عمومیکسب و کار ایرانیان

علائم خرابی انژکتور ماشین

انژکتور سوخت چگونه کار می کند

وظیفه اصلی انژکتور سوخت تامین سوخت موتور است. انژکتور سوخت را از طریق یک نازل به داخل پاشش (تزریق) می کند تا فرآیند احتراق داخلی آغاز شود. سوخت باید در زمان مناسب، به مقدار مناسب و با فشار، زاویه و الگوی پاشش مناسب تحویل داده شود. واحد کنترل موتور کامپیوتر مرکزی یا “مغز” هر وسیله نقلیه است و بسیاری از اجزای جداگانه مانند انژکتور سوخت را مدیریت می کند. از طریق سنسورهای مختلف، ECU اطمینان حاصل می کند که انژکتور سوخت را در زمان مناسب و به مقدار مناسب اسپری می کند تا مخلوط مناسب هوا/سوخت ایجاد شود.

بنزین را از باک، از طریق خطوط سوخت و به داخل انژکتورهای سوخت می راند. هنگامی که ECU تشخیص می دهد که به سوخت نیاز است، آن را به شیر برقی انژکتور سوخت منتقل می کند که سپس باز می شود تا سوخت تحت فشار به داخل سیلندر پاشیده شود.

خرابی سیستم سوخت رسانی انژکتور

تشخیص ایرادات موتور توسط خودتان می تواند دشوار باشد، به خصوص که بسیاری از مشکلات مانند ، و آلایندگی بیشتر می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اما در برخی موارد، انژکتور سوخت کثیف یا معیوب مقصر است.

خودرو های مدرن از انژکتور های سوخت پرفشار استفاده می کنند که برای بهبود احتراق، غبار ریز سوخت را پاشش می کنند. حتی مقدار کمی کربن در نازل انژکتور می تواند بر این اسپری تأثیر بگذارد و باعث احتراق ناقص موتور، پیش اشتعال و سایر مشکلات رانندگی شود. چند راه برای تشخیص بد بودن انژکتور سوخت وجود دارد که می‌توانید در خانه امتحان کنید، البته قبل از اینکه به زحمت و هزینه‌های بازدید از مکانیک بروید.

بررسی خرابی انژکتور توسط خودتان

یکی از راه های آسان برای تعیین اینکه آیا انژکتورهای سوخت شما به درستی کار می کنند یا خیر، گوش دادن به صدای آنها است. از یک پیچ گوشتی بلند برای چک کردن هر یک از انژکتورها با موتور روشن استفاده کنید. نوک پیچ گوشتی را در بالای انژکتور قرار دهید و گوش خود را روی دسته قرار دهید. در حین چرخش انژکتور باید صدای کلیک ثابت و پیوسته را بشنوید که نشان دهنده عملکرد مناسب است. بدون صدا، کلیک متناوب، یا تفاوت با سایر سیلندرها احتمالاً به این معنی است که انژکتور سوخت بدی دارید که باید تمیز، تعمیر یا تعویض شود.

همچنین می توانید مقدار مقاومت را با یک ولت متر ساده بررسی کنید. اتصال الکتریکی یک انژکتور را در یک زمان قطع کنید. در حالی که موتور خاموش است و مقدار مقاومت را در هر مجموعه از ترمینال ها بخوانید. می توانید یک راهنمای خدمات یا منبع آنلاین را برای مقاومت مورد نیاز بررسی کنید؛ معمولا بین 10 تا 18 اهم برای انژکتورهای سوخت خودرو مناسب است. خواندن خارج از این محدوده به این معنی است که انژکتور سوخت شما خراب است و باید تعمیر شود.

علائم خرابی انژکتور سوخت چیست

عملکرد نامناسب موتور در دورهای آرام

از آنجایی که وسیله نقلیه شما سوخت کافی دریافت نمی‌کند یا سوخت ناهمواری دریافت نمی‌کند، دور در دقیقه هنگام دور آرام به کمتر از حد مطلوب می ‌رسد و منجر به یک دور آرام یا حتی خشن می‌شود. اگر دور در دقیقه خیلی پایین بیاید، ماشین در واقع متوقف می شود و شما باید دوباره راه اندازی کنید.

موتور می لرزد

انژکتور سوخت معیوب باعث می شود سیلندر مربوطه نتواند آتش بگیرد. این بدان معناست که در حین رانندگی، موتور  بعد از اینکه سعی می کند هر چرخه را بدون سوخت به پایان برساند، لرزش یا سکسکه می کند.

موتور خاموش می شود

اگر موتور به دلیل گرفتگی انژکتور سوخت کافی به داخل آن پاشیده نشود، در حین رانندگی موتور دچار اشتباه می شود. وسیله نقلیه شما برای شتاب گرفتن دچار مشکل می شود یا بعد از اینکه روی پدال گاز پا گذاشتید، مکثی ایجاد می شود.

در هر صورت، می‌خواهید به زودی مشکل را برطرف کنید، در غیر این صورت موتور مستعد گرم شدن بیش از حد یا سایر مشکلاتی خواهد بود که وقتی مخلوط مناسب هوا/سوخت به هم می‌خورد، رخ می‌دهد.

