اقتصادیکسب و کار ایرانیان

تبادلات ارزی در کوتاه ترین زمان

فارکس به دلیل جذابیت های خاص خود در کنار سایر بازارهای مالی مانند بازار سهام یا بازار اوراق قرضه، سرمایه گذاران بسیاری را در سراسر جهان جذب کرده است. اما همانطور که قبلا ذکر شد هدف اصلی از تشکیل فارکس تبدیل واحد پول رایج کشورها به یکدیگر در کمترین زمان ممکن و با قیمت منصفانه و واقعی بود. در واقع بخش قابل توجهی از مبادلات ارزی با هدف خرید و فروش کالا یا خدمات از شرکت ها یا صرافی تورنتو کارتخوان و یا تامین مالی سفر به خارج از کشور انجام می شود. بازار فارکس در حال حاضر بزرگترین بازار معاملاتی در جهان است و حجم معاملات آن روزانه به بیش از 4 تریلیون دلار (4 تریلیون دلار) می رسد.

معاملات در بازار ارز در مکان فیزیکی خاصی صورت نمی گیرد و طبق قوانین سازماندهی شده محل متمرکزی ندارند و در واقع معامله گران ارز مورد نظر خود را از طریق اینترنت، تلفن یا شبکه ارتباط بین بانکی خرید و فروش می کنند. به همین دلیل به این بازار OTC (Over The Counter) می گویند.

زمان معامله در بازار فارکس است

بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز و 5 روز هفته فعال است. فعالیت این بازار از دوشنبه هر هفته با شروع ساعت کاری بانک ها در شرقی ترین کشورها آغاز می شود.مهمترین مراکز مالی در ولینگتون، سیدنی، توکیو، هنگ کنگ و سنگاپور قرار دارند.

در واقع فعالیت بانک ها و مراکز مالی ابتدا در شرق آسیا آغاز شد و در حالی که برخی از این مراکز همچنان فعال هستند، ساعات کاری در خاورمیانه نیز آغاز شد. در ساعات پایانی بازارهای شرق آسیا، بازارهای اروپای شرقی و سپس اروپای غربی فعالیت خود را آغاز می کنند. در میانه ساعات کاری اروپا، بانک ها و مراکز مالی در نیویورک و سایر نقاط ایالات متحده باز می شوند و این چرخه تا پایان ساعت کاری ایالات متحده ادامه دارد.

در تهران این معاملات از ساعت 1:30 بامداد دوشنبه شروع و در ساعت 1:30 بامداد شنبه پایان می یابد!

زمان معاملات فارکس

در گذشته معاملات ارزی تنها از طریق بانک های فعالی که توانایی خرید و فروش ارز را داشتند انجام می شد. سپس بانک‌ها به برخی از مشتریان ترجیح دادند تا سود خود را افزایش دهند و این باعث شد شرایط معامله برای همه یکسان نباشد. اما امروزه این تراکنش ها مستقیماً در اینترنت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود و همه افراد با شرایط یکسان می توانند با شرکت ها و بانک ها تراکنش انجام دهند.در بازار ارز، مانند بازار سهام، کارگزاران به عنوان واسطه بین معامله گران فردی و بازار عمل می کنند. کارگزاران نرخ ارز و تغییرات قیمت را در هر لحظه در نرم افزار معاملاتی خود نمایش می دهند.

مشتریان و معامله گران از طریق این نرم افزارها سفارشات خود را ثبت می کنند و نقش کارگزاران انتقال این سفارشات به بازارهای جهانی است. البته این امکان وجود دارد که برخی از نرم افزارها و پلتفرم ها بین چندین کارگزار به اشتراک گذاشته شوند، مانند معاملات سهام.

نحوه نمایش جفت ارز در فارکس

همانطور که قبلا گفتیم در بازار ارز ارزش هر ارز بر اساس ارزش ارز دیگری تعیین می شود. این جفت ارزها به صورت (ارز دوم/ارز اول) نشان داده می شوند که در آن واحد پول اول (سمت چپ) ارز پایه و ارز دوم (سمت راست) ارز متقابل نامیده می شود. معامله خرید یک جفت ارز به معنای خرید ارز پایه (سمت چپ) و فروش ارز متقابل (سمت راست) است و معامله فروش یک جفت ارز نیز به معنای فروش ارز پایه و خرید ارز متقابل به مثال زیر توجه کنید:

معامله خرید یورو/دلار (یورو/دلار): خرید ارز پایه (یورو) و فروش ارز متقابل (دلار)
معامله فروش جفت ارز EUR/USD (یورو/دلار): ارز پایه (یورو) را بفروشید و ارز متقابل (دلار) خریداری کنید.
قیمت ارز
ارزش دو ارز اصلی و متقابل نسبت به یکدیگر را نرخ برابری می گویند.مثلاً اگر نرخ دلار به ریال را 150000 فرض کنیم یعنی برای خرید دلار باید 150000 ریال پرداخت شود یا اگر نرخ یورو به دلار 1.1 باشد یعنی که برای خرید یک یورو باید 1.1 دلار بپردازید.

