عمومیکسب و کار ایرانیان

مونتاژ قالب تونل فرم

سیسـتم هـم اکنـون به عنـوان سیسـتمی کارآمـد در سـاخت و سـازه پـروژه هـای بتنـی مطـرح اسـت .در ایــن سیســتم دیوارهــا و ســقف هــا در یــک مرحلــه اجــرا مــی شــود و در نتیجــه سـازه ای یکپارچـه و منظـم از نظـر سـاختار ایجــاد مــی شــود .ایــن سیســتم مناســب تریــن پیشــنهاد بــرای پــروژه هــای انبــوه ســازی مســکن نظیــر مســکن مهــر و اقــدام ملــی مســکن اســت . متخصصین قالب گستر سپنتا با توجه به نیازهای بازارِ هدف در ایران و کشورهای همسایه، طیف گسترده ای از تجهیزات ساختمانی را طراحی و ارائه می کنند.

سفارش خرید قالب تونل فرم

قالب تونلی فرم به عنوان یک سیستم رایج در پروژه های بزرگ و انبوه سازی مسکن مورد استفاده قرار می گیرد. در پروژه های مسکن مهر به وفور می توانید شاهد استفاده از قالب تونلی فرم باشید. سیستم قالب تونلی فرم سیستم یکپارچه است که بوده که بتن ریزی را به‌خوبی انجام داده و این امکان رو به پیمانکار خواهد داد تا بتوانند در ۱ مرحله بتن‌ریزی رو به‌طور کامل انجام دهد.

قالب تونل فرم ، قالب تونل به عنوان سیستم کارامد در ساخت وساز پروژه های بتنی مطرح است قالب تونل فرم در لاین سیستم دیوار ها وسقف ها در یک مرحله اجرا می شود ودر نتیجه سازه ای یکپارچه و منظم از نظر ساختار ایجاد می شود. از مزایای استفاده ازقالب تونلی فرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه ها به لحاظ کوتاه شدن دوره ساخت.
  • صرفه جویی در منابع انسانی و نیروی کار به لحاظ کاهش زمان ساخت.
  • درگیر نشدن سرمایه به مدت طولانی برای انجام پروژه به لحاظ سرعت کار.
  • کاهش زمان ساخت پروژه به طور بسیار چشمگیر.

مشخصات محصول

بــا یــک بــار مونتــاژ صحیــح مــی تــوان قالـب هـا را در هـر مرحلـه بتـن ریـزی بـه راحتــی بــه طبقــات بعــدی منتقــل نمــود .بــه دلیــل بتــن ریــزی همزمــان ســقف و دیــوار باعــث افزایــش چشــمگیر ســرعت ســاخت مــی شــود .بـا توجـه بـه سـرعت اجـرا ، کاهـش اسـتفاده از سیسـتم هـای مختلـف قالـب بنـدی باعث کاهـش هزینـه نهایـی مـی شـود .

  • کاهش زمان ساخت پروژه ها
  • کاهش هزینه های اجرایی
  • درگیر نشدن سرمایه به مدت طوالنی
  • اجرای یک طبقه از سازه در زمان کوتاه
  • افزایش کیفیت سازه
  • حذف عملیات نازک کاری و معماری داخلی با توجه به ایجاد سطوح اکسپوز
  • استفاده بهینه از مساحت
  • مقاومت در برابر زلزله و آتش سوزی
  • عدم نیاز به دمونتاژ در هر طبقه
  • استفاده از قالب ها در پروژه های مختلف
  • صرفه جویی در منابع انسانی و نیروی کار به لحاظ کاهش زمان ساخت
  • ابعاد داخلی دقیق و منظم با توجه به دقت بالای قالب ها

روش اجرا

قالــب انتهایــی دیــوار وظیفــه نگهــداری بتــن خروجــی از دیــوار را بــر عهــده دارد .قالــب پیرامــون ســقف وظیفــه نگهــداری بتــن انتهایــی در ســقف را بــر عهــده دارد . عمـل اتصـال قالـب بـه فیلـر توسـط قطعـه پیـچ هـم راسـتا کننـده انجـام مـی شـود .

