عمومی

میزان استخراج از معادن گیلان ۱۴ میلیون تُن کمتر از نیاز استان است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، تیمور پورحیدری شامگاه یکشنبه در گفت و گو با شبکه باران گفت. هدف گذاری سالی که گیلان را به بخش صادراتی تبدیل کرد مرکز صادراتی به اوراسیا و اروپا است، گفت: تولیدکنندگانی در گیلاندا وجود دارند که محصولات آنها به 70 کشور دنیا صادر می شود، بنابراین پیگیری های مناسبی برای رفع موانع و مشکلات این بخش و رسیدن به اهداف در حال انجام است. . اهداف فوق الذکر

رئیس سازمان سکوت گیلان افزود: در 4 ماه گذشته برنامه کوچولو در راستای هدایت بازرگانان و افزایش توان صادراتی، پیگیری هایی برای اجرای کنسرسیوم های صادراتی انجام شد.

وی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته در گیلان شاهد بوده ایم کشورهایی در فضای اوراسیا هستند که خواهان مبادله تجاری با این استان هستند، گفت: پیگیری های مربوطه با سرعت خوبی در حال انجام است و هدف آنها این است که گیلان مکانی مرکز به صادرات در منطقه نزدیک می شویم.

پورحیدری با اشاره به اینکه گیلا از نظر صادرات در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد، ارزش دلاری صادرات گیلا تا آبان ماه سال جاری را 419 میلیارد دلار و 652 میلیون تن عنوان کرد.

رئیس سازمان سکوت گیلان هدف گذاری برای صادرات غیرنفتی گیلان در سال جاری را 686 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ارزش صادرات غیرنفتی گیلان در سال جاری 419 میلیارد دلار است. هدف گذاری دیده شده، 61 درصد آن اجرا شده است.

وی یکی از مشکلات حوزه تجارت را مربوط به زیرساخت ها و حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی دانست و ادامه داد: مشکلات گمرکی و کارهای بندری، تورم، افزایش مستمر قیمت کالاها و نوسانات ارزی از مشکلات تجار است. . . اتفاق افتاده

پورحیدری بیان کرد: مشکل اصلی تجار گیلانی انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور است که با توجه به تحریم هزینه ها را افزایش می دهد.

وی سهم صنعت استان گیلان در صادرات را 19 درصد اعلام کرد و افزود: 81 میلیون دلار در صنعت، 131 میلیون دلار در معدن، 186 هزار دلار در کشاورزی و 30 هزار دلار در پتروشیمی صادرات داشته ایم.

رئیس سازمان سکوت گیلان با بیان اینکه سهم بخش معدن در بخش صادرات 31 درصد است، ادامه داد: سهم بخش کشاورزی 42 درصد است و بر اساس این آمار از پتروشیمی و معادن کمتر از سایر بخش ها استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد از ذخایر معدنی استان برای تامین مصالح پروژه های عمرانی استفاده می شود، گفت: میزان واقعی تولید از معادن استان 6 میلیون تن در سال برآورد شده است در حالی که نیاز استان بیش از 20 میلیون تن برآورد شده است. تن

پورحیدری گفت: استان های همجوار به صورت غیرمجاز مواد مورد نیاز خود را از گیلان تامین می کنند و نیمی از معادن استان به دلایل مختلف از جمله مشکلات زیست محیطی فعالیت خود را متوقف کرده اند.