عمومیکسب و کار ایرانیان

دیدنیهای مشهد در زمستان

شاید گمان کنید که وقتی از تفریحات مشهد صحبت می‌کنیم منظورمان همان چند پارک آبی است؛ اما سخت در اشتباهید. پارک‌های آبی مشهد تنها بخش کوچکی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در این شهر تجربه کنید. جاذبه‌های طبیعی اطراف این شهر یکی دوتا نیستند!مشهد از دیرباز به خاطر وجود مرقد هشتمین امام شیعیان یک شهر زیارتی-توریستی بوده و در طول سال‌های گذشته همیشه جز اولین مقاصد سفر است از سمت هموطنانمان برای برنامه‌ریزی سفری چندروزه انتخاب می‌شود. سفر به مشهد فصل و زمان خاصی ندارد این شهر همواره در طول تمام فصول سال میزبان مسافرانی است که برای زیارت، خرید و تفریح راهی این شهر می‌شوند.

آشنایی با جاهای دیدنی مشهد در زمستان، تفریحاتی مخصوص روزهای سرد سال - مشهد مگ

به همین دلیل ایجاد مراکز رفاهی و تفریحی به عنوان زیرساخت‌های پذیرایی از زائران و گردشگران در این شهر همیشه فعال بوده‌اند؛ اما اگر شما هنوز جز آن دسته از افرادی هستید که سفر به مشهد را تنها با زیارت و گشت‌وگذار در بازارهایش می‌شناسید بهتر است در ادامه‌ی این مطلب با همراه باشید.

ما هم قبلاً هم در مطالب پیشیم میهمان شو در مورد جاهای دیدنی مشهد و مراکز تفریحی این شهر صحبت کرده‌ایم. شاید گمان کنید که وقتی از تفریحات مشهد صحبت می‌کنیم منظورمان همان چند پارک آبی است؛ اما سخت در اشتباهید. پارک‌های آبی مشهد تنها بخش کوچکی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در این شهر تجربه کنید.

  1. پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد

امکان ندارد به مشهد سفر کرده باشید اما نام پارک وکیل‌آباد مشهد به گوشتان نخورده باشد. اینجا اولین جایی است که به دلیلی دسترسی بسیار راحتش از سوی گردشگران به عنوان یک مکان تفریحی و جنگلی در نزدیکی مشهد انتخاب می‌شود. اگر برف ببارد پارک جنگلی وکیل‌آباد به یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد در زمستان تبدیل می‌شود که اگر از آن دیدن نکنید نیمی از لذت سفرتان را باخته‌اید.

این پارک حدود 50 سال است که به عنوان یکی از تفرجگاه‌های طبیعی و ییلاقی مشهد شناخته می‌شود. حدود 70 هکتار وسعت دارد و می‌توان در کنار آن سرچشمه‌ای از بند گلستان را دید. قنادت وکیل‌آباد که از بند معروف گلستان سرچشمه می‌گیرد برای آبیاری طبیعت این پارک استفاده می‌شود و در کنار پارک جریان دارد.

این پارک جنگلی محبوب که در فاصله 8 کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است علاوه بر طبیعتی گیرا دارای امکانات تفریحی مانند شهربازی (کوهستان پارک شادی مشهد) با انواع و اقسام وسایل تفریحی و باغ وحش است که در تمام فصول سال دیدنی است. در فصل بهار چهره باغ گلگون از شکوفه‌های بهاریست،

در طول تابستان وکیل‌آباد سرسبز و خنک است و برای فرار از گرمای مشهد حرف ندارد، پاییز که می‌رسد درختان باغ خزان می‌کنند و رنگ‌های گرم پاییزی در کنار سوز و سرمای این فصل صحنه زیبایی را رقم میزند. زمستان هم این باغ بزرگ سفیدپوش شده جان می‌دهد برای برف‌بازی، در هر صورت در وکیل‌آباد مشهد قرار است به شما خوش بگذرد.

