کسب و کار ایرانیان

رژیم غذایی شیر و خرما + نحوه کاهش وزن

مزایای رژیم لاغری شیر و خرما

خرید خرما: روش‌های زیادی برای سوزاندن چربی‌ها و سریع‌تر کردن روند لاغری شما مانند تمرینات، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و خوردن انواع غذاهایی که به این روند کمک می‌کنند وجود دارد.

رژیم لاغری شیر و خرما یک روش مناسب برای کاهش وزن است و مزایای زیادی دارد. ازجمله مزایای این رژیم عبارت‌اند از:

در مورد انرژی مورد نیاز روزانه، خرما می‌تواند انرژی بالایی را برای شما فراهم کند و حتی به عنوان میان وعده هم مناسب است. همچنین از داشتن یک وعده غذایی پرکالری یا میان وعده‌های ناسالم جلوگیری می‌کند.

شیر و خرما دو ماده غذایی با ارزش و لاغر کننده

نحوه عملکرد رژیم لاغری شیر و خرما

خرما کبکاب: ابتدا بیایید نحوه کار این رژیم را به شما معرفی کنیم، این رژیم شامل شیر و خرما است که در طول روز به‌صورت سه وعده اصلی تقسیم می‌شود و هر وعده غذایی شامل 7 دانه خرما همراه با یک لیوان شیر کم‌چرب است که طول یک هفته وزن قابل‌توجهی را کاهش می‌دهد. معمولا با این رژیم هفته‌ای 3 الی 4 کیلو وزن کم می‌کنید. این رژیم کالری کمی دارد اما خرما و شیر چربی، قند، کلسیم، آهن، پروتئین، ویتامین، فسفر و روی بدن را به‌صورت روزانه تأمین می‌کند و شما احساس گرسنگی نخواهید کرد.

مزایای شیر و خرما

معایب رژیم لاغری شیر و خرما

خرما خاصویی درجه یک: معمولا رژیم هایی که سریع لاغر می‌کنند در کنار مزایایی که دارند معایبی هم خواهند داشت که رژیم لاغری شیر و خرما نیز از آن‌ها مستثنی نیست. این رژیم برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را نمی‌تواند تامین کند؛ بنابراین این رژیم برای افرادی که بیماری‌های مزمن مانند دیابت دارند مناسب نیست و باید با مشورت پزشک انجام شود.

نکات مهم در حین رژیم شیر و خرما

برنامه غذایی رژیم لاغری شیر و خرما

می‌توانید رژیم خرما و شیر را بین 3 تا 5 روز دنبال کنید. برای انجام این رژیم برنامه هر روز شما به شکل زیر خواهد بود:

 رژیم شیر و خرما بر خلاف رژیم های سریع دیگر ارزان قیمت است و همه افراد می‌توانند یک بار آن را امتحان کنند. به‌علاوه چون در حد یک هفته است برای کسانی که سالم هستند عوارض خاصی را ایجاد نمی‌کند؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید این رژیم بیش از یک هفته ادامه یابد؛ زیرا بدن دچار کمبود تغذیه‌شده و عوارضی را برای شما به وجود خواهد آورد

رژیم شیر و خرما چیست؟

رژیم همان‌طور که از نامش پیداست، شامل مقداری خرما است که در طول روز در سه وعده اصلی تقسیم می‌شود و هر وعده شامل 7 دانه خرما (28 گرم) همراه با یک لیوان شیر کامل یا شیر کم‌چرب است.

معمولاً با رژیم شیر خرما بین 3 تا 4 کیلو در هفته وزن کم می‌کنید، زیرا این رژیم کم کالری بوده و علاوه بر این، مخلوط خرما و شیر دارای فواید متعددی مانند چربی، قند، کلسیم، آهن، پروتئین، ویتامین‌ها، فسفر و روی است.

آن چه شیر و خرما را نامناسب می‌کند این واقعیت است که فاقد برخی عناصر غذایی است، بنابراین توصیه می‌شود که نهایتا تا 7 روز، آن هم برای افرادی که هیچ بیماری ندارند، استفاده شود.

