عمومیکسب و کار ایرانیان

برق کشی هوشمند ساختمان چگونه انجام می شود؟

نحوه سیم کشی برق ساختمان هوشمند از زوایای زیادی شبیه سیم‌ کشی های برق سنتی است. تفاوت این دو در ابتدای کار قبل از شروع مرحله سیم کشی است. در سیم کشی هوشمند، ابتدا باید نقشه اتوکد ساختمان را متناسب با ویژگی‌های بنا مورد نظر طراحی کرد؛ و سپس طبق نقشه با کمک کارشناس برق به اجرای سیم‌کشی‌ها بپردازید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه سیم کشی برق ساختمان هوشمند و مراحل آن به طور آشنا کنیم.

سیم کشی هوشمند ساختمان - اصول سیم کشی هوشمند برق - گویا کابل

سیم کشی برق ساختمان هوشمند چیست؟

پیشرفت علم و استفاده از تجهیزات کاربردی در همه عرصه‌ها تحول شگرفی ایجاد کرده است، و تاثیر تکنولوژی را می‌توان در ساختمان‌ها هم مشاهده کرد. در اکثر خانه‌ها تجهیزات و وسایل برقی جدید را می‌توان دید که جای وسایل برقی قدیمی را گرفته است.

برای استفاده از این لوازم لازم است تا سیم کشی برق ساختمان به صورت اصولی و طبق استانداردهای جدید کار شود. در گذشته سیم‌کشی‌های ساختمان به پیچیدگی الان نبود. لوله‌کشی برق، کابل‌کشی، سیم‌کشی پایه سرویس‌های برق‌رسانی به ساختمان بودند. در حال حاضر هم سیم‌کشی به شکل گذشته است اما نحوه اجرای کار و سیم کشی برق ساختمان متفاوت است.

مقایسه برق سیم کشی برق ساختمان هوشمند با سیم کشی برق ساختمان سنتی

در سیم کشی برق ساختمان سنتی، سیم‌کشی طبق نقشه برق ساختمان انجام می‌شود. در این سیستم کلیدها در مسیر قرار می‌گیرند و کنترل هر مصرف کننده از طریق این کلیدها انجام می‌شود. در واقع برای خاموش روشن کردن هر منبع تغذیه برق ساختمان می‌توان کلید مربوط به همان قسمت را روشن یا خاموش کرد.

در سیم کشی سنتی فیوزهای هر واحد به طور مجزا نصب می‌شود؛ و همه لوازم برقی به سیستم سیم کشی برق ساختمان متصل هستند. اما در سیم کشی برق ساختمان هوشمند نیازی به نصب کلید برای هر یک از واحدها نیست؛ در این سیستم تابلو برق هوشمند جای تابلو برق سنتی قرار می‌گیرد. ماژول‌های خروجی همگی از طریق تابلو برق هوشمند تغذیه و کنترل خواهند شد.

سیم کشی برق ساختمان هوشمند طبق نقشه اتوکد کشیده شده

در سیم کشی برق ساختمان هوشمند مسیر سیم‌ها به کلیدها و پریزها متصل نیستند؛ و داخل تابلوی برق به ماژول‌های مربوط اتصال دارند. همه اتصالات در تابلوی برق اصلی انجام می‌شود و کنترل اصلی در این قسمت طراحی شده است. از تفاوت‌های کاملا متمایز بین سیم کشی برق ساختمان هوشمند با سنتی در استفاده از مقدار سیم‌های مصرفی است.

در سیم کشی برق ساختمان هوشمند بسیار کمتر از سیم‌ها استفاده می‌شود. حدود 30 درصد از مسیرهای سیم‌کشی سنتی در هوشمندسازی خانه به طور کلی حذف خواهد شد. حذف شدن سیم‌های برق در این فرآیند، موجب کاهش چشم‌گیر هزینه‌های کابل‌کشی و لوله‌گذاری برق شده و زمان اجرای کار را کاهش می‌دهد. قبل از شروع سیم کشی همه موارد روی نقشه اتوکد شبیه‌سازی می‌شود؛ و اجرای سیم‌کشی طبق نقشه اتوکد انجام می‌گیرد.

مراحل سیم کشی برق ساختمان هوشمند

ارائه نقشه برق

قبل از شروع هر اقدامی به یک نقشه سیم‌ کشی ساختمان نیاز داریم. این نقشه باید توسط مهندس برق مربوط ساختمان ارائه شود. با خواندن نقشه و اجرای آن به کار شما سرعت و دقت بیشتری افزوده می‌شود؛ و باعث می‌شود کاملا اصولی و بر اساس استانداردها سیم‌کشی نمائید.

پس از مشخص شدن نقشه باید برای کلیدها و پریزها و تمامی قطعات لازم سیم کشی برق ساختمان هوشمند ، کنده‌کاری‌های خط تراز کشیده شود. طبق استاندارد باید فاصله کلیدها و پریزها را از کف اندازه‌گیری نمود. که این کار را می‌توان به وسیله شلنگ تراز و یا با استفاده از لیزر عملیات ترازیابی را انجام نمود.

کنده کاری

زمانی که نقشه و طرح کلی شما آماده شد و خط تراز اجرا شد باید مکان‌هایی که می‌خواهیم لوله‌ها و قوطی‌های برق را در آن بگذارید کنده شود. این کار توسط دستگاه‌های پیشرفته که برای این کار تولید شده اند صورت می‌گیرد.

الف)شیار زن

دستگاه شیار زن در کندن جای لوله‌ها و قوطی‌ها با دقت بسیار بالایی عمل می‌کند؛ و می‌تواند تنها مکان دقیق مورد نیاز برای جادادن قطعه مورد نیاز را بکند. نمونه‌های تک تیغ و دو تیغ این دستگاه‌ها در بازار موجود است.

ب)بتن کن

دستگاه بتن کن یا هیلتی یک دستگاه چکش برقی خیلی قوی است، که توانایی کندن بتن و آجر را در کم‌ترین زمان دارد. برای مواردی که نیاز به کنده‌کاری بتن و آجرهای محکم است می‌توانیم از این وسیله بهره بگیریم.

قوطی‌گذاری

در این مرحله باید قوطی‌های برقی که مخصوص نصب کلید و پریز در آینده می‌باشند روی دیوار نصب شود. طبق نقشه مکان‌هایی که برای کلیدها وپریزها تعیین شده است، را قوطی گذاری کنید و با گچ آن‌ها را محکم نمایید. در این مرحله دقت کنید که قوطی‌ها در یک سطح و یک اندازه از زمین قرار بگیرند.

لوله گذاری

لوله‌های برق محل عبور سیم‌های برق تلفن و آنتن به مکان‌های مختلف ساختمان می‌باشند و پس از قوطی‌گذاری باید لوله‌های برق هم، در جای خود محکم شوند. تعداد و روش لوله‌گذاری به نقشه اصلی بستگی دارد. انواع مختلفی از لوله‌ها که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم لوله فلزی، لوله گالوانیزه و لوله‌های P.V.C می‌باشند.

سیم‌کشی

در مرحله سیم کشی ساختمان در هر واحد سیم‌های تلفن آنتن و غیره از طریق لوله‌ها کشیده می‌شوند و از قوطی‌های جای‌گذاری شده خارج می‌شوند. با استفاده از دستگاه فنر سیم‌کش می‌توان سیم‌های برق را از لوله‌ها عبور داد و از قوطی‌ها خارج کرد.

تست کابل در سیم کشی برق ساختمان هوشمند

بعد از تمام شدن سیم کشی های برق ساختمان هوشمند نیازمند به تست کابل و توسط می‌باشد. او درستی و کامل بودن مراحل سیم کشی ساختمان را بررسی می‌کند و عیوب احتمالی را برطرف می‌کند.

استانداردهای برق‌کشی

نحوه سیم‌کشی ساختمان هوشمند دارای استانداردهایی نیز هست که می‌توانیم به رعایت حریم شبکه توزیع برق که یکی از مهم‌ترین اصول و استانداردها است اشاره‌کنیم.

اگر جریان نشتی برق ما حدود سی میلی‌آمپر باشد باید از کلیدهای محافظت از جان استفاده نماییم.

در تمام مواردی که برق‌کشی صورت می‌گیرد به جر اطفا حریق جریان سیم‌کشی باید سه سیم باشد.

برای چاه ارت باید از کارتکس چاه استفاده شود و برای این چاه از مقاومت دو اهم استفاده گردد.

پریزها از کف باید حداقل سی سانتی‌متر و کلیدها صد و ده سانتی‌متر فاصله داشته باشند. کلیدهایی که در پشت‌بام و حمام تعبیه می‌شوند باید حتماً دارای درپوش باشند.

نصب کردن فن در حمام ممنوع می‌باشد و تنها نوعی مخصوص اجازه نصب برای آن وجود دارد

از یک فیوز درنهایت دوازده انشعاب می‌توان گرفت .

کلام آخر

سیم کشی برق ساختمان هوشمند مزایای بسیاری را به همراه دارد که در سیم‌کشی ساختمان به سبک سنتی قادر به اعمال آن‌ها نیستیم. در سیم کشی برق ساختمان هوشمند می‌توانیم به کنترل سیستم‌های روشنایی، گرمایشی، سرمایشی، اعلام حریق، امنیتی، صوتی، تصویری و غیره بپردازیم. و به طور کلی کنترل ساختمان در دستان شماست.