اقتصادیکسب و کار ایرانیان

ساخت استخر در باغ

 ساخت استخر در باغ:

ما اینجا سعی داریم هر چیزی که در رابطه با ساخت استخر در باغ رو لازمه به شما آموزش بدیم.

وجود یه استخر زیبا و شیک تو محوطه خونه و باغ میتونه خیلی جذاب باشه ولی خب متاسفانه باغ ها کمی فضا و امکانات لازم ساخت یک استخر رو دارند.

اولین و مهم ترین نکته ای که برای ساخت استخر در باغ شما که باید بهش توجه کنید، این است که حداقل طول استخری که قراره ساخته بشه سه برابر قد یک فرد بالغ یا به عبارتی، حداقل 6 متر باشد و همچنین عرض استخر حداقل دو برابر یک انسان بالغ یا به عبارتی 4 متر و عمق استخر 1 متر باشد.

حالا با توجه به فضای در نظر گرفته شده، این استخر ها می تونند سرپوشیده (indoor) و روباز (outdoor) باشند. باید دقت کنید که هزینه ی ساخت و های سرپوشیده به مراتب از یک استخر روباز بیشتر است. معمولا در اکثر باغ ها با توجه به فضای مورد نظر و نشاط و جذابیتی که استخرهای روباز دارند، استقبال از این استخرها بیشتر است.

مکان احداث استخر :

اول از همه باید توجه کنیم که یه فضا اطراف برای رفت و آمد و همچنین استراحت (محل تخت) در نظر بگیریم. بعد از اون باید به محل احداث استخر توجه کنیم که در کنار اون درخت با ریشه بلند وجود نداشته باشد، چون ریشه ها امکان دارد به تاسیسات استخر و آسیب های زیادی برسانند و  ریزش برگ ها به داخل آب باعث آلودگی استخر می شود. علاوه بر این باید جایی رو در نظر گرفت که آفتابگیر باشه تا هزینه ی کمتری برای گرم کردن آب استخر پرداخت نمایید.

معمولا استخرها در محلی که وزش باد کمتر ساخته می شوند تا هم مانع از اون حس خنکی و سرما تو بدن شما بشود و هم برای جلوگیری از تبخیر آب پیشنهاد می شود.

به ارتفاع محلی که استخر رو می سازید هم باید توجه کنید چون اگر کم ارتفاع باشه هنگام بارندگی ممکن است باعث منتقل شدن گل و لای به درون آب بشود. به هیچ وجه استخر رو در محل هایی که خطوط جریان برق و تلفن یا کابل های برق هستند قرار ندهید.

و در آخر ما توصیه می‌کنیم استخر رو روبروی خونه هاتون بسازید که باعث زیبایی نمای ساختمان هم بشود و زمان شنای کودکان وسعت دید کافی داشته باشید.

زمان ساخت استخر:

بهترین زمان برای ، قبل از عید نوروز و بیشتر در ماه های بهمن و اسفند می باشد. خب دلیل این موضوع اول اینکه قرداد شما قبل عید بسته می شود و درگیر تورم سالیانه نمی شوید و دوم اینکه چون برای ساخت استخر معمولا یک بازه دو تا چهار ماهه در نظر گرفته می شود باعث می شود در فصل گرم و تابستان استخر شخصی شما قابل استفاده باشد.

طراحی استخر باغ:

یکی از مهم ترین بخش های ساخت استخر در باغ، بحث طراحی استخر است. اول از همه باید تصمیم گرفت استخر باید به چه شکلی باشه، مستطیلی، بیضی و…

علاوه بر این باید ابعاد مورد نظر را هم توجه نمائیم و یا اینکه عمق استخر چقدر باشه و اطراف استخر  قرار هست به چه کاری اختصاص بدهیم.

همه ی این موارد رو باید به کمک شرکت های مشاوره ای یا با استفاده از یک طرح معماری اولیه شبیه سازی کنیم و در نهایت با صحبت های لازمه انجام شود.

هزینه ساخت استخر در باغ :

پارامترهای زیادی در هزینه ی ساخت و طراحی استخر تاثیر گذارند، مکانی که قرار است استخر ساخته شود، مصالح و متریال مورد نیاز، ابعاد استخر، تجهیزات استفاده شده، پیچیدگی ساخت استخر، شرایط خاک، نوع استخر و موارد دیگر را خواهیم داشت.

مهترین موضوع زمان شروع پروژه است که مستقیما بر هزینه تاثیرگذار مثلا در فصل های سرد سال هزینه تاسیسات کمتر خواهد بود اما در قصل تابستان به دلیل استقبال بیشتر هزینه ی بیشتر را نیز بایستی تقبل نمود.

به طور تقریبی هزینه ی ساخت استخر های بتی از همه بیشتر و بعد آن استخر های ونیلی و در نهایت هزینه ی استخر فایبرگلاس است.

یک نکته ی کلیدی و مهم که بودجه ی در نظر گرفته شده برای استخر ساخت، دو برابر ساخت سازه ی استخر باشه چون علاوه بر سازه کلی هزینه تجهیزات و محوطه سازی هم داریم.