فواید رژیم لاغری شیر و خرما

رژیم شیر و خرما یکی از رژیم‌های کاهش وزن با هدف پاکسازی بدن از سموم مختلف است. می‌توانید از رژیم شیر خرما به مدت دو هفته قبل از شروع رژیم اصلی استفاده کنید تا بدن خود را پاکسازی کنید.

بنابراین، ترکیب خرما با شیر راهی ساده و سریع است که به کاهش وزن در مدت کوتاهی کمک می‌کند. برای این که ببینید چگونه این ترکیب می‌تواند به کاهش وزن و سالم ماندن بدن شما کمک کند، اجازه دهید در مورد فواید سلامتی هر یک از مواد تشکیل‌دهنده به طور جداگانه صحبت کنیم.

خواص خرما

خرما از شیرین‌کننده‌های طبیعی است و می‌تواند جایگزینی عالی برای شکر یا آبنبات باشد.

خواص شیر

مخلوط خرما و شیر می‌تواند به کاهش وزن بدون از دست دادن ویتامین، مواد معدنی یا احساس خستگی کمک کند. شیر پروتئین و خرما فیبر دارد. هر دو مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. اما، تنها مصرف این دو ماده ‌غذایی برای مدت طولانی مناسب نیست و عوارض زیادی دارد.

مضرات رژیم لاغری شیر و خرما

گاهی اوقات آنقدر سرتان شلوغ است که نمی‌توانید برنامه کاهش وزن خاصی را دنبال کنید. پس به یک برنامه کاهش وزن ساده‌تر متوسل می‌شوید که فقط از دو ماده اصلی تشکیل شده ‌است: خرما و شیر.

اما آیا می‌دانستید که این رژیم می‌تواند منجر به کاهش وزن جدی و آسیب به سلامتی شود. فاتن فواز متخصص تغذیه درمانی و مربی سلامت در گفتگو با سایت مادام دات نت از ماهیت و مضرات رژیم شیر و خرما چنین خبر می‌دهد:

کم آب شدن بدن

افرادی که از رژیم لاغری شیر و خرما پیروی می‌کنند، مایعات کمتری می‌نوشند تا وزن آب بدن را کاهش دهند که این امر منجر به کم آبی بدن می‌شود.

نامناسب بودن برای برخی از افراد

برخی از افراد ممکن است قادر به تحمل یا هضم شیر نباشند. برخی از زنان ممکن است پس از نوشیدن مقدار زیادی از آن احساس ناراحتی کنند. بنابراین پیروی از این رژیم برای هیچ خانمی توصیه نمی‌شود، حتی آن‌هایی که به شیر حساسیت ندارند.

همیشه خوردن انواع مختلف مواد غذایی برای بدن ضروری است. اگر چه خرما و شیر حاوی برخی از مواد مورد نیاز بدن هستند، اما این رژیم همچنان فاقد بسیاری از مواد مغذی مهم برای بدن است. بنابراین این رژیم توصیه نمی‌شود.

افزایش قند خون

خوردن خرمای زیاد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته ‌باشد. با توجه به این که خرما منبع عالی قند است، خوردن مقدار زیادی از آن ممکن است بر سطح قند خون بدن تأثیر بگذارد. بنابراین، مهم است بدانید در طول روز مجاز به خوردن چه تعداد خرما هستید.

علاوه بر این، اگر دیابت دارید؛ قبل از انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این رژیم حاوی قند زیادی است. رژیم‌های غذایی سرشار از قندهای افزوده شده، علاوه بر بیماری‌هایی مانند: بیماری قلبی و دیابت نوع 2، با افزایش خطر چاقی و افزایش وزن نیز مرتبط هستند.

اگر رژیم شیر خرما را بیشتر از یک هفته ادامه دهید، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوید.