جفت های پایه

در معاملات فارکس، اگر یک طرف یک جفت ارز دلار آمریکا باشد، آن جفت ارز را جفت اصلی می نامند. این جفت ارزها معمولا بیشترین نقدینگی را در بین جفت ارزهای دیگر دارند. یعنی در هر ثانیه تعداد زیادی تراکنش روی آنها انجام می شود و معاملات در کسری از ثانیه انجام می شود. مهمترین جفت ارزها و نام مستعار آنها عبارتند از:

EUR/USD (EURO یا FIBER – EURO) = نرخ مبادله یورو در برابر دلار آمریکا
USD/JPY (Gopher) = نرخ مبادله دلار آمریکا در برابر ین ژاپن
GBP/USD (کابل – کابل) = نرخ برابری پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا
USD/CHF (سوئیس – سوئیس) = نرخ مبادله دلار آمریکا به فرانک سوئیس
AUD/USD (Aussi) = نرخ برابری دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا
USD/CAD (Loonie) = نرخ مبادله دلار آمریکا در برابر دلار کانادا
NZD/USD (کیوی) = نرخ مبادله دلار نیوزلند به دلار آمریکا
جفت های جزئی – جفت های متقاطع
در بازار ارز، جفت ارزهایی که هیچ یک از دو ارز تشکیل‌دهنده آن دلار آمریکا نباشد، کراس یا جفت ارز فرعی نامیده می‌شوند.جفت ارزهای فرعی که واحد پول پایه آنها یورو است، کراس یورو و به همین ترتیب جفت ارزهای فرعی که واحد پول پایه آنها پوند انگلیس است، پوند متقاطع نامیده می شوند. بنابراین، با توجه به این تعاریف، جفت ارز EUR/JPY متقاطع یورو و جفت ارز GBP/CHF یک پوند متقاطع است.

معروف ترین جفت ارز متقابل عبارتند از:

EUR/CHF = نرخ مبادله یورو به فرانک سوئیس
EUR/JPY = نرخ مبادله یورو به ین ژاپن
EUR/CAD = نرخ مبادله یورو به دلار کانادا
GBP/CHF = نرخ مبادله پوند به فرانک سوئیس
GBP/JPY = نرخ مبادله GBP/JPY
GBP/AUD = نرخ مبادله پوند به دلار استرالیا
AUD/CAD = نرخ تبدیل دلار استرالیا به دلار کانادا
AUD/NZD = نرخ مبادله دلار استرالیا به دلار نیوزلند
NZD/JPY = نرخ تبدیل دلار نیوزلند به ین ژاپن
جفت ارزهایی که در بازار فارکس معامله می شوند

زوج های عجیب و غریب

علاوه بر جفت ارزهای اصلی و جفت ارزهای غیر اصلی (کراس)، تعدادی جفت ارز نیز وجود دارد که در هیچ یک از این دو گروه قرار نمی گیرند. این جفت ارزها اغلب با حجم کم معامله می شوند و نقدینگی کمتری دارند. معمولاً یک طرف این جفت ارزها با اقتصادهای نوظهور یا اقتصادهای قوی اما کوچک مرتبط است.برخی از این جفت ارزها مشمول موارد زیر هستند:
EUR/TRY = نرخ مبادله یورو به لیر ترکیه
USD/TRY = نرخ تبدیل دلار آمریکا به لیر ترکیه
USD/SEK = نرخ مبادله USD/SEK
USD/ZAR = نرخ تبدیل دلار آمریکا به راند آفریقای جنوبی
USD/MXN = نرخ تبدیل دلار آمریکا به پزو مکزیک
USD/SGD = نرخ مبادله دلار آمریکا به دلار سنگاپور

تجارت و سود در بازار ارز

همانطور که گفته شد میلیاردها دلار ارز به صورت 24 ساعته در بازار ارز معامله می شود. نوسانات قیمت ارز در حجم و تعداد زیاد معاملات و تنوع آنها جذابیت های زیادی را برای بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران حرفه ای ایجاد کرده است. با توجه به حوادث و اتفاقاتی که به طور مداوم در سراسر جهان رخ می دهد و وضعیت اقتصادی کشورها و ارزش پول ملی آنها را تغییر می دهد، نوسانات نرخ ارز جفت ارز نیز اجتناب ناپذیر است. سرمایه گذاران و معامله گران با دانستن این موضوع و استفاده از نوسانات این ارزها در برابر یکدیگر، می توانند از این نوسانات نهایت استفاده را ببرند تا بیشترین سود ممکن را به دست آورند!

