عمومی

رشد تولید لوازم خانگی به رغم تحریم‌ها

کیوان گردان با بیان اینکه “ما می خواهیم امشب در برنامه تیتر ایران تودی تولید لوازم خانگی را بهبود و ساماندهی کنیم” ، گفت: “شرایط و شرایط تولید لوازم خانگی خوب است.”

گردان با بیان اینکه 70-80 درصد بازار در حال حاضر توسط محصولات کره ای اشغال شده است ، گفت که واردات لوازم خانگی به کشور کاملاً ممنوع است.

مدیرکل صنعت برق و الکترونیک وزارت صمت: “ما شکایت داریم که به دلیل توزیع محصولات در حال افزایش تولید هستیم ، اما آمارها نشان می دهد تولید متناسب با نصب داخل نیست و ناظران باید وظیفه خود را انجام دهند.”

کیوان گردان با اشاره به مجوزهای 25 و 20 درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی و سایر محصولات گفت: “قیمت ها مشخص است و درب کارخانه روی آن گذاشته شده است.”

وی درباره عرضه ورق های فولادی که موجود نیست و با قیمت بالاتر است ، گفت: مشکل در سیستم بهینه سازی نیست و این سیستم وظیفه خود را به طور دقیق انجام می دهد و کنترل می شود ، اکنون شرکت ها آمار خرید و فروش را دارند و سعی در خرید دارند. که ما می توانیم ورق های فولادی را به تولید کنندگان واقعی ارائه دهیم.

حمیدرضا غزنوی ، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: “ما باید تولید را افزایش دهیم اما در تولید مشکل داریم. تهیه مواد اولیه و ورودی با قیمت مناسب واقعاً دشوار است. ما باید ورق های فولادی را از بازار آزاد با قیمت های بالا خریداری کنیم.” فولاد سهام تمام تولیدکنندگان را پوشش نمی دهد و بسیاری از تولیدکنندگان فولاد سرد محصولات خود را در بورس اوراق بهادار وارد نمی کنند.

غزنوی گفت: مشکل این است که به هرکسی که پروانه بهره برداری دارد از طریق بهینه ساز صفحه فولادی داده می شود اما هیچ کس نظارت نمی کند که چه مقدار محصول در ازای آن وجود دارد و فولاد مبارکه نباید صفحه گرم را به کسی بدهد. ورق سرد در بورس اوراق بهادار عرضه نمی شود. وی گفت: “وزارت صمت باید کاری فوری در این زمینه انجام دهد.”

محمد تاکمیر ریاحی ، مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه برخی از محصولات خود را مستقیماً در بورس سهام و برخی دیگر را فقط در بورس سهام تولید کنندگان خودرو و لوازم خانگی ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه “صنعت فولاد می تواند به اندازه نیاز کشور تولید کند” ، افزود: افزایش تولید در صنایع کم درآمد مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حسنی سعدی سخنگوی بورس کالا گفت: حداقل 80 درصد ورق های تولید شده در بورس به فروش می رسد و فقط محصولات فولاد مبارکه در بورس عرضه می شود.

حمیدرضا دهقانی نیا ، سخنگوی دفتر مبارزه با قاچاق انسان ، گفت: “در نتیجه اقدامات انجام شده ، قاچاق کاهش یافته و در پنج ماه اول سال 1999 ، تعداد پرونده های قاچاق 526 درصد افزایش یافته است.”

وی گفت: هیچ ارتباط مستقیمی بین افزایش قاچاق و افزایش کشفیات وجود ندارد و افزایش کشفیات به معنای افزایش قاچاق نیست.