عمومی

سالروز ترور آخرین پادشاه کلاسیک ایران

«ناصرالدین شاه خودش در تونل تاریخ بود. نه در سنت و نه در مدرنیته. همه می خواستند جاده را از طریق این تونل روشن کنند و مهاجم برای مدت طولانی سعی کرد از تونل عبور کند.

به گزارش ایران تودی، مهرداد خدیر در یادداشتی ایران قرن وی نوشت: «هیچکس نمی تواند بگوید 126 سال پیش ناصرالدین شاه قاجار با گلوله های میرزا رضا کرمانی شکست نخورد، او به نوسازی ایران ادامه داد تا نیازی به نهضت مشروطه نباشد. اوضاع به جایی رسید. نکته ای که 10 سال پس از ترور پسرش چاره ای جز امضای فرمان مشروطه نداشت.مجلس منتخب خلق؛ مردم آزاد، نه بردگان مطیع.

در ۲۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ هجری قمری، ناصرالدین شاه قاجار (مطابق سال قمری) که خود را برای جشن پنجاهمین سال سلطنت آماده می کرد، در حرم عبدالحاسم شهرری ترور شد. .

شاید حسین الخان صدرالسلطنه اگر در روز عید قربان گوسفندی را در بالکن هتلی در آمریکا ذبح نمی کرد و اولین سفیر ایران در واشنگتن باقی می ماند و شاه را خشمگین نمی کرد، تسلیم نمی شد. جلیقه ضد گلوله میرزار رضا در همان جلیقه نشست، نه در دل شاه. اگر می پنداشتیم که دل از همیشه بزرگتر است و ما نیز مانند پیشینیان محور قلب هستیم، این عظمت را به عشق حرفه ای او نسبت می دادیم; آنقدر بزرگ است که بسیاری از خانم ها می توانند آن را جا بدهند! [در گزارش کلنل کاساکوفسکی، فرمانده بریگاد قزاق ایران به گراندوک اعظم، جانشین امپراتور روسیه در ستاد ارتش قفقاز  آمده: قلب شاه بسیار بزرگ بوده، گلوله درست از میان دنده‌های ششم و هفتم گذشته پایین قلب را سوراخ کرده و در ستون فقرات، گیر می‌کند؛ حال آن‌ که اگر قلب شاه به اندازه طبیعی می‌بود، گلوله به قلب اصابت نمی‌کرد.]

ناصرالدین شاه نه آنقدر سنتی بود که سفیر را با ذبح گوسفندان در بالکن هتل مقبول نمی دانست و نه آنقدر سنت شکنی می کرد که مانند رضاشاه می خواست کاملا مست شود. نهادها و نمادهای سنت او که بین سنت و مدرنیته ایستاده بود، می خواست از ریشه سنت راه را برای مدرنیته هموار کند و از این رو اگرچه آخرین پادشاه کلاسیک ایران به شمار می رود، اما اولین فرمانروای مدرن به نظر می رسد.

اول، دستور کشتن امیرکبیر در جوانی و بی ادبی، حتی اگر تاریخ بار اصلی گناه را بر دوش وسوسه مادر – گهواره بالا – بگذارد; چون کارش را با کمک میرزا آقا خان نوری آماده کرده بود و عصرها و در مستی امضای شاه را گرفتند و همان شب راهی کاشان شدند.

دوم: تبلیغات گسترده علیه قاجار که اصرار داشت همه چیز را قبل از رضاشاه در دوره پهلوی اول و دوم معرفی کند. اما رئیس قزاق ها و وزیر نظامی و نخست وزیر دولت گاجار بود و بعدها شاه شد. ناصرالدین شاه از این نظر مانند دیگر شاهان قاجار است. اما دوران اوج این سلسله سال های انحطاط و افول نیست، بلکه به نام آن بستگی دارد.

ثالثاً: علاقه زیاد ناصرالدین شاه به زنان و شکار و سرگرمی بود و این سوم، هرچند بی اساس نبود، تنها کار او نبود و عدالت باید از شدت لذت حاصل می شد; کار به جایی رسید که وقتی اعتراض کردم گفتم شکار را دوست دارم نه کشتن و او مودب بود.

این سه ایده و مفاد اجازه نمی داد که ناصرالدین شاه قاجار به عنوان پادشاهی که در قالب سنت حکومت می کرد، اما راه را برای مدرنیسم هموار کرد، به درستی شناخته شود. در حالی که سقوط سلطنت در ایران چهره کتری و نیشکر و قلیان ایرانی را پاک نکرده است، ساخت سریال و فیلمی از زندگی و روزگار نصیر جالب توجه است. این روزها داستان مورد علاقه او «جران» توسط حسن فتحی با خوانش ها و اضافاتش زنده می شود و به همه زبان ها می رسد.

اولین کسی که در قبح ترور امیرنظام یا امیرکبیر شک کرد کی بود؟ اما اگر او از اپوزیسیون در مورد توسعه ایران فاصله گرفته بود، به تعبیری دلیلی نداشت که ادامه دهد.

گفته می شود خبر درگذشت امیر در شماره 52 روزنامه وقایع اتفاقیه منتشر می شود، اما 472 شماره دیگر از این روزنامه منتشر می شود و پس از برکناری و ترور «دارالفنون» تعطیل نمی شود. امیر

علاقه ناصرالدین شاه قاجار به مدرسه دارالفون (نخستین دانشگاه مدرن ایران) به حدی بود که طبق تحقیقات دکتر کیانفر در هر سوم شرکت می کرد و شخصاً به نفر اول پاداش می داد و می دانست که اگر امیدی به پیشرفت ایران از همین مکتب میشد… برو دانشگاه.

عکاسی و تلگراف و تلفن و بسیاری از رویدادهای مدرن دیگر در زمان ناصرالدین شاه وارد ایران شد و البته او چنان به کتاب علاقه مند شد که شهرت خاص و عام پیدا کرد و به همین دلیل دارالترجمه بزرگی تأسیس کرد. . .

این مقاله سعی در دفاع از ناصرالدین شاه ندارد و آیا می توان از مشروط بودن قدرت و ستایش سلطنت مطلقه حمایت کرد؟

وقتی می گوییم امپراطور عثمانی که نه اهل کتاب بود، نه شکارچی، نه عاشق و نه زبان شناس و می دانیم چقدر سرشار از زندگی است، نمی توان او را مانند دیگران پادشاه دانست. پادشاهان این تصور که او باید فقط بر جنبه های مادی تمدن تمرکز کند و از سایر مسائل چشم پوشی کند، آنقدر اشتباه است که شورای مشورتی و داروش شورا را که قبل از انقلاب مشروطه بود ایجاد کرد.

بله، در یادداشت های او از اقدامات ظل السلطان، پسر حاکم اصفهان، و حتی فروش القاب به این گونه حکام به بهانه همسایگی با آنها و یا امتیاز دادن مکرر به انگلیسی ها، حمایت نمی شود. بریتانیا (هند). اما این نیز اشتباه است که او را پادشاهان دیگر بدانیم.

اگر او مانند شاهان قبلی سنت گرا بود از حاکمان شریعت نمی خواست که خود حکم را اجرا نکنند و حکومت تصمیم بگیرد و البته سیستم قضایی هم وجود نداشت که بر اساس آن قضاوت شود. بر این اساس با علایق

یعنی نمی شد ایران را به یکباره مدرن کرد و اینطور نیست که ناگهان از گاجار به دوره پهلوی پرتاب شدیم.

دوره ناصر یک دوره گذار است و اصطلاح «گدار» را نیز می توان جداگانه به کار برد. گدار نه ساحل بدون آب است و نه بخش عمیقی از دریا. این قسمتی است که آب تا زانو شماست و شما در دریا هستید اما باز هم نیازی به شنا ندارید. “به آب دست نزن!” میگویند. یعنی ابتدا عمق را اندازه بگیرید و متناسب با میزان آشنایی با تکنیک شنا به جلو حرکت کنید!

ناصرالدین شاه هم در گدار توقف کرد و هم در گذرگاه. از سنت تا مدرنیته. او نتوانست مجازات اعدام را لغو کند، اما آن را محدود کرد. مجلس ملی به اندازه آن است، اما دارالشورایی بود. نه مثل جدش عباس میرزا بود و نه امیرکبیر و جانشینش، اما مثل پدر و نوه اش نبود.

سفرهای او به اروپا در تغییر جهان بینی او بسیار مؤثر بود، اما او همچنان در آنجا متوقف شد. او بدون احساس آب در خشکی نبود و اصلاً در دریا نبود. این احساس را می توان به وضوح در خاطرات او دید. او درباره بلژیک می نویسد: «خبرنگاران در این استان بسیار آزاد هستند و از نوشتن هراسی ندارند. بلژیک بسیار آزاد است و با پارلمان بحث می کند. وکلا در آنجا جمع می شوند تا حکومت کنند. بروکسل 172000 نفر جمعیت دارد.

مردی که اینقدر دقیق است، اگر زن بود، بس است که آنها را زن خطاب کند. حالا اسم خدمه را آورد و از هیچ چیز غافل نشد و فقط دنبال زن نبود!

با این حال، حاکمان مردم منصفانه قضاوت می کنند، نه بر اساس سنت یا مدرنیته خود. کار به جایی رسید که میرزار رضا کرمانی قاتل شاه نیز در بازجویی گفت: این خون خواری و ظلم را از مردم می گیرند و هزینه های عزیزالسلطان نه برای دولت و نه ملت و نه مردم مصرف نمی شود. ” لذت شخصی و غیره

آنچه را که همه مردم این شهر می دانستند و جرأت نمی کردند با صدای بلند بگویند، حالا که این اتفاق بزرگ بر سرم آمده است، یک بار بار سنگینی از دل ها برداشته شد، خیال مردم راحت شد. .

همه دلها منتظرند که پادشاه کنونی، ولیعهد، چه خواهد کرد. آیا آنها قلب های شکسته را با عدالت، رحمت و عدالت جایگزین خواهند کرد؟ اگر در حالی که مردم منتظرند به مردم آرامش و گشاده رویی بدهند به سعادت رعیت خواهند رسید. شالوده سلطنت بر عدل و انصاف گذاشته شود، البته همه امت فدای آنها می شود و پادشاهی برپا می شود، نام زیبای آن بر صفحه روزگار می ماند و این دلیل بر طول عمر است و خلق و خوی صحیح اما اگر به همان حرفه و روش بروند این بار کج می شوند و به خانه نمی رسند. اکنون وقت آن است که به محض ورود آنها اعلام و اعلام کنیم: «ای مردم! در آن مدت واقعاً به شما صدمه زد، برای شما سخت بود. آن وضعیت برچیده شده است، اکنون دستگاه قضایی باز است و اساس ما بر اعتدال است. رعایای پراکنده را جمع آوری کنید، به آنها امید بدهید، قرار مناسب برای اخذ مالیات از اطلاعات بزرگان رعیت بگیرید تا رعیت تکلیف خود را بدانند و در زمان معین مالیات خود را بیاورند. طلبه سعى نكند كه تومان اول را شانزده تومان و غيره بگيرد.

از پاسخ او نیز مشخص می شود که او هیچ گونه قصد شخصی نداشته و فکر می کرده است که باید ریشه را ریشه کن کرد، اما اگر مشکل با عزل ناصرالدین شاه حل شد، پس از 10 سال چه نیازی به مشروطه بود؟

میرزار رضا در واقع از معاون بدش می‌آمد، اما فکر می‌کرد که اگر معاون را بکشد، شاه انتقام می‌گیرد و نزد او رفت: «فکر کردم اگر او را بکشم، ناصرالدین شاه هزاران نفر را خواهد کشت. قدرت. پس اصل درخت ظلم باید قطع شود نه برگ. به ذهنم رسید و حرکت کردم ….

من نمی دانستم که شاه به دور شهر خواهد آمد و این قدرت را در خودم ندیدم. روز پنجشنبه شنیدم که شاه نزد حضرت عبدالعظیم می آید. من با درخواست امنیتی برای صدراعظم درخواست نوشتم و او درخواستی نوشت، من آنجا بودم و به بازار رفتم و منتظر صدراعظم بودم. دیگر به نوشتن یک اپلیکیشن فکر نکردم و ناگهان به آن فکر کردم. رفتم خانه، تپانچه را برداشتم، از در امامزاده حمزه وارد شدم، قبل از آمدن شاه به حرم رفتم، تا شاه وارد شد، آمدم حرم، زیارت نامه کوتاهی خواندم و از او خواستم به امامزاده حمزه بیاید. . یک قدمی ورودم به حرم امامزاده حمزه بود، با تپانچه شلیک کردم.

او در خاطرات خود از سفرش به فرنگ، آخرین پادشاه کلاسیک ایران می نویسد: «صبح که به رختخواب رفتم، گفتند ارابه از چاله کوهی به طول چهارصد ذراع گذشته و به چاله دیگری رسیده ایم. گودال بزرگ مثل شب تاریک بود.»

اینها توصیفات او از چیزی است که ما امروز به عنوان «تونل» می شناسیم. خود ناصرالدین شاه در تونل تاریخ بود. نه در سنت و نه در مدرنیته. او می خواست راه تونل را باز کند و مهاجم سعی کرد از تونل طولانی عبور کند.

شاه راه مدرن شدن را می‌دانست و میرزا می‌دانست چگونه او را بکشد، اما وقتی ناظم الدوله از او پرسید: «چه کسی پشت دروازه‌های شهر ایستاد، پدری که قبله‌ی دنیا را کشت و سوزاند؟» او پاسخ قانع کننده ای نداشت.

از این منظر اغراق نیست اگر بگوییم ناصرالدین شاه محلی در حرم و از نظر تاریخی در یک تونل کشته شده است. “در تونل بین سنت و مدرنیته.”

انتهای پیام/