عمومیکسب و کار ایرانیان

هزینه برق داکت اسپلیت چقدر است؟

برای محاسبه میزان مصرف برق داکت اسپلیت به طور دقیق، ابتدا باید دستگاه مورد نظر مطابق با نیاز ساختمان انتخاب شود تا پس از آن طبق فرمولی که در ادامه خواهیم گفت، بتوان هزینه برق داکت اسپلیت در ماه را محاسبه کرد. در واقع قبل از مشخص شدن ظرفیت و سایر پارامترهای موجود در دستگاه، نمی توان به طور دقیق آن را محاسبه نمود ولی مهندسان با تجربه در این زمینه می توانند به صورت حدودی مقادیر آن را با سایر دستگاه ها مقایسه و حدس بزنند.

ابتدا فضای مورد نظر از ساختمان خود که قرار است سرمایش و گرمایش آن توسط داکت اسپلیت انجام شود را بایستی در نظر گرفت و مطابق با شرایط آب و هوایی و نیز ساختمان، مقادیر دقیق بار گرمایشی و سرمایشی را محاسبه و یا به صورت حدودی آن را تخمین زد. پس از تعیین ظرفیت دستگاه مورد نیاز، کافی است که طی گام های زیر مصرف برق داکت اسپلیت را محاسبه کنیم.

در شکل زیر اجزای داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی نشان داده شده است. برای آشنایی دقیق با تک تک اجزای این سیستم، نحوه کار و مزایا و معایب آن پیشنهاد می کنیم که ابتدا این مقاله ⇐ را مطالعه بفرمایید.

چگونه هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در ماه را محاسبه کنیم؟

محاسبه هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در تابستان با ۵ گام ساده :

۱ . از آخرین قبض برق، قیمت هر کیلووات ساعت (kwh) مصرف برق را استخراج کنید. دقت شود که قیمت هر کیلووات ساعت برای انواع کاربردها (مسکونی ، تجاری یا صنعتی بودن ساختمان) متفاوت است.

۳ . قیمت هر کیلووات ساعت برق را در مصرف برق کل دستگاه در حالت ماکزیمم ضرب کنید.

۴ . عدد بدست آمده هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در یک ساعت کار با توان ماکزیمم را نشان می دهد.

۵ . حال با دانستن اینکه روزانه چند ساعت و با چند درصد ظرفیت کل، دستگاه کار می کند، می توان میزان مصرف برق داکت اسپلیت را به طور روزانه و سپس ماهانه محاسبه نمود.

مثالی از هزینه برق داکت اسپلیت در ماه های تابستان با ۵ گام ساده

با توجه به پله ای بودن قیمت هر کیلووات ساعت برق (برای مثال در قبض های سال ۱۳۹۶ در مناطق مسکونی) قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای مصارف بین ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت ۴۵ تومان، برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت (مازاد بر مصرف) ۵۲ تومان، برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت (مازاد بر مصرف) ۱۱۲ تومان و … است که در جدول زیر به طور کامل آورده شده است.

اگر دستگاه در هر روز به مدت ۸ ساعت و به طور میانگین با ۵۰ درصد توان کل کار کند، هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در ماه برابر فرمول زیر خواهد شد.

کل کیلووات ساعت دستگاه در ماه برابر است با ۴٫۷ * ۵۰% * ۸ * ۳۰ = ۵۶۴ کیلووات ساعت

قیمت ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت = ۱۰۰ * ۴۵ = ۴۵۰۰ تومان

قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ = ۱۰۰ * ۵۲ = ۵۲۰۰ تومان

قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ = ۱۰۰ * ۱۱۲ = ۱۱۲۰۰ تومان

قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ = ۱۰۰ * ۲۰۲ = ۲۰۲۰۰ تومان

قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ = ۱۰۰ * ۲۳۲ = ۲۳۲۰۰ تومان

قیمت ۵۰۰ تا ۵۶۴ = ۶۴ * ۲۹۲ = ۱۸۶۸۸ تومان

مجموع قیمت در ماه = ۴۵۰۰ + ۵۲۰۰ + ۱۱۲۰۰ + ۲۰۲۰۰ + ۲۳۲۰۰ + ۱۸۶۸۸ = ۸۲۹۸۸ تومان

(دقت شود که ساعت کاری در روز ۸ ساعت در نظر گرفته شده است)

میزان مصرف در زمستان

عدد بدست آمده در بالا میزان مصرف در حالت سرمایشی (در تابستان) بود. برای محاسبه مصرف برق داکت اسپلیت در زمستان و روزهای سرد، وقتی که دستگاه در حالت گرمایشی کار می کند، دو حالت را می توان در نظر گرفت.

۱ . در حالت اول که گرمایش دستگاه نیز همانند سرمایش آن تماما با انرژی الکتریکی صورت می پذیرد (درست مثل اسپلیت هایی که هم در حالت سرمایشی و هم گرمایشی کار می کنند و در هر دو حالت انرژی مصرفی آنها برق است) با تغییر سیکل کاری دستگاه توسط یک سوپاپ چهار طرفه مخصوص و با همان تجهیزات قبلی (یعنی با همان کمپرسور و سیکل تبرید و …) حالت سرمایشی به گرمایشی تبدیل می شود. برای همین مدل از داکت اسپلیت شرکت ال جی ، مقدار توان در حالت گرمایشی برابر ۵٫۲ کیلووات است. که با ضرب همان اعداد، هزینه برق داکت اسپلیت در هر ماه از زمستان برابر ۱۰۱۲۲۸ تومان خواهد بود.

۲ . در حالت دوم به جای استفاده از انرژی برق و چرخش کمپرسور سیکل تبرید (توسط موتور الکتریکی) برای ایجاد گرمایش، از یک کویل آبگرم درون یونیت داخلی (اواپراتور) استفاده می شود که آبگرم توسط یک پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه ای و … ایجاد شده و به درون کویل ارسال می شود و مصرف برق فقط در حد چرخش فن یونیت داخلی خواهد بود. بدین ترتیب برای گرمایش داکت اسپلیت بجای استفاده از برق از گاز شهری می توان بهره برد. بنابرین اگر نوع گرمایش یک داکت اسپلیت به این شکل باشد هزینه مصرف انرژی آن هم شامل هزینه مصرف برق و هم هزینه مصرف گاز می شود ولی همانطور که گفتیم چونکه دیگر کمپرسور در طول زمستان کار نمی کند بنابرین مصرف برق دستگاه بسیار کمتر شده و در حد مصرف یک فن دمنده هوا خواهد بود.

آشنایی با ساختار ، مزایا و معایب این سیستم در این متن ⇐

مطالعه بیشتر درباره انواع داکت اسپلیت ها و تفاوت آنها نسبت به هم در این صفحه ⇐

امروزه یکی از مهمترین تکنولوژی های کاهنده مصرف برق دستگاه های تهویه سرمایشی و گرمایشی تکنولوژی اینورتر است که هم در داکت اسپلیت ها و هم دیگر سیستم ها از جمله چیلرها (چیلر اینورتر) به همراه فن کویل ها وجود دارد که برای آشنایی بیشتر با ساختار چیلرهای اینورتر پیشنهاد می کنیم که این مقاله ⇐ را مطالعه بفرمایید.

به این متن چند ستاره میدین؟ (ستاره سمت چپ بیشترین امتیاز رو داره. بدون نیاز به ثبت نام در سایت می تونید امتیاز بدید)

جهت مشاهده انواع کولرگازی سامسونگ به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

قیمت داکت اسپلیت با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. لیست بهترین داکت اسپلیت را می‌توانید در وب سایت ما مشاهده نمایید