علمی و پزشکی

زیاده‌روی‌های بیهوده در حفظ سلامتی را کنار بگذارید

گسترش علم نادرست و امتناع برخی از افراد از دست کشیدن از عادات سبک زندگی، بسیاری از کارهایی را که برای بهبود سلامت خود انجام می دهیم، نه تنها بی فایده، بلکه حتی سلامت ما را به خطر می اندازد.

به گزارش ایران تودی، به نقل از روزنامه «ایندیپندنت»، در ادامه این مطلب به بررسی پنج افسانه پرطرفدار می پردازیم که برخلاف انتظار، برای ما مفید نیستند.

انجام 1-10000 قدم برای سلامتی مهم است

یکی از افسانه های رایج سلامت این است که “روزانه 10000 قدم پیاده روی کنید”.

به گفته محققان دانشگاه ماساچوست، تلاش برای دستیابی به این هدف بسیار تحسین شده فایده ای ندارد. این تیم داده‌های 15 مطالعه را تجزیه و تحلیل کرد که تأثیر تعداد گام‌های روزانه را بر مرگ و میر ناشی از همه علل در نزدیک به 50000 نفر از چهار قاره بررسی کردند.

اگرچه پیاده روی پیامدهای مثبت و شگفت انگیزی برای سلامتی دارد و هر مقدار از آن می تواند مفید باشد، اما این باور رایج که ما دقیقاً 10000 قدم در روز راه می رویم هیچ پایه علمی ندارد و به یک کمپین بازاریابی ژاپنی در سال 1964 برمی گردد. گام شمار برای فروش بوجود آمده است

2- نیاز اولیه بدن به خوردن پنج نوع میوه و سبزی در روز

یونانیان باستان هشت میوه و سبزی در روز می گفتند، اما سازمان بهداشت جهانی در سال 1990 پنج میوه در روز را توصیه کرد. اما این عدد در واقع معنای خاصی ندارد.

سازمان بهداشت جهانی خوردن 400 گرم میوه و سبزیجات در روز را توصیه کرد، اما برای اینکه این مقدار برای همه قابل درک باشد، آن را معادل 5 میوه 80 گرمی در نظر گرفتند.

یک مطالعه در سال 2017 از دانشگاه مک مستر در کانادا نشان داد که افزایش مصرف میوه و سبزیجات از چهار به پنج در روز هیچ مزیت دیگری از نظر امید به زندگی ندارد.

3- شکر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر همیشه به دنبال غذاهای بدون قند هستید زیرا معتقدید همه قندها مضر هستند، رد کردن این افسانه می تواند کمی شادی را به زندگی شما وارد کند.

همه قندها بد نیستند. شکر به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای سالم از جمله میوه، ماست طبیعی و شیر یافت می شود. شکر طبیعی حاوی ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی است که به مقابله با اثرات مضر قند اضافه شده کمک می کند.

شکر نوعی کربوهیدرات است که منبع اصلی سوخت برای مغز است. با این حال، به طور کلی، بهتر است از قندهای فرآوری شده و تصفیه شده خودداری کنید.

4- گلوتن برای شما مضر است

محبوبیت غذاهای بدون گلوتن در حال حاضر در همه جا وجود دارد، اما آیا واقعا گلوتن دشمن سلامت ماست؟

واضح است که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل غذایی، به ویژه آنهایی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند، مفید است. با این حال، “عدم تحمل” غیر سلیاک در سال های اخیر افزایش یافته است.

مگر اینکه به بیماری سلیاک مبتلا باشید یا پزشکتان تشخیص داده باشد که به گلوتن حساسیت دارید، گلوتن برای شما بد نیست. گلوتن نوعی پروتئین بر پایه گندم است و بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم است که فیبر محلول، پروتئین و مواد مغذی بدن را تامین می کند.

5- روزی هشت لیوان آب بنوشید

بسیاری از مردم بر این باورند که منشاء این افسانه توصیه انجمن غذا و تغذیه ایالات متحده در سال 1945 است که مردم به حدود 2.5 لیتر آب در روز نیاز دارند. اما آنها در این توصیه جمله بعدی را نادیده گرفتند: “بسیاری از آن در غذای شماست.”

آب در میوه ها و سبزیجات، آب میوه ها، چای و قهوه نیز یافت می شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که هیچ مدرکی برای تایید توصیه به نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز وجود ندارد. همچنین نوشیدن بیش از حد آب می تواند خطرناک باشد و منجر به مسمومیت با آب، هیپوناترمی (کم بودن سدیم در خون) و حتی مرگ شود.

انتهای پیام