عمومی

مرگ سرتیپ ریاحی – ایران تودی

پس از کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق ، او محکوم و به زندان محکوم شد. کیفرخواست وی با دستگیری نصیری و خلع سلاح گارد شاهنشاهی آغاز شد و با حذف نام شاه از پادگان صبح پادگان ارتش پایان یافت. وی به اعدام محکوم شد ، اما سرانجام به اتهام “مقاومت در برابر قیام ملی و مخالفت با رژیم سلطنتی” تنها به سه سال زندان محکوم شد زیرا مصدق مسئولیت همه چیز را بر عهده گرفت.

این روزنامه به نقل از ایران تودی گزارش می دهد اعتماد وی نوشت: «محمدتقی ریاحی در چالشتر ، نزدیک شهرکرد ، که در آن زمان بخشی از استان اصفهان بود ، متولد شد ، اما از آکادمی هنر تهران فارغ التحصیل شد و بعداً به دانشکده افسری رفت.

وی در دوران رضاشاه برای ادامه تحصیل به همراه گروهی از دانش آموزان عازم فرانسه شد. در آنجا مکانیک و علوم نظامی را فرا گرفت. سپس به ایران بازگشت و خدمت سربازی را انتخاب کرد.

او عاشق سرباز بود و در دانشگاه تدریس می کرد. در سال 1330 بود که وی سرتیپ و درعین حال رئیس بخش مهمات ارتش شد.

با این حال ، او در آنجا نماند و مجبور شد با افزایش ملی شدن صنعت نفت ایران ، نقش دیگری را بر عهده بگیرد. مهدی از طریق بازرگان به آبادان رفت و مدیریت پالایشگاه نفت آنجا را بر عهده گرفت.

وی گفت: ریاحی توانست از تعطیلی پالایشگاه جلوگیری کند و تمام تلاش خود را کرد تا صنعت نفت کشور در گردش بماند. چند ماه بعد – در آغاز دومین دوره نخست وزیری مصدق – به وزارت دفاع رفت و دستورات دولتی را اجرا کرد.

فرمان بازنشستگی زودهنگام توسط بسیاری از مخالفان برجسته مصدق امضا شد و بسیاری از آنها در پست ها و مناصب کلیدی باقی ماندند. سپس ، در مارس 1931 ، جانشین محمود بهارمستی به عنوان رئیس ستاد شد و به دنبال کنترل و مدیریت تنش های جاری بین ارتش و دولت و جلوگیری از تشدید بحران بود.

ریاحی از ابتدای جنبش نفت تا آخرین روز دولت مصدق ، دستورات نخست وزیر را اجرا کرد ، اما – به گفته فردووسا – به عنوان فرمانده کل به شاه وفادار ماند و از مراجعه به دادگاه اجتناب کرد. حتی وقتی دستور دستگیری نصیری را داد و از ترور 16 اوت و سقوط دولت جلوگیری کرد ، معتقد بود که فرمانده اصلی ارتش پادشاه است نه نخست وزیر. با این حال ، پس از کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق ، او محکوم و به زندان محکوم شد.

کیفرخواست وی با دستگیری نصیری و خلع سلاح گارد شاهنشاهی آغاز شد و با حذف نام شاه از پادگان صبح پادگان ارتش پایان یافت.

او به اعدام محکوم شد ، اما سرانجام به اتهام “مقاومت در برابر قیام ملی و مخالفت با رژیم سلطنتی” تنها به سه سال زندان محکوم شد زیرا مصدق مسئولیت همه چیز را بر عهده گرفت و گفت ریاحی و دیگران همه عادل بودند. و اگر جنایتی رخ می داد ، به من باز می گشت.

ریاحی پس از گذراندن دوران محکومیت خود از دولت پهلوی جدا شد و به گفته باقر عگلی (در کتاب زندگینامه اشخاص سیاسی) “و شغلی پردرآمد بیابید و بفروشید. او ثروتمند شد.” مدت کوتاهی پس از خروج از ایران ، در فرانسه ساکن شد. جالب اینکه وی پس از انقلاب به کشور بازگشت و – به دستور رئیس دولت موقت ، مهدی بازرگان – نیز در مدت کوتاهی وزیر دفاع شد. با این حال ، نه او و نه دولتی که وزیر آن بوده است جان سالم به در برند. “او دوباره به فرانسه رفت و در همان روز در سال 1988 در آنجا (در نیس) درگذشت.”

انتهای پیام