اما این همه ماجرا نیست…

در بازار فارکس نیز از تحلیل بنیادی استفاده می شود!

معامله در بازار فارکس مانند سایر بازارهای مالی بیش از هر تجارت دیگری به دانش، تجربه و مدیریت سرمایه مناسب نیاز دارد.بنابراین، قبل از ورود به این بازار، همه نیاز به آموزش عملی و توانایی تجزیه و تحلیل درست بازار دارند. تحلیل تغییرات قیمت جفت ارزهای مختلف در بازار فارکس و همچنین سایر بازارهای مالی از طریق تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال انجام می شود.

برای تحلیل بنیادی یک جفت ارز باید وضعیت اقتصادی و سیاسی دو کشور مورد نظر بررسی شود. یک معامله گر حرفه ای باید به آخرین اخبار اقتصادی و سیاسی مانند سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی کشورها و تمایل آنها به افزایش یا کاهش نرخ بهره، نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم، انتخابات، جنگ و غیره توجه کند. ، من پیش بینی می کنم.

به عنوان مثال، در سال 2019، اخبار مربوط به انتخابات پارلمانی انگلیس و پیروزی بوریس جانسون در این انتخابات و همچنین تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، به شدت بر نوسانات پوند انگلیس تأثیر گذاشت و باعث افزایش شد. ارزش پوند در مقایسه با سایر ارزها از جمله دلار و یورو. این تنها یک نمونه از بی نهایت مثالی است که نیاز به بررسی بنیادی بازار ارز را به وضوح نشان می دهد.

تحلیل فنی بازار فارکس

از طرفی با توجه به حجم بالای معاملات و حضور سرمایه گذاران بزرگ در این بازار، نمودار تغییرات قیمت (از لحاظ فنی) در فارکس از اعتبار بالایی برخوردار است.همچنین با توجه به حجم زیاد اطلاعات اقتصادی و سیاسی موثر بر نرخ برابری جفت ارزها و عدم امکان تحلیل روزانه این اطلاعات، بسیاری از معامله گران تنها تحلیل تکنیکال را ملاک معاملات خود قرار می دهند که این خود عامل دیگری در اهمیت تحلیل تکنیکال بنابراین، استفاده از تحلیل تکنیکال می تواند به معامله گران در پیش بینی موقعیت معاملاتی خود کمک زیادی کند. این روش تحلیل، یعنی. تحلیل تکنیکال معمولاً بیشتر در بین معامله گران بازار فارکس استفاده می شود.

بازار فارکس در ایران

با توجه به تحریم های سنگین، فعالیت بازار ارز در ایران با مشکلاتی همراه است و عملا امکان همکاری با دلال های معتبر جهانی وجود ندارد. اما در سال های اخیر تعداد زیادی از معامله گران موفق به همکاری در این بازار با برخی دلالان شده اند که با روش ها و ترفندهای خاصی به ایرانیان خدمات ارائه می کنند. سرمایه گذاران و معامله گران به ویژه مبتدیان باید در نظر داشته باشند که با وجود ریسک های ذاتی این بازار مانند نسبت اهرمی بالا (معاملات اعتباری)، ریسک هایی در کشور ما وجود خواهد داشت.ریسک تبدیل پول به دلیل مشکلات بانکی ناشی از تحریم ها، ریسک عدم حمایت نهادهای قانونی و دولتی و …. چنین مواردی هستند.

انتقال ارز به کانادا

خدمات انتقال پول به کانادا از سراسر جهان و صرافی تورنتو کارتخوان را انجام می‌دهد. در صرافی کیان انتقال پول از ایران به کانادا به راحتی و بدون دردسر انجام می‌شود. شما می‌توانید برای ارسال پول به کانادا پس از ثبت درخواست خرید حواله دلار کانادا، مبلغ مورد نظر خود را به کانادا و یا هر کشور دیگری ارسال کنید و گیرنده حواله دلار کانادا را می‌تواند به صورت نقدی و اسکناس و یا واریز دلار کانادا از طریق صرافی تورنتو کارتخوان به حساب دریافت کند.

خلاصه
با وجود تمام مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، بازار ارز می تواند یکی از فضاهای موجود برای سرمایه گذاری باشد. در این مقاله سعی شده است ویژگی های این بازار، مفاهیم پرکاربرد و مزایا و معایب سرمایه گذاری در آن را به زبانی ساده بیان کنیم. همچنین دریافتیم که تجارت در بازار ارز نیازمند دانش و اطلاعات اقتصادی و سیاسی به روز، توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات، دانش کامل از اصول معاملات و تجربه زیاد در سرمایه گذاری و مدیریت سرمایه است. اگر به تازگی وارد بازار ارز شده اید یا تصمیم به سرمایه گذاری در این بازار در آینده دارید، توصیه می کنیم ابتدا دانش و مهارت لازم را کسب کنید.