عمومیکسب و کار ایرانیان

چه آبی قابل آشامیدن محسوب می شود؟

انسان ها سال هاست که آب طبیعت را به روش های مختلف تصفیه و مصرف می کنند. تصفیه آب و خرید آب آشامیدنی یکی از راه های قابل شرب کردن منابع آب طبیعی و تهیه آب است. یکی از بهترین منابع آب در طبیعت، آب چشمه بکر است و برخی معتقدند نوشیدن آب طبیعی چشمه بدون تصفیه و تغییر ساختار آن برای انسان مفیدتر است. با توجه به مسائل آلودگی آب که در سال های اخیر به وجود آمده، سوال اساسی این است که آیا آب چشمه ها و قنات ها قابل شرب است؟

آب چشمه چه نوع آبی است؟

شاید بهتر باشد ابتدا مفهوم آب چشمه و آب چشمه طبیعی را درک کنیم و ببینیم آیا آب چشمه ای وجود دارد که بتوان آن را نوشید؟

فواید نوشیدن آب چشمه

چشمه نقطه ای است که آب لوله کشی به سطح زمین می ریزد و جاری یا جمع می شود. در واقع چشمه ها محل برخورد سفره های زیرزمینی با سطح هستند و بسته به منبع آب، چشمه ها ممکن است موقت، دائمی یا خود به خود باشند. فنرها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آیا آب کاریز آب چشمه بهتری است؟

قنات ها کانال های زیرزمینی هستند که برای جمع آوری آب و هدایت آن به سطح زمین استفاده می شوند.در گذشته ای نه چندان دور از آب قنات برای مصارف شخصی و برای آبیاری مزارع استفاده می شد. برخلاف آب معدنی، آب های زیرزمینی و قنات ها عمدتاً برای مصارف کشاورزی استفاده می شوند. اما نوشیدن آب چشمه به دلیل دارا بودن نمک و خواص آن توصیه می شود.

آب چشمه ای است که حاوی مقدار زیادی نمک معدنی به اضافه محلول آبی کربنات سدیم یا سولفات سدیم است. نمک موجود در آب معدنی اغلب خواص درمانی دارد و اگر در معرض آلودگی های سطحی و جریان آب مانند گل و لای و آب باران قرار نگیرد، نوشیدن آن بی خطر است. چشمه های معدنی شامل نمک، گوگرد و آهن است. آب چشمه به دلیل عبور از زمین های کارستی و شنی معمولاً زلال و قابل شرب است. بنابراین روستاها و مناطق فاقد آب روان یا آب آشامیدنی می خرند و یا از آب چشمه های مجاور استفاده می کنند.

چه آبی قابل آشامیدن محسوب می شود؟

آیا آب چشمه ها و قنات ها برای آشامیدن مناسب است؟

خواص درمانی چشمه های آب گرم
به این نوع چشمه ها، چشمه های گرمابی نیز می گویند، زیرا آب گرم دائماً از آنها خارج می شود.بیشتر آب های چشمه های گرم به دلیل تماس آب با مواد و املاح زمین گرم هستند و در اثر ترکیب و واکنش این مواد آب گرم می شود. به دلیل وجود مواد معدنی زیادی که در این چشمه ها حل می شود، افراد زیادی از آن برای خواص درمانی آن استفاده می کنند. امروزه آب چشمه های طبیعی شناخته شده در بسته بندی های مختلفی مانند یک وعده آب آشامیدنی گالن 5 لیتری بسته بندی می شود و به عنوان آب معدنی در سراسر جهان به فروش می رسد. اما آیا همه فنرها قابل استفاده و مفید هستند؟

آیا همه آبهای چشمه با خواص درمانی قابل شرب هستند؟
هزاران سال است که از آب طبیعی چشمه برای اهداف درمانی استفاده می شود. آب های معدنی استخراج شده از چشمه ها بسته به نوع، پایه، املاح معدنی و املاح موجود، کاربردهای متفاوتی دارند. بنابراین می توان گفت که تمام آب چشمه قابل شرب است نادرست است. حتی در مورد مصارف درمانی این آب ها نیز توصیه ها و موارد خاصی وجود دارد. به عنوان مثال آب معدنی گرم برای بیماران مبتلا به فشار خون، قلب، عروق خونی، کلیه و سرطان توصیه نمی شود.

