عمومی

۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی به افغانستان صادر شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، عباس جرجانی شنبه شب در شورای ششم سازمان مبادلات مرزی و گروه توسعه صادرات استان ها از صادرات 55 میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی به افغانستان خبر داد و افزود: نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در سال 2018، در سال 1390، صادرات کالا از استان خراسان جنوبی به افغانستان انجام شد. به ارزش 22 میلیون دلار نسبت صادرات کالا به دلار کاهش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در این مدت واردات کالا از افغانستان پنج میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد کاهش داشته است.

کارجانی صادرات کالای 116 استان را 228 میلیون دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد کاهش داشته و مجموع صادرات کالا از خراسان جنوبی 280 میلیون دلار است. نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد کاهش داشته است. .

وی ادامه داد: کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان مهمترین نقاط صادراتی کالاهای خراسان جنوبی هستند و کشورهای آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان مهمترین نقاط صادراتی هستند.

777 تن معدن فعال در استان وجود دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از وجود 777 معدن فعال در استان با 6.9 میلیارد تن ذخیره دقیق خبر داد و گفت: 24.8 میلیون تن تولید اسمی این معادن است.

جرجانی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای 17 واحد صنعتی بزرگ، 21 واحد صنعتی متوسط، 488 واحد صنعتی کوچک و 280 واحد صنعت معدنی است.

وی از فعال نبودن بازارچه های مرزی استان، عدم ثبات در تصمیم گیری ها در خصوص تجارت خارجی با افغانستان به دلیل عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در افغانستان، عدم وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند افغانستان و کنسولگری ایران در فراه، افغانستان فقدان تراز تجاری ایران و افغانستان، امکانات قانونی مبادله مرزنشینان و ضعف زیرساخت های صادراتی را از موانع توسعه صادرات استان برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه گمرکات استان در خدمت کل کشور است، باید اعتبارات ملی برای نوسازی زیرساخت های بازار و گمرک استان تخصیص یابد.

ضرورت تمرکز بر منافع افغانستان در مبادله مرزها

جواد اشرف افزود: 80 درصد از کل صادرات استان به افغانستان کالاهایی است که از محل ماده 116 یعنی سایر گمرکات کشور فراخوانی شده و از خراسان جنوبی صادر می شود.

وی گفت: می خواهیم از اعتبارات دولتی برای ایجاد و بهسازی زیرساخت پایانه های مرزی بازارچه و ماهیرود استفاده کنیم.

نماینده مردم نهبندان و استان سربیش در شورای اسلامی نیز از اینکه به دلایل مختلف جایگاه صادراتی خود را در افغانستان از دست داده ایم گلایه کرد و افزود: در تبادل مرزها باید منافع افغانستان در نظر گرفته شود.

مصطفی نخعی بروکراسی اداری و تغییر مکرر قوانین را بلای جان صادرات به افغانستان دانست و گفت: در گذشته درآمد حاصل از سوخت گذرگاه های مرزی با توجه به اقامت جمعیت در نقاط مرزی سرمایه گذاری می شد. ، اما از مارس 2019 پرداخت نشده است.

به گزارش نخعی، صدور مجوز کوله برو بیرون باید مانند سایر استان های مرزی در مرزهای خراسان جنوبی باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین خواستار تخصیص کامل اعتبار برای محور ترانزیتی ماهیرود – فراه شد و افزود: پنج میلیون یورو مصوب و دو میلیون یورو برای تکمیل این محور در شورای عالی امنیت ملی تخصیص داده شد. ترک کرد.

به گفته داعی، برای تکمیل این محور ترانزیتی به 10 میلیون یورو وام دیگر نیاز است که نقش موثری در توسعه صادرات استان دارد.