برای انجام یک استخر با طرح مدرن معمولا 20 درصد هزینه ها افزایش پیدا میکند.

انواع استخر در ویلا:

    استخرهای فایبرگلاس

این استخرها از پلاستیک تقویت‌شده با فایبر گلاس ساخته شده‌اند، شیشه‌ها به شکل خاصی از قبل قالب‌گیری می‌شوند. برای نصب استخرهای فایبرگلاس باید گودبرداری لازم در این زمینه انجام شود و معمولاً بستری از بتن ساخته شده و روی لایه ای از ماسه قرار می گیرد و باید کارهای اولیه لوله کشی آن را انجام دهید. نگهداری از استخرهای فایبرگلاس آسان است و عمر طولانی دارد.

    استخرهای با روکش وینیل

در مقایسه با دیگر استخرها، به طور کلی مقرون به صرفه تر، نگهداری آسان تر و در رنگ ها و طرح های مختلف هستند. برای حفر این نوع استخر، حفره ای حدود سه فوت بزرگتر از حوض انتهایی در اطراف آن حفر می شود. به این ترتیب می توانید فضای کافی برای تیرهای عمودی که تک تک پانل های دیواری را نگه می دارند فراهم کنید.

    استخر اسپری

نوعی بتن مسلح است که سخت و با اشکال مختلف سازگار است. آنها بادوام و قوی هستند. برای ساخت این استخر نیاز به گودبرداری، لوله گذاری و نصب سازه فولادی تقویت شده در اطراف ترانشه دارید. پس از ساخت مراحل قبل مخلوطی از سیمان و آب با فشار بسیار بالا روی آن پاشیده می شود.

استخرهای بتنی

این استخرها به روش سنتی ساخته شده اند. دیوارهای روکش بتنی ریخته گری و دیوارهای حائل پیش ساخته قیمت بیشتری دارند و اشکال هندسی متنوعی را ارائه می دهند.

اخذ پروانه ساختمانی

شاید فکر می کنید که باید این مرحله از ساخت استخر را مرحله اولیه می نامیدیم، اما در نظر داشته باشید که اخذ مجوز برای ساخت استخر نیاز به برنامه ریزی اولیه دارد. برای ویلا، خانه و سایر استخرها باید مجوز دریافت کنید. پس از انتخاب پروژه مورد نظر برای استخر ویلای خود و روشن شدن جزئیات، لازم است برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کنید. اخذ مجوز استخر روباز مستلزم اخذ مجوز ساخت استخر عمومی از سازمان تربیت بدنی شهر شماست. در صورتی که استخرهای خانگی باید دارای مجوز و تایید شهرداری باشند.

با مراجعه به شهرداری و ارائه نقشه ساختمانی مورد نظر می توانید پروانه ساختمانی اخذ کرده و مراحل بعدی ساخت استخر در ویلا را انجام دهید. این مراحل ممکن است کمی طول بکشد و کمی طول بکشد.

حفاری محل مورد نظر جهت احداث استخر

مرحله سوم اجرا برای ساخت استخر در ویلا حفاری می باشد. با توجه به نقشه ساختمان مورد نظر و عمق و سایر جزئیات، گودبرداری در قسمت مربوطه لازم است. معمولاً این کار را با ماشین های حفاری یا بیل مکانیکی انجام می دهند. در هر صورت تمامی عوامل مربوط به جزئیات ساخت استخر که در تهیه فونداسیون و طراحی آن در نظر گرفته شده است باید در این قسمت اعمال شود.

انجام شیب بندی و صاف کردن کف استخر

پس از حذف خاک، برای مراحل بعدی لازم است داخل استخر صاف شود. در برخی موارد که در نظر گرفته می شود استخر در قسمت های مختلف شیب و عمق متفاوتی دارد، نیاز به شیب در قسمت های مربوطه وجود دارد که در این مرحله مشخص می شود. این کار معمولاً با استفاده از غلتک مکانیکی انجام می شود و در مقاطع کم عمق شیب کمتری دارد.

تقویت و پیکربندی کف و دیوارهای استخر

در این مرحله پس از ، نیاز به تقویت قسمت های داخلی استخر اعم از کف و دیوارها خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این گام اجرایی می توان گفت که یک قسمت اجرایی خاص و مهم در ساخت و ساز است که برای تمامی ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه می توان مقاومت کششی استخر را با کمک آرماتور تعیین کرد، در این مرحله باید بیشترین دقت و توجه را به عمل آورد. به عبارت ساده تر می توان گفت که در این مرحله با استفاده از چوب هایی با قطرهای مختلف، دیواره و کف استخر را می پوشانند.

آرماتور در ساخت استخرهای بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بتن به تنهایی نمی تواند نیروهای کششی را تحمل کند و به یک رابط نیاز دارد. این مرحله به ویژه برای جلوگیری از آسیب به استخر و ساختمان در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله اهمیت دارد. پس از انتخاب میلگردهای با قطر معین برای استخر و ایجاد شبکه ای از میله ها در کف و دیوار استخرها می توان به مرحله استفاده از مصالح رفت.

https://berke.ir/ساخت-استخر-در-باغ/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی