علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

نرخ پنچرگیری و آپاراتی در سال 1401

اخیرا با توجه به افزایش قیمت خودرو و قیمت قطعات خودرو، رانندگان بیشتر از قبل به سرویس خودرو و نگه‌داری از آن اهمیت می‌دهند. از این رو نرخ مشاغل خدماتی مربوط به ماشین نیز رو به افزایش می‌رود. در خصوص حرفه آپاراتی هم باید گفت با توجه به لاستیک‌های متنوعی که در بازار وجود دارد و انواع مختلف تیوب‌ها که با ترمیم جراحت توسط دستگاه‌های پیشرفته و مجهز موجود در آپاراتی‌ها، دیگر نیازی به تعویض لاستیک نخواهد بود. این امر موجب می‌شود که نرخ پنچرگیری نیز افزایش پیدا کند.

از طرفی اتحادیه پنچرگیری و آپاراتی به طور معمول در هر سال با بررسی تمام جوانب و عوامل، اقدام به انتشار نرخنامه ای در خصوص نرخ خدمات پنچرگیری می‌کند. اما عموما متخصصین پنچرگیری، دستمزد خود را برحسب عوامل دیگری نیز تعیین می‌کنند. این عوامل شامل تعداد و نوع لاستیک‌هایی که تعویض می‌کنند، مدل خودرو، منطقه ای که فعالیت می‌کنند و سایر عواملی که در ادامه بیشتر به آن پرداخته خواهد شد، بستگی دارد. تمام این عوامل و نوسانات بازار تاثیرگذار در نرخ آپاراتی خواهد بود.

چه عواملی بر نرخ خدمات پنچرگیری و آپاراتی موثر است؟

همانطور که می‌دانید، در هر شغلی عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین کننده نرخ و دستمزد پنچرگیری و آپاراتی خواهد بود. در این بخش به صورت مختصر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

یکی از عواملی که بر نرخ پنچرگیری موثر است، محل و منطقه ای است که آپاراتی در آن فعالیت می‌کند. برای مثال اجرت و دستمزدی که در شمال تهران برای پنچرگیری گرفته می‌شود با دستمزدی که در جنوب شهر تهران گرفته می‌شود، کاملا متفاوت است.

همچنین تعداد و نوع لاستیکی که اقدام به تعویض و ترمیم آن می‌کنند نیز بر نرخ خدمات پنچرگیری تاثیرگذار است. چرا که هر نوعی از لاستیک، روش خاصی برای تعمیر و ترمیم دارد که تعیین کننده دستمزد متخصص آپاراتی خواهد بود. ضمنا نوع و مدل خودرو نیز بی تاثیر نخواهد بود. به این دلیلی که تعویض تایر خودروی سنگینی مثل کامیون، وقت گیر و سخت تر از تعویض لاستیک خودروی پراید است.

در یک مرکز اتوسرویس و آپاراتی ممکن است غیر از تعویض و ترمیم تایرها، خدمات مشابه دیگری نیز ارائه شود. خدماتی مثل تنظیم فشار باد لاستیک‌ها، بالانس کردن چرخ خودرو، صاف کردن رینگ و… . تمام این خدمات هزینه اجرت متفاوتی دارد.

انواع تیوب‌ها و نحوه‌ی پنچرگیری آن‌ها

امروزه لاستیک‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر نوع از این لاستیک‌ها، با روش مخصوص به خود تعویض یا ترمیم می‌شوند که در نتیجه آن نرخ آپاراتی متفاوتی نیز خواهند داشت.

لاستیک ها تقسیم می‌شوند به : لاستیک تیوب‌ دار و لاستیک تیوبلس (بدون تیوب)

همانطور که از نام تایرهای تیوبلس پیداست، این تایرها تیوب داخلی که دارای باد باشد، ندارد. بلکه جدار داخلی آن به وسیله لایه نازکی از بوتیل عایق بندی شده است. به همین دلیل اگر میخی وارد لاستیک تیوبلس شود، لاستیک اطراف آن به سرعت آب‌بندی شده و خود میخ نیز به عنوان درپوش راه خروج هوا را می‌بندد.

اما اگر این اتفاق برای تایرهای معمولی و به اصطلاح تیوب دار بیافتد، باعث سوراخ شدن جداره‌های بیرونی و داخلی شده و باد تایر به سرعت خالی می‌شود که حتی ممکن است موجب ترکیدن تایر و بروز خطر در حین رانندگی شود. به صورت کلی می‌توان گفت لاستیک‌های تیوبلس مزایای بیشتری دارند . یکی از این مزایا در نحوه‌ی تعویض و ترمیم لاستیک می‌باشد.

در لاستیک‌های تیوب‌ دار، متخصص پنچرگیری بایستی تایر را از ریگ جدا کرده و پس از انجام پنچرگیری، مجددا آن را نصب کنید ولی در تایرهای تیوبلس نیازی به باز کردن تایر‌ها از رینگ نیست. اگر شی تیزی در تایر فرو رفته باشد، آن را خارج می‌کنند. پس از خارج کردن شی بیرونی، مقداری فیتیله مخصوص پنچرگیری به چسب مخصوص آغشته کرده و داخل سوراخ ایجاد شده قرار می‌دهند. در برخی شرایط ممکن است با توجه به محلی که سوراخ شده است صرفا با نخ پنچرگیری ، لاستیک را ترمیم کنند.

همانطور که ملاحظه کردید، روش پنچرگیری در لاستیک‌های تیوب دار سخت و وقت گیرتر می‌باشد. بنابراین طبیعتا هزینه خدمات پنچرگیری بالاتری نیز گرفته خواهد شد.

ابزار و وسایل مورد نیاز در حرفه پنچرگیری

برخی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در شغل آپاراتی و پنچرگیری عبارت اند از :

آپارات لاستیک و تیوپ: این داستگاه برای ترمیم هرنوع از لاستیک و تیوپ قابل استفاده است. این دستگاه‌ مدل‌های مختلفی دارد که عموم آن‌ها دو کاره هستند که علاوه بر ترمیم لاستیک، کار ترمیم تیوپ را نیز انجام می‌دهند. از این رو با توجه به نوع دستگاهی که تهیه می‌کنند، خدمات مختلفی نیز می‌توانند ارائه دهند که این خود بر نرخ پنچرگیری، آپاراتی‌ها تاثیرگذار است.

دستگاه لاستیک درآر: دستگاه‌های لاستیک درآر به چند نمونه تقسیم می‌شوند، اعم از: ساده، تیوپلس‌دار، هلپر دار و کمرشکن. هر یک از این نمونه‌ها در نوع متفاوتی از خودروهای سبک یا سنگین به کار می‌رود. بنابراین با توجه به نوع خودرو و نوع دستگاهی که استفاده شده نیز اجرت متفاوتی دریافت می‌شود.

دستگاه بالانس چرخ ماشین: چرخ خودروها بایستی هر چند وقت یک‌ بار به حالت تعادل برسند. چرا که عدم بالانس کردن چرخ‌ها موجب از بین رفتن زودهنگام تایرها، شل شدن مهره‌ها و پیچ‌ها، لرزش فرمان و دیگر مشکلات مربوط به جلوبندی خودرو می‌شود.

عمل بالانس خودرو توسط وزنه‌های تعادلی انجام می‌شود تا رینگ‌ها در موقعیت متعادل و درستی قراربگیرد. اکثر آپاراتی‌ها، بالانس چرخ خودرو را پس از تعویض یا ترمیم انجام می‌دهند.

دستگاه تنظیم باد به صورت اتوماتیک: این دستگاه به صورت کامپیوتری و اتوماتیک قادر است، میزان باد و فشار آن، تنظیم فشار باد، تست و تزریق باد را انجام دهد. هر یک از این‌ها خدمات متفاوتی است که یک پنچرگیری و آپاراتی در اختیار مردم قرار می‌دهد و هر کدام نرخ متفاوتی خواهد داشت.

کارآموزان می توانند پس از آموزش و کسب مهارتهای آموخته شده در محیط کاملا واقعی و تعمیرگاهی در مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون در حرفه تعویض روغنی و آپاراتی که بر اساس نرخ نامه ی سال 1401 که بر اساس تحقیقات میدانی بدست آمده مشغول به کار شوند

شرح خدمات کلیه خودروهای سواری
اجرت تعویض روغن + فیلتر هوا و روغن بدون باز شدن سینی 60/000 تومان
اجرت تعویض روغن + فیلتر هوا و روغن ملزم به باز شدن سینی 80/000 تومان
اجرت تعویض فیلتر روغن 40/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین گیربکس معمولی 40/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین گیربکس اتوماتیک 200/000 تومان
اجرت تعویض واسکازین دیفرانسیل 40/000 تومان
اجرت بازدید دیفراسیل یا گیربکس 20/000 تومان
اجرت بازدید جعبه فرمان 20/000 تومان
اجرت گریسکاری هر قطعه گریس خور 15/000 تومان
اجرت هواگیری و ریختن ضدیخ 40/000 تومان
اجرت تعویض فشنگی روغن 60/000 تومان
اجرت تعویض فیلتر بنزین 40/000 تومان
اجرت تعویض شیلنگ بالای رادیاتور 50/000 تومان
اجرت تعویض شیلنگ پائین رادیاتور 70/000 تومان
اجرت بالانس چرخ معمولی هر چرخ 40/000 تومان
اجرت بالانس چرخ اسپرت هر چرخ 50/000 تومان
اجرت تعویض لاستیک با دستگاه لاستیک درآر هر لاستیک 20/000 تومان
اجرت آپارات لاستیک هر چرخ 140/000 تومان
اجرت پنچرگیری با نخ نازک 25/000 تومان
اجرت پنچرگیری با نخ کلفت 35/000 تومان
اجرت پنچرگیری تیوپ 40/000 تومان
تنظیم باد چهار چرخ 10/000 تومان
تعویض والف هر عدد 25/000 تومان
باد نیتروژن هر چرخ 15/000 تومان
تعویض لنت جلو دو طرف 75/000 تومان

منبع این بخش دوره آموزش تعویض روغنی و آموزش آپاراتی دارالفنون (https://darr.ir/product/taviz-roghani-panchargiri/) است.

توصیه‌هایی برای توسعه شغل آپاراتی و افزایش نرخ خدمات پنچرگیری

در سال‌های اخیر باتوجه به پیشرفت جوامع و توسعه تکنولوژی، تمام مشاغل نیز خود را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار‌ داده‌اند. قرار گرفتن در مسیر پیشرفت، نه تنها موجب بالا رفتن کیفیت خدمات و محصولی که ارائه می‌دهند، می‌شوند بلکه به بهبود درامد مشاغل نیز بسیار کمک خواهد کرد.

مشاغل فنی وخدماتی همچون آپاراتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. و متخصصین این حوزه در تلاش برای بالابردن نرخ پنچرگیری می‌باشند. به این صورت که پنچرگیری‌ها، همچون روش مرسوم گذشته صرفا در یک محل ثابتی خدمات ارائه نمی‌دهند بلکه با در نظر گرفتن پنچرگیری سیار، در هر محل و مکانی که یک خودروی نیاز به پنچرگیری داشته باشد، حضور پیدا کرده و در عرض نیم ساعت اقدام به تعویض یا ترمیم تایرها می‌نمایند.