اقتصادی

رکود، اجبار یا کنترل قیمت مواد اولیه؟

وزیر صامت اگرچه عرضه بالای مواد اولیه و کنترل قیمت را از دلایل ثبات قیمت لوازم خانگی عنوان کرد، اما اشاره ای به رکود و قیمت گذاری دستوری نکرد.

به گزارش اسلام آذری دات آز به نقل از ایران تودی، سید رضا فاطمی امین وزیر امنیت روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی عرضه و تولید بالای لوازم خانگی و کنترل قیمت محصولات فولادی را از عوامل ثبات قیمت محصولات فولادی دانست. لوازم خانگی.

وی همچنین گفت: از آنجایی که لوازم خانگی زیاد است، مردم به سمت خرید سرمایه ای لوازم خانگی نمی روند. از سوی دیگر، مهار قیمت مواد اولیه به ویژه فولاد از طریق بورس و حذف سهمیه ها باعث تثبیت قیمت محصولات پایین دستی مانند لوازم خانگی شده است.

این اظهارات پس از افزایش نرخ ارز در پایان آذرماه مطرح شد. پازوکیرئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: افزایش نرخ ارز تاثیری بر قیمت لوازم خانگی و تقاضا در این بازار نداشته و به دلیل رکود حاکم بر بازار، مغازه داران نتوانسته اند قیمت کالا را بالا ببرند. قیمت ها نیز ، افزایش قیمت به خودی خود اتفاق می افتد. بنابراین، رکود بازار یکی دیگر از عوامل ثبات قیمت است که وزیر امنیت به آن اشاره نکرده است.

موضوع دیگری که وزیر حراست به آن اشاره نکرد اما بارها از سوی تولیدکنندگان مطرح شد، تعیین قیمت دستوری است. مثلا اخیرا هاشمیدبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی از کوچک شدن صنعت لوازم خانگی در نتیجه قیمت گذاری اجباری در شرایط افزایش هزینه های تولید ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد کاهش کنترل قیمت محصولات را داد.

وی همچنین ابراز تاسف کرد که وقتی نرخ نیمایی به 35 هزار دونم و یورو 37 هزار تومان رسید، تولیدکننده چگونه باید نیاز خود را تامین کند.

به گفته تولیدکنندگان، مواد اولیه از بورس تامین می شود که قیمت آن متاثر از نرخ ارز، قیمت های جهانی و حاشیه رقابتی است. همچنین اگر تولیدکننده نتواند ماده اولیه خود را در بورس عرضه کند، باید آن را از بازار آزاد خریداری کند. به دلیل عدم کنترل قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان بارها خواستار این شده اند که کنترل بازار به جای قبلی انجام شود. یعنی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت نیاز به مجوز ندارند بلکه بر اساس اسناد واحدها قیمت های جدید را بارگذاری می کنند اما در صورت تخلف یک واحد از فرآیند ارزیابی قیمت با آنها برخورد می شود.

بنابراین به نظر می رسد عوامل زیادی برای ثبات قیمت لوازم خانگی وجود داشته باشد و همه این عوامل به نفع سازنده نبوده است.

انتهای پیام