عمومیکسب و کار ایرانیان

تفاوت قالب فولاد مبارکه و غرب در چیست؟

قالب بتن از ابزارهای پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. تعداد بسیاری از شرکت ها و پیمانکارانی که قصد خرید قالب بتن را دارند، همیشه به این دغدغه دچار هستند که قالب بتن با کیفیت و با قیمت مناسب را از کجا تهیه کنند؟ تشخیص کیفیت قالب های بتنی کار آسانی نیست و برای تشخیص اینکه ورق استفاده شده در قالب های بتن از چه نوع ورقی می باشد، نیاز به چند تکنیک خاص وجود دارد. برای اینکه بتوانید قالب های بتنی با کیفیت را از نمونه های متوسط تشخیص دهید،عمران مارکت به کمک شما آماده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال جواب دهیم.

کدام قالب بتن کیفیت بهتری دارد؟ فولاد مبارکه یا فولاد غرب؟

همانطور که میدانید، قالب های بتنی با استفاده از ورق های فولاد مبارکه، فولاد غرب (اسید شویی)، فولاد اهواز، فولاد گیلان و … تولید می شوند. قالب های بتنی ساخته شده با ورق فولاد مبارکه و ورق فولاد غرب متداول تر هستند. همچنین قالب های ساخته با ورق فولاد مبارکه، بهترین کیفیت را در بین سایر قالب ها دارند. علاوه بر این، تهیه این قالب ها باید از شرکتی معتبر و شناخته شده در این زمینه انجام شود، عمران مارکت یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ساخت قالب های بتنی با ورق فولاد مبارکه است.

روش تشخیص قالب فولاد مبارکه از قالب فولاد غرب

رواداری

رواداری در معنای لغوی به معنی تفاوت مجاز و قابل تحمل است و در اینجا رواداری قالب به ضخامت ورق کف قالب اشاره دارد. قالب بتن فولاد مبارکه، رواداری کمی دارد، این به این معنی است که ضخامت ورق کف قالب در نقاط مختلف، تقریبا یکسان است و مقدار قابل توجهی نیست. ضخامت ورق های فولاد غرب حدودا 3 میلی متر است و این مقدار در تمام قسمت های سطح ورق فولاد مبارکه تقریبا یکسان است. در صورتی که قالب فولاد غرب رواداری بالاتری دارد و در قسمت های مختلف ورق با اندازه گیری ضخامت ورق می توان به این نتیجه رسید که ضخامت یکسان نیست.

قالب بتن مدولار

مدولار به معنای مقیاس و اندازه می باشد و منظور از قالب مدولار یا قالب استاندارد ، قالب های پر استفاده در سازه های بتنی است که قابلیت نصب با یکدیگر را دارا می باشند. قالب بتن مدولار شامل قالب های تخت مدولار و کنج های مدولار می شود. قالب مدولار به صورت استاندارد در سه سایز طولی 1 و ۱٫۵ و ۲ متری تولید می شوند. قالب های تخت در نه عرض ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵ و ۵۰ سانتی متری و کنج های مدولار (قالب فلزی ستون) در سایز های 2/5*2/5 ، 5*5 ، 5*10 و 10*10 سانتی متری تولید می گردند. قالب های مدولار با لبه های 5 و 6 سانتی متری تولید می شوند که با توجه به نوع سازه می توان از هر کدام در جای خود استفاده نمود.

قالب کنج فلزی

جهت اتصال پانل های عمود بر هم از کنج ها استفاده می شود. کنج ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کنج داخلی

از کنج داخلی جهت اتصال دو قالب با زاویه قائم به کار می روند به طوری که قسمت های داخلی سطح بتن را تحت پوشش خود قرار می دهند. کنج های داخلی معمولا برای قالب بندی گوشه های داخلی دیواره ها و اتصال قالب های آویز تیر به دال بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کنج خارجی

از کنج خارجی جهت اتصال دو قالب با زاویه بکار می روند به طوری که قسمت های بیرونی سطح بتن را تحت پوشش خود قرار می دهند. از کنج های خارجی معمولا برای قالب بندی ستون ها به کار می روند. زاویه این کنج ها ۹۰ درجه و دارای پخ ۱/۵*۱/۵ سانتیمتر می باشد.

