عمومی

گام‌های عملیاتی برای حل مشکلات تولید

گزارش هایی با استناد به بانک اطلاعاتی ایران تودی.

میثم زالی ، دبیرکل ستاد عمومی تسهیل تولید و لغو گفت: “در سال 1997 ، قانونگذار ایجاد دفاتر تسهیلگری را برای رفع موانع تولید در دولت مجاز ساخت.” مزیت این ستاد نسبت به گروه های کاری مشابه این است که بخش خصوصی قوی است.

مراحل عملیاتی برای حل مشکلات تولید کنندگان

حدود 782 قطعنامه برای رفع موانع تولید به تصویب رسید ، وی اظهار داشت: از ابتدای سال 98 مجبور شدیم مشکلات واحدهای تولیدی استانها را در ستادها و کمیته های تخصصی ستاد و دبیرخانه برطرف کرده و از فرصت های سال استفاده کنیم. در جلسات کمیته ویژه و دبیرخانه ستاد ، مشکلات 240 هزار شغل مورد بررسی قرار گرفت و حدود 210 واحد تولیدی نیز مورد بررسی قرار گرفت و ما توانستیم با تعامل با بانکها ، مالیات ها و سازمان های تأمین اجتماعی تأیید کنیم که 55 درصد مصوبات اجرایی را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: برای حفظ رونق تولید و رونق تولید باید روند اصلاحاتی را که از سال گذشته آغاز شد اصلاح کنیم که در چند سال پیش در شبکه بانکی بهبود یافت. بیشتر تأییدهای مربوط به کارگروه در بخش بانکی است اما ضمانت اجرایی وجود ندارد.

وی افزود: امسال سال جهش و تولید است و خط قرمز ما حفظ تولید و اشتغال در کشور است.

با تصویب قطعنامه ، همه نکات در نظر گرفته می شود و دستگاه های اجرایی موظفند این قطعنامه را اجرا کنند. با استفاده از سیستم استعلام بخش تولید ، یک سیستم ستاد تسهیل در 5 استان ایجاد شده است که در این سامانه ثبت شده و به تسهیلات مربوطه ارسال می شود. در صورت عدم تحقق درخواست ، به ستاد ارسال می شود. عملکرد برخوردهای سلیقه ای که شفاف می شوند ، مشکلات را حل می کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کمتر از 20 درصد بدهی بانکها مربوط به بخش خصوصی است ، گفت: تمام تلاشها برای بهبود مراحل برای تهیه یک فرایند و بستر برای حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شده است.

شرایط تولید در کشور آماده نیست اما با توجه به مدیریت ، ما تصمیم گیری جدی در تولید و توسعه یک محیط کار در آینده داریم. ما در مورد مصوبات مصوب در زمینه مالیات و تأمین اجتماعی ویژه ، كاهش نرخ مالیات و مشاركت حداكثر در پرداخت حق بیمه ، خبرهای خوبی خواهیم داشت به شرط آنكه واحدهای تولید تا فوریه و مارس به فعالیت خود ادامه دهند.

حسینی صلاحوارزی ، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پیوند ویدئویی اظهار داشت: “براساس ابلاغیه اجرای سیاست ماده 44 در سالهای گذشته ، قانون بهبود تجارت در سال 1990 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.” در ماده 28 این قانون تصریح شده است كه دولت متعهد می شود ظرف شش سال سازوكار برای بازپرداخت مالیات دهندگان و بیمه شدگان تأمین اجتماعی را اتخاذ كند كه این امر پس از نه سال انجام نشده است.

مراحل عملیاتی برای حل مشکلات تولید کنندگان

وی اضافه کرد: “سپس به دلیل مشکلات اقتصادی در بخش های اقتصادی ، بیمه ، مالیاتی و بانکی ، پیشنهادی از سوی هیئت وزیران به تصویب رسید. قانون اصلاح شده برای عدم رعایت دستگاه های اجرایی آسانتر شده است.”

وی افزود: دستگاه هایی مانند سیستم بانکی و سیستم مالیاتی هنوز به این موضوع توجه نمی کنند و اجرای مصوبات ستاد تسهیلگری هنوز دشوار است.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی دولت تأمین فضای کار برای ارتقاء محیط تولید است ، اما به دلیل کمبود شرایط و بسترهایی که می تواند اجرای قانون و مقاومت دستگاههای اجرایی را تضمین کند ، بسیاری از تصمیمات و مصوبات اجرا نمی شوند.

وی افزود: همانطور که در آخرین جلسه ستاد کل ، پرونده ها و مشکلات واحدهای تولیدی باید در سطح استان بررسی شود اما به دلیل نامساعد بودن محیط کسب و کار و فضای تولید ، نتوانسته ایم در این زمینه اقدامات جدی و قاطع انجام دهیم.

موسی شهبازی غیاثی ، یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: “قانون سال 1994 رفع موانع تولید ، اهداف را برای رفع موانع تولید تعیین کرده است ، اما ارزیابی ها هیچ پیشرفتی را نشان نداد.”

وی افزود: مشکل اصلی ما در غلبه بر موانع تولید ، طیف گسترده ای از مراحل تولید و موانع است. موضوعات مربوط به رقابت در تجارت ، اجاره اجاره و انحصار تولید از جمله مشکلاتی است که با حل مشکلات اصلی ستاد تسهیلگری ، به سازوکارهای اصلی پرداخته خواهد شد.

موسی شهبازی Giasi گفت: “به خاطر شفافیت عمومی ، بهتر است مطالبات شرکت ها را شفاف کنیم تا بتوانیم شفافیت ستاد را تعیین کنیم.”