  1. روستای زُشک مشهد

دومین جایی که جان می‌دهد برای یک گشت‌وگذار زمستانی کوچه‌باغ‌های کاه‌گلی زشک است. روستای زشک در فاصله 20 کیلومتری از مشهد قرار گرفته و یکی از زیباترین مقاصد توریستی این شهر به شمار می‌رود. موقعیت جغرافیایی این روستا و قرارگیری آن در امتداد جنوب شرقی رشته‌کوه بینالود باعث شده تا این منطقه آب‌وهوای ییلاقی بی‌نظیری داشته باشد.

وجود چشمه‌سارهای متعدد و منحصربه‌فرد، به این مکان، زیبایی فوق‌العاده‌ای بخشیده و این روستا را به عنوان یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های شهر مشهد تبدیل کرده است. روستای زشک به دلیل دارا بودن چشم‌اندازهای بسیار زیبا، آب‌وهوای معتدل و نیز باغ‌های سرسبز میوه به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می‌شود.

همچنین این روستا به علت وجود چشمه‌سارهای متعدد در دل طبیعتش، آب کافی برای کاشت انواع محصولات باغی را دارد. محصولاتی همچون گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو از جمله محصولات باغی روستای زشک هستند. علاوه بر میوه‌های این روستا، می‌توان به نان‌های محلی که در زشک پخت می‌گردد نیز اشاره کرد که طرفداران بسیاری داشته و باعث ورود گردشگران زیادی به این روستا می‌گردد.

برای رفاه حال مسافران و گردشگران، بخش‌های خدماتی بسیاری مانند رستوران و چایخانه‌های سنتی نیز در این منطقه دایر شده است. تا به الآن در این متن درباره‌ی زیبایی‌های این روستای مشهدی گفتیم ولی باید اشاره‌کنیم که یکی از زیباترین مناطق مشهد برای گشت‌وگذار در فصل زمستان که به عنوان جاذبه‌های دیدنی مشهد در زمستان معرفی می‌شود، همین روستای زشک است.

  1. پارک طبیعی هفت‌حوض

و اما آخرین مورد از جاهای دیدنی مشهد که به عنوان جاذبه‌های دیدنی مشهد در زمستان معرفی می‌شود پارک طبیعی هفت‌حوض است. پارک طبیعی هفت‌حوض مشهد هم مانند باغ وکیل‌آباد در فاصله کمی از مرکز شهر مشهد واقع شده.

شما می‌توانید این پارک را در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد میان کوه‌های خلج پیدا کنید. اینجا از باغ وکیل‌آباد کوچک‌تر است اما به نسبت خود باغ بزرگی به حساب می‌آید. وسعت منطقه هفت‌حوض مشهد حدود ۵۷۰ هکتار است.

فضایی کاملاً بکر که دارای آرامش غیرقابل وصفی است. این منطقه هنوز جزء مناطقی قرار دارد که چندان بین عموم مردم شناخته شده نیست از این رو بکر بودن خود را همچنان حفظ کرده است.به دلیل جریان داشتن آب در طول سالیان طولانی و ریزش آن از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر و همچنین جنس سنگ‌های آن، به مرور زمان حوضچه‌های طبیعی بسیار زیبایی در دل سنگ‌ها به وجود آمده است.

آب از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر می‌ریزد، بعضی از هفت‌ حوضچه‌ای که در این منطقه در امتداد هم در مسیری ۱۶۹۰ متری قرار دارند به اندازه یک استخر کوچک هستند. سفر و راهی شدن به شهری زیبا، بزرگ و دوست داشتنی نیاز به فراهم کردن بستری مطمئن دارد که الماس تریپ این بستر را برای شما فراهم کرده است.

به این پدیده طبیعی حوض‌های متعدد می‌گویند که بر اثر فرشهر مشهد علاوه بر زیارت از حرم مطهر جاهای تفریحی و دیدنی بسیاری دارد که در هر فصلی از سال به این شهر پهناور سفر کنید، می‌توانید از تماشای جاذبه‌های دیدنی آن لذت ببرید.