 

قالب فلزی لبه 5

قالب های بتنی فلزی به دو صورت لبه 5 و لبه 6 سانتی متری تولید می شوند. اکثر قالب های مورد استفاده در ساخت و ساز قالب های لبه 5 هستند. در این قالب ها لبه قالب برگشتی 5 سانتی متر است. این نوع قالب بتن هم به صورت لبه خم و هم جوشی تولید می شوند. این نوع قالب وزن کمتری نسبت به قالب لبه 6 دارد، به همین خاطر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرف است و مقاومت کافی را نیز دارد.

قالب فلزی لبه 6

فقط در قالب تسمه ای عرض لبه می تواند 6 سانتی متری باشد. قالب های لبه 6 مقاومت بیشتری نسبت به قالب لبه 5 دارد. وزن این قالب ها بیشتر است و در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا قالب های لبه خم با لبه 6 تولید نمی شوند. در ادامه با قالب بتن جوشی و لبه خم بیشتر آشنا می شویم.

قالب بتن مدور

نوع دیگری از قالب بتن برای ساخت محفظه‌های بتنی مانند سیلوها استفاده می‌شود که به آن قالب مدور می‌گویند. در این نوع قالب‌ها قالب بتن و پشت بندها به صورت نورد تولید می‌شوند. اگر به قالب بندی مدور با قوس بالا نیاز داشته باشید، باید از قالب بتن کمانی استفاده کنید  که تسمه و استیفنرهای عرضی ندارد. به طور کلی خرید قالب بتن مدور به منظور ساخت محفضه‌های استوانه‌ای شکل انجام می‌شود.

فناوری ماشین‌های نورد الکتریکی و قوس فیزیکی شرایط را برای ساخت سازه‌های بتنی با قوس‌های بزرگ و کوچک را فراهم کرده است. امروزه طرح‌های قوسی پیچیده و سازه‌های منحنی خاص و منحصربه‌فردی با این روش تولید می‌شوند.

 قالب بتن خاص

چنان چه سازه های بتنی با قالب‎های معمولی نظیر قالب بتن مدولار قابل ساخت نباشند، باید از انواع دیگری از قالب بتن به نام «قالب بتن خاص» استفاده کرد. این قالب‌ها شکل از پیش تعیین شده‌ای ندارند و بسته به نیاز و سفارش مشتری ساخته می‌شوند. سازه‌هایی به شکل مثلث، چندضلعی‌های نامنظم، و سازه‌هایی با کنج‌های خاص باید از قالب بتن خاص استفاده کنند. توجه داشته باشید که این دسته‌بندی ارتباطی به متریال استفاده شده در قالب‌ها نداشته و تنها به فرم آن‎ها می‌پردازد.  از جمله کاربردهای قالب بتن خاص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب بندی نیوجرسی
  • قالب بندی ستون گرد
  • قالب بندی جدول
  • قالب بندی سر ستون پل ها
  • قالب بندی دیوارهای پیش ساخته و …

 قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی یکی از پرکاربرترین قالب‌های بتنی است که در همه  جای صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه کاربرد این نوع قالب در سال‌های اخیر به سبب مزایای متعدد آن‌ها افزایش یافته است، اما باید گفت که استفاده نادرست از قالب بتن فلزی سبب بروز خسارت‌های جبران‌نشدنی برای پروژه می‌شود. در ادامه مطلب به جزئیات قالب‌های فلزی خواهیم پرداخت. در این قسمت تنها به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

  • قالب بندی سنگفرش
  • قالب بندی حصارها
  • قالب بندی اتوبان‌ها و خیابان‌ها
  • قالب بندی پیاده روها

نتیجه گیری

اگر چه خرید قالب بتن باید با توجه به نیازهای پروژه و ویژگی‌های قالب بتن انجام شود؛ اما به طور کلی قالب فلزی بتن را می‌توان بهترین و پرکاربردترین نوع قالب بتن دانست که استفاده از آن محدودیتی ندارد. با توجه به وضعیت مطلوب کشور ما در داشتن کارخانجات آهن و فولاد، این نوع قالب‌ها به فراوانی در دسترس‌اند و قیمت قالب بتن نیز در حد مطلوبی است. به همین خاطر خرید قالب فلزی بتن کار سختی نخواهد بود. امید است با تحقیق و بررسی بتوانید بهترین نوع قالب بتن را از بوتیوب انتخاب و خریداری کنید.