روشن شدن چراغ چک موتور

واضح‌ترین علامت مشکل زمانی است که چراغ «Check Engine» روی داشبورد شما روشن می‌شود. اگرچه این می تواند معانی زیادی داشته باشد، یک انژکتور سوخت بد می تواند یکی از آنها باشد.

نشت سوخت

اگر انژکتور سوخت شما واقعاً به دلیل آسیب یا کهولت سن شکسته یا ترک خورده باشد، بنزین شروع به نشت از آن می کند. این بدان معنی است که سوخت نمی تواند به نازل برسد، اما در عوض، از بدنه نشت می کند. اگر انژکتور سوخت را بررسی کنید، متوجه بنزین در قسمت بیرونی یا روی ریل سوخت مجاور خواهید شد. اغلب، نشتی ناشی از مهر و موم انژکتور سوخت است که به مرور زمان خراب می شود.

بوی سوخت

این با نشت سوخت همراه است، اما وقتی بنزینی دارید که به دلیل انژکتور آسیب دیده نمی سوزد یا انژکتوری که باز مانده است، بوی بنزین به مشام شما می رسد. گاهی اوقات ممکن است مشکل خطوط سوخت شما یا سنسور معیوب باشد که به ECU می گوید بیش از حد لازم سوخت تزریق کند. در هر صورت، باید علت بوی بنزین را پیدا کرده و بلافاصله قبل از اینکه به یک خطر ایمنی بزرگ تبدیل شود، آن را برطرف کنید.

جهش موتور

اگر انژکتور سوخت بیش از حد به داخل سیلندر موتور پاشیده شود، این باعث ایجاد موجی در موتور می شود که باعث می شود شتاب شما بسیار کندتر شود. هنگامی که رانندگی می کنید، متوجه خواهید شد که دور موتور به جای ثابت ماندن در یک دور در دقیقه، تحت بار ثابت به طرز محسوسی تغییر می کند.

مصرف سوخت بد

اگر موتور مقدار مناسبی از سوخت مورد نیاز برای احتراق را دریافت نکند، تقاضای بیشتری برای انژکتور برای تامین سوخت اضافی ایجاد می کند. این به دلیل سوخت اضافی کهخودرو فکر می کند لازم است اما در واقع ضروری نیست، باعث مصرف سوخت ضعیف می شود.

تست انتشار ناموفق

از آنجایی که انژکتور سوخت شکسته یا نشتی می‌تواند باعث سوختن ناهموار یا ناقص سوخت شود، در نتیجه انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که شانس شما برای رد شدن در بازرسی آلاینده ها به شدت افزایش می یابد. در برخی موارد، نشت انژکتور سوخت می‌تواند باعث شود که مخلوط هوا/سوخت آنقدر غنی شود که در نهایت مبدل کاتالیزوری را بسوزاند.

آیا رانندگی با انژکتور معیوب سوخت خطرناک است؟

در حالی که مشکلات انژکتور سوخت معمولاً هشدار می دهد، رانندگی طولانی مدت وسیله نقلیه خود با انژکتور سوخت مسدود یا معیوب می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

ما  در خودروبر بندرعباس همیشه به مشتریان توصیه می‌کنیم که به‌عنوان راهنمای عملکرد موتورشان را از نزدیک زیر نظر داشته باشند تا تشخیص دهند که آیا مشکلی در سیستم سوخت آنها وجود دارد یا خیر. مواردی مانند:

  • کاهش عملکرد و قدرت موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • افزایش قابل توجه دود و انتشار گازهای گلخانه ای
  • کارکرد بد موتور و تردید در هنگام شتاب گیری

همه اینها نشانه های بالقوه ای هستند که نشان می دهد انژکتورهای سوخت شما معیوب هستند یا نیاز به تمیز کردن دارند. قبل از اینکه وسیله نقلیه خود را برای تمیز کردن یا تعویض انژکتور نزد مکانیک ببرید، همیشه یک بطری سیستم سوخت رسانی را امتحان کنید.

در بیشتر موارد، این تنها چیزی است که لازم است انژکتورهای سوخت شما دوباره به درستی کار کنند. فرمول های اثبات شده ما برای موتورهای گازوئیلی و گازوئیلی تجمع کربن و ضایعات را حذف می کند و به انژکتورهای شما اجازه می دهد سوخت را همانطور که می خواهند پاشش کنند.

اگر انژکتور سوخت من معیوب باشد چه می شود؟

اگر یک یا چند انژکتور سوخت معیوب دارید به دلیل فرسودگی یا مشکلات مکانیکی یا الکتریکی، رانندگی طولانی مدت می تواند چندین مشکل ایجاد کند:

  • توقف یا عدم استارت ماشین شما
  • غرق شدن موتور شما
  • پیش اشتعال سوخت شما

اگر انژکتور معیوب سوخت طولانی بماند، می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود که نیاز به تعمیر اساسی دارد. با استفاده از سیستم تصفیه بنزین یا سیستم تصفیه سوخت دیزل هر سه هزار تا پنج هزار مایل، بسته به نوع رانندگی، از هزینه و دردسر جلوگیری کنید.

