عمومیکسب و کار ایرانیان

برای زگیل کرایو بهتره یا لیزر؟

زگیل تناسلی یکی از بیماری هایی می باشد که افراد بسیاری به این بیماری دچار شده اند، چرا که این بیماری بسیار شایع می باشد و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. استفاده از صابون زگیل تناسلی می تواند برای رفع علایم زگیل موثر واقع شود. مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی یکی از مباحثی می باشد که در مورد درمان این بیماری وجود دارد و بسیاری از پزشکان در مورد مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی مطالعات بسیاری انجام داده اند و به نتایجی رسیده اند.

مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی

در این مقایسه پزشکان به این نتیجه رسیده اند که میزان پاکسازی زگیل تناسلی که توسط لیزر دی اکسید کربن انجام می شود بسیار موثرتر از روش کرایوتراپی می باشد. همچنین یکی دیگر از نتایجی که در مورد مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی وجود دارد این است که در روش لیزر دی اکسید کربن بازگشت زگیل بسیار کمتر رخ می دهد ولی در روش کرایوتراپی امکان بازگشت آن تا حدودی وجود دارد. و ممکن است بیمار نیاز به کرایو مجدد پیدا کند.

کرایوتراپی

به عبارتی باید بدانید که اگر می خواهید از روش کرایوتراپی استفاده کنید باید دو یا سه بار بیشتر برای درمان زگیل تناسلی خود به پزشک مراجعه کنید. در حالی که اگر شما از روش استفاده کنید امکان بازگشت آن نزدیک به صفر است. طبق تحقیقاتی که در مورد مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی صورت گرفت بین ۱۶۰ نفر از آزمودنی ها ۹۵ درصد به طور کامل با لیزر دی اکسید کربن بهبود یافتند.

به طور کلی در مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی، باید بدانید که لیزر درمانی یکی از بهترین و پیشرفته ترین روش های درمانی می باشد و امروزه کاربردهای بسیاری دارد.

لیزر

از لیزر نه تنها برای درمان زگیل تناسلی بلکه برای درمان بیشتر بیماری ها استفاده می کنند. این روش کاملا بی خطر می باشد و درد زیادی ندارد و به همین دلیل در مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی بیشتر افراد روش لیزر دی اکسید کربن را انتخاب می کنند.

کرایوتراپی در مقابل لیزر درمانی وجود دارد، در روش کرایوتراپی که بیشتر به روش انجماد معروف است، زگیل تناسلی را به وسیله دستگاه هایی خاص به نقطه بالایی از انجماد می رسانند و بعد از اینکه با نیتروژن مایع به طور کلی نابود شدند زگیل ها هم از بین می روند. موفقیت در این روش چندان بالا نمی باشد و امکان بازگشت زگیل به احتمال زیاد وجود دارد. بنابراین باید بیمار چندین بار برای درمان زگیل تناسلی خود مراجعه کند.

از آنجایی که زگیل تناسلی در نقطه بسیار حساسی قرار دارد اگر با روشی نامناسب بخواهید آن را از بین ببرید دچار بیماری های دیگری هم می شوید که جبران کردن آنها شاید سخت باشد. بنابراین باید بهترین روشدرمان زگیل تناسلی به روش‌های گوناگون انجام می‌شود که بهترین آن‌ها لیزردرمانی و کرایوتراپی است. علت اصلی ایجاد زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی است.

بیماری‌های مقاربتی انواع گوناگونی دارد که در صورت ناآگاه بودن به سرعت انتقال می‌یابند. درمان این‌گونه بیماری‌ها و اطمینان از برطرف شدن آن‌ها برای هر فرد مبتلا اهمیت بسیار دارد. از جمله روش‌های درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  • محلول یا پماد موضعی
  • جراحی
  • لیزر
  • کرایوتراپی

از این میان، درمان با لیزر و کرایوتراپی دو روش رایج و موثر برای از بین بردن است. اکنون می‌خواهیم نگاهی به نحوه انجام این دو روش، میزان اثرگذاری و جزئیات آن‌ها داشته‌باشیم.

