عمومی

تنگی نفس زیستگاه‌ها و حیات وحش گیلان/ حفاظت‌ها مردم پایه شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – بهرام قربانپور: اهمیت و جایگاه محیط زیست بر هیچکس پوشیده نیست و این قیمت در لایه های زندگی بشر امروزی به چشم می خورد. امروزه محیط زیست و حیات وحش حساس ترین مسائل جامعه جهانی است.

حفاظت از محیط زیست و مناطق اکولوژیکی مهمتر از خود محیط زیست است و به تنهایی توسط یک سازمان انجام نمی شود و نیازمند توجه و عزم همگان است. گیلان به دلیل داشتن شرایط اقلیمی و زیستی منحصر به فرد به عنوان یکی از قطب های اکولوژی کشور شناخته می شود و در کنار همه این مزیت ها کم و بیش در معرض آسیب ها و چالش های زیست محیطی قرار دارد.

وجود مناطق جنگلی و کوهستانی، باتلاق ها، آبگیرها و سدها می بینم گیلان در این استان محل زندگی انواع جانوران و پرندگان شده است. میزبانی گیلان از جانوران و پرندگان به دلیل تعارضات رفتاری، شهرک سازی و عدم توجه به مقوله حفاظت از محیط زیست در برخی دوره ها برای این گونه ها مطلوب نبوده است.

گونه های جانوری و پرندگان زیبا در گیلان با برنامه کوچولو می توان آن را به درستی و هدفمند با یک ظرفیت ترکیب کرد اقتصاددان به ویژه در بخش اکوتوریسم

تغییرات اقلیمی، خشکسالی، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی، ساخت جاده ها و سازه ها، بهره برداری از معادن، بهره برداری غیرقانونی که امروزه حیات وحش را به طور جدی تهدید می کند. چرا همراه با تخریب زیستگاه ها، انقراض محلی برخی گونه ها و در نهایت کاهش تعداد حیوانات وحشی، دامپروری و غیره.

تخریب زیستگاه با رشد قارچ ویلاها و ساختمان های بلند منجر به جزیره ای شدن زیستگاه ها می شود و در صورت عدم پیشگیری، حلقه های زیستگاه کوچکتر و کوچکتر می شوند و کوچک شدن زیستگاه منجر به نابودی حیات وحش و جانوران می شود. گونه ها.

ساده سازی حفاظت از حیات وحش بر اساس دو دسته زیستگاه و گونه

حسین علینژاد رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست گیلان در گفتگو با خبرنگار آنلاین به ابعاد و ارزش های متعدد حیات وحش اشاره کرد و گفت: طبیعت وحشی دارای زیبایی شناسی است. ، اقتصادی، زیستی، اجتماعی، علمی و پژوهشی است که اهمیت ارزش های حفاظتی و کاریزماتیک را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه حفاظت از حیات وحش بر اساس دو دسته زیستگاه و گونه صورت می گیرد، اضافه کرد: این دو نوع حفاظت در قسمت های خود اهمیت ویژه ای دارند و نمی توان تاثیر هر قسمت را نادیده گرفت.

خفقان حیات وحش/زیستگاه ها و حیات وحش باید اساس انسان ها باشد.

بیش از 350 هزار پرنده در گیلان زندگی می کنند

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست گیلان با اشاره به امکانات این استان در زمینه طیور گفت: بیش از 330 گونه پرنده در گیلان شناسایی شده است که این استان یکی از مناطق پرندگان نشین به شمار می رود. .

علی نژاد از میزبانی گیلان 350 هزار پرنده خبر داد و افزود: در فصل تابستان و زمستان بیش از 350 هزار قطعه پرنده در باتلاق ها و آبگیرهای گیلان پذیرایی می کنیم که این ظرفیت زیست محیطی محسوب می شود.

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر بیشماری گیلان را به عنوان گذرگاه انتخاب می کنند و پس از مدت کوتاهی این استان را ترک می کنند.

توسعه سکونتگاه های انسانی منجر به عقب نشینی جنگل ها شده است

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست گیلان توسعه بی رویه سکونتگاه های انسانی را مشکل اصلی زیستگاه های استان برشمرد و تصریح کرد: سکونتگاه های انسانی حلقه های زیستگاه را در مناطق باتلاقی، جنگلی و کوهستانی تنگ کرده است.