اگر در مسافت‌های کوتاه، در هوای سرد یا در ترافیک توقف و رفت‌وآمد رانندگی می‌کنید، می‌خواهید هر سه هزار مایل از آن استفاده کنید. مشکلات انژکتور سوخت در نهایت می تواند منجر به خرابی یا در موارد شدید در صورت از کار افتادن موتور شما در حین حرکت با سرعت در بزرگراه شود. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد حتما مشکل را درمان کنید.

عیب یابی ایرادات انژکتور سوخت

عیب یابی انژکتور سوخت

  • از دست دادن قدرت
  • افزایش مصرف سوخت
  • انتشار بالاتر
  • استارت سخت، به خصوص در راه اندازی

در حالی که این مشکلات می تواند به دلیل سایر مشکلات موتور شما نیز باشد، در برخی موارد به دلیل گرفتگی انژکتورهای سوخت است. کثیفی و تجمع کربن می تواند بر نحوه رساندن سوخت انژکتورها به موتور شما تأثیر بگذارد. یک بطری ریسلون اغلب این رسوبات را از بین می برد و به خودروی شما کمک می کند تقریباً بلافاصله بهتر کار کند. نوک پیچ گوشتی را یکی یکی در بالای هر انژکتور با موتور روشن نگه دارید و گوش خود را روی دسته قرار دهید. هنگام چرخش انژکتور باید صدای کلیک یکنواخت و ثابتی بشنوید.

کانکتور برق هر انژکتور را یکی یکی از برق بکشید (با موتور خاموش) و یک مولتی متر روی نقاط تماس اعمال کنید. راهنمای خدمات یا منابع آنلاین خود را برای مقاومت صحیح (معمولاً بین 10 تا 18 اهم) بررسی کنید.

گرفتگی انژکتور سوخت

انژکتورهای سوخت در وسیله نقلیه شما به گونه ای طراحی شده اند که مقدار دقیق سوخت را در یک الگوی خاص تحویل دهند. همانطور که رسوبات کربن در سیستم سوخت شما شکل می گیرد، انژکتورهای سوخت شما می توانند شروع به مسدود شدن کنند که این موارد را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • عملکرد/شتاب
  • اقتصاد سوخت
  • قابلیت رانندگی
  • انتشارات

اگر از هر یک از این شرایط رنج می برید، ممکن است انژکتور سوخت گرفتگی داشته باشید.

نحوه انجام تست انژکتور سوخت

انژکتورهای سوخت خودروی شما اجزایی هستند که از سیگنال الکتریکی برای رساندن مقدار دقیق سوخت به موتور شما استفاده می کنند. همانطور که آنها بزرگتر یا کثیف می شوند، ممکن است شروع به خرابی کنند. در حالی که یک مکانیک می تواند آزمایشی را برای تعیین اینکه آیا انژکتورهای سوخت شما به درستی کار می کنند انجام دهد، این می تواند یک سرویس پرهزینه باشد. خوشبختانه راه دیگری هم وجود دارد.

شما به محصولاتی نیاز دارید که برای تمیز کردن انژکتورهای کثیف و بازگرداندن عملکرد، مصرف سوخت و قابلیت رانندگی خودرو به جایی که باید باشد، در بیشتر موارد، فقط یک بار از محصولات سیستم سوخت برای موتورهای گازی یا دیزلی استفاده می شود. برای اطمینان از اینکه مشکل شما از انژکتورهای سوخت شما ناشی می شود، چند بررسی ساده وجود دارد که می توانید انجام دهید:

1. به انژکتورهای سوخت گوش دهید

وقتی وسیله نقلیه شما روشن است، محل انژکتورهای سوخت خود را شناسایی کنید. در هر سیلندر یک عدد وجود دارد، معمولاً یک محفظه پلاستیکی مشکی که مستقیماً بالای سیلندر نصب می شود. نوک یک پیچ گوشتی بلند را در بالای سوخت قرار دهید و گوش خود را روی دسته قرار دهید.

هنگامی که انژکتور شما روشن و خاموش می شود، باید یک کلیک منظم بشنوید. همه انژکتورهای خود را با هم مقایسه کنید و تفاوت ها را یادداشت کنید. اگر با یک انژکتور کثیف مشکل دارید، متوجه تفاوت در نحوه صدای آن خواهید شد.

2. با مولتی متر تست کنید!

در حالی که خودرو خاموش است، کانکتور برق انژکتور سوخت خود را جدا کنید. از یک مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت آن استفاده کنید. برای اطلاع از مقدار صحیح، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید (اکثر انژکتورهای سوخت باید مقاومتی بین 10 تا 18 اهم داشته باشند) انژکتور خود را دوباره وصل کنید و انژکتور بعدی را بررسی کنید. مقاومت همه آن ها باید در محدوده پیشنهادی سازنده باشد و برای همه انژکتورهای شما یکسان باشد. در صورت خاموش بودن مقادیر مقاومت، انژکتور معیوب باید تعمیر یا تعویض شود.