید مطابق با اصول مهندسی و ساختمان سازی صورت گیرد. در برخی شرایط تمام مقاومت فونداسیون را تامین می کند. نحوه اجرای آرماتور بندی در بخش‌های مختلف متفاوت است و استحکام کششی متفاوتی را ایجاد میکند.

بتن مسلح ترکیبی از بتن و میلگرد می باشد که میلگردها را به شکل های خاص کنار هم می چیند و همچنین باعث افزایش استحکام کششی فولاد و مقاومت فشاری بتن می شود. در واقع بتن به شکل دلخواه مهندسین توسط آرماتورها در می آيد. متعلقات و اتصالات قالب بتن از ابزارهای لازم در اجرای پروژه های ساخت و ساز می باشند. انواع قالب های مدولار، انواع داربست ها و جکهای سقفی بوسیله متعلقات قالب بندی اجرا می شوند. شرکت ضمان افتخار دارد که تمام این متعلقات را در کارخانه خود تولید می نماید.

جدول قیمت آرماتور بندی در سال 1402

تعرفه آرماتور بندی و قالب بندی نیمه اول سال 1402

این نرخنامه در سال ۱۴۰۲ در رشته آرماتوربندی و قالب بندی ساختمان برابر صورتجلسه کارشناسی و کمیته نرخ گذاری و با توجه به اختیارات این تعاونی و کمیسیون عمران کارگران و استادکاران کل کشور مورد تصویب قرار گرفته و برای اتحادیه از تاریخ قید شده به مدت شش ماه تعیین و قانونی میباشد.

توضیحات:

  1. قیمت ها بسته به موقعیت کارگاه و نقشه قابل افزایش یا کاهش می باشد.
  2. قیمت ها برای پیمانکار دست اول با رویت قرارداد می باشد، برای پیمانکار دست دوم ۲۰ درصد کمتر از قیمت فوق لحاظ شود.
  3. برق، آب، اسکان و بیمه به عهده کارفرما می باشد.
  4. هزینه حمل تیرچه و بتن به عهده کارفرما میباشد.

5.تمامی ابزارآلات، قالب بندی و حمل و نقل آن به عهده پیمانکار می باشد.

از موارد دیگر:

  1. راه پله دو برابر سقف محاسبه میشود.
  2. فونداسیون یک سقف حساب میشود.
  3. کلیه محاسبات جدول بالا بر اساس سقف با متراژ ۲۰۰ متر مربع و یا کمتر، با تعداد طبقات هفت طبقه محاسبه شده است.
  4. اجرای دیوار حایل یک سقف حساب میشود. (سقف زیر زمین)
  5. بر اساس قیمت‌های تعیین شده در جدول بالا پیمانکار موظف است کلیه کارهای اجرایی از قبیل ستون ها و تیرها و سقف زیر نظر مهندس ناظر یا مجری با کیفیت مناسب اجرا گردد.
  6. نقشه های سازه در همه زمینه های اجرایی الزامی است.
  7. موارد فوق برای استادکاران و کارگران ساکن در هر شهرستان است در صورتی که کارفرما از شهرهای دیگر نیرو به کار بگیرد دستمزد آنها توافقی است.

لازم به ذکر است به قیمت های اعلام شده از طرف تعاونی که کلیه کارفرمایان و پیمانکاران و کارگران محترم نسبت به آن احترام گذاشته و به تعدیل حقوق یکدیگر ارج نهند و به خاطر ساماندهی و اتحاد بین آرماتوربندان و قالب بندان با مسئولین اتحادیه همکاری و ارتباط مستمر داشته باشید.

جدول لیست قیمت سیم مفتول

لیست قیمت سیم مفتول سال 1402

نحوه اجرا آرماتور

آرماتور در حقیقت یک قطعه فولادی است. این قطعه به شکل دایره‌ می باشد که در ساختمان‌های بتنی وظیفه مسلح کردن و تقویت بتن را به عهده دارد.
فرایندی که در آن میلگردها و محصولات فولادی دیگر با ترتیب خاص به وسیله ی بست فلزی و یا جوشکاری سرد کنار هم چیده و به هم وصل می شوند.
آرماتوربندی سقف به صورت قرار گرفتن چند میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر می باشد اما در ستون و فونداسیون به شکل میله های در هم تنیده و خمیده استفاده می شود.

انواع آرماتور مطابق استاندارد DIN 488

مطابق با استاندارد DIN 488 که مربوط به کشور آلمان می باشد، آرماتورهای مورد استفاده به سه دسته تقسیم می شوند:
سیم: مسلح سازی آرماتور سیم در کارگاه‌ها انجام می‌شود. و ظاهر این دسته صاف و قرقره ای است.
شبکه: گروهی از آرماتور که شبکه نام دارند در کارگاه مونتاژ شده و اتصال آنها به هم به این دلیل است که مقاومت آن‌ها بالا برود.
میلگرد: از دسته فولادهایی هستند که از محصولات صاف تهیه شده و به صورت منفرد برای مسلح کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل آرماتوربندی

1- طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزای آن

اولین مرحله برای ساختمان سازی، طراحی نقشه ی کلی ساختمان می باشد که قبل از شروع ساخت و ساز و تهیه مصالح یک ساختمان باید انجام شود.