مضرات آب چشمه

کارشناسان صنعت پیشنهاد می کنند برای نوشیدن طولانی مدت بهتر است از آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی یا نیم لیتر آب آشامیدنی استفاده شود.تفاوت آب آشامیدنی با آب معدنی میزان نمک آنهاست. آب آشامیدنی علاوه بر تصفیه و سالم بودن، به اندازه آب معدنی نمک ندارد و برای نوشیدن روزانه مناسب تر است.

معروف ترین چشمه های آب آشامیدنی ایران کدامند؟

آب چشمه ای که برای آب آشامیدنی سالم است باید دارای ویژگی های زیر باشد در غیر این صورت قبل از استفاده باید تصفیه شود.

آب چشمه ها نباید با آب های سطحی مخلوط شود.

دهانه ها یا فواره ها نباید در مناطقی قرار گیرند که آلاینده ها وجود دارند.

در سرتاسر کشور ایران عزیزمان چشمه های آب گرم معدنی فراوانی وجود دارد که برخی از آنها مانند چشمه های آب گرم بایجان در آذر غربی و آبگرم فرقاد در مازندران هستند که برخی از آنها نیاز به نظافت دارند. برخی از معروف ترین چشمه های آب معدنی عبارتند از: چشمه لاریجان در مازندران، چشمه دلفان در لرستان، چشمه سراین، چشمه اهرم در بوشهر و چشمه آب معدنی محلات.

چه نوع آبی برای نوشیدن سالم ترین است؟
شما روزانه مقدار زیادی آب از غذا، نوشیدنی هایی مانند قهوه یا چای و آب تصفیه شده دریافت می کنید.شاید شما نیز در مورد کیفیت و ایمنی آب آشامیدنی خود کنجکاو باشید. تمام آب آشامیدنی در ایالات متحده به شدت تحت نظارت است. در بیشتر موارد، همه اینها کاملاً ایمن هستند. با این حال، برخی از منابع آب دیگر ممکن است برای نوشیدن بی خطر نباشند. این مقاله به بررسی انواع مختلف آب آشامیدنی، ملاحظات مربوط به کیفیت و ایمنی آب و بهترین انواع آب آشامیدنی می‌پردازد.

انواع آب آشامیدنی و سالم ترین آب آشامیدنی
در اینجا به برخی از رایج ترین انواع آب آشامیدنی نگاه می کنیم.

– آب لوله کشی: این آبی است که از شیر آب شما خارج می شود. ممکن است از یک منبع آب شهری یا یک چاه خصوصی باشد، و اگر آبی که می نوشید برای شما مهم است، در مجله آب معدنی کرست در مورد نحوه تمایز بین آب سالم و ناسالم بخوانید.

– آب معدنی: آب معدنی از منابع زیرزمینی تامین می شود. این آب به طور طبیعی حاوی حداقل 250 قسمت در میلیون مواد معدنی جامد محلول است، پس حتما با انواع آب معدنی موجود در بازار آشنا شوید.

• آب چشمه: آب چشمه آبی است که از زمین به دست می آید و مانند آب چشمه به طور طبیعی به سطح زمین می رسد.و از همین منبع آب معدنی بطری شود با توجه به آب چشمه آب معدنی هر آب معدنی و آب آبی ویژگی های خاص خود را دارد.

آب مقطر: آب مقطر آبی است که مواد معدنی آن حذف شده است. این امر از طریق فرآیند تقطیر اتفاق می افتد که در آن آب تبخیر می شود و سپس به شکل مایع متراکم می شود.

• آب خالص: آب خالص یا خالص، آبی است که با اسمز معکوس، فیلتراسیون مطلق یک میکرون، ازن زنی یا تقطیر تصفیه می شود.

چیزی که باید در نظر گرفت

بیشتر آب لوله کشی از طریق فرآیند تصفیه مانند تقطیر یا اسمز معکوس انجام می شود. در همین حال، برخی از آب های بطری ممکن است فقط آب لوله کشی تصفیه نشده باشند. آب بطری به این معنی نیست که آب معدنی یا چشمه است. در برخی کشورها مانند استرالیا، مناطق روستایی به آب باران به عنوان منبع اصلی آب خود متکی هستند. استفاده و نوشیدن آب باران نیز تا زمانی که آب به طور مرتب از نظر ایمنی آزمایش شود، بی خطر است.