زگیل تناسلی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

بسیاری از ما ممکن است در طول زندگی زگیل پوستی را تجربه کرده‌باشیم. زگیل یک توده و زائده پوستی ویروسی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. اما زگیل تناسلی با زگیل معمولی متفاوت است. زگیل‌های معمولی در قسمت‌های مختلف بدن پدیدار می‌شوند اما زگیل‌های تناسلی در نواحی و اندام‌های تناسلی ایجاد می‌شوند. عامل اصلی ایجاد زگیل تناسلی ویروس پاپیلوماست.

اگر شما از صابون گانودرما برای جوش صورت استفاده میکنید خبر خوب این است که پوست خود را تا حدودی در برابر این ویروس مقاوم کرده اید. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است. این ویروس می‌تواند منجر به بروز بیماری‎هایی همچون زگیل تناسلی و سرطان‌های مقعد، دهانه رحم، آلت تناسلی و واژن شود. از این میان، زگیل تناسلی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ناشی از HPV است. در بسیاری از موارد ممکن است زگیل تناسلی بدون علائم مشخص به دیگران منتقل شود.

درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو چگونه انجام می‌شود؟

شاید در برخی موارد بتوان زگیل تناسلی را با استفاده از محلول یا پماد به صورت موضعی درمان کرد. اگر هم شما از صابون دست و صورت گانودرما استفاده کرده باشید باید بدانید خواص گانودرما این صابون تا حدودی باعث برطرف شدن علایم میشود. اما در موارد پیشرفته‌تر باید به سراغ درمان با لیزر و یا حتی جراحی رفت. در این مقاله قصد داریم به بررسی دو مورد از موثرترین روش‌های درمان زگیل تناسلی بپردازیم که عبارتند از:

  1. درمان با لیزر
  2. کرایوتراپی یا منجمد کردن

چگونگی درمان زگیل تناسلی با لیزر

برای درمان زگیل تناسلی با لیزر گاز CO2 یا کربن دی اکسید هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش استفاده از لیزر باعث تبخیر و پخش زگیل می‌شود.

درمان زگیل تناسلی به روش کرایوتراپی یا منجمد کردن

کرایوتراپی یا کرایو سرجری به عنوان منجمد کردن نیز شناخته می‌شود. در کرایوتراپی نیتروژن مایع را در اطراف و روی زگیل تناسلی ریخته که در نهایت باعث انجماد آن می‌شود. در طی این فرایند، ابتدا بافت مورد نظر با نیتروژن منجمد و سپس ذوب و در صورت نیاز دوباره منجمد می‌شود. تعداد تکرار چرخه انجماد و ذوب و زمان مورد نیاز برای این پروسه به اندازه و ضخامت زگیل بستگی دارد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر بهتر است یا کرایوتراپی؟

انتخاب روش درمان زگیل تناسلی بستگی به نوع زگیل و توانایی مالی بیمار دارد. طبیعتا لیزردرمانی و کرایوتراپی هم تفاوت‌هایی با هم دارند که شاید انتخاب را برای بیمار سخت کند.

برای مقایسه این دو روش، پژوهش انجام شده درباره میزان تاثیر لیزر درمانی و کرایوتراپی بر زگیل تناسلی را مد نظر قرار دادیم. طی این پژوهش 160 بیمار مبتلا به زگیل تناسلی خارجی در قالب دو گروه 80 نفره مورد مطالعه قرار گرفتند. یک گروه تحت درمان با لیزر CO2 و گروه دیگر تحت کرایوتراپی قرار گرفتند. میزان رفع و عود زگیل در هر دو گروه به مدت سه ماه مورد ارزیابی قرار گرفت.

طبق یافته‌ها، در گروه تحت درمان با لیزر 76 مورد از زگیل‌ها (95 درصد) کاملا پاکسازی شد. اما در گروهی که تحت درمان زگیل تناسلی با کرایو قرار گفتند، 37 مورد (46 درصد) پاکسازی کامل دیده شد. در گروه درمان شده با لیزر CO2 فقط یک جلسه درمانی لازم بود تا ضایعه برطرف شود. در صورتی که در گروه کرایوتراپی رفع ضایعه به دو درمان و حتی در بعضی افراد به سه درمان نیاز داشت. همچنین، میزان بازگشت زگیل در لیزردرمانی 0.05 درصد و در کرایوتراپی 0.18 درصد بود.

