علمی و پزشکی

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و اگرچه قابل درمان است، اما همیشه به روش‌های جدیدی برای درمان آن نیاز است. محققان کالج ترینیتی دوبلین اکنون کشف کرده اند که یک مولکول ضد التهابی می تواند به درمان آسم شدید کمک کند.

آسم که از کلمه یونانی به معنای «تنگی نفس» گرفته شده است، یک بیماری التهابی مزمن شایع در دستگاه تنفسی است که با علائم متغیر و عودکننده، انسداد مکرر راه هوایی و برونکواسپاسم مشخص می شود. علائم رایج شامل خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس است که به عنوان سه گانه آسم نیز شناخته می شود.

تصور می شود که آسم به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. تشخیص معمولا بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و «دمومتری» یا «اسپیرومتری» است.

علائم آسم حاد معمولاً با داروهای استنشاقی کوتاه اثر درمان می شوند. در موارد شدید، استفاده از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی، سولفات منیزیم و پذیرش ممکن است مورد نیاز باشد.

با اجتناب از آلرژن ها یا آلرژن ها و محرک ها و استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می توان از علائم آسم پیشگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2011، 235 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند.

تنگی نفس نشانه آسم به دلیل التهاب مجاری تنفسی است. آسم عمدتاً یک سیستم ایمنی بیش فعال در پاسخ به آلرژن هایی مانند گرد و غبار، دود، آلودگی یا سایر محرک ها است.

مطالعات قبلی پروتئینی به نام JAK1 را شناسایی کرده اند که با ارسال سیگنال به سلول های ایمنی به نام “ماکروفاژها” برای شناسایی اجسام خارجی، نقش کلیدی در تحریک پاسخ های ایمنی ایفا می کند. مهم نیست که چقدر این پروتئین مهم است، گاهی اوقات می تواند باعث تحریک کمی بیش از حد، تحریک بیش از حد ماکروفاژها و التهاب شود. این می تواند در طیف گسترده ای از شرایط، از جمله بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم رخ دهد و مهارکننده های آن به عنوان درمان های بالقوه برای این شرایط ظاهر می شوند.

اکنون محققان کالج ترینیتی در یک مطالعه جدید یک مهارکننده JAK تولید شده در بدن را شناسایی کرده اند. نشان داده شده است که این مولکول، که به عنوان itaconate شناخته می شود، ماکروفاژهای قبلا غیرفعال را مهار می کند و به عنوان نوعی فرستنده خاموش برای التهاب عمل می کند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول بر پروتئین JAK1 نیز تأثیر می گذارد و به نظر می رسد این حالات که التهاب را سرکوب می کنند، با هم به مبارزه با آسم کمک می کنند.

محققان یک مشتق 4-OI itaconate را در مدل‌هایی از موش‌های مبتلا به آسم شدید که به درمان‌های رایج ضد التهابی استروئیدی پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و دریافتند که این مولکول پروتئین JAK1 را فعال و کاهش می‌دهد. آسم در موش ها افزایش می یابد.

سرپرست تیم تحقیق، دکتر دکتر، گفت: “ما امیدواریم که داروهای جدید مبتنی بر Itaconate این پتانسیل را به عنوان یک رویکرد درمانی کاملاً جدید در درمان آسم شدید که نیاز فوری به درمان های جدید دارد، داشته باشد.” مارا رانتش.

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شد.