شهر مشهد در نگاه اول فقط یک شهر مذهبی محسوب می‌شود ولی کافیست ازجاذبه‌های دیدنی آن اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید یک سفر به یادماندنی را تجربه کنید.

شاید بیشتر افراد تصور کنند در فصل زمستان اگر به مشهد سفر کنند فقط می‌توانند از حرم مطهر دیدن کنند اما باید بدانید شهر مشهد جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که در فصل زمستان دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست و شما می‎توانید یکی از بهترین سفرهای خود را در این فصل تجربه کنید. بهترین جاهای دیدنی مشهد در زمستان به شرح زیر است:

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. حرم مطهر اولین مکانی است که  گردشگران در هر فصلی از سال که به مشهد سفر کنند به آن سر می‌زنند. امام رضا (ع) توسط مامون عباسی به شهادت رسید و پیکر ایشان در روستای کوچکی به نام سناباد نزدیک شهر طوس دفن شد. در طی گذر زمان و گردشگران  زیادی که برای زیارت حرم مطهر به این منطقه می‌آمدند شهر مشهد بنا شد.

حرم مطهر امام رضا (ع) در سال 1310 خورشیدی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. حرم مطهر مساحتی حدود 1 میلیون متر مربع دارد. شما در فصل زمستان می‌توانید به مشهد سفر کنید و پس از زیارت حرم مطهر از مسجد گوهرشاد که هنر دست هنرمندان عهد تیموری است دیدن کنید.

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد در فصل زمستان است. ممکن نیست به شهر مشهد سفر کنید و نام این پارک را نشنیده باشید. این مکان به دلیل دسترسی راحتی که برای گردشگران دارد یکی از مکان‌های دیدنی مشهد مخصوصا در فصل زمستان و بارش برف است.

در هنگام بارش برف این پارک نمای بسیار زیبایی دارد و بسیاری از افراد ساکن مشهد توصیه می‌کنند به این پارک سر بزنید تا شاهد زیباترین جای مشهد در زمستان باشید. مساحت این پارک حدود 70 هکتار است و گنجایش بازدید افراد زیادی را دارد.

شما در این پارک شاهد بند گلستان هستید و می‌توانید از قنات وکیل آباد که آب پارک را تامین می‌کند دیدن کنید. تفریحات زیادی در این پارک وجود دارد که می‌تواند لذت گردش شما را دو چندان کند. این پارک در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد و یکی از است بنابراین توصیه می‌کنیم در سفر مشهد حتما سری به این پارک بزنید.

روستای زشک مشهد

روستای زشک در جنوب شرقی رشته کوه بینالود قرار دارد و یکی از روستاهای ییلاقی مشهد محسوب می‌شود. این مکان در فصل زمستان آب و هوای بسیار مطلوبی دارد به همین دلیل یکی از جاهای دیدنی مشهد در فصل زمستان است و گردشگران زیادی را میزبان است. چشمه‌های زیادی در این منطقه قرار دارند که در فصل زمستان بسیار پر آب و خروشان هستند و یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا محسوب می‌شوند.

این روستا آب فراوانی دارد به همین دلیل میوه‌های فراوانی مانند گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو، آلو قرمز و … در این روستا به چشم می‌خورد. نان محلی و میوه‌های تازه و خوش طعم این روستا بسیار معروف است.

پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک هفت حوض در فاصله کمی از مشهد و در میان کوه‌های خلج قرار دارد. وسعت این پارک حدود 570 هکتار است و در جنوب شرقی مشهد واقع شده است. این پارک به دلیل اینکه زیاد مورد توجه عموم قرار نگرفته است طبیعت بسیار بکری دارد. به دلیل جریان داشتن آب در طول سالیان و ریزش آن به مرور حوضچه‌هایی در این پارک به وجود آمده است.

این هفت حوضچه‌ در مسیر 1690 متری قرار دارند و برای بازدید از آن‌ها باید مسافتی را پیاده‌روی کنید بنابراین کفش مناسب همراه داشته باشید. این هفت حوض به صورت جداگانه در پارک قرار دارند و آب از حوضچه‌ای به حوضه دیگر می‌ریزد.