یافته‌های این پژوهش بیانگر تفاوت معناداری میان دو روش لیزر CO2 و کرایوتراپی یا منجمد کردن است. طبق نتایج حاصل شده، میزان تاثیر درمان لیزری تقریبا دو برابر بیشتر از کرایوتراپی است. به علاوه، میزان عود و بازگشت زگیل در لیزر درمانی کمتر است. این موضوع باعث می‌شود تا بیمار با اطمینان از رفع کامل ضایعه روش درمانی مورد نظر را بهتر انتخاب کند.

مراقبت‌های لازم پس از درمان زگیل تناسلی

در هر یک از روش‌های درمان، ناحیه درمان شده تا بهبودی کامل نیاز به مراقبت دارد. پس از برداشتن زگیل تناسلی با لیزر یا کرایو، بهبودی کامل حدود یک تا سه هفته حاصل می‌شود.

قرمزی، درد، تورم، زخم یا تاول از جمله عوارض ناشی از درمان است که ممکن است خفیف یا شدید باشد. اما تا زمان بهبودی نکات زیر باید رعایت شود:

  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی
  • تمیز نگه داشتن محل زخم
  • استفاده از پمادهای تجویز شده
  • پرهیز از دستکاری محل زخم
  • پرهیز از استفاده از ژیلت و تیغ در محل زخم
  • استفاده از نوار بهداشتی به جای تامپون
  • استفاده از کاندوم پس از بهبودی

هزینه درمان زگیل تناسلی با کرایو و لیزر

به طور کلی هزینه درمان زگیل تناسلی با لیزر بیشتر از کرایوتراپی و سایر روش‌های درمانی است. در لیزر درمانی هزینه درمان بسته به نوع لیزر، وسعت و اندازه ضایعه و محل ایجاد ضایعه متفاوت است. کرایوتراپی هم اگرچه نسبت به لیزردرمانی هزینه کمتری دارد، اما برای بسیاری از افراد پرهزینه است. این موضوع ممکن است باعث شود که بیمار به سراغ روش‌های کم هزینه‌تر مانند استعمال پماد و محلول برود.

در نهایت، این پزشک متخصص است که هزینه نهایی هر یک از این روش‌ها را تعیین می‌کند. زیرا نوع ضایعه، اندازه و محل آن و همین‌طور پزشک و مطبی که بیمار به آن مراجعه می‌کند از جمله عوامل تعیین‌کننده قیمت است.

کلام پایانی

از آن‎جا که زگیل تناسلی از یک ویروس حاصل می‌شود، از بین بردن آن به معنی نابودی ویروس نیست. اما درمان به موقع و مراقبت‌های پس از آن عامل بسیار مهمی در جلوگیری از پیشرفت بیماری و انتقال آن به دیگران است. دو روش لیزردرمانی و کرایوتراپی از رایج‎ترین و بهترین روش‌های درمانی زگیل تناسلی است. تحقیقات نشان داده که تاثیر درمان با لیزر بهتر و بیشتر از سایر روش‌ها و البته هزینه آن هم بیشتر است.

در نهایت، پزشک متخصص با توجه به نوع زگیل تناسلی و محل ایجاد آن روش درمان را مشخص می‌کند. اگرچه، وضعیت مالی بیمار و محل انجام درمان هم از موارد تاثیرگذار بر این موضوع است. اگر بخواهید از روش های موجود که در از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد یکی از آنها را انتخاب کنیم باید بدانید لیزر دی اکسید کربن بهترین روش است چرا که بسیاری از محققان و پزشکان در مقایسه اثر درمان زگیل تناسلی با دو روش لیزر دی اکسید کربن و کرایوتراپی، لیزر دی اکسید کربن را قابل قبول تر دانستند.