در قسـمت هـای دیـوار بیرونـی و راه پلـه هـا ، سـکوی بتـن ریـزی و جـان پنــاه در بخــش فوقانــی قالــب نصــب مـی شـود کـه یـک محیـط ایمـن را جهـت بتـن ریـزی و اسـتقرار نفـرات فراهـم مـی آورد . قالــب هــا بعــد از پایــان هــر مرحلــه بتـن ریـزی توسـط هـوک چهارشـاخ بــه کمــک تاورکریــن بــه طبقــه بعــدی منتقــل مــی شــود .

قالــب هــا پــس از چیدمــان توســط بلـت 22 و مهـره بلـت از یـک سـمت و از ســمت دیگــر بــا مهــره واشــردار مهــار مــی شــوند . بعـد از پایـان هـر مرحلـه بتـن ریـزی بلــت هــا خــارج و مخروطــی هــای فلــزی مانــده در بتــن دیــوار توســط کونیــک پــران بیــرون کشــیده مــی شــود .

در پـلان هــای چیدمــان ، محــل راه پلــه و آسانســور بــا پلتفــرم پوشــانده مــی شــود . ایــن پلتفــرم هــا بــر روی نشــیمنپلتفــرم مینشــیند و فضــای امــن جهــت قالــب بنــدی و عبــور و مــرور ایجــاد مــی کنــد .سیسـتم بـرق و تأسیسـات سـاختمان طبـق نقشـه تأسیسـات قبـل از بتـن ریــزی و قالــب گــذاری نصــب و جانمایــی مــی شــود .

دیـوارهـای بیرونـی بلـوک ها توسـط قالــب هــای دیــوار بیرونــی بــر روی براکـت قـرار گرفتـه و توسـط براکـت مثلثـی تنظیـم و شـاغول مـی شـوند .پــس از پایــان عملیــات بتــن ریــزی ، قالــب هــای هــر دهانــه بــر روی رولــر هــای حرکتــی مــی نشــیند و توســط سـاپورت هـای چـرخ دار کـه بـه قالـب نصـب مـی باشـد بـه بیـرون هدایـت می شــود ســپس بــر روی خرپــا هــا قــرار گرفتـه بـه کمـک هـوک چهـار شـاخ به طبقـه بعـدی منتقـل مـی شـود .

محــل عبــور تاسیســات ، درب و پنجــره توســط قالــب بازشــوی هــر بخــش تعریــف مــی شــود . ایــن بازشـو مانـع از بتـن ریـزی در ناحیـه مــورد نظــر مــی شــود .رامــکا هــا خــط طــراز هــر طبقــه مـی باشـند و ایـن رامـکا هـا توسـط قطعـه نگـه دارنـده مهـار مـی شـوند تــا فاصلــه دقیــق تــری در طــول دیــوار رعایــت گــردد .

خرپــای فلــزی ( لندینــگ) جهــت انتقـال و قرارگیـری قالـب هـا پـس ازهــر مرحلــه بتــن ریــزی بــه طبقــات بالاتــر و همچنیــن ایجــاد فضــای امــن جهــت عبــور و مــرور کارگــران در پیرامـون بلـوک فراهـم مـی آورد .

جهــت ایجــاد خیــز منفــی در ســقف در دهانــه هــا و همچنیــن تحمــل فشــار هــای وارده بــه ســقف و جــک هـای مهـار سـقفی در فواصـل معیـن در قالـب هـا نصـب مـی شـود و جـک هــا توســط نگهدارنــده خاصــی بــه ســقف متصــل مــی شــود .در صــورت رعایــت صحیــح تمامــی شــرایط قالــب بنــدی ، در ســه روز مــی تــوان عملیــات بتــن ریــزی هــر طبقــه را انجــام داد .