حاوی پروتئین کم

پیروی از رژیم لاغری شیر و خرما برای مدت نسبتا طولانی یعنی بیش از 3 تا 5 روز باعث آسیب‌های زیادی به بدن می‌شود. رژیم شیر و خرما یک رژیم‌ غذایی کم پروتئین محسوب می‌شود، زیرا تنها حدود 21 گرم از پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند که بر سلامت عضلات تأثیر منفی می‌گذارد.

خستگی مفرط

در حین پیروی از این نوع رژیم، افراد به ‌دلیل سوء تغذیه و دریافت نکردن مواد مغذی کافی، احساس خستگی مداوم، تنش و ناتوانی در انجام کارها را دارند. علاوه بر این، رژیم شیر خرما خسته‌کننده است زیرا کسی که مقید به آن است باید برای چند روز متوالی فقط دو ماده‌ غذایی بخورد.

ایجاد پرخوری

رژیم غذایی محدود نوعی اختلال در غذا خوردن است که منجر به رفتارهای ناسالم دیگری مانند پرخوری می‌شود.

از دست دادن عضلات

رژیم‌های غذایی جدیدی مانند رژیم شیر خرما اگر چه وعده کاهش وزن سریع را می‌دهند، اما از دست دادن چربی معمولاً با از دست دادن عضلات در حین رژیم همراه است. به خصوص زمانی که کالری به شدت کاهش یافته است.

بازگشت وزن

هنگامی که از یک رژیم کم کالری پیروی می‌کنید، بدن ممکن است با کاهش متابولیسم و کالری‌سوزی با آن سازگار شود. مطالعات نشان می‌دهد که این کندی ممکن است تا سال‌ها حتی پس از اتمام یک رژیم ‌غذایی کم کالری ادامه یابد.

این روش ترموژنز (فرایند افزایش متابولیسم و افزایش کالری سوزی) تطبیقی نامیده می‌شود و می‌تواند حفظ کاهش وزن را در دراز مدت بسیار دشوار کند.

در واقع، محققان بیان می‌کنند که دلیل عمده‌ای که بیش از 80٪ از افرادی که رژیم‌های غذایی سخت را دنبال می‌کنند و بارها به وزن قبلی خود باز می‌گردند، همين امر است.

بنابراین اگر می‌خواهید به روشی سالم وزن کم کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت و با او در مورد تمایل خود برای پیروی از یک و نیازهای تغذیه‌ای خود صحبت کنید.

بسیاری از رژیم‌های غذایی سالم وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند بدون خستگی و محدودیت غذایی به هدف مورد نظر برسید.

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

توصیه‌های لازم در رژیم غذایی خرما و شیر

1- اگر می‌خواهید 3 یا 4 کیلوگرم وزن کم کنید، می‌توانید این رژیم را فقط به مدت یک هفته دنبال کنید.

2- اگر می‌خواهید وزن بیشتری کم کنید، می‌توانید این رژیم را به مدت یک هفته اجرا کنید و سپس در هفته بعد از رژیم ‌غذایی استاندارد حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های حیوانی، میوه‌ها و سبزیجات زیاد پیروی کنید.

3- این ترکیب را باید در ابتدای صبح میل کنید، زیرا انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می‌کند.

4- این رژیم در دسته رژیم‌های شدید قرار می‌گیرد که اجرای آن توصیه نمی‌شود. زیرا منجر به تداوم خستگی، کوفتگی و کمبود عناصر لازم برای بدن مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌های حیوانی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌شود.

5- از آن جایی که ممکن است کمی احساس ضعف کنید و قادر به انجام کارهای روزانه خود نباشید، این رژیم را از تعطیلات آخر هفته شروع کنید.

6- مصرف چای، قهوه و سایر گیاهان مانند زیره سبز و… بدون شکر و یا به همراه قند رژیمی مجاز است.

7- مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز و یا بیشتر ضروری است.

8- اگر مشکل سلامتی جدی دارید، به برنامه غذایی خود که توسط متخصص تغذیه تنظیم شده ‌است، پایبند باشید