علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

چرا پوست صورتم دون دون شده

علت ایجاد دانه های پوستی

به طور کلی دانه های پوستی به دلایل مختلفی همچون آلرژی، حساسیت دارویی، انواع عفونت های قارچی، ویروسی، باکتریایی و دسته از بیماری ها ایجاد می شوند. شناخت علت درست ایجاد دانه های پوستی نقش مهمی در به کارگیری روش درست برای درمان بیماری دارد. در ادامه چند مورد شایع که علت دون دون شدن و ایجاد دانه های پوستی هستند را معرفی خواهیم کرد.

داروها

برای اطلاع از قیمت کرم دور چشم لاکچری کوین لطفا کلیک کنید .دلیل بسیاری از دانه های پوستی داروها هستند. افراد می توانند پس از مصرف یک دارو دچار عارضه دانه هایپوستی شوند، این عارضه می تواند به دو علت در فرد رخ دهد یکی عوارض دارو و دیگری حساسیت به خود دارو در هر صورت اگر با مصرف دارو دچار حساسیت و واکنش هایپوستی  شدید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید . لزوماً دارو نباید به صورت  کرم پودر لاکچری کوین و پماد باشد که سبب بروز دانه های پوستی و دون دون شدن پوست شود.

ایجاد دانه های پوستی با زخم زرد

کرم روز لاکچری کوین بیز: زخم زرد یک عفونت مسری است و اغلب در کودکان رخ می دهد. در این بیماری دانه های پوستی اغلب در اطراف دهان، چانه و بینی ایجاد می‌شوند. زخم زرد به دو نوع مختلف تقسیم می شوند:

زخم زرد با تاول: اغلب در کودکان زیر دو سال اتفاق می افتد و به صورت تاول های بزرگ بر روی دست، بازوها و پا دیده بروز می کند.

زخم زرد بدون تاول: در این نوع زخم زرد هیچ گونه تاولی در هیچ قسمت از پوست دیده نمی شود و تنها پوست متورم و قرمز است.

عفونتها در علت دون دون شدن پوست صورت

انواع عفونت ها چه ویروسی چه باکتریایی و چه قارچی می توانند باعث ایجاد دانه های پوستی شوند. نوع دانه های پوستی و روش درمان آن ها با توجه به علت ایجاد عفونت متفاوت است. به عنوان مثال کاندیدیا که یک عفونت قارچی شایع است سبب بروز دانه های پوستی با خرش شدید می شود، این دانه ها معمولاً در چین های پوست ایجاد می شوند.

بیماری خود ایمنی

یکی دیگر از علل دون دون شدن پوست بیماری خود ایمنی است در این بیماری سلول های ایمنی  بدن فرد سلول های خودی را بیگانه تلقی می کنند، به آن ها حمله می‌کنند و آن ها را از بین می برند.بیماری لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که بر روی پوست اثر می گذارد و سبب ایجاد دانه های پوستی می شود.

نیش حشرات و گزیدگی از شایع ترین علت دون دون شدن پوست صورت

نیش اغلب حشرات باعث ایجاد دانه های پوستی و التهاب پوست می شود، البته نو واکنش با توجه به نوع جاندار و بدن فرد متفاوت است اما اغلب به یکی از صورت های زیر است:

  • خارش شدید
  • درد در ناحیه گزش
  • تورم
  • قرمزی پوست
  • ورم در محل گزش

تماس پوستی

یکی از شایع ترین علت های ایجاد دانه های پوستی درماتیت تماسی یا التهاب ناشی از تماس مواد حساسیت زا با پوست است. این التهاب زمانی رخ می دهد که شما ماده ای را لمس کرده باشید و پوست شما نسبت به آن ماده واکنش نشان دهد.در صورت ایجاد واکنش ممکن است پوست شما قرمز، متورم و دچار خارش شدید شود، این ها مهم ترین عوارضی هستند که بروز می کنند. مواد مختلفی ممکن است باعث درماتیت تماسی شوند اما شایع ترین موادی که باعث التهاب پوست می شوند عبارتند از:

انواع محصولات شوینده، صابون ها، مواد آرایشی و یا بهداشتی : همان طور که می دانید تمامی این مواد دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند اگر پوست شما نسبت به هر کدام از این موارد حساس باشد احتمال بروز حساسیت در شما بسیار بالا است. علاوه بر این حتی دستکش های لاتکس نیز به دلیل مواد شیمیایی که دارند می توانند باعث بروز حساسیت شوند.

کک یکی از انواع علت دون دون شدن پوست صورت

کک ها حشرات بسیار کوچکی هستند که اغلب در لباس ها و پارچه های پشمی زندگی می‌کنند این حشرات چرخه تولیدمثل بسیار سریعی دارند و می توانند به سرعت تمام خانه ی شما را آلوده کنند، کک ها پوست را می گزند و باعث بروز علائمی چون خارش و تورم پوست می شوند، این عوارض به سرعت پس از گزش بروز می کند.

بیماری روزاسه

بیماری روزاسه نوعی از بیماری های مزمن پوستی است که مدتی بهبود پیدا می کند، سپس دوباره عود می‌کند. علائم بیماری روزاسه شامل تورم، خشکی پوست، حساسیت پوستی و سوزش پوست هستند. بیماری روزاسه به دلایل مختلفی امکان عود مجدد دارند این دلایل عبارتند از: مصرف نوشیدنی های الکلی، غذاهای تند، استرس، نور خورشید و آلودگی با باکتری هلیکوباکتر پیلوری.

نتیجه گیری علت دون دون شدن پوست صورت

پوست یکی از اعضای حساس بدن است و نخستین خط دفاعی بدن در برابر انواع عوامل خارجی بیماری زا است. دلایل مختلفی باعث دون دون شدن و ایجاد دانه های پوستی می شوند که در این مقاله به تعدادی از مهم ترین دلایل اشاره کردیم