علی نژاد با بیان اینکه توسعه سکونتگاه های انسانی باعث عقب نشینی جنگل ها می شود، گفت: توسعه سکونتگاه های انسانی اگرچه اجتناب ناپذیر است اما باید همزمان با محیط زیست اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه طرح هادی شهری و روستایی باید همگام با محیط زیست تعریف شود، افزود: توسعه سکونتگاه های انسانی به زیستگاه ها فشار می آورد.

ریختن زباله در دامان طبیعت نفس حیات وحش را گرفته است

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست گیلان گفت: در سال جاری تاکنون هیچ گونه پروانه شکار صادر نشده است.

علی نژاد شکار غیرمجاز را یکی از معضلات حیات وحش گیلان دانست و افزود: بر اساس پایش شبانه روزی گونه های جانوری و حیات وحش گیلان از کمین شکارچیان غیرمجاز در امان نیستند.

گفت آن را ریخت جهش وی افزود: زباله های زیادی در مناطق طبیعی وجود دارد. باقی مانده در دامان طبیعت که برخلاف فرهنگ واقعی ماست، زیستگاه های گیلان و عالم زنده نفس کشیده اند.

مدیر اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اکولوژیکی گیلان با اشاره به امکانات اکولوژیکی استان گفت: جذابیت و قلمروهای منحصر به فرد گیلان در بخش اکولوژیکی این استان را به قطب گردشگری اکولوژیک تبدیل کرده است. ..

علی نژاد با بیان اینکه تالاب های زیبا و کمیاب گیلان پذیرای گردشگران علاقه مند به محیط زیست است، گفت: تالاب ها شرایط خوبی دارند. امیر کلایهعباس آباد، بوچاک و از کوکان در دسترس گردشگران است.

وی با بیان اینکه حدود 1000 باتلاق، مخزن، سد و سد در گیلان وجود دارد افزود: از این تعداد 33 باتلاق و مخزن است. چه کسی زیستگاه های مهم پرندگان در گیلان شناسایی شده است.

خفقان حیات وحش/زیستگاه ها و حیات وحش باید اساس انسان ها باشد.

تمرکز بر حفاظت از محیط زیست مبتنی بر مردم

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اکولوژیکی گیلان با تاکید بر اینکه مردم اساس حفاظت از محیط زیست هستند، گفت: حفاظت از زیستگاه ها و محیط زیست بدون مردم کارساز نخواهد بود.

علینژاد مشارکت و همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست را بسیار مهم و حیاتی خواند و گفت: مردم بهترین حافظ و حامی محیط زیست محسوب می شوند و باید در این زمینه نگاه مسئولانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی امانتی در دست ماست افزود: در اعتماد به محیط زیست و طبیعت زنده پیشرو و صبور باشیم.

جهان به سمت حفاظت از افراد کلیدی حرکت کرده است

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست گیلان با بیان اینکه دنیا به سمت حفاظت اولیه انسانی حرکت می کند، گفت: مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست موثر خواهد بود.

علی نژاد با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید اهمیت و جایگاه محیط زیست و طبیعت زنده را برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: حفاظت اولیه انسانی و آموزش همگانی دو مقوله مهمی است که محیط بانان برای حفظ محیط زیست باید روی آن تمرکز کنند.

سازگاری انسان در حفاظت از محیط زیست

ظاهراً در مبانی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش جایی برای رفتارهای جزیره ای، تصمیمات شعاری و سایر رفتارهای عاطفی و عاطفی وجود ندارد و باید برای حفاظت از مناطق مهم اکولوژیکی به سراغ پرتو علم و دانش رفت. تازه کردن از یک سو اطلاعات و داده ها افراد را تطبیق می دهند و از سوی دیگر با استفاده از قابلیت های حفاظتی آنها در راستای حفاظت از محیط زیست گام برداریم.

فرهنگ مردم گیلان، فرهنگ شفقت، پاسداری و مسئولیت پذیری در قبال زیستگاه خود است و این فرهنگ باید با ادبیات مناسب و روش های نوین توسعه و گسترش یابد. باید پذیرفت که رویکرد جزیره ای به حفاظت از محیط زیست منجر به جزیره ای شدن گیلان و زیستگاه های کشور می شود و با تغییر رویکرد دولت محوری در حفاظت به رویکرد مردم محوری و مردم محوری می توانیم به میراث خوبی برسیم. برای نسل آینده در زمینه محیط زیست.