2- خرید میلگرد

در این مرحله بسته به نوع پروژه به دو قسمت تقسیم می شود:
برای پروژه های ساده و کوچک مانند ساختمان های معمولی، از میلگردهای فولادی آجدار برای آرماتور استفاده کنید. و برای ساختمان های پیچیده مانند مجتمع های بزرگ مسکونی یا فروشگاهی و یا مخازن و غیره باید یک فرم مخصوص تهیه کرد که برای خرید انواع میلگرد استفاده شود و با توجه به ساختمان و نحوه آرماتور بندی میلگرد را خریداری کرد.

3- مشورت کردن با طراح و نقشه کش برای آرماتور بندی ساختمان

بعد از خرید میلگرد ها با توجه به سفارش طراح ساختمان، می توانید در مورد آرماتور بندی با مهندس ناظر خود مشورت کنید. در واقع در این مرحله مهندس اندازه و نوع میلگرد ها را به طور کامل بررسی می کند و آنها با نقشه ساختمان مقایسه می کند. برای ساختمانهای ساده و کوچک فاصله و تغییر شکل میلگرد ها اهمیت زیادی ندارد و نیازی به حضور مداوم مهندس ناظر نیست.
اما برای پروژه های پیچیده و بزرگ معمولا مهندس طراح به صورت کامل در محل کار جهت بررسی کیفیت آرماتور بندی حضور دارد.

4- انتخاب یک روش مناسب برای آرماتور بندی

روش های مختلفی برای خم کردن میلگرد و ایجاد آرماتور وجود دارد که هر کدام برای یک نوع خاص از سازه های بتنی مناسب است.
چند روش متداول آرماتور بندی: روش منظم، کراواتی، گره زدن می باشد. برای آرماتور بندی نمی توان از جوشکاری استفاده کرد، زیرا جوشکاری انعطاف پذیری ندارد و با اعمال فشار می‌شکند و یا استحکام کششی را کاهش می دهند .

دو روش کلی برای بستن میلگردها به کمک سیم مفتول وجود دارد:

الف) روش ضربدری
در این روش دو میلگرد آرماتور بر روی یکدیگر قرار می گیرند و سیم مفتول به حالت ضربدری از زیر و روی آنها عبور می کند.
ب) روش بستن از کنار
در روش کراواتی یا بستن از کنار بعد از قرار گرفتن میلگرد ها بر روی هم سیم مفتول از زیر میلگرد پایینی عبور داده می‌شود و از کنار میلگرد بالایی عبور می کند و انتهای آن ها به هم بسته می شود. این روش بیشتر در فونداسیون و سقف کاربرد دارد.

5- تصمیم گیری در مورد نحوه قرارگیری آرماتور و میلگرد ها

اهمیت نحوه قرارگیری آرماتور در سازه های بتنی به این دلیل می باشد که در رسیدن بتن به نقاط مختلف نقش مهمی دارد.
برای ستون های بزرگ از میلگرد های بزرگ استفاده می شود پس باید فضای بیشتری در اختیار آرماتور و قالب آن قرار دهید و تا بهتون به تمام نقاط آرماتور برسد.

6- چک کردن دوباره آرماتور بندی

اهمیت این مرحله موجب شده که مهندسین به بررسی چند باره آرماتور قبل از بتن ریزی توصیه کرده اند. معمولا آرماتور حین جابه‌جایی یا دیگر فعالیت های ساخت و ساز مشکل دار می شود یا ممکن است سیم و مفتول آنها پاره شود و غیره. هنگام بررسی نهایی آرماتور بر روی آن ها قدم بزنید و با پا به میلگرد ها ضربه بزنید در صورت شل شدن میلگرد و یا باز شدن مفتول باید مجددا آن ها را سفت و محکم ببندید.

7- قالب گذاری و بتن ریزی

آخرین مرحله آرماتور بندی شامل گذاشتن قالب در اطراف آن و بتن ریزی آن است.
قالب ها شکل های مختلفی دارند و می توانند انواع ستونهای استوانه ای را ایجاد کنند.
استفاده از قالب فلزی بهتر است زیرا از خروج آب سیمان بتن جلوگیری می کند.
برای مطالعه و آگاهی بیشتر از قالب بندی می توانید به مقاله ی ” ” مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از‌ سایت تجهیزات قالب بندی و لوازم داربست فلزی بابایی، لیست قیمت آرماتور بندی در سال 1402 و مراحل اجرا آرماتور بندی را بیان کردیم. این بخش از ساختمان‌ های بتنی، اهمیت بسیار زیادی در افزایش مقاومت ساختمان‌ دارد. اما باید دقت داشته باشید که برای انجام آن، کار را به یک پیمان کار مجرب بسپارید که در هر مرحله بر کار نظارت کامل داشته و باعث صرفه‌ جویی در زمان و هزینه شود و همچنین از حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کند.