تفاوت سیستم تونل فرم و نیمه تونل فرم

به طور کلی این سیستم را می توان به دو بخش تونل فرم و نیمه تونل فرم تقسیم کرد؛ با این تفاوت که در سیستم تونل فرم، سقف و دیواره به طور همزمان آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی شده اما در سیستم نیمه تونل فرم این مراحل بصورت مجزا برای دیوار و سپس برای سقف اجرا می شود. در سیستم نیمه تونل فرم از تجهیزی تحت عنوان قالب لارج پنل برای دیوار و میز پرنده برای سقف استفاده می شود.

تدارکات و پشتیبانی برای اجرا سیستم قالب بندی تونلی

با توجه به فرآیند یکپارچه و بدون وقفه در سیستم تونل فرم آرماتور بندی، طراحی و تولید قالب ها، نصب و اجرا قالب بندی، بتن ریزی و انتقال قالب ها پس شکل گرفتن بتن به تراز بالاتر ملتزم برنامه ریزی و تامین تجهیزات بطور دقیق بوده و استفاده از متخصصین با تجربه اطمینان خاطری است برای اجرای پروژه ای دقیق و مدون که در استفاده از قالب تونل فرم به کار می رود.

قیمت قالب تونل فرم

هزینه نسبنا بالای قالب سازی در نگاه اول شاید ناخوشایند بوده ولی با توجه به کاهش زمان اجرا و حذف هزینه های جانبی و کاهش نیروی انسانی و همچنین کیفیت محصول نهایی، این مقوله نیز توجیه پذیر است.

طراحی و تولید قالب تونل فرم

با وجود تعامل طراحان معمار و طراحان قالب و در جریان بودن ایشان طی روال طراحی، پس از ارسال نقشه پلان به طراحان قالب محاسبات اولیه و ارائه برآورد هزینه صورت گرفته و نسبت ارائه پیش طرح اقدام می نماید. پس از اتمام فرآیند طراحی و حصول نقشه های سه بعدی، فرآیند تولید آغاز شده و تا پایان پروژه صورت وضعیت به کارفرمایان تسلیم می گردد.

ملزومات اجرای سیستم قالب بندی تونل فرم

در اجرای پروژه ها با استفاده از سیستم تونلی نکاتی همچون سازگاری طراحی معماری با قالب تونل فرم (طراحی دیوارهای باربر به جای ستون)، تحلیل زلزله و طراحی دقیق مکان دیوارها و خنثی کردن نیروهای وارده در دو جهت، تعبیه تاسیسات متمرکز و تعیین محل بازشو ها، حذف دیواره های غیر باربر جهت خروج قالب و… از اهمیت بسیار برخوردار است.

از نکات حائز اهمیت در طراحی معماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- طراحی پلان حتی المقدور بصورت متقارن بوده تا در هزینه قالب سازی صرفه جویی شود.

2- کلیه تاسیسات گرمایشی، سرمایشی بهداشتی و کابل کشی ها باید بصورت متمرکز طراحی شوند.

3- حد امکان طبقات بصورت مشابه بوده و تغییری در طبقات رخ ندهد.

4- به منظور سهولت در اجرا و بهینه سازی پروژه حتما طراحی معماری متناسب با سیستم تونل فرم باشد و ترجیحا عرض دهانه ها بین ۳ تا ۵.۵ متر بوده و تونل ایجاد شده به عمق ماکزیمم ۶ متر باشد.

5- با حاصل شدن سطحی صاف و بدون عیب می توان از بتن به صورت نما استفاده کرد و باید در انتخاب نوع بتن دقت کرد.

6- طراحی ضخامت دال متناسب با فواصل دهانه ها بوده و رعایت ضخامت حداقلی با توجه به کاهش وزن کلی سازه از مباحث کلیدی در این روش است.

7- طراحی بخش های دسترسی ساختمان همچون راه پله ها و گودال آسانسور نیازمند تعامل طراح معماری و طراح قالب است