عمومی

زنگ خطر مالاریا در سیستان و بلوچستان به صدا درآمد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، حبیب غزنوی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸۶ مورد تایید شده مالاریا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثبت رسیده است.

وی گفت: مجموع موارد مثبت مالاریا ثبت شده در سال گذشته 123 مورد بوده است، اما افزایش ابتلا به این بیماری در سال جاری ناشی از بارندگی های اخیر در استان و فراتر از آن است که قابل پیش بینی بوده و اکنون شرایط برای انتقال بیشتر مهیا شده است. از بیماری ضروری . .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بارش های گسترده در پاکستان و افزایش موارد ابتلا به این بیماری و نبود ساختار مناسب برای تشخیص و کشف موارد جدید بیماری در این کشور موثر بوده است. کانون های جدید بیماری و اکثر موارد گزارش شده در سال جاری نیز از این کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال های اخیر رفع موارد محلی مالاریا در حوزه تحت پوشش این دانشگاه است، افزود: این مهم به دلیل توسعه زیرساخت های لازم است. مانند در دسترس بودن برق پایدار در مناطق روستایی و مداخلات دانشگاه.

غزنوی گفت: مالاریا تقریبا در تمامی شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشاهده شده است که پس از افزایش این موارد، موارد بستری نیز افزایش می یابد. اساسا آزمایش بر روی هر دو نوع انگل ویوا و فالسیپاروم میکند.

وی گفت: سراوان به دلیل هم مرز بودن با پاکستان و تردد غیرمجاز در بین شهرهای تحت پوشش دانشگاه زاهدان تا کنون بیشترین آمار ابتلا را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: این دانشگاه دارای متخصصان مجرب در تمامی مناطق شهری و روستایی کنترل مالاریا و پوشش بهداشتی، اقدامات پیشگیرانه از جمله بیماری یابی، توزیع پشه بند آغشته به سم در مناطق است. عشایر و روستاهای بدون برق، زهر افشانه و مه افشانه مراکز جدید ایجاد و تجهیزات لازم به مراکز فعال بیماری ارسال می شود کوچولو انجام داده است

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آمادگی دارد در صورت اعلام نیاز از سوی دوست و برادر ما پاکستان، اقدامات پیشگیرانه و درمانی مشابهی را در آن سوی مرز اجرا کند.

غزنوی گفت: به فضل الهی در سیستان و بلوچستان اوج بیماری کرونا را تجربه می کنیم و همه استان های عزیز باید اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از پشه بند و استراحت را به ویژه در مناطق مرزی شرق استان انجام دهند. در داخل خانه، استفاده از توری برای پنجره ها، احتمال نیش پشه آنوفل (ناقل مالاریا) را به حداقل می رساند و در صورت بروز هر گونه تب سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. نزدیکترین به مرکز درمانی محل زندگی خود بروید.