علمی و پزشکی

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان به اندازه و نوع سنگ بستگی دارد. در مرحله اول، متخصص سعی می کند از یک روش کم تهاجمی مانند دارو برای درمان استفاده کند. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی پیشنهاد می شود. جراحی نیز به روش های مختلف از دانشکده پزشکی ذکر شده در این مقاله انجام می شود.

علت سنگ کلیه در کودکان چیست؟

سنگ کلیه رسوبات نمک، نمک و مواد معدنی است. در واقع وقتی ادرار غلیظ می شود این مواد به کریستال و سپس سنگ تبدیل می شوند. این مشکل بیشتر در بزرگسالان دیده می شود، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است از آن رنج ببرند. بروز این بیماری در کودکان بیشتر دلایل ژنتیکی و زمینه ای دارد. موارد زیر احتمال سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد:

اختلالات دستگاه ادراری

برخی از کودکان از نقص سیستم ادراری رنج می برند. این مشکل می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. تجمع ادرار نیز منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف زیاد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه در کودکان می شود. غذاهای غنی از نمک باعث تشکیل سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شوند.

عدم ورزش

عامل مهمی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، کم تحرکی کودکان است. کودکان به طور فزاینده ای اضافه وزن و چاقی دارند، بنابراین مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

کم آبی بدن

هر چه مایعات کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر خواهد بود. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه افزایش می یابد.

اختلالات متابولیک

یکی از شایع ترین علل ایجاد سنگ کلیه در کودکان، اختلالات متابولیک است. این مشکل می تواند منجر به دفع بیش از حد کلسیم از طریق ادرار شود، بنابراین کودک در معرض سنگ های کلسیمی قرار می گیرد. یکی دیگر از عواملی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد، دفع بیش از حد سیستین از طریق ادرار به دلیل عدم وجود آنزیم در تجزیه اگزالات است. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستئین همچنین یک اسید آمینه (جزئی از پروتئین) است که در منابع غذایی مانند محصولات لبنی، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها از یک اینچ تا چند سانتی متر متغیر است. سنگ های کوچک معمولاً از طریق جریان ادرار از بدن خارج می شوند. بیمار هنگام حرکت و مدفوع درد و احتمالاً مقداری خونریزی را تجربه می کند. اما سنگ های بزرگتر نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات دیگری مانند انسداد مجاری ادراری یا عفونت ادراری وجود دارد. اگزالات یک ماده طبیعی است که در بیشتر غذاها یافت می شود.

برای گرفتن نوبت آنلاین از متخصص اطفال و کلیه و مشاوره می توانید به سایت نوبت دهی درمانکده مراجعه کنید. مشاوره با کارشناسان در این سایت به صورت متنی و صوتی انجام می شود. همچنین با ارائه اطلاعات کارشناسان، شانس بیشتری برای انتخاب پزشک متخصص خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادان نارس و کم وزن بیشتر دیده می شود. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و مصرف برخی داروها خطر ابتلا به این بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین خوب است بدانید که بین سنگ کلیه و شیرخشک ارتباط معناداری وجود دارد. شیرخشک های حاوی ملامین خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که نیتروژن بسیار بالایی دارد. این مورد نشان دهنده سطح بالای غیر واقعی پروتئین در غذا است.

درمان سنگ کلیه در کودکان چگونه است؟

بسته به نوع و اندازه سنگ، پزشک متخصص یک روش درمانی را ارائه می دهد:

نوشیدن مایعات

در صورت کوچک بودن سنگ، مصرف مایعات و ورزش به عنوان اولین راه حل به بیمار پیشنهاد می شود. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و از طریق ادرار دفع می شود. درد و مقداری خونریزی قابل بحث نیست. پزشک همچنین نوشیدن مایعات را برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه توصیه می کند.

راه حل سنگ کلیه در کودکان

در درمان سنگ کلیه در کودکان استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم مورد توجه است. ابتدا مقدار دارو با توجه به وزن کودک مشخص می شود به طوری که به ازای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو در نظر گرفته می شود. سپس با اندازه گیری سطح PH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای رزرو نوبت با بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده یک مرکز درمانی نیست اما با پزشکان متخصص در کل استان تهران همکاری می کند. با مراجعه به وب سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین نوبت با پزشک متخصص رزرو کنید.

خرد کردن سنگ کلیه در کودکان

این تکنیک از امواج صوتی برای شکستن سنگ و شکستن آن به قطعات کوچکتر استفاده می کند. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار دفع می شوند. این روش درمانی نسبتاً دردناک است و 60-45 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ کلیه به قدری بزرگ می شود که حالب را مسدود می کند و باعث عفونت مجاری ادراری می شود. معمولا برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. جراحی را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

اورتروسکوپی

این تکنیک از یک دوربین خوب و یک ابزار سبد مانند برای مکان یابی و برداشتن سنگ ها استفاده می کند. دوربین و ابزار پزشکی از طریق مثانه و مجرای ادرار به کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند ابتدا با لیزر به قطعات کوچک بریده می شوند. این عمل نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار همان روز مرخص می شود.

جراحی سنگ کلیه از راه پوست PCNL

این تکنیک نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در طی آن برش یک سانتی متری روی پوست پشت یا پهلو ایجاد می شود. دوربین و ابزار پزشکی از طریق این شکاف به سمت سنگ کلیه هدایت می شوند. ابزار پزشکی به دلیل قدرت مکش خود می تواند سنگ را جدا کند. به این ترتیب بیمار باید 2-4 روز در بیمارستان بماند.

جراحی باز برای درمان سنگ کلیه

در حال حاضر توجه کمی به استفاده از این روش می شود. اگر سنگ کلیه بسیار بزرگ باشد و به درمان های دیگر پاسخ ندهد، جراحی باز به عنوان یک راه حل موثر ارائه می شود.

چگونه می توانم به صورت آنلاین از متخصص اورولوژی وقت بگیرم؟

برای رزرو آنلاین دکتر اورولوژی و سایر تخصص ها دکتر خون (انکولوژی) شما گزینه های زیادی دارید. استفاده از خدمات سلامت آنلاین درمانکده می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پلی است برای پزشکان متخصص شاغل در کل استان تهران. در صورت لزوم، می توانید از خدمات آزمایش در کلینیک نیز استفاده کنید.