اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

راهنمایی برای جلوگیری از رشد قارچ در سطوح آشپزخانه

  علت کپک زدن کابینت ام دی اف چیست+بهترین راه برای جلوگیری از کپک زدن کابینت MDF

سالید مجیک از کجا بخریم: بدون شک اصلی‌ترین دلیل کپک زدن کابینت ام دی اف، به رطوبت و خیس ماندن کابینت بر می‌گردد. البته خیس ماندن سطح کابینت تنها منجر به کپک زدن نمی‌شود و می‌تواند باعث ورم و باد کردن کابینت نیز شود. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران، بعد از خیس شدن کابینت بلافاصله آن را با حوله یا پارچه مخصوص آشپزخانه خشک می‌کنند.

اسپری دوراکلین خودرو نانو بدون تریگر: اما در این قسمت منظور از خیس ماندن کابینت، رطوبت‌های سطحی نیستند که با پارچه به سرعت خشک می‌شوند. بلکه منظور رطوبتی است که به عمق و درز کابینت نفوذ کرده و هیچ اقدامی برای خشک کردن آن انجام نمی‌شود.

موتور شوی خودرو نانو: رنگ کپک کابینت ام دی اف می‌تواند سبز تیره، قهوه‌ای و در مواردی نادر نارنجی باشد. بهترین توصیه برای جلوگیری از کپک زدن کابینت ام دی اف، خشک نگه داشتن آن می‌باشد. پس هر بار که مایعی روی کابینت ام دی اف شما ریخت، آن را به سرعت با دستمال خشک کرده و نگذارید که به درز‌های غیر قابل دسترس کابینت نفوذ کند.

اما به طور کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم در زمان سفارش ام دی اف و خرید تجهیزات مورد نظر آن از ، کابینت را با ورقه‌های ضد آب سفارش دهید؛ تا هیچوقت با چنین مشکلی روبرو نشوید.

8 روش برای جلوگیری از رشد کپک در کابینت آشپزخانه

گاهی اوقات با وجود تمام مراعات و احتیاط‌هایی که کرده‌اید، باز هم با کپک کابینت آشپزخانه مواجه می‌شوید. این موضوع می‌تواند به دلایلی چون رطوبت ناشی از آشپزی، نبود تهویه و نور مناسب، شستن ظروف و حتی استفاده از ماشین ظرفشویی بر می‌گردد. اما با این حال باز هم روش‌هایی، برای جلوگیری از رشد کپک در کابینت آشپزخانه وجود دارد، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1.     فکری برای سطل زباله کابینت آشپزخانه بکنید

هر چقدر هم که به موقع زباله‌ها را بیرون بگذارید و کیسه زباله در زمانی مناسب عوض کنید، باز هم امکان دارد باقی‌مانده غذا یا آب کثیف حاصل از این زباله‌هادر سطل یا کابینت ریخته شود. این مواد در مدت کوتاهی، کپک زده و بوی بدی ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بهتر است پلاستیکی یا استیل استفاده کنید.

2.     آشپزخانه را خشک نگه دارید!

خشک نگه داشتن آشپزخانه، بدون تردید مو‌ثر‌ترین راه برای پیشگیری از کپک زدن کابینت خواهد بود. فراموش نکنید که کابینت‌های کنار سینک، مستعد‌ترین کابینت‌ها برای باد کردن و کپک زدن هستند. پس هر زمان که مشغول شست و شوی ظروف هستید، از شدت آب کم کنید تا از پاشیدن آن، به دور و اطراف کابینت سینک جلوگیری کنید. بعد از شستن ظروف، کابینت سینک را با دقت بررسی کرده و یک پارچه خشک روی آن بکشید، تا تمامی رطوبت‌های احتمالی را از بین ببرید. با خشک نگه داشت کابینت‌ها، از زنگ زدگی و تغییر رنگ احتمالی دستگیره‌های کابینت نیز جلوگیری کرده و نیازی به نخواهید داشت.

3.     از تمیز کردن آشپزخانه غافل نشوید

کپک در محیط مرطوب و گرم، می‌تواند در هر نقطه‌ای رشد کند؛ پس از تمیز کردن آشپزخانه خود، غافل نشوید. از تمیز کردن اجاق گاز شروع کنید و به نظافت یخچال برسید. کپک می‌تواند در مکان‌هایی دور از چشم مانند پشت اجاق گاز و یخچال رشد کرده و در نهایت به کابینت‌ها سرایت کند.

هر از گاهی کابینت‌های زیر سینک را باز کرده و وسایل درون آن را بیرون بیاورید. اتصالات سینک را چک کرده و به گوشه و کنار کابینت نگاهی بیاندازید. این بخش از آشپزخانه، بهترین مکان برای رشد کپک محسوب می‌شود؛ پس قبل از هرکاری، ابتدا کابینت زیر سینک را کنترل کنید. اگر به دنبال راهی برای نظم و مرتب کردن این قسمت از آشپزخانه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

4.     انداختن فرش در آشپزخانه ممنوع!

انداختن فرش در آشپزخانه ایده چندان مناسبی نیست، زیرا ساختار و اجزای فرش، باکتری و رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کند. این باکتری و رطوبت، حتی با وجود نظافت مداوم و مرتب، از بین نرفته و به مرور به کپک تبدیل می‌شود.

5.     بررسی کابینت‌ها فراموش نشود

در هر آشپزخانه‌ای، چندین قسمت پنهان وجود دارد که توجه چندانی به آن‌ها نشده و غیر قابل دسترس هستند. بهتر است هر از گاهی با جابه‌جایی وسایل، این نقاط فراموش شده را بررسی کنید. کابینت‌ها را باز کرده و بعد از بیرون آوردن وسایل، به گوشه و کنار آن‌ها با دقت نگاه کنید.

در این بررسی تنها متوجه کپک و آلودگی‌های درون کابینت نخواهید شد، بلکه متوجه میزان استهلاک لولا و سایر یراق به کار رفته در آن نیز خواهید شد. برای خرید یراق آلات کابینت می‌توانید، به فروشگاه اینترنتی تجهیزیراق مراجعه کنید؛ این فروشگاه با عرضه انواع یراق آلات کابینت، اتاق خواب و ساختمان مثل جک کابینت، تجهیزات داخل کمد و سبد متنوعی از محصولات دارد.

6.     سطح رطوبت را کنترل کنید

با هربار پخت و پز، رطوبت زیادی از بخار حاصل از مواد غذایی تولید می‌شود. در چنین شرایطی برای کنترل سطح رطوبت، از ابتدای آشپزی هواکش را روشن کنید. اگر در آشپزخانه پنجره‌ای هم دارید، آن را باز کنید تا هوای تازه وارد محیط شود.

7.     به ظروف نگهدارنده مواد غذایی توجه کنید

اکثر افراد چای، قهوه، شکر، حبوبات و سبزیجات خشک را در ظروف مخصوص ریخته و آن‌ها را داخل کابینت نگه می‌دارند. با اینکه مواد غذایی گفته شده، از طول عمر بالایی برخوردار هستند، اما ممکن است به دلیل نگهداری در مکان نامناسب خراب شده و کپک بزنند. پس هر چند وقت یکبار، ظروف این مواد را از کابینت بیرون آورده و با دقت تمیز کنید. اگر می‌خواهید در مورد نگهداری از مواد غذایی خشک بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

8.     تمامی اتصالات و لوله‌های آب را چک کنید

گاهی اوقات نشتی آب از وسایلی چون یخچال، ظرفشویی و حتی سینک، می‌تواند در زمانی کوتاه صدمات شدیدی به کابینت آشپزخانه شما وارد کند. پس در حین پخت و پز در آشپزخانه، از کارکرد این وسایل غافل نشوید. اگر متوجه رطوبتی در سطح آشپزخانه شدید، باید به دنبال منبعی برای آن باشید؛ زیرا باید این احتمال را بدهید که یکی از وسایل گفته شده، دچار نشتی و خرابی شده است.

مراحل گم به گام از بین بردن کپک کابینت آشپزخانه

با وجود رطوبت و آب و هوای گرم آشپزخانه، دیر یا زود با مشکل کپک در کابینت روبرو خواهید شد. خوشبختانه کپک‌های جزئی و کوچک داخل کابینت با کمی مواد شوینده از بین رفته و تمیز می‌شوند.

برای از بین بردن این کپک‌های کوچک، می‌توانید هر نوع پاک کننده شیمیایی که از کیفیت آن مطمئن هستید را انتخاب کنید. وایتکس، سرکه سفید مقطر و حتی پراکسید هیدروژن نیز، می‌توانند کپک را از بین ببرند اما هرگز نباید، این پاک کننده‌ها را با یکدیگر مخلوط کرد.

هر ماده‌ای که برای از بین بردن کپک انتخاب می‌کنید را ابتدا باید، در گوشه‌ای غیر قابل دید از کابینت تست کرده و واکنش متریال کابینت به آن ماده را ببینید.

اگر ماده پاک کننده‌ تاثیر منفی روی کابینت نزاشت آن را روی کپک، اسپری کنید. بعد از گذشت دقایقی، یک پارچه یا یک فرچه کوچک را روی کپک بکشید. برای تمیز کردن نقاط غیر قابل دسترس، از یک مسواک کوچک استفاده کنید.

سپس با مابقی ماده پاک کننده، آب گرم و یک پارچه تمیز، داخل کابینت را با دقت تمیز کنید. حالا باید کابینت را خشک کرده و دوباره آثار کپک را بررسی کنید، اگر هنوز بخشی از کپک را مشاهده می‌کنید، باید برای از بین بردن کامل آن، این پروسه را دوباره تکرار کنید.

همانطور که اشاره کردیم این روش، برای از بین بردن کپک‌های کوچک و جزئی است؛ اما اگر کپک بیش از نیمی از کابینت را گرفته باشد، باید برای تعویض صفحه کابینت اقدام کنید.

شما چه راهی برای جلوگیری از کپک زدن کابینت پیشنهاد می‌کنید؟

در این مقاله به بررسی، راه‌های جلوگیری از کپک زدن کابینت آشپزخانه پرداختیم. شما تا به حال به کپک آشپزخانه برخورده‌اید؟ از چه روشی برای از بین بردن آن استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. برای خرید انواع تجهیزات نظم‌دهی به کابینت زیرسینک، سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت تجهیزیراق ثبت کنید