عمومی

ویژگی های عسل کنار ممتاز

به تازگی در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک تقویت کننده جنسی مؤثر، سریع و طبیعی استفاده میشود. یکی از خواص مهم عسل کنار، تقویت نیروی جنسی انسان است. این عسل علاوه بر خواص درمانی که دارد مقوی و انرژی ­زا، تقویت کننده حافظه و بهبود رشد کودکان، مسهل صفرا، کاهش دهنده تب و حرارت بدن، برطرف کننده گرفتگی عروق، برطرف کننده­ی کرم معده و روده، مفید برای گرم­ مزاجان، موثر در درمان آبله و سرخچه، موثر در بهبود عطش و سستی اعضاء، تقویت­کننده موی سر و تقویت ­کننده­ اعصاب است.

معمولا یک بار در بهار آغاز میشود و با گرمتر شدن هوا تعداد گلها رو به کاهش میگذارد اما در اوایل شهریور با متعادلتر شدن دما به صورت متناوب شروع به گلدهی میکنند بهنحوی که میتوان در یک مرحله  تازه تشکیل شده و گلهای تازه باز شده را در یک شاخه مشاهده نمود.

طبق مطالعات انجام شده، نگهداری عسل در دمای عادی میتواند درصد ساکاروز را تا حدودی کاهش دهد اما نمیتواند آن را به صفر برساند. در تولید عسل طبیعی که زنبورها از شهد گلها و گیاهان مختلف تغذیه میکنند، در ابتدا درصد زیادی از این شهد را ساکارز تشکیل میدهد. و ماده ای به نام هیدروکسی متیل فور فورال در عسل تشکیل میشود.

پارامتر مهم بعدی در تعیین کیفیت عسل میزان هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) است که باید قبل از خرید، در مورد آن مطالعه نمایید. بنابراین برای تشخیص عسل طبیعی، نخست تلاش کنید تا مقررات مرتبط با کیفیت عسل در منطقه خود را پیدا کنید. از این ۸۰ درصد، ۷۵ درصد عسل شامل فروکتوز و گلوکز است؛ بنابراین درصد ساکارز عسل در حالت طبیعی باید کمتر از ۵ باشد.

بر اساس استانداردها حداکثر رطوبت موجود در عسل باید ۲۰ درصد باشد. در تولید عسل تغذیه ای، زنبورداران برای تولید بیشتر عسل، در نزدیک کندوی زنبورها مخلوط آب و شکر قرار میدهند و در نتیجه زنبورها برای ساخت عسل از این ترکیب تغذیه میکنند. به طول کلی ۱۵ درصد ترکیب عسل را آب و ۸۰ درصد آن را سه نوع قند شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز تشکیل میدهند.

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم به صورت معمول و استاندارد ساکارز عسل طبیعی باید زیر ۵٪ باشد اما گاهی نیز ممکن است یک عسل حاوی ساکارز بالای ۵٪ باشد (مثل عسل یونجه) و طبیعی باشد و یا ساکارز زیر ۵ درصد داشته باشد ولی تغذیه هم شده باشد و یا بدتر از آن حرارت دیده باشد.

اگر کبریت روشن باعث شود که عسل آتش بگیرد، یعنی عسل طبیعی است ولی اگر عسل تقلبی باشد به سادگی آتش نمی گیرد. ساکارز از دسته دو قندیهاست؛ یعنی از دو مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. این عسل، عسل کنار است یعنی زنبور برای تولید آن بیشتر از گیاه کنار استفاده است.

علاوه بر ایران گیاه کنار را می توان در مناطق گرمسیری دنیا چون آسیا، آفریقا، آمریکا و مناطق معتدل یافت. در تهیه عسل طبیعی زنبورها برای تهیه عسل از شهد و گرده گلهایی که در آن منطقه وجود دارد برداشت میکنند و در کندوهای ساخته شده توسط زنبورها و یا کندوهایی که توسط زنبورداران در اختیارشان قرار داده شده است عسل طبیعی را تهیه میکنند. رنگ نسبت به منطقه اصلی گیاه، تاریخ تولید و شرایط نگهداری فرق میکند، اما شفافیت یا روشنی به مقدار ذرات معلق همچون گرده های گیاهی بستگی دارد.

عسل ها بر اساس منطقه و تنوع پوشش گیاهی در منطقه به دو دسته کلی تگ گیاه و چند گیاه تقسیم می شوند . نکته: درصد ساکارز عسل بسیار وابسته به نوع گیاه است. این گیاه به طور عمده در مناطق گرمسیر با آب و هوای گرم و مرطوب یا گرم و خشک می روید. در نتیجه باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. این روش ها هم به طور کلی قابل اتکا نیستند و هم قابلیت دور زدن دارند.

عطر و طعم عسل: اصولا عطر و طعم اغلب عسلهای موجود در بازار نزدیک به هم است و تنها افرادی که در این حوزه تبحر بالایی دارند میتوانند فرق بین عسل خوش طعم را با عسلی که طعم خاصی ندارد متوجه شوند. حکیم مهر – یک محقق و کارشناس در زمینه عسل گفت: تجربه آزمایشات ثابت میکند عسلهای طبیعی با هر رنگی مات هستند در حالی که عسلهای صنعتی شفاف میباشند.

سپس زمانی که زنبور به سمت کندو پرواز میکند، با فعالیت آنزیمهای موجود در بدن زنبور، بیشتر این ساکارز به فروکتوز و گلوکز تبدیل شده و زمانی که زنبور به کندو میرسد، ساکارز زیادی در بدن زنبور نمانده که بخواهد وارد عسل شود. یکی از راه هایی که می توان به طبیعی بودن این محصول پی برد، تست کردن آن به وسیله آب می باشد، زمانی که مقداری از عسل مذکور را در لیوان آب بریزید به سرعت حل نمی شود و به صورت توده ای در انتها و کف لیوان قرار می گیرد.

این روش هم مثل روش های دیگر قطعی و مطمئن نیست ؛ چرا که اگر بخواهید عسل مرکبات و بهارنارنج که شل تر هستند را با این آزمایش تشخیص دهید ، حتی نمونه طبیعی هم با شکست در این آزمون مواجه می شود. برای مثال رطوبت عسل مرکبات بیشتر است عسل گون است. شاید این روش برای برخی عسل های طبیعی صحیح باشد؛

اما برخی عسل های طبیعی مثل عسل انواع مرکبات به دلیل رطوبت بسیار زیاد، خیلی سریع در آب حل می شوند. اما فقط توجه کردن به یک پارامتر از انواع داده هایی که در آزمایش به دست می آید کار درستی نیست. از گونه های دیگر کنار که درختچه و بدون ساقه وتنه ی ضخیم است را در زبان خوزی ولری ریملک (به فتح میم وکسره لام) و یا لملیک می گویند که درپاییز و زمستان میوه ترش آن بدست می آید. بهتر است عسل محصول چین را خریداری نکنید.

همچنین عسلهایی که درصد ساکارز آنها کمتر از ۳ باشد به عنوان عسل مرغوب شناخته میشوند. شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از تولیدکنندگان عسل، ادعا می کنند که عسل آن ها ساکاروز زیر 2 درصد دارد. اگر درصد ساکارز از ۵ بیشتر باشد، اغلب نشان دهنده این است که آن عسل به صورت طبیعی تولید نشده و تغذیهای یا تقلبی میباشد.

یکی از روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی این سات که ان را در آب سرد حل کنید. به خاطر داشته باشید که یخچال مکان مناسبی برای نگهداری عسل نیست و پس از خرید عسل طبیعی گون بهتر است آن را در دمای اتاق یا فریزر قرار دهید. این محقق تصریح کرد: رس زدن در هر عسلی رخ میدهد اما عسل طبیعی رس زده یکنواخت است و هنگامی که مزه میشود دانه های ریز آن با دمای بدن باز میشود.

اما عسل مصنوعی رس زده یکنواخت نمیباشد و در دهان زبری دانهها حس میشود. برای اینکه عسل طبیعی حالت مایع خود را حفظ کند، آن را گرما داده یا می جوشانند و با این کار، بسیاری از ویژگی های شگفت انگیز آن را از بین می برند. مهمترین فاکتوری که طبیعی یا تغذیهای بودن عسل را با آن متوجه میشوند